vragen over macroslede en meer vergroting (en statief)

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

vragen over macroslede en meer vergroting (en statief)

Berichtdoor dehaas01 » zo jan 10 2021 2:16 pm

Ik hou van vogel- en macrofotografie. Ik heb een D500 en voor macrofotografie een Nikon 105mm macro. Nu wil ik graag wat verder gaan in insectenf-/springstaartjesotografie en stacking.
Daarvoor zou ik meer vergroting willen en ik wil een macroslede aanschaffen. Voor meer vergroting zou ik tussenringen kunnen gebruiken, maar ik zie ook Laowa ultra macro lenzen. Bijvoorbeeld de 2,5-5x vergroting. Zou dat wat zijn? Of zijn er misschien nog andere lenzen?
Graag advies daarover.
En bij de macrosledes zie ik heel veel soorten. Graag zou ik de slede op statief (en stand alone) kunnen gebruiken. Ik zie al dat sommige sleden met bepaalde merken compatibel bij zijn. Ik zie bijvoorbeeld de NiSi NM-180 met Arca Swiss.
Nu heb ik een wat ouder Manfrotto statief en monopod.
Ik wil wel overwegen om van statief(en evt merk) te veranderen, want ik denk dat er betere statieven zijn, maar het moet het wel waard zijn/een verbetering zijn.
Een puntje bij statieven is dat ik nogal lang ben. Bij de monopod is hoogte wel belangrijk. Bij de driepoot minder.
dehaas01

Clublid
Berichten: 18


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: vragen over macroslede en meer vergroting (en statief)

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma jan 11 2021 8:27 am

Ga eens lezen: http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/macro.pdf

Helaas heb ik de Laowa objectieven nooit in m'n handen gehad. De Laowa's zouden best interessant kunnen zijn want de werkafstand is ook lekker ruim.

Meer lezen over statieven, zie m'n website \ Nikon
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: vragen over macroslede en meer vergroting (en statief)

Berichtdoor dehaas01 » do jan 14 2021 1:28 pm

Beste Hans,
Hartelijk dank voor de links!
dehaas01

Clublid
Berichten: 18


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: vragen over macroslede en meer vergroting (en statief)

Berichtdoor Boem » do jan 14 2021 7:39 pm

Als je het geheel toch op een statief gaat zetten ga je statisch werken. Dan is een balg met vergroterlens ook heel mooi. En als je dan een balg hebt die ook tilt kan ben je helemaal profi.

Ik heb zoiets, wilde eigenlijk mosjes gaan fotograferen en heb een oude contax balg met tilt mogelijkheid en een 80mm vergroterlens gekocht. Werkt prima, maar ik moet het al heel specifiek van plan zijn will ik het meenemen.

Ik heb daarom ook een omkeer adapter in mijn tas, eigenijk heeft een omgekeerde groothoeklens ook heel aardige resultaten, met een vergroting die iets boven de 1x uitkomt dus die gebruik ik wat vaker...

Over die balg, er is een loeidure nikon balg die kan tilten maar met een balg is niks meer automatisch en je hebt je alle ruimte om met verloopringen te werken dus er is geen enkele reden om bij nikon te blijven.
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: vragen over macroslede en meer vergroting (en statief)

Berichtdoor henkk » do jan 14 2021 8:29 pm

Hoezo niks meer automatisch met een balg? Auto-iso werkt, A werkt dat is toch voldoende automatische werking?

En heeft die Contax balg een Nikon F vatting?
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: vragen over macroslede en meer vergroting (en statief)

Berichtdoor Stijn Smits » do jan 14 2021 8:32 pm

Een balg met vergroterlens lijkt me in het veld weinig praktisch.

De nisi macrorail die je aanhaalt heb ik even gehad en vrij snel weer geretourneerd, er zat wat mij betreft te veel speling in het koppelpunt voor de camera, veroorzaakt door het 180 graden kunnen draaien van die koppeling.
Momenteel werk ik zelf met een rail van sunwayphoto die doet het werk prima, de novoflex castel q is nog wat spelingsvrijer.
Op de rail werk ik met een 100mm macro van laowa, daar kun je echt leuke vergrotingen meer halen. Op een cropcamera kom je dan al snel op 2.5:1 en met een tussenring nog zelfs iets meer. De laowa 2.5 tot. 5. Vergrotinglens kan niet scherpstellen op oneindig, houd daar rekening mee groet Stijn
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 271


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: vragen over macroslede en meer vergroting (en statief)

Berichtdoor Boem » do jan 14 2021 8:37 pm

Geeft die Nikon balg de diafragmawaarden door? Anders werkt A toch niet? Maar nu je het zegt, bij mijn contax balg zit idd een kabeltje voor zoiets... maar dat past vast niet op Nikon en zeker niet met een vergroterlens...nou ja, lichtmeting werkt sowieso wel, maar als je gaat tilten moet je je lichtmeting wel even zonder tilt doen dus je bent toch op M aangewezen, volgens mij.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: vragen over macroslede en meer vergroting (en statief)

Berichtdoor henkk » do jan 14 2021 8:42 pm

Wat is er niet praktisch aan een balg met vergroterlens? Met een 105 mm kan ik zelfs tot oneindig scherpstellen. Een omgekeerde groothoek werkt ook prima maar wel lastiger qua scherptediepte.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: vragen over macroslede en meer vergroting (en statief)

Berichtdoor henkk » do jan 14 2021 8:44 pm

In A stand hoeft het diafragma niet doorgegeven te worden en je kunt in shift of tilt ook (juist) goed ddl licht meten.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: vragen over macroslede en meer vergroting (en statief)

Berichtdoor Stijn Smits » do jan 14 2021 8:48 pm

Begrijp me niet verkeerd Henk, een balg werkt prima maar een dedicated utltramacrolens werkt een stuk sneller, zeker als je in het veld bezig bent met insecten of iets dergelijks is het fijn dat je betrouwbare materialen hebt waar je niet te veel mee hoeft te prutsen om tot je resultaat te komen. Het niet op oneindig scherp kunnen stellen sloeg op de laowa 25mm 2.5-5x

Groet Stijn
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 271


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: vragen over macroslede en meer vergroting (en statief)

Berichtdoor henkk » do jan 14 2021 8:56 pm

Interessant idd die Laowa ultra macro lenzen en zeker praktisch.

Als je al een macro lens hebt, kun je ook nog aan een teleconverter denken.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: vragen over macroslede en meer vergroting (en statief)

Berichtdoor Frans Martens » do jan 14 2021 11:54 pm

Beste dehaas,ik heb een Laowa 60mm gehad en al vrij snel verkocht. Het is een mooi objectief maar om em optimaal te gebruiken (dat betekende voor mij zoveel mogelijk vergroting) moest je zo dicht op je onderwerp gaan zitten dat dat in de praktijk meestal niet werkt. Veel insecten zijn er niet zo van gecharmeerd als je te dichtbij komt. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de balg. Prima om binnen mee gebruiken met b.v. dode insecten of andere niet bewegende modellen. Zo worden ook de meeste "stack-foto's" gemaakt.
Mijn favoriete macrolens is toch de 105mm, via onderstaande kun je zien wat ik daar zoal mee doe. Met hartelijke groet, Frans.

https://www.flickr.com/photos/152984714 ... 961018033/
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1986


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: vragen over macroslede en meer vergroting (en statief)

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr jan 15 2021 9:24 am

Een balg met een vergrotingslens, heb de 105, geeft wel oneindig en je kunt ook wel heerlijk dichtbij komen met een redelijke werkafstand, maar macro of te wel 1:1 haal ik niet. De TS heeft het over 5:1. Met een omgekeerd 24 of 28 mm Ai, AiS, of AF met manueel diafragma, de AF, AF-r e.d. kun je meer dan 1:1, maar dan wordt de werkafstand een probleem.
Er is een nieuwere Laowa waarvan de fabriek zegt dat de werkafstand groter is, de http://venuslens.nl/laowa-25mm-f2-8-5x_ultra_macro/ en daar had de TS het ook over.

Hoe groot is nu die werkafstand: https://www.frankwandelt.nl/reviews/obj ... iews-tests helaas dus,
https://www.johanvanderwielen.nl/macro- ... tra-macro/

https://versus.com/nl/olympus-m-zuiko-e ... ltra-macro hier wordt de werkafstand wel genoemd, maar ....

De oplossing, nog meer googlen dan ik nu net gedaan heb. Wachten tot de NCN weer een macrodag organiseerd. Waarbij veel liefhebbers hun spullen en mogelijkheden laten zien (als ik mag komen, prima)

Of contact opnemen met de importeur voor een test en die dan publiceren in het NCN magazine.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: vragen over macroslede en meer vergroting (en statief)

Berichtdoor henkk » vr jan 15 2021 10:12 am

Als je naar (veel) meer dan 1:1 wil, krijg je in alle gevallen heel kleine werkafstanden. Dit volgt m.i. uit de lenzenformule 1/b+1/v=1/f. Een grote brandpuntsafstand helpt dan wel wat. Met een TC 17 op m'n 105/2.8 VR haal ik 1,7x bij een werkafstand van iets meer dan 30 cm (brandpuntsafstand rekenkundig 1,7*105=180 mm maar feitelijk, door ademen vanwege de IF, maar 1,7*ca 75 = 130 mm) en alle functies blijven werken. Met wat tussenringen wordt het nog meer. Maar het blijft lastig werken.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hans de Ruiter en 9 gasten