DIY rugzak indeling

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

DIY rugzak indeling

Berichtdoor RVK » wo mar 10 2021 11:22 am

DIY rugzak indeling

Waarschijnlijk voor veel mensen een bekend dilemma, wat is de ideale foro rugzak en hoe deel ik hem in. Zelf ben ik ongeveer 7-8 rugzakken verder en tot nu toe was het nog niet echt ideaal. Eigenlijk ben ik op zoek naar een kleine rugzak ( geen gezeur bij vliegen) en toch groot genoeg voor een redelijke uitrusting. Nu was dat met de D850 / D5 en wat lenzen nogal moeilijk, gaat gelukkig met de Z6/7 wat makkelijker en daar ik opzoek ben naar een toploader, als je in nat gras staat dan is platleggen niet zo slim terwijl je met een toploader de rugzak op je schoenen kan zetten, wat het ook niet makkelijker maakt. .
Enige rugzakken verder heb ik bij Mannfrotto rugzakken gevonden die redelijk aan mijn wensen voldoen. Echter blijft het probleem van de indeling, klittenband en schotjes vind ik niet een goede oplossing (slap en rommelig) terwijl het ook iedere keer gepruts is om de indeling te veranderen aan de gewenste uitrusting, dus zoeken op het internet.
Nu staan hier vele al dan niet slimme oplossingen (vooral schuimrubber uitsnijden, plukrubber dan wel gieten) en ik heb een site gevonden waar je met een programma zelf je indeling kan tekenen waarna het gesneden wordt, maar ook dit geeft niet echt slimme indelingen.

Totdat ik eigenlijk een eenvoudige oplossing tegen kwam, een indeling maken van 6 mm triplex en bekleden met zelf klevend cel rubber.

Het gaat als volgt, ontwerp je indeling door bv op een stuk papier je uitrusting in de gewenst positie te leggen en teken de tussen schotje. Zelf doe ik dat in ACAD maar kan natuurlijk ook gewoon met een potlood en liniaal.

Maak een zaaglijst voor de schotjes en zaag ze op maat, of laat ze zagen.

Boor op de juiste plaatsen 2 mm gaatjes en monteer de schotjes op elkaar (na voorboren met 2 mm) met 3 mm verzonken schroefjes. Het is wel even uitmeten maar na enige pogingen lukte dat aardig, met als resultaat een stevig frame.

Ik beplak dat nu met 5 mm zelf klevend cel rubber waarbij je goed moet opletten hoe de uitvouw tekening te maken. Het rubber snijd het beste vanaf de plakkant, dus let op spiegel verkeerd tekenen. Tekenen op het plak bescherm papier gaat haast niet dus uitvouw op de plakkant tapen en dan met een scherp mes uitsnijden. Begin met wat ruimer cel rubber, smalle randjes zijn moeilijk (rafelig) te snijden.

Opplakken gaat vrij eenvoudig, het rubber laat zich goed corrigeren en zie het resultaat van de eerste poging.

Afbeelding



In dit geval heb ik een rugzak van 26 x 37 cm waarin een Z6/7 met 24-70 f4 of 2.8, 50 f1.4, 14 – 30 f4, 70-200 f 2.8 en 9 mm f 5.6 past plus dan nog filters dan wel flitser en een 13 “ computer.

De hele rugzak is dus veel kleiner dan een A3 en geldt bij de meeste luchtvaart maatschappijen als hand bagage.

Voordeel is verder dat je voor verschillende toepassingen verschillende interieurs kan maken ( som de lange tele mee, soms niet) die snel te verwisselen zijn.

Het is even prutsen in het begin, de eerste poging ligt nu bij het grof vuil maar tot nu toe bevalt deze oplossing uitstekend. Nu op naar een iets grotere tas voor een uitrusting met 2 body's en een 15” computer.

Er gaat wat tijd inzitten maar dankzij de ophok plicht is dat geen probleem.

Aanbevolen voor de doe het zelvers

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: DIY rugzak indeling

Berichtdoor Patrick » wo mar 10 2021 11:59 am

Nu niets meer bijkopen! :lol:

Creatief hoor. Ook ik heb vele tassen, maar loop al jaren vrijwel alleen nog rond met mijn Billingham Hadley small met steeds wisselende inhoud. Zo'n tasje dat van binnen groter is dan de buitenkant doet vermoeden. Sterker nog: het lijkt wel of alles altijd past! Het is zo erg dat ik onlangs een hier op het forum aangeboden tas erbij heb gekocht! Ik heb er nu dus twee (wel verschillende kleuren). En bij intensief gebruik worden ze toch wat minder fraai, dus een tweede tasje vond ik wel handig. Net als een reserve paar schoenen in de kast, maar ik denk dat ze beide gebruikt gaan worden.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: DIY rugzak indeling

Berichtdoor RVK » wo mar 10 2021 1:22 pm

Of ik de ideale oplossing ooit zal vinden weet ik niet maar ik weet wel zeker dat "niets meer bijkopen" niet gaat werken.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: DIY rugzak indeling

Berichtdoor JvdKooij » wo mar 10 2021 3:01 pm

ik heb gewoon een F-stop rugzak waar je verschillende inserts voor kan kopen (die je dan weer zelf kan indelen).
Kun je gewoon op de achterkant leggen en op de rugzijde openen.
deze is wel iets te groot voor handbagage maar daar heb ik nog altijd mijn lowepro voor. (die kan je helaas niet vanaf de rug zijde openen, dus daar komt nog wel eens een andere voor.

dat gedoe met schotjes maken zie ik niet zitten hoor, waar laat je al dat spul als je het niet meeneemt?
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Frans en 13 gasten