Lowepro of Vanguard

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Lowepro of Vanguard

Berichtdoor Gemmageluk60 » wo sep 15 2021 12:25 pm

Na een heel weekend slepen met een loeizware Lowepro -schoudertas (Stealth Reporter 650 AW) deed mijn hele lichaam pijn.
Besloten om te gaan voor een rollende variant. Kwam op MP een Vanguard-koffer tegen en een Lowepro Roller.
Wie heeft er ervaring mee?
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 824


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lowepro of Vanguard

Berichtdoor Nikkormaat » wo sep 15 2021 2:04 pm

Een rugzak is wat minder belastend dan een schoudertas en je bent in de natuur wat mobieler dan met een rolkoffer. Het hangt er dus sterk vanaf waar je gaat fotograferen
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lowepro of Vanguard

Berichtdoor Gemmageluk60 » wo sep 15 2021 2:24 pm

Als ik ga fotograferen is het vaak op een of ander paardenevenement. Dus soms is de bodem oneffen. Ben pas begonnen met een D3S en die weegt een pittig stukje zwaarder. Ook op mijn rug zou dat een heel gewicht zijn. Heeft iemand ervaring met een roltas of -koffer?
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 824


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lowepro of Vanguard

Berichtdoor Gerrit » wo sep 15 2021 2:32 pm

Ik heb je een PB gestuurd.
Mvrgr Gerrit
D4s, Nikkor 24-70mm 1:2.8G ED, Nikkor 70-200 1:2.8GII ED, SB 900
kvk 73686913
www.fotockers.nl
Gerrit

Forumlid
Berichten: 155


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lowepro of Vanguard

Berichtdoor Richard » wo sep 15 2021 4:15 pm

Gemmageluk60 schreef:Heeft iemand ervaring met een roltas of -koffer?

Ja, met een Thinktank Airport Takeoff. 6 jaar geleden al weer via het forum tweedehands gekocht. Nog steeds heel blij mee.
Tip: kunnen de 2 genoemde als rugzak worden gedragen? Dat kan de Thinktank Airport Takeoff. Voor een iets langer stuk waar rollen echt niet gaat.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lowepro of Vanguard

Berichtdoor Gemmageluk60 » wo sep 15 2021 4:20 pm

Goede tip, ga ik vragen!
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 824


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lowepro of Vanguard

Berichtdoor ReneG » wo sep 15 2021 5:40 pm

Wat moet er allemaal mee? Ik deed paardenevents meestal alleen met een camera en 70-200, evt. met TC. Vaak niet eens een tas bij me. Hoe dan ook, ik zou dergelijke rolkoffers afraden voor paardenevents. (Referentie: Ik heb 15 jaar met lichte en zware geluidsapparatuur met en zonder wieltjes rondgesjouwd op paardenconcoursen, militaries etc... wieltjes werkten bijna nooit, dat werd altijd sjouwen).

Op een dressuurevent bij een manege met goed aangelegd terrein en paden kom je er misschien mee weg, maar veel events (concours hippique etc.) hebben een dusdanige ondergrond (oneven boeren(gras)land met veel kuiltjes van beplanting, modder etc.) dat een rollende koffer met kleine wieltjes meer zal slepen dan rollen. Verder zijn die koffers vaak bedoeld voor luchthavens en van materiaal gemaakt dat snel vies wordt in modder, stof (en mest). Dat trekt erin en dan kan het snel lelijk en vies worden.

Er is een m.i. beter alternatief: Een gear trolley (ook wel viskar genoemd). Deze wordt ook vaak gebruikt bij airshows: Zie: https://www.bol.com/nl/nl/p/buteo-photo-gear-trolley-bagagetrolley-viskar/9200000121679809
Veel vliegtuigfotografen nemen op die dingen een heleboel gear, statief en vaak nog flink wat eten en drinken mee over militaire luchtvelden, vaak met terrein dat vergelijkbaar is met dat van paardenevents.

De voordelen van deze karretjes:
- Het grootste voordeel: Groter wielen gevuld met lucht. Dat gaat veel beter op ruw terrein (al blijft het soms behelpen) en is veel stabieler. En het rijdt tenminste.
- Je kunt er zowat elke bestaande rugzak of tas(sen) die je hebt op plaatsen, soms veel meer. Dat zet je vast met webbing, spin of spanband, vaak meegeleverd.
- Licht en opvouwbaar, past meestal makkelijk in de auto.
- Je kunt ze als stoeltje gebruiken als je wilt rusten
- Ze kunnen veel beter tegen modder en stof en zijn eenvoudig te reinigen.

Mocht je die kant op gaan, pak dan niet de allergoedkoopste trolleys met (kleine) kunststof wielen. Maar zelfs al ga je voor een goed model, dan ben je nog steeds veel goedkoper uit dan met zo'n airport roller/koffer.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lowepro of Vanguard

Berichtdoor Gemmageluk60 » wo sep 15 2021 7:30 pm

Wat een goed idee! Nog nooit aan gedacht. Bijna altijd 2 camera's bij me, eentje met 24-70 en eentje met 70-200.
Daarnaast als ik verslag moet doen ook een laptop en dan bril, zonnebril, telefoon, portemonnee, notitieboek, pennen, etc.
Hele interessante optie, vooral ook vanwege die grotere wielen. Dankjewel!
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 824


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lowepro of Vanguard

Berichtdoor ReneG » wo sep 15 2021 9:01 pm

Gemmageluk60 schreef:Wat een goed idee! Nog nooit aan gedacht. Bijna altijd 2 camera's bij me, eentje met 24-70 en eentje met 70-200.
Daarnaast als ik verslag moet doen ook een laptop en dan bril, zonnebril, telefoon, portemonnee, notitieboek, pennen, etc.
Hele interessante optie, vooral ook vanwege die grotere wielen. Dankjewel!


Geen dank. Ik zou wel even oriënteren op een fatsoenlijke (wellicht bij een viswinkel?). Want er zit ook veel rommel tussen, vooral de goedkopere modellen. De meeste goede zijn tussen de 110 en 150 euro. Sommige hebben ook nog opbergvakjes. En als ze van aluminium zijn scheelt dat ook aanzienlijk qua gewicht.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lowepro of Vanguard

Berichtdoor John Jansen » do sep 16 2021 6:54 am

idd handig karretje, ik heb hem ook al jaren, wel met regelmaat de schroeven en bewegende delen controleren trillen regelmatig los. 1 keer een lekke band gehad, bij de Gamma voor 10,- een compleet nieuw wiel met band gekocht en hij rijd weer als nieuw.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lowepro of Vanguard

Berichtdoor Gemmageluk60 » do sep 16 2021 8:35 am

Dankjewel voor jullie advies. Ga op zoek naar een viswinkel. De door jou genoemde stoel van stealth gear lijkt me al een goede optie.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 824


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lowepro of Vanguard

Berichtdoor Gemmageluk60 » vr sep 17 2021 8:55 am

Ben eruit: ga via dit forum een rolkoffer van lowepro kopen, nu voorlopig toch alleen 'verharde' evenementen
en dan koop ik het voorjaar een vistrolley, waarna ik voorzien ben voor alle omstandigheden. Bedankt voor het meedenken allemaal.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 824


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lowepro of Vanguard

Berichtdoor justme » vr sep 17 2021 10:34 am

Was er ook niet een discussie op dit forum over de wieltjes van deze koffers, dat deze te hard waren, dat je deze mogelijk beter kon vervangen door andere/betere wieltjes (skeelerwieltjes)
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten