Rugzak tips

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Rugzak tips

Berichtdoor Brava » di apr 05 2022 2:23 pm

Ben opzoek naar een geschikte rugzak en zoek ervaring, tips over merk en type.

Zoals -denk ik- velen heb ik in de loop der jaren diverse tassen (merken) gekocht formaten van groot naar compact incl messenger type’s etc etc en het is altijd net niet of te groot of onhandig of te klein enz enz. Herkennen jullie dat ook?

Heb nu een ruime “stationaire” tas waar alles in past. Die staat thuis en gaat soms mee op reis. Daarnaast voor dagelijks een messenger type voor D4 met kort objectief en extra medium objectief en wat klein spul zoals batterij etc. Bij elkaar weegt dat een kilo of 3 a 4.

Beetje langere (wandel)tochten hangt dat aan schouder en loopt niet lekker.


Dus al tijdje opzoek naar rugtas met voldoende ruimte voor D4 (16 h x16 br cm)met kort objectief er op en een extra medium objectief en groothoek. Daarnaast een aparte (top) ruimte voor bv jas, wat te eten en drinken, telefoon en zonnebril.
Wil het wel compact houden en niet met een 50L trekking back pack rondlopen. Nou past die D4 kwa formaat vaak niet echt lekker in de rugzak heb ik gemerkt bij het passen in de winkel.

Denk aan tassen van bijvoorbeeld F-stop ( bv Kenti) of Miggo agua x, maar Kata/ Manfrotto of Löwepro ook prima.

Heeft één van jullie op basis van ervaring een goed advies of tip?
Brava

Forumlid
Berichten: 288


Locatie: Dirksland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Rugzak tips

Berichtdoor Vincent » di apr 05 2022 3:57 pm

De ideale tas bestaat niet. Helaas.

Maar ik heb mijn (voorlopig) perfecte 'dagelijkse' rugzak gevonden in de Peak Design Everyday Backpack 20L. Zelfs in deze kleine uitvoering past een D6/Z9 in met een kort objectief eraan (in de lengte ook met een 70-200mm). Door de tapse en elegante vorm heb je niet het gevoel dat je een lompe grote rugzak loopt. En zelfs met camera houdt je nog genoeg ruimte over voor laptop/tablet, flesje drinken aan de buitenkannt, wat kleding en andere accessoires, etc

Eventueel de grotere uitvoering van 30L zou het helemaal goed moeten passen dus! Fijne goed doordachte rugtassen ook!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rugzak tips

Berichtdoor Ronald53 » di apr 05 2022 5:29 pm

Kijk ook eens naar de Mindshift Rotation tassen. Ik heb sinds eind februari de 34 liter versie in bezit. Gewonnen in een fotowedstrijd van natuurfotografie.nl, ik zou hem zelf misschien niet zo snel hebben gekocht want hij is wat prijzig. Ik heb er zojuist een vakantie (met veel wandelen) in NW-Spanje op zitten, waar ik de tas uitgebreid heb geprobeerd. In het onderste compartiment had ik de Z6 met Z 14-30 f/4 en Z 24-70 f/4, en wat los spul zoals de Z 1.4 TC en fitlters. De Z 100-400 kon daar niet meer bij, die had ik bovenin, in het door Nikon meegeleverde hoesje. Vervolgens kon bovenin nog een hoop meer, zoals regenjack, fleece, lunch, Garmin GPS, pakketje met accessoires (accu's, stofkwastje, afstandsbediening en dergelijk spul). Er zit een vak voor een bidon op, je kunt er ook een Camelbag in kwijt. Mijn ervaring:
- Dit is een goed in te stellen en goed te dragen rugzak;
- Het opbergvak onderin is handig om je camera te pakken en op te bergen zonder alles van je rug te halen. Met name handig als je ziet dat het pad wat lastiger wordt, en je snel de camera wilt opbergen;
- Het obergvak is wat lastiger te bereiken als je de tas niet draagt, d.w.z. wat lastiger dan bij een fotorugzak met een conventioneel ontwerp;
- De telezoom bovenin is natuurlijk niet te pakken en op de body te plaatsten zonder de tas van je rug af te halen. Maar dat zal waarschijnlijk bij geen enkele tas het geval zijn;
- De regenhoes moet je los kopen;
Ik heb ook de Stashmaster Top Load in bestelling, daarmee wordt het bovendeel wat meer ingericht als cameratas. Hier heb ik nog geen ervaring mee.

Voor mijn wandelingen in de toekomst (vlak terrein en heuvel/bergen tot ca. 2 km) wordt dit waarschijnlijk mijn favoriet, zeker als de wandelingen wat langer zijn. Ik heb ook de LowePro ProTactic BP 450 AW II. Die vind ik qua draagcomfort wat minder, en minder gemakkelijk mocht je tijdens een wandeling je spullen willen pakken of opbergen, maar die schrijf ik nog niet af. Die tas leent zich weer meer om op locatie plat neer te leggen waarna je na het openritsen van het rugpand al je spulletjes overzichtelijk voor je hebt.
Mocht je nog vragen hebben, dan meld je je maar weer.
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1569


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rugzak tips

Berichtdoor Brava » di apr 05 2022 7:19 pm

@Vincent
@Ronald53

Thnx voor de input ga er naar kijken. Wat’n prijzen hé mijn tweedehands Mercedes uit 2017 koste destijds bijna net zoiets.😂 Overigens vind ik de Mindshift met 34L wel knap aan de maat dan valt de Peak Design wel minder op in bv de late Rotterdamse avond of vroege ochtend.
Toevallig verblijf ik een paar dagen in Zoutelande waar fotograaf Peter Van Heulen o.a. ambassador is van F-stop gear ook fraai maar €€€
Meer input stel ik zeer op prijs!
Brava

Forumlid
Berichten: 288


Locatie: Dirksland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Rugzak tips

Berichtdoor Ronald53 » di apr 05 2022 8:23 pm

Brava schreef:... Overigens vind ik de Mindshift met 34L wel knap aan de maat dan valt de Peak Design wel minder op in bv de late Rotterdamse avond of vroege ochtend.....
Je had het in je openingspost over een beetje langere (wandel)tochten. Vandaar dat ik mijn ervaring wilde delen. Maar ik begrijp nu dat het om kroegentochten gaat :lol: :lol: :wink:
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1569


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rugzak tips

Berichtdoor Brava » di apr 05 2022 8:28 pm

😂 idd dus d’r moet wel geld overblijven, hoewel nu benzine duurder is dan bier of wijn!
Brava

Forumlid
Berichten: 288


Locatie: Dirksland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Rugzak tips

Berichtdoor John Jansen » di apr 05 2022 10:38 pm

Shimoda draagt voortreffelijk zeer comfortabel op lange wandelingen(nog beter dan F-stop), flexibel in te delen en in verschillende uitvoeringen te koop, met verschillende ICU's in te richten, mijn fijnste tas tot nu toe, past Z9, D850 met grip, 4 objectieven en divers spul moeiteloos in.https://shimodadesigns.com
Laatst gewijzigd door John Jansen op wo apr 06 2022 9:01 am, 1 keer totaal gewijzigd.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rugzak tips

Berichtdoor Emmie » wo apr 06 2022 12:01 am

Heb je ook al gedacht aan een goede wandel rugzak die lekker zit voor de wandeltocht en waar je dan een inzet in doet waar je camera met lens in past?
Bijv. die van Tenba BYOB oftewel Bring Your Own Bag? https://uk.tenba.com/shop-by-collection/byob/
Gebruikersavatar
Emmie

Ledenadministratie
Berichten: 232


Locatie: Rijswijk
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rugzak tips

Berichtdoor Brava » wo apr 06 2022 12:06 pm

@Emmie

Inderdaad aan gedacht en ook testje gedaan bij een vriend met een dergelijke soort oplossing.
Lastiger (naar mijn gevoel) is dan de toegang tot of de camera/objectieven of de persoonlijke zaken.

Zoek ik de “tas” in de hooiberg? De ideale tas bestaat niet en dat besef heb ik!

Resumerend:
-rugzak voor dagtochten maar ook bruikbaar in meer stedelijke omgeving
-wil het praktisch houden met in eerste instantie de nadruk en bereikbaarheid van de “hardware”
- wat moet minimaal passen D4 body, objectieven bv 20-35, 50, en max 105 mm dus redelijk kort glas en beperkte kilo’s
-klein(er) backpack gedeelte voor de persoonlijke zaken jas/trui, eten, drinken, telefoon, etc
-stealth uitvoering dus liefst zo onopvallend mogelijk
-waterproof is een wens geen eis

Kortom ik vraag/zoek/advies/tips

Alvast bedankt voor de input
Brava

Forumlid
Berichten: 288


Locatie: Dirksland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Rugzak tips

Berichtdoor Brava » wo apr 06 2022 12:08 pm

@ John Jansen

Welke Shimoda gebruik je dan?
Brava

Forumlid
Berichten: 288


Locatie: Dirksland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Rugzak tips

Berichtdoor Vincent » wo apr 06 2022 12:37 pm

Brava schreef:De ideale tas bestaat niet en dat besef heb ik!


Dit is gewoon een goed inzicht dus vooral mooi dat je het onderkent.

Ik zie veel mensen naar die ‘ene alleskunner’ zoeken en dan veel miskopen doen of alsnog ontevreden achterblijven.

Volgens mij kun je beter 2 of 3 tassen hebben die ieder perfect zijn voor hun eigen toepassing, dan één allround altijd ‘net-niet’ tas.

Maar misschien heb ik ook gewoon te wel tassen :shifty:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rugzak tips

Berichtdoor John Jansen » wo apr 06 2022 12:54 pm

Brava schreef:@ John Jansen

Welke Shimoda gebruik je dan?


De Explore 35 v2 met large icu, ik heb ook de gewone explore 40l maar gebruik deze niet meer.
Laatst gewijzigd door John Jansen op wo apr 06 2022 12:58 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rugzak tips

Berichtdoor ReneG » wo apr 06 2022 12:55 pm

Brava schreef:Resumerend:
-rugzak voor dagtochten maar ook bruikbaar in meer stedelijke omgeving
-wil het praktisch houden met in eerste instantie de nadruk en bereikbaarheid van de “hardware”
- wat moet minimaal passen D4 body, objectieven bv 20-35, 50, en max 105 mm dus redelijk kort glas en beperkte kilo’s
-klein(er) backpack gedeelte voor de persoonlijke zaken jas/trui, eten, drinken, telefoon, etc
-stealth uitvoering dus liefst zo onopvallend mogelijk
-waterproof is een wens geen eis


Voor exact dezelfde set aan eisen ben ik uitgekomen bij de Flipside 450 uit de x50 serie (niet te verwarren met de versies die op x00 eindigen).

Zie: https://www.lowepro.com/nl-en/flipside-trek-bp-450-aw-lp37016-pww/

NB: Het 2e bovencomparitiment wordt op de foto's op de Lowepro site niet getoond, maar dat is ook nog best aanzienlijk qua grootte). Je hebt dus het hoofdcompartiment, het achtervak en het 2e bovencompartiment.

Ik vervoer in het hoofdcomparitiment een D810 of D500 met grip en L-bracket (dat is dus groter dan een D4), met 70-200 en 24-70, Er is nog wat ruimte over voor een kleine lens, flitser of accessoires. In het tweede compartiment kan ik van alles kwijt (eten, trui etc). Eventueel kan een trui of jas ook als rolletje aan de zij/compressie-straps stoppen, werkt ook goed. De regenhoes dekt dat ook nog wel af als het niet extreem groot is. Tenslotte wat vakken voor drinkwater en 2 kleine pouches bij de riem voor klein spul, Genoeg ruimte voor een dagje weg of flinke hike. De stof is enigzins waterbestendig maar er zit ook nog een goede regenhoes bij. Qua 'Stealth', hij heeft een beetje camo-achtige uitstraling (niet militair) maar valt niet direct op als fotorugzak.

Dit is mijn go-to rugzak voor vakanties, stedentrips en hikes als ik niet puur voor de fotografie ga (dan sleep ik veel meer fotospullen mee en meestal niets anders dan een jas). Een ander voordeel is dat de opening naar de rug zit (= diefstalbestendiger). Maar je kunt er wel makkelijk bij, je kunt de rugzakg in- en uitladen terwijl hij om je middel hangt. En hij is redelijk betaalbaar. Er zijn overigens ook kleinere uitvoeringen (350) maar ik weet niet of de D4 daarin past qua hoogte. Dat zou je in de winkel moeten bekijken.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rugzak tips

Berichtdoor pimmetje » wo apr 06 2022 1:49 pm

Kleiner fototoestelletje misschien? Vergt ook een kleiner tasje.
pimmetje

Clublid
Berichten: 972


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Rugzak tips

Berichtdoor Brava » wo apr 06 2022 2:53 pm

Allen dank voor bijdrage.
@Vincent na zo’n 40 jaar fotografie ondervonden dat de “alleskunner “niet bestaat maar probeer de de best van de rest toch te vinden in mijn jeugdige onschuldigheid.
@John Jansen ga ik naar kijken
@ReneG ga ik naar kijken
@Pimmetje 😂ah joh is dat het! Dus terug naar mijn Asahi Pentax met een rolletje van 36 en 100 asa en doka.
Brava

Forumlid
Berichten: 288


Locatie: Dirksland
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten