Tussen ringen

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Tussen ringen

Berichtdoor signxpress » vr jun 26 2020 11:21 pm

Ik wil wat gaan proberen met tussen ringen, verschillende soorten te koop in diverse prijsklassen.
Ik neem aan dat de goedkoopste speling op kan zitten, maar is dat ook zo?
Moet ik voor goedkoop, tussen in of de duurdere gaan?
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tussen ringen

Berichtdoor Stijn Smits » za jun 27 2020 8:11 am

Ik denk dat die conclusie prima klopt, Ik heb een set goedkopere ringen van inmiddels 10 jaar oud maar echt lekker heeft dat nooit gewerkt. Speling en ook de contacten zijn erg kwetsbaar. Ik heb ook nog een originele Nikon pk-13 ring liggen die ik veel liever inzet alleen die heeft helaas geen contacten. Toch jammer dat nikon nooit een set tussenringen met contacten heeft gemaakt.
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 271


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tussen ringen

Berichtdoor p.visker » za jun 27 2020 9:33 am

ik heb een enkele keer de set van 3 ringen van Kenko gebruikt met contact punten en werkt goed.
Had tot 3x een set van Caruba gehad waar de aansluitring van de behuizing af scheurde en dus tot 3x weer terug gebracht had waarna ik over gegaan ben op Kenko,
was dan iets duurder maar wel beter resultaat.
Vriendelijke groet,
P. Visker
Gebruikersavatar
p.visker

Regiocoördinator
Berichten: 180


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tussen ringen

Berichtdoor justme » za jun 27 2020 10:17 am

Tis altijd wel behelpen in de buitenlucht. Je zou vooraf al moeten weten hoe alle afstanden werken op welke lens, anders blijf je aan het los en vast draaien
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tussen ringen

Berichtdoor signxpress » za jun 27 2020 12:19 pm

Bedankt voor de reacties. Ik had inderdaad al een aantal reviews gelezen dat er een aantal zijn die iets wat rammelen.
Kenko is een stuk duurder, maar nog geen negatieve punten gevonden alleen dat een enkeling de prijs stevig vinden.
Van de Kenko heb ik prijzen gevonden tussen de €144,- en €159,- per set, opzicht te doen, alleen wist ik niet zeker of dat de
prijs over prijst was en de kwaliteit hetzelfde als die van bijvoorbeeld Caruba. De Kenko is helaas slecht op voorraad bij een
aantal verkopers, als het maandag niet in huis is, maar later op in de week is dat ook weer geen drama. Maar wachten is altijd
minder als je iets leuks hebt besteld ;-)
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tussen ringen

Berichtdoor gijs sandberg » za jun 27 2020 2:27 pm

Beste S,
re: de goedkoopste speling op kan ...
Inherent aan de NIkon F vatting zal er altijd enige speling kunnen optreden.
Budget varianten ken ik niet, maar er zijn vele budget varianten beschikbaar uit verweggistan; velen daarvan hebben geen/onvoldoende electrische en/of mechanische koppelingen.
Ik heb ook de bovengenoemde Soligor/Kenko set, en die voldoen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tussen ringen

Berichtdoor ArendV » di jun 30 2020 10:37 am

@signxpress, ga je de tussenringen gebruiken om meer vergroting te bereiken met jouw Sigma 150mm macro?

Zo ja dan zou ik de Sigma 1,4x teleconverter aanraden (de oude APO TELE CONVERTER 1.4x EX DG), die zat standaard gekoppeld aan mijn Sigma 150mm (zelfde versie als in jouw onderschrift) met zeer goede resultaten.
In combinatie met de Sigma 2x converter was ik niet tevreden.

Je hebt met een converter niet het beperkte scherpstelbereik dat je met tussenringen wel hebt en bovendien moet je er behoorlijk wat ringen tussenzetten om enig effect te hebben bij 150mm brandpuntsafstand.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tussen ringen

Berichtdoor signxpress » wo jul 01 2020 12:09 am

Ik had de tussenringen van Kenko besteld, alleen kreeg ik vandaag een e-mail dat deze einde maand juli binnen zouden komen. Opnieuw ergens anders besteld, donderdag in huis.
Wat betreft de teleconverter, ik heb er zo eentje liggen, alleen moet ik even kijken of het een 2x of 1.4x is, ik heb het vermoeden dat het een 2x versie is. Ga ik zo even naar kijken.
Het is inderdaad de bedoeling om de tussen ringen te gebruiken op de 150mm macro objectief.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tussen ringen

Berichtdoor signxpress » wo jul 01 2020 9:46 am

@ArendV, het is inderdaad een Sigma 2x teleconverter.
Ik had hem wel eens gebruikt op mijn 150-600mm objectief om bijvoorbeeld de maan te fotograferen, maar ik had hem nog niet getest op de 150mm macro.
Zojuist getest en het effect is geweldig. Ik snap niet waarom ik dit niet eerder had getest.

Waar ik net achter kwam is dat het binnenwerk los lijkt te zitten van mijn 150mm objectief, hij doet het verder wel goed maar het rammelt als ik heb lichtjes schud.
Ik heb even een filmpje via Wetransfer geupload: https://we.tl/t-8ll8RTtZga
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tussen ringen

Berichtdoor signxpress » wo jul 01 2020 10:16 am

@ArendV, het is inderdaad een Sigma 2x teleconverter.
Ik had hem wel eens gebruikt op mijn 150-600mm objectief om bijvoorbeeld de maan te fotograferen, maar ik had hem nog niet getest op de 150mm macro.
Zojuist getest en het effect is geweldig. Ik snap niet waarom ik dit niet eerder had getest.

Waar ik net achter kwam is dat het binnenwerk los lijkt te zitten van mijn 150mm objectief, hij doet het verder wel goed maar het rammelt als ik heb lichtjes schud.
Ik heb even een filmpje via Wetransfer geupload: https://we.tl/t-8ll8RTtZga


[edit 10:16]
--FAQ van Sigma site-- schreef:Mijn objectief met Optische Beeldstabilisatie (OS) rammelt, wat is er aan de hand?
Dit is een normaal verschijnsel bij objectieven met Optische Beeldstabilisatie. Wanneer uw objectief niet is verbonden met uw camera komt de OS “los” te zitten.
Zodra u uw objectief verbindt met uw camera, dan wordt de OS bekrachtigd waardoor het rammelen niet meer optreedt.

Ik heb dit getest en het klopt wat ze schrijven. Wel een raar gewaarwording als je dit mee maakt, je hebt echt het gevoel dat het objectief stuk is.
Laatst gewijzigd door signxpress op wo jul 01 2020 8:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tussen ringen

Berichtdoor ArendV » wo jul 01 2020 10:28 am

Zie hier een vergelijkbare discussie op depreview en bijbehorende video. Hij gebruikt wel OS op een statief wat geen goede testmethode is.

De speling leek in jouw filmpje groot maar als alles goed werkt zoals hierboven aangegeven hoef je je verder geen zorgen te maken. En mocht je nog twijfelen dan kun je altijd contact opnemen met Sigma in Houten, altijd zeer behulpzaam.

Eén advies voor alle objectieven met VR/OS dat Sigma ook zal geven is om OS altijd uit te zetten op het objectief voordat je de camera uitzet of van objectief wisselt.

Jij gebruikt waarschijnlijk de nieuwe sigma 2x teleconverter en die zal vast beter zijn dan de oude die ik had.
Veel macro plezier en je zult verbaasd zijn wat je op jouw computerscherm te zien krijgt bij 2x vergroting.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tussen ringen

Berichtdoor signxpress » wo jul 01 2020 8:57 pm

Ik heb de link gelezen en het filmpje bekeken, het rammelen in het filmpje is gelijk inderdaad.
De slechtste objectief aller tijden schrijft een gast, ondanks ik van mening bent dat dit tijdens de ontwikkeling best anders had ge-kunnen ben ik het er niet geheel mee eens.
Ik heb dit objectief al een aantal jaartjes en heb er best schik mee. Ik heb dat rammelde geluid wel eens vaker gehoord, maar wist niet gelijk wat het was. Ik gebruik de OS niet
altijd dus waarschijnlijk ben ik daar door niet zo vaak hier tegen aan gelopen. Maar goed, ik weet nu wat het is en moet mezelf aanleren de OS eerst uit te zetten als ik van
objectief gaat wisselen.

Ik ben even gaan spelen vandaag met die teleconverter en nu komt het objectief helemaal goed uit de verf. volgende week gaan we naar de Artis (vlindertuin) aan dan gaat
deze combo zeker mee in de tas. Morgen krijg ik ook de tussenringen binnen, dan even testen tussen verschillende combinaties en de grenzen opzoeken.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tussen ringen

Berichtdoor Ericb » do jul 02 2020 7:40 pm

Ik heb een Sigma 60mm voor een Panasonic Micro Four body. Die lens rammelt als hij los is of op een body zit die uitstaat Hij
rammelt niet meer zodra hij op de body zit EN de body staat ook aan. Heeft iets met het electronische diafragma sturing te maken geloof ik. Misschien is dat bij de macro lens net zo of rammelt die juist als ie op de body zit en er body aanstaat?
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tussen ringen

Berichtdoor signxpress » do jul 02 2020 8:10 pm

De OS eerst uitzetten als het objectief gewisseld wordt is de manier van werken.
OS aan op de body, dan rammelt hij niet. Wel als je de OS de vorige keer niet hebt uitgezet en het objectief weer gaat gebruiken zonder de OS aan te zetten.
In dit geval rammelt hij ook en zo viel het mij op dat er iets rammelde. Na het aanzetten van de OS is het weer opgelost. Nu kijk ik eerst of de OS uit staat en
dan wissel ik pas het objectief, tot nu toe gaat dat goed. Het is gewoon een gewenning.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tussen ringen

Berichtdoor wim hoppenbrouwers » wo jul 15 2020 3:41 pm

De ringen van Caruba bevallen mij wel Geen speling op de metalen vattingen.
Ik maak geen compo's, maar registreer slechts in 3D.
anaglyphen rood/cyan brilletje gebruiken voor de diepte!

https://flic.kr/g/BbRE2
Gebruikersavatar
wim hoppenbrouwers

Clublid
Berichten: 1417


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten