Dual Leren Draagriem

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Dual Leren Draagriem

Berichtdoor jan » zo sep 05 2021 11:08 am

Ik ben voornemens om een dual leren draagriem aan te schaffen om twee camera's te kunnen dragen en deze tevens een beetje aan te laten passen aan mijn wens. Op dit moment kijk ik naar de merken Stroppa en Bronkey.
Ik weet dat er ook alternatieven buiten Europa worden geproduceerd maar dan krijg ik weer met importheffingen te maken dus ik probeer het binnen de Europese grenzen te houden.
De riem mag verder standaard blijven behalve de security strap want die wil ik uitgevoerd hebben met de Peak Design Clip omdat deze ook op mijn beide bodies zitten.
Van Stroppa weet ik inmiddels dat zij de riem naar mijn wens willen maken.

Zijn er mensen die ervaring hebben met één van beide merken of wellicht nog een ander merk kunnen aanbevelen?
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Online
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4304


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dual Leren Draagriem

Berichtdoor ReneG » zo sep 05 2021 12:53 pm

Geen ervaring met die specifieke merken. Ik heb hier een tijd geleden wel naar gekeken en een (voor mij beter) alternatief gevonden, goed beschikbaar in Nederland maar niet gemaakt van leer. Dat is het OpTech dual harness systeem.

Het is aanzienlijk goedkoper en eenvoudig on the fly aan te passen (lengte verstellen of camera wisselen is fluitje van een cent). Het is ook modulair. Verder gebruikt het de standaard hengsels van de camera en niet één clip onderaan de camera, iets wat veiliger en in mijn ogen een groot voordeel is. Daarentegen zit dat een peak design clip onderop je camera geheel niet in de weg. Ook heeft het een verstelbare chest strap wat het draagcomfort verhoogt, iets wat niet alle harness systemen hebben.

Waarom ik zelf geen leren straps meer heb is simpel: Die leren riemen slopen mijn Goretex outdoor jassen (en daar zijn die jassen veel te duur voor). Ik denk door teveel frictie van het leer op die stof en misschien ook omdat er wel eens iets klem komt te zitten tussen zo'n metalen oog of ring. Ik kreeg slijtplekken en kleine gaatjes in mijn jassen. Ik heb daar geen last van met stoffen rugzakhengsels en neopreen.

Tenslotte nog een paar algemene opmerkingen over dat soort straps:
- Een chest strap is een pre voor het draagcomfort, zeker bij zware apparatuur.
- Als de boel uit balans is kunnen dit soort systemen erg oncomfortabel worden. Het trekt als het ware scheef als je een 1 kant een wat zwaardere camera/lens combi hebt hangen en aan de andere kant niets of een hele lichte camera. Dat is ook een reden waarom ik een optech heb, dan kan ik met een paar klikken een zware lens combi voor op de borst hangen (net als een verrekijker harnas).
- De optech staat me ook toe om nog comfortabel een (al dan niet lege) rugzak te dragen, wat wat niet bij alle harness systemen kan.

Maar goed dat zijn mijn ervaringen, je zult zelf moeten beoordelen wat voor jou relevant is. Ik moet overigens wel bekennen dat sinds ik de optech Pro straps heb ik de dual harness systemen steeds minder gebruik, die neoprenen straps blijven zo goed aan mijn schouders hangen dat het bijna een non-issue is.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten