WD My Passport Go

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Re: WD My Passport Go

Berichtdoor Gilbert » do feb 13 2020 8:42 am

Goed gezien :-)
Gilbert

Forumlid
Berichten: 157


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: WD My Passport Go

Berichtdoor ben42 » do feb 13 2020 9:41 am

Gilbert schreef:Interessant wat je schrijft. Ik begrijp ik dat je in jouw geval dus 2 kopieën zou hebben, een op kaart en de ander op LaCie (CoPilot of Thunderbolt?).


Afhankelijk van waar je naar toe gaat. Is het Groningen, dan zou 1 kaart, 1 toestel voldoende zijn en gaat het mis, dan ga je nog een keer terug. Ga je naar Italie, dan neem ik in ieder geval een compact camera mee als tweede toestel.

Voor ver weg, dan moet je zowel overwegen hoeveel pijn *) het doet om foto's te verliezen en prijs, inspanning en gewicht van een 'verzekering' daar tegen. Een tweede toestel (compact) maakt in ieder geval de pijn iets minder als er iets mis gaat met het eerste toestel. En een compact is relatief klein en licht om mee te nemen. En je hebt een backup als je toestel niet functioneert of verloren raakt.
Voor je kwalitatief betere toestel zou ik minimaal 2 opslag media meenemen en deze per dag om en om gebruiken, zodat je in geval van een calamiteit de helft van je vakantie nog over hebt.

Het overzetten van je kaart(en) naar een backup schijf en de kaarten opnieuw gebruiken, daarmee maak je het risico niet kleiner, ook de backup schijf kan kapot gaan, gestolen worden of corrupt raken en dan is ineens alles weg. Bovendien heb je bij die backup schijf een hoeveelheid extra bagage. (Ook weer een adapter nodig etc.).

De D7000 heeft twee slots. Daarmee is veel zekerheid te bereiken zonder extra bagage, zonder extra kosten. **)

Ben

*)
Je zit ontzettend te balen als er iets mis gaat met je foto's, dat noem ik pijn. Als het gaat om vakantie of reisfoto's, verlies is dan ontzettend balen, maar maak de foto's niet belangrijker dan ze zijn. Foto's zijn een belangrijk onderdeel van de reis of de vakantie, maar de wereld vergaat niet bij verlies van die foto's.
Meestal zijn de foto's van de reis met je kwalitatief betere toestel alleen voor jezelf van belang. Meestal zien de reisgenoten het verschil tussen de foto's genomen met je betere toestel en je compact niet eens.
(Voor professionals ligt de pijn natuurlijk anders).

**)
Met de D7000.
Slot 1 voor RAW en slot 2 voor JPG.

Dag 1 kaart 1 en kaart 2
Dag 2 kaart 2 en kaart 3
Dag 3 kaart 3 en kaart 4
Dag 4 kaart 4 en kaart 5
Dag 5 kaart 5 en kaart 1
Dag 6 kaart 1 en kaart 3
Dag 7 kaart 3 en kaart 5
Dag 8 kaart 5 en kaart 2
Dag 9 kaart 2 en kaart 4
Dag 10 kaart 4 en kaart 1
Nu zijn de combinaties 'op', je kunt opnieuw beginnen of b.v. een schema voor 7 kaarten (21 dagen) gebruiken.
Verlies je nu de camera, b.v. door diefstal, dan verlies je alleen de foto's van die dag.
Gaat er een kaart verloren (kapot, diefstal, corrupt), dan heb je dezelfde foto's (eventueel in jpg kwaliteit) nog achter de hand. Bewaar de kaarten gescheiden, zodat bij diefstal je niet alles kwijt raakt.
Voor de D7000 een haalbaar schema, omdat deze twee kaart slots heeft en omdat SD kaarten niet meer extreem duur zijn. Per hoeveelheid opslag is 5 kaarten niet heel veel duurder dan 1 of 2 kaarten.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: WD My Passport Go

Berichtdoor Gilbert » do feb 13 2020 4:54 pm

Dank voor de uitvoerige mail. Ik mijn geval, wij gaan 4 weken naar Azië, wil ik natuurlijk goed voorbereid zijn. Ik neem geen compacte camera als 2e toestel mee, wel mijn telefoon waar ik zo nodig ook foto's mee kan maken. Je hebt gelijk voor wat betreft die overweging hoeveel pijn het doet etc. De vakantie vergaat inderdaad niet bij verlies van foto's. Misschien meer als mijn cameraspullen gestolen worden. En ook dat de foto's van mijn kwalitatief toestel vooral voor mijzelf van belang zijn. Ik ben maar een amateur en je kunt je voor wel alles gaan indekken. Hetzelfde zie je natuurlijk bij verzekeringen afsluiten.

Ik heb een Nikon Z6 en deze heeft (helaas) geen 2 slots. Helaas zijn de XQD-kaarten, 64Gb niet goedkoop. Zo'n LaCie oplossing tezamen met een paar van die XQD-kaarten zou natuurlijk een oplossing zijn, maar 1 x LaCie CoPilot van 280 euro + 3 x Sony 64GB 440MB/s G-series High Speed XQD-kaart van in totaal 474 euro = 754 euro. Tsja, misschien moet het maar. Het is voorlopig ook een eenmalige aanschaf en daarmee een investering.
Gilbert

Forumlid
Berichten: 157


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: WD My Passport Go

Berichtdoor vansloneker » zo feb 16 2020 8:39 pm

jan24 schreef:Zou nog eens checken of een SSD wel zo geschikt is voor frequent opslaan en wissen van data. Meen ooit iets gelezen te hebben, dat dit ook geen eeuwig bestaan heeft. Althans voor deze doeleinden. Misschien dat dit voor de nieuwere generatie SSD anders ligt.
De levensduur van een SSD word inderdaad bepaald door het aantal schrijfbewerkingen. Maar dat is nog een aanzienlijk aantal. Denk aan vele tientallen Terabytes. Er zijn ook meestal programmaatjes van de fabrikant die laten zien hoe de conditie van de SSD is. Dan kun je hem op tijd uitfaseren. Als je hem dagelijks volschrijft met 4K video komt dat moment eerder dan wanneer je er af en toe je geheugenkaartje naar toe schrijft.
D5000 / D5100 / D5200 / 18-55 DX VR / 55-200 DX VR / 18-200 DX VR
Gebruikersavatar
vansloneker

Forumlid
Berichten: 80


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: WD My Passport Go

Berichtdoor ben42 » ma feb 17 2020 12:36 pm

vansloneker schreef:
jan24 schreef:Zou nog eens checken of een SSD wel zo geschikt is voor frequent opslaan en wissen van data. Meen ooit iets gelezen te hebben, dat dit ook geen eeuwig bestaan heeft. Althans voor deze doeleinden. Misschien dat dit voor de nieuwere generatie SSD anders ligt.
De levensduur van een SSD word inderdaad bepaald door het aantal schrijfbewerkingen. Maar dat is nog een aanzienlijk aantal. Denk aan vele tientallen Terabytes. Er zijn ook meestal programmaatjes van de fabrikant die laten zien hoe de conditie van de SSD is. Dan kun je hem op tijd uitfaseren. Als je hem dagelijks volschrijft met 4K video komt dat moment eerder dan wanneer je er af en toe je geheugenkaartje naar toe schrijft.


Toevoeging hierop.
De hoeveelheid die geschreven kan worden voordat de SSD niet meer werkt is zeer groot en zal niet gemakkelijk worden gehaald door ons foto hobbyisten.

Maar:
Afhankelijk van een worst-case scenario kun je een SSD vrij snel 'opgebruiken'. Voorbeeld is daarbij een SSD waarop de windows partitie en ook de swappartitie van windows zit. Stel dat je die SSD ook gebruikt voor opslag van de foto's en die foto's veranderen weinig. Maar de schijf is bijna vol en er is nog weinig lege ruimte. Deze lege ruimte wordt voor de intensieve taken veel gebruikt. Dat betekend dat vrijwel alle schrijfcycli terecht komen in deze kleine ruimte. Als die ruimte zeer klein is en er wordt zeer intensief geschreven, dan 'slijt' de SSD veel sneller dan eenzelfde SSD met veel lege ruimte. (Met veel lege ruimte worden de schrijf cycli netjes over die lege ruimte verdeeld).

In de praktijk zal die niet zo snel een probleem zijn, maar de levensduur van een 'krappe' SSD kan aanzienlijk verlengt worden door hier rekening mee te houden. Wellicht dat de leverancier van de SSD hiervoor de benodigde middelen levert.

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: WD My Passport Go

Berichtdoor MarcoEos70D » di feb 18 2020 11:31 am

In dit topic komt nog een heel andere handige optie voorbij: de filehub.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: WD My Passport Go

Berichtdoor Gilbert » di feb 18 2020 5:51 pm

Dat is ook een oplossing en scheelt behoorlijk in prijs. Maar waarom het zo veel goedkoper is, begrijp ik niet zo goed. En hoeveel opslag heeft hij?
Ik heb zo'n idee dat de DJI Copilot 2TB nog de beste oplossing is.
Gilbert

Forumlid
Berichten: 157


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: WD My Passport Go

Berichtdoor henkk » di feb 18 2020 6:37 pm

Heeft die filehub wel eigen opslag? Ik vraag het me af. Kan wel handig zijn als je in de buurt van een snelle internetverbinding bent.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: WD My Passport Go

Berichtdoor MarcoEos70D » di feb 18 2020 10:35 pm

Die filehub heeft geen opslag, maar kan wel zelfstandig van de geheugenkaart kopiëren naar een externe (SSD)schijf, zonder dat je een laptop nodig hebt.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: WD My Passport Go

Berichtdoor Gilbert » wo feb 19 2020 5:20 am

Wat ik me trouwens over die LaCie DJI Copilot 2T nog afvraag, hoe stuur ik de bestanden van daaruit (op een snelle manier) naar op mijn desktop pc. Heeft iemand een idee?
Gilbert

Forumlid
Berichten: 157


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: WD My Passport Go

Berichtdoor Skippy » wo feb 19 2020 7:19 am

Die DJI sluit je met USB-C aan op je computer. Het is niet meer of minder dan een slimme externe schijf.
Laatst gewijzigd door Skippy op wo feb 19 2020 7:19 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: WD My Passport Go

Berichtdoor Gilbert » wo feb 19 2020 7:47 am

Ah, dank je.
Gilbert

Forumlid
Berichten: 157


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: WD My Passport Go

Berichtdoor ben42 » di feb 25 2020 2:56 pm

Voor de mensen die deze draad met interesse volgen ook nog een "poor man's solution".

Voor mobiele telefoons (en tablets) zijn kaartlezers te koop. Ook kaartlezers met meerdere SD slots en meerdere USB slots. Mijn telefoons zijn nooit 'krachtig' genoeg geweest om hiermee comfortabel een serie foto's van een SD kaart naar een andere SD kaart of USB stick te kopiëren. Maar een paar foto's werkte prima. Het is al weer een tijdje geleden dat ik met een dergelijke oplossing werkte, met zelfs voor toen een trage tablet. De kosten van dit soort kaartlezers is meestal onder de 20 Euro. Je kunt je foto's dan op de telefoon bekijken en ook foto's kopiëren.

Ondertussen zou het kunnen dat dit soort oplossingen beter werkt. (Snellere telefoons, betere interface, zou zo maar kunnen). Zoals gezegd een "poor man's solution".

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten