Softbox, maar dan anders

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Softbox, maar dan anders

Berichtdoor Ronald53 » do feb 13 2020 11:19 am

Hallo,
Ik keek eens rond op internet, op zoek naar mogelijkheden om wat licht in de duisternis te brengen. Ik maak zo nu en dan foto's op zolder, soms met, en soms zonder daglicht. Deze maakte ik bijvoorbeeld met het licht van een zaklamp:
Afbeelding
En bij deze is alleen daglicht aanwezig, van een kantelraam in het dak en een gewoon raam in de zijmuur:
Afbeelding

In beide gevallen heb ik met betrekking tot de verlichting niet veel invloed of speelruimte. Vandaar dat ik eens ging rondkijken wat er aan verlichting mogelijk is. Bij een van onze partners is dat bijvoorbeeld een BRESSER BR-2246B DAGLICHTSET 2250W. (Deze link is geplaatst als voorbeeld. De set is elders ook verkrijgbaar, voor vergelijkbare prijs.)
Maar en passant keek ik ook eens even naar andere opties, en kwam o.a. dit DHZ-project tegen.
Ook is het wellicht een optie te gaan werken met LED panelen, verkrijgbaar in verschillende kleurtemperaturen, en al dan niet dimbaar en rimpelvrij. Ik realiseer me dat je ingeval van een DHZ-project nog extra kosten hebt, bijvoorbeeld voor statieven, waardoor je wellicht uitkomt op een kosten die vergelijkbaar is met die van de set van Bresser.
En dan uiteindelijk mijn twee vragen:
- Zijn er bepaalde afwegingen die zo'n DHZ-project juist aantrekkelijk maken? (anders dan "het houd je van de straat" :wink2: )
- En als het een kant-en-klare optie wordt, is zo'n Bresser set dan een werkbare oplossing?
Voorzien gebruik: af en toe eens wat experimenten op zolder (bijvoorbeeld als Jos ons weer eens uitdaagt met z'n maandopdrachten), wellicht ook eens een portretje, maar ik ga me zeker niet op studiofotografie richten.
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten