Sony XQD G-serie geheugenkaarten

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Sony XQD G-serie geheugenkaarten

Berichtdoor Gilbert » za feb 22 2020 11:55 am

Op het internet kom ik verschillende soorten Sony XQD G-serie geheugenkaarten tegen, allemaal met dezelfde schrijfsnelheid. Heel logisch allemaal: 32GB - 64GB - 128GB - 256GB

Maar wat ik niet begrijp, waarom zijn er ook Sony XQD G-serie geheugenkaarten, ook met dezelfde schrijfsnelheid, maar in 120GB en 240GB?

Kijkend naar de volgorde 32GB - 64GB - 128GB - 256GB, vind ik 120GB en 240GB niet in dit rijtje passen. Waarom zijn deze kaarten er?
Gilbert

Forumlid
Berichten: 157


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sony XQD G-serie geheugenkaarten

Berichtdoor Jan en Yuul » za feb 22 2020 12:28 pm

Wij hebben de 120GB via eBay gekocht en vroegen ons dat ook al af. Overigens werkt de kaart uitstekend.
Groet,

Jan (van Yuul :))
Z9, Z7, Z6, D850, D7200 (Yuul), D810, D800E, D700 (Jan), divers glaswerk en een SB-800
Jan en Yuul

Clublid
Berichten: 561


Locatie: Beverwijk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sony XQD G-serie geheugenkaarten

Berichtdoor Gilbert » za feb 22 2020 12:59 pm

Het zal dan waarschijnlijk niet zoveel uitmaken. Maar wat een verschil in prijs via eBay, ik zie hem staan die 120GB. Je zou haast denken dat het nepkaarten zijn ;-)
Gilbert

Forumlid
Berichten: 157


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sony XQD G-serie geheugenkaarten

Berichtdoor ReneG » za feb 22 2020 3:03 pm

Dat zou simpelweg al kunnen komen door een iets andere berekening of afronding door de producent of leverancier. Zo is 128 GB formeel 137.438.883,103. In de praktijk is het echter vaak tussen de 120.000.000.000 en 130.000.000.000 bytes. Dat is feitelijk minder dan 128GB. De ene noemt dat dan toch 128GB (128.000.000.000 bytes), de andere 120GB (wat eigenlijk correcter is). Een leverancier hanteert echter normaal gesproken altijd dezelfde formule, dus als beide kaarten van dezelfde leverancier zijn hoort dat niet te verschillen.

Daarnaast kan het ook nog zo zijn dat er minder ruimte beschikbaar is. Dat kan door het productieproces komen, maar bijvoorbeeld ook als er een andere bestandssystemen of partities voor een soort recovery op staan of bijvoorbeeld backup software (dat zie je nog wel eens bij USB harddisks of sticks met security software) of reserveren een klein beetje ruimte voor andere doeleinden. Sommige producenten ronden dat dan weer af of halen de gebruikte ruimte eraf, anderen niet.

Ik zou me er dus ook niet druk om maken, mits het originele merkkaarten zijn.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sony XQD G-serie geheugenkaarten

Berichtdoor Gilbert » za feb 22 2020 3:39 pm

Dank je Rene!
Gilbert

Forumlid
Berichten: 157


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sony XQD G-serie geheugenkaarten

Berichtdoor Jan en Yuul » za feb 22 2020 3:53 pm

Wanneer ik naar de gegevens van de 120 GB Sony XQD kijk staat daar:
"Capacity: 108.716.359.680 bytes 101 GB"
Dat lijkt in verhouding met het voorbeeld van Rene een stuk minder...

Groet,

Jan (van Yuul :))
Z9, Z7, Z6, D850, D7200 (Yuul), D810, D800E, D700 (Jan), divers glaswerk en een SB-800
Jan en Yuul

Clublid
Berichten: 561


Locatie: Beverwijk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sony XQD G-serie geheugenkaarten

Berichtdoor ReneG » za feb 22 2020 5:08 pm

Jan en Yuul schreef:Wanneer ik naar de gegevens van de 120 GB Sony XQD kijk staat daar:
"Capacity: 108.716.359.680 bytes 101 GB"
Dat lijkt in verhouding met het voorbeeld van Rene een stuk minder...

Groet,

Jan (van Yuul :))


Dat is precies zo'n afrondingstrucje. Maar het kan best zo zijn dat als je met een partitiemanager kijkt die extra ruimte er wel is maar gereserveerd is voor het bestandssysteem, reserveruimte voor slechte sectoren etc. Maar zoals ik al zei, het hangt ook van de productie af. De ene 128GB kaart is niet de andere en heeft vaak meer of minder bytes dan de andere, maar het wordt bijna altijd afgerond naar de gangbare waardes.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten