WD My Passport Go

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Re: WD My Passport Go

Berichtdoor Skippy » wo feb 12 2020 12:01 pm

Hallo Jan, op Amazon.de staan veel gebruikerservaringen. Link https://www.amazon.de/LaCie-STGU2000400-All-Terrain-Festplatte-Anschlus/dp/B078H38RZM/ref=sr_1_1?keywords=LaCie%2BDJI%2BCopilot%2B2TB&qid=1581505157&sr=8-1&th=1 Zoals gebruikelijk op Amazon veel verwarrende en tegenstrijdige ervaringen, je moet dus het kaf van het koren scheiden. Overigens denk ik dat je het makkelijkste - indien mogelijk - de camera via de USB-(C) uitgang met die LaCie kunt verbinden, dus zonder adapter. Ik heb zelf ook interesse in deze LaCie, zal er nog eens goed naar kijken.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: WD My Passport Go

Berichtdoor MarcoEos70D » wo feb 12 2020 12:04 pm

Jan en Yuul schreef:
Skippy schreef: Mijn keuze zou zijn die LaCie DJI Copilot.

Zover waren wij ook al gekomen Skippy, zie ons draadje viewtopic.php?f=32&t=72024 .
Jan (van Yuul :)

Skippy geeft gewoon antwoord aan de TS, niet aan jou ;)

Sowieso zou ik de discussie gewoon hier in het topic houden. Het nut van een nieuw los draadje over hetzelfde onderwerp ontgaat me.

Ik zou zelf overigens ook nog steeds voor e LaCie kiezen. Natuurlijk is een HDD kwetsbaarder dan een SSD, maar dat is relatief. Ik sleep al jaren een HDD mee in mijn fototas, die heeft al heel wat klappen gehad en draait nog steeds.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: WD My Passport Go

Berichtdoor JvdKooij » wo feb 12 2020 12:20 pm

tot op heden gebruik ik een klein 10" laptopje met Linux wat ik ooit voor 50 euro tweedehands gekocht heb. Traag maar werkt nog steeds.
daar hang ik dan inderdaad een externe HDD aan (transcend storejet rugged) en die kunnen best wat hebben.

Overigens gaat tegenwoordig de grotere laptop ook wel mee, echter gebruik ik de kleine nog steeds omdat we regelmatig tijdens een bergwandeling een wildcamera uitlezen, dan is die grote wel weer wat groot en zwaar om een hele dag op mijn rug te hebben.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: WD My Passport Go

Berichtdoor Jan en Yuul » wo feb 12 2020 12:22 pm

MarcoEos70D schreef:
Jan en Yuul schreef:
Skippy schreef: Mijn keuze zou zijn die LaCie DJI Copilot.

Zover waren wij ook al gekomen Skippy, zie ons draadje viewtopic.php?f=32&t=72024 .
Jan (van Yuul :)

Skippy geeft gewoon antwoord aan de TS, niet aan jou ;)


Dat begrepen wij ook wel, maar zoals je ziet geeft Skippy ons ook wel antwoord.

Jan (van Yuul :))
Z9, Z7, Z6, D850, D7200 (Yuul), D810, D800E, D700 (Jan), divers glaswerk en een SB-800
Jan en Yuul

Clublid
Berichten: 561


Locatie: Beverwijk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: WD My Passport Go

Berichtdoor Gilbert » wo feb 12 2020 12:27 pm

Skippy schreef:Hallo Jan, op Amazon.de staan veel gebruikerservaringen. Link https://www.amazon.de/LaCie-STGU2000400-All-Terrain-Festplatte-Anschlus/dp/B078H38RZM/ref=sr_1_1?keywords=LaCie%2BDJI%2BCopilot%2B2TB&qid=1581505157&sr=8-1&th=1 Zoals gebruikelijk op Amazon veel verwarrende en tegenstrijdige ervaringen, je moet dus het kaf van het koren scheiden. Overigens denk ik dat je het makkelijkste - indien mogelijk - de camera via de USB-(C) uitgang met die LaCie kunt verbinden, dus zonder adapter. Ik heb zelf ook interesse in deze LaCie, zal er nog eens goed naar kijken.


Dank je. Ik overweeg die LaCie DJI Copilot 2 TB nu te gaan kopen.

Overigens, het rechtstreeks aansluiten vanaf de camera aansluiten kan bij een LaCie Rugged Thunderbolt USB-C 5TB ook. Wat is dan het grote verschil tussen deze twee?
Gilbert

Forumlid
Berichten: 157


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: WD My Passport Go

Berichtdoor Gilbert » wo feb 12 2020 12:29 pm

JvdKooij schreef:tot op heden gebruik ik een klein 10" laptopje met Linux wat ik ooit voor 50 euro tweedehands gekocht heb. Traag maar werkt nog steeds.
daar hang ik dan inderdaad een externe HDD aan (transcend storejet rugged) en die kunnen best wat hebben.

Overigens gaat tegenwoordig de grotere laptop ook wel mee, echter gebruik ik de kleine nog steeds omdat we regelmatig tijdens een bergwandeling een wildcamera uitlezen, dan is die grote wel weer wat groot en zwaar om een hele dag op mijn rug te hebben.


Ook een idee, dank!
Gilbert

Forumlid
Berichten: 157


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: WD My Passport Go

Berichtdoor Jan en Yuul » wo feb 12 2020 12:30 pm

Zit er een groot verschil in snelheid tussen rechtstreeks downloaden vanaf de camera , of via een cardreader bij gebruik van de Lacie DJI Copilot?

Jan (van Yuul :))
Laatst gewijzigd door Jan en Yuul op wo feb 12 2020 12:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Z9, Z7, Z6, D850, D7200 (Yuul), D810, D800E, D700 (Jan), divers glaswerk en een SB-800
Jan en Yuul

Clublid
Berichten: 561


Locatie: Beverwijk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: WD My Passport Go

Berichtdoor Gilbert » wo feb 12 2020 12:35 pm

Jan en Yuul schreef:Zit er een groot verschil in snelheid tussen rechtstreeks downloaden vanaf de camera , of via een cardreader bij gebruik van de Lacie DJI Copilot?

Jan (van Yuul:))


Dat vroeg ik mij ook af. Ik heb sowieso een XQD-reader in bestelling. Wat ik begrijp werkt deze supersnel, en kan ik (ook) gebruiken voor het thuis overzetten van bestanden naar mijn desktop PC.
Gilbert

Forumlid
Berichten: 157


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: WD My Passport Go

Berichtdoor henkk » wo feb 12 2020 12:41 pm

Skippy schreef::? Met extra kaartjes kun je geen backup van bestaande kaartjes maken. Bovendien moet je dan in de gaten houden welke kaartjes "gebruikt" zijn. Daarmee introduceer je een risico.

Als de extra kaartjes micro-sd's zijn voor in de laptop, is er geen risico.
Ik wis onderweg nooit iets en gebruik dan ook de kaartjes voor in de camera maar 1x. Wel wat meer kaarten nodig maar tenminste wel gebackupt.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: WD My Passport Go

Berichtdoor Skippy » wo feb 12 2020 12:41 pm

Dat zijn een aantal variabelen voor; de snelheid van het geheugenkaartje en van de USB-C overdracht vanuit de camera (ik neem dat je het over je Z6 hebt). Plus de snelheid van de cardreader (USB-C of USB-2 of 3?) en dan ook nog de snelheid van de LaCie zelf. Kortom, valt alleen te bepalen door te testen. Of gewoon aansluiten die hap, lekker gaan lunchen of dineren en bij terugkomst is het klaar :)
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: WD My Passport Go

Berichtdoor JvdKooij » wo feb 12 2020 12:48 pm

Skippy schreef:Dat zijn een aantal variabelen voor; de snelheid van het geheugenkaartje en van de USB-C overdracht vanuit de camera (ik neem dat je het over je Z6 hebt). Plus de snelheid van de cardreader (USB-C of USB-2 of 3?) en dan ook nog de snelheid van de LaCie zelf. Kortom, valt alleen te bepalen door te testen. Of gewoon aansluiten die hap, lekker gaan lunchen of dineren en bij terugkomst is het klaar :)


als dat allemaal USB-C of USB3.x is, krijg je nog net je jas aan voordat die 64GB gekopieerd is :D
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: WD My Passport Go

Berichtdoor MarcoEos70D » wo feb 12 2020 1:34 pm

Gilbert schreef:
Jan en Yuul schreef:Zit er een groot verschil in snelheid tussen rechtstreeks downloaden vanaf de camera , of via een cardreader bij gebruik van de Lacie DJI Copilot?
Jan (van Yuul:))

Dat vroeg ik mij ook af. Ik heb sowieso een XQD-reader in bestelling. Wat ik begrijp werkt deze supersnel, en kan ik (ook) gebruiken voor het thuis overzetten van bestanden naar mijn desktop PC.

Da's sowieso geen slechte aankoop, inderdaad omdat je 'm op al je apparatuur kunt gebruiken.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: WD My Passport Go

Berichtdoor ben42 » wo feb 12 2020 8:26 pm

Op de site :
https://shop.westerndigital.com/nl-nl/products/portable-drives/wd-my-passport-wireless-ssd#WDBAMJ2500AGY-EESN
Duurzaamheid Van Solid State-Schijven
Met een ingebouwde SSD en een beschermende bumper aan de buitenkant is uw inhoud beschermd tegen schokken, trillingen en vallen tot 1 meter hoogte, zelfs als de schijf in gebruik is.


Voor de LaCie vind ik:
Valbestendig, spatwaterdicht, stofbestendig.
(Of op Engelse sites shockresistant).
(Voor een vergelijkbaar product de : LaCie Rugged Thunderbolt USB-C 5TB, deze is : "Drop-Resistant Up to 6.5′ ".
Dit is 2 meter).

Wat dat precies inhoud weet ik niet, maar vallen tot 1 meter hoogte, vind ik niet erg hoog. Het gevaar bij vallen is natuurlijk niet alleen aanwezig voor de schijf of SSD, maar ook voor alle (soldeer) verbindingen die het apparaat heeft.

Als het gaat om backup van de SD-kaarten, zou ik voor de LaCie gaan. In dat geval heb je twee copieen van je materiaal, 1 op kaart en 1 op de LaCie. Gaat het om zeer veel data en wil je de SD of ander kaarten opnieuw gebruiken, dan acht ik een valbescherming tot 1 meter ook niet meer voldoende en zou dan waarschijnlijk nog steeds voor de LaCie gaan. De backup beschermt ook tegen het verloren van van de SD-kaart (of anders), door stuk gaan of door diefstal.

Zelf heb ik de D7000 nog steeds met 2 SD-slots, ik kan dus in de camera zelf al een 'backup' genereren. Doe ik dat ? Nee, op vakanties wissel ik wel de SD-kaarten om niet alles te verliezen, maar meestal maak ik geen backup **). En probeer een beetje van de vakantie te genieten en niet alleen met fotografie bezig te zijn.

Bezit ik belangen in LaCie, zou best kunnen, maar weten doe ik dat in ieder geval niet.

Ben

**)
In het verleden wel backups of copieen gemaakt. De D7000 de laatste vakantie zelfs gebruikt om een SD card uit een camera (niet de D7000) naar mijn SD card van mijn mobiel te copieren. Ook wel eens bij slecht functionerende SD kaarten tijdens de vakantie iedere dag alle foto's naar een grote SD-kaart gecopieerd en de kleine weer leeggemaakt voor hergebruik. (De grote SD-kaart werd door de D7000 heel vaak niet herkend en kon dus vaak niet gebruikt worden voor foto's).
Dit soort zaken en management van Backup's, wil ik op mijn vakanties niet meer.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: WD My Passport Go

Berichtdoor Gilbert » do feb 13 2020 6:59 am

Interessant wat je schrijft. Ik begrijp ik dat je in jouw geval dus 2 kopieën zou hebben, een op kaart en de ander op LaCie (CoPilot of Thunderbolt?). Ik kan me voorstellen dat je in dat geval, om er zeker van te zijn dat je genoeg opslag hebt, je meerdere, in mijn geval XQD-kaarten (64 GB van plm. 150,- euro) moet hebben. Het is nu nog moeilijk inschatten hoeveel foto's ik tijdens mijn reis van 4 weken ga maken. Ik begrijp dat alleen een back-up op de LaCie een risico is. Maar dan kan ik de XQD-kaart natuurlijk wel weer opnieuw gebruiken. Ga ik voor zekerheid dan zou ik inderdaad 2 back-ups moeten hebben.

En, wat al eens eerder werd gezegd, vakantie is ook vakantie. Niet om na een lange dag van reizen en foto's maken, 's avonds ook nog in de weer met van alles nog wat rondom je hobby.
Gilbert

Forumlid
Berichten: 157


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: WD My Passport Go

Berichtdoor henkk » do feb 13 2020 8:05 am

1 backup is geen backup, is een oude wijsheid. Dat is alleen opslag.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten