WD My Passport Go

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Re: WD My Passport Go

Berichtdoor MartinT » di feb 11 2020 5:24 pm

Kende ik nog niet Richard.
Dat is denk ik wat TS zoekt.
Wel aan de prijs!
€ 484,- voor 1Tb😳!
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: WD My Passport Go

Berichtdoor Gilbert » di feb 11 2020 5:47 pm

MartinT schreef:Bij mijn weten is de LaCie DJI Copilot redelijk uniek in de zin dat ik geen soortgelijk apparaat ken dat i.p.v. een HD uitgerust is met een SSD. Je zult met een externe SSD altijd een laptop of PC mee moeten nemen.

HD of SSD?
Mocht je toch besluiten om een los extern geheugen aan te schaffen nog even dit:
Bedenk bij je keuze dat een HD, ook in de zogenaamd “rugged” uitvoering van La Cie, veel en veel gevoeliger is voor stoten en vallen dan een SSD.
Dat telt niet als je naar Marbella gaat en je HD de hele dag in het hotel ligt, maar zeker wel in verweggistan met hobbelwegen en zandpaden.
Voor wat het waard is: Ik heb heel goede ervaringen met de superkleine, razendsnelle Samsung SSD T5.


Dank voor de tip, goed om te weten over die gevoeligheid. Ik maak geen extreme reizen v.w.b. hobbelwegen, maar wel veel onderweg.
De prijs van die Samsung, maar dan 1 TB valt me overigens nog mee.
Gilbert

Forumlid
Berichten: 157


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: WD My Passport Go

Berichtdoor Gilbert » di feb 11 2020 5:50 pm

MarcoEos70D schreef:
Gilbert schreef:
MartinT schreef:Éh...,misschien even puntje van aandacht:
In je startdraadje schreef je de aanschaf van een SSD extern geheugen te overwegen.
Dat is de La Cie DJI Copilot niet.
Intern zit een harde schijf die op 5400 rpm draait.
`t is maar dat je het weet :prost:

Oeps. Misschien haal ik het als beginner door elkaar. Maar wat zijn de voor- en nadelen van beide?

Volgens mij moet je je vooral afvragen wat je belangrijkste doel is. Als ik jouw bijdragen lees, zie ik vooral dat je op zoek bent naar een externe schijf die je onderweg zonder pc of laptop kunt gebruiken om te backuppen. Dan ben je met de LaCie goed bediend. Wil je echter óok nog dat het een SSD is in plaats van een HD, dan moet je nog even verder zoeken. Ik heb zo gauw geen SSD-variant gevonden die je zonder pc of laptop kunt gebruiken. En als het er is, zal het ongetwijfeld duurder zijn. Keuzes... ;)
pveenstra schreef:@Marco: "Check dan het vlak hiervoor door mij gegeven linkje naar LaCie even" Is dat dan misschien een imagetank?

Tsja, what's in a name? Volgens LaCie en de aanbieders op internet is het een externe harde schijf. Maar veel is een imagetank natuurlijk niet.

Hoe dan ook, het is een externe schijf die tegemoet komt aan de wens van TS om onderweg zonder hulpapparatuur een backup van de foto's te kunnen maken.


Het gaat me inderdaad om een opslagmogelijkheid voor onderweg. Ik kan gebruiken van een XQD-reader voor snelle overdracht.
Op dit moment heb ik nog geen laptop. Mocht dit veel handiger zijn, is dat nog te overwegen. Maar ja, als ik en een schijf moet kopen en ook nog een laptop... Ik heb ook geen idee of je kunt volstaan met een kleine goedkope laptop.
Gilbert

Forumlid
Berichten: 157


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: WD My Passport Go

Berichtdoor Gilbert » di feb 11 2020 5:54 pm

Richard schreef:Western Digital heeft image tanks met een SSD: de My Passport Wireless SSD serie. WD site: https://shop.westerndigital.com/nl-nl/products/portable-drives/wd-my-passport-wireless-ssd

Geen ervaring mee, puur nieuwsgierig of het bestaat. Zelf tot nu toe een laptop mee gehad op vakantie.


Ook een oplossing, maar inderdaad niet goedkoop. Kun je trouwens ook rechtstreeks en snel de NEF bestanden op een laptop zetten, zonder bijv. een SSD, en in mijn geval dan met een alleen XQD-reader voor een snelle overdracht?
Gilbert

Forumlid
Berichten: 157


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: WD My Passport Go

Berichtdoor Richard » di feb 11 2020 6:16 pm

Gilbert schreef:Kun je trouwens ook rechtstreeks en snel de NEF bestanden op een laptop zetten, zonder bijv. een SSD, en in mijn geval dan met een alleen XQD-reader voor een snelle overdracht?

Dat is wat ik met SD-kaarten deed en als backup op een USB stick na een voor selectie.

Lightroom op de laptop haalde alleen de nieuwe foto's van de kaarten af, ideaal.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: WD My Passport Go

Berichtdoor henkk » di feb 11 2020 9:26 pm

Ja dat kan ook met (gratis) Nikon ViewNX-i en dat haalt ook alleen de nieuwe bestanden over.
Dat doe ik altijd op reis, ik heb een extra micro SD in m'n laptopje en daar gaat alles op als backup.
Overdracht liefst met XQD-reader, laptop heeft ook USB 3.0 of anders met USB 3.0 kabeltje).

edit: die WD heeft kennelijk ook usb 3.0 alhoewel in de promotietekst staat 2.0
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: WD My Passport Go

Berichtdoor Gilbert » di feb 11 2020 9:41 pm

Een laptop lijkt me dan best handig. Maar sla je de bestanden dan op in de Cloud of op de laptop zelf? En bestaan er kleine laptops die ik hiervoor kan gebruiken en makkelijk zijn mee te nemen?
Gilbert

Forumlid
Berichten: 157


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: WD My Passport Go

Berichtdoor henkk » di feb 11 2020 10:25 pm

Bestanden in de cloud opslaan op reis wordt hem niet. Het gaat over grote bestanden en je hebt vrijwel nergens een voldoend snelle internetverbinding (tenminste in de bestemmingen waar ik was), indien uberhaupt.

Ik gebruik een Asus T100 (64 Gb versie uit de US) van 6 jaar oud, is klein en heeft een slot voor een micro SD (ook 64 Mb). Sommige mensen fotograferen nog veel meer maar ik kom er wel mee uit.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: WD My Passport Go

Berichtdoor mozes » wo feb 12 2020 12:42 am

Wat dacht je van de wd-my-passport met ingebouwde sd reader
https://www.coolblue.nl/product/725268/ ... -2-tb.html
meer info op https://shop.westerndigital.com/product ... 10BBK-NESN
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: WD My Passport Go

Berichtdoor Gilbert » wo feb 12 2020 6:52 am

Blij met alle reacties. Maar wat een mogelijkheden. Keuzes keuzes keuzes....
Nu denk ik weer na over een kleine laptop met al z'n voordelen en gebruik van dat Nikon ViewNX-i. Natuurlijk wel handig om je foto's tijdens een reis gelijk goed te kunnen bekijken. Maar ja, is bijv. 64 GB, zoals een van de posters hier noemde, dan wel genoeg? Stel dat ik tijdens een reis in totaal zo'n 3000 foto's maak...Nou ja, de mislukte foto's kan ik natuurlijk dezelfde dag wel verwijderen, dus dat aantal zal wel een stuk minder zijn.
En waar moet een kleine laptop behalve geheugen nog meer aan voldoen? Snelheid?
Gilbert

Forumlid
Berichten: 157


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: WD My Passport Go

Berichtdoor Skippy » wo feb 12 2020 10:13 am

Mijn idee; reizen zijn er om van te genieten, niet om van in de stress te schieten door complexe backups of ter plaatse uren naar een scherm te kijken, foto's te selecteren en wissen wat ongetwijfeld een keer fout gaat. Dat doe je thuis, in alle rust. Fotograferen op reis moet leuk zijn en blijven, ook voor eventuele medereizigers. Ik zou een backup dus zo simpel mogelijk houden. En de apparatuur klein en licht. Mijn keuze zou zijn die LaCie DJI Copilot.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: WD My Passport Go

Berichtdoor Gilbert » wo feb 12 2020 10:22 am

Skippy schreef:Mijn idee; reizen zijn er om van te genieten, niet om van in de stress te schieten door complexe backups of ter plaatse uren naar een scherm te kijken, foto's te selecteren en wissen wat ongetwijfeld een keer fout gaat. Dat doe je thuis, in alle rust. Fotograferen op reis moet leuk zijn en blijven, ook voor eventuele medereizigers. Ik zou een backup dus zo simpel mogelijk houden. En de apparatuur klein en licht. Mijn keuze zou zijn die LaCie DJI Copilot.


Je hebt helemaal gelijk. Daar had ik even niet aan gedacht...
Gilbert

Forumlid
Berichten: 157


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: WD My Passport Go

Berichtdoor mozes » wo feb 12 2020 11:12 am

Als je aan een backup van 64gb genoeg hebt, dan kocht ik eenvoudig wat extra kaartjes.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: WD My Passport Go

Berichtdoor Skippy » wo feb 12 2020 11:28 am

:? Met extra kaartjes kun je geen backup van bestaande kaartjes maken. Bovendien moet je dan in de gaten houden welke kaartjes "gebruikt" zijn. Daarmee introduceer je een risico.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: WD My Passport Go

Berichtdoor Jan en Yuul » wo feb 12 2020 11:35 am

Skippy schreef: Mijn keuze zou zijn die LaCie DJI Copilot.


Zover waren wij ook al gekomen Skippy, zie ons draadje viewtopic.php?f=32&t=72024 . De vraag was wie er ervaring mee heeft. Tot op heden bijna 300 keer bekeken, geen enkele reactie. Wellicht nu iemand?

Groet,

Jan (van Yuul :)
Z9, Z7, Z6, D850, D7200 (Yuul), D810, D800E, D700 (Jan), divers glaswerk en een SB-800
Jan en Yuul

Clublid
Berichten: 561


Locatie: Beverwijk
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten