Iemand ervaringen met de ES-2

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Re: Iemand ervaringen met de ES-2

Berichtdoor Edgold » di apr 28 2020 7:03 pm

Is er iemand die ervaringen heeft in het gebruik van de es-2 in combinatie met een DX camera en de AF-S DX 40mm f2,8 lens en een verloopring 52-62mm?
Edgold

Clublid
Berichten: 1


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Iemand ervaringen met de ES-2

Berichtdoor olav101 » za aug 01 2020 7:45 am

Hoi,
heeft iemand al een idee hoe toch 3.1 mm raampjes passend te krijgen voor de ES-2 / FH-5 ???
olav101

Clublid
Berichten: 4


Locatie: Maastricht
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Iemand ervaringen met de ES-2

Berichtdoor RVK » za aug 01 2020 12:12 pm

Dat gaat niet, de schuif is te smal en los in de ES 2 plaatsen gaat ook niet. Zelf een ES 1 gekocht , daar gaat het wel mee, je plaats de raampjes een voor een tussen klemmetjes. Voor ES 1 en 60 mm macro wel een step down ring nodig.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Iemand ervaringen met de ES-2

Berichtdoor ben42 » zo aug 02 2020 12:14 pm

Zie ook de draad:
https://forum.nikon-club-nederland.nl/viewtopic.php?f=32&t=59088&p=760830&hilit=polaroid#p760830

Dit is al weer van wat jaren geleden, maar misschien nog te vinden.
Mijn dia's van 3 mm kunnen in de dia-schuif.
Ook heb ik een 'latje' waarin negatieven kunnen.
De prijs was een paar tientjes voor de duplicator. (Dacht rond de 30 Euro destijd).

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Iemand ervaringen met de ES-2

Berichtdoor Elstar59 » vr jul 01 2022 5:16 pm

Ook bij mij kwam toch wel de behoefte om mijn dia's en negatieven te digitaliseren. Mijn negatief scanner van Minolta draait alleen onder Window XP en werd dus wel een probleem. Dat digitaliseren moet gemakkelijker kunnen als ik de omschrijving van de ES2 lees. Daarom heb ik recentelijk (Juni 2022) een JJC een "film digitizing adapter and led light set" FDA-S1 gekocht. Het equivalent van de ES-2 dus, maar met een dimbare LED daglicht verlichting erbij: voor 100 euro erg veel mogelijkheden. De set bestaat uit: verschillende tubussen en ringen, houder voor 2 dia's en houder voor 6 negatieven, dimbare LED verlichting . Om maar meteen met het nadeel van de ES2 te beginnen: HAMA raampjes gaat zonder problemen in de dia-houder. Ben nu begonnen met een groot aantal dia's aan het digitaliseren. Dat doet ik met de Z7II en de f/2.8 50 macro. Zet de kamera op HDR (3EV) en afhankelijk van de dia, belicht ik iets over of onder. Het diafragma zet ik op f8 en met de regelbare verlichting probeer ik rond 1/100 sec houden. De resultaten zijn wisselend: soms vind ik de digitale kopie beter dan het origineel, soms iets minder contrast (met name bij nachtfoto's). Al met al wel tevreden want de dia's werden toch nooit meer bekeken en nu weer wel.

Foto's digitaliseren doe ik met de D850 en f/2.8 105mm. Met de JJC set kan ook met een 105mm probleemloos 1:1 gefotografeerd worden. Waarom de negatieven digitaliseren met de D850? Vanwege de "negatief developer" in de camera: zie je meteen hoe het negatief eruit ziet (dus positief) en kan dat gelijk bij de opname corrigeren. Hopelijk komt er een firmware update voor de Z7II die dit ook gaat hebben.

Hopelijk dat mijn ervaringen met deze JJC set andere NCN leden kan helpen bij het digitaliseren van hun archief.
Gebruikersavatar
Elstar59

Clublid
Berichten: 6


Locatie: Woerden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Iemand ervaringen met de ES-2

Berichtdoor Ed Post » vr jul 01 2022 10:01 pm

Ik heb een ES-1, en dat werkt met mijn D700 prima.

Overigens heb ik ook een Minolta filmscanner, de Dimage Scan Dual IV. Die werkt met de originele software bij mij ook niet met W10. Echter, met Vuescan werkt hij wel prima.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten