Foto’s downloaden zonder laptop?

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Foto’s downloaden zonder laptop?

Berichtdoor MartinT » do nov 17 2022 12:16 am

Enige tijd geleden waren er apparaten in de handel waar je de inhoud van je geheugenkaarten kon opslaan. Er was er zelfs eentje met een klein schermpje. Handig als je geen laptop mee wou nemen b.v. op reis. Ik ga niet op reis, maar in de vogelfotografie schiet je een kaart gauw vol en altijd met een laptop het bos in gaan is weer extra ballast.
Nu zoek ik dus het bewuste apparaat, maar kan niks vinden. Of kijk ik niet goed?
Wie heeft raad?
Martin

PS: die van een grotere kaart nemen ken ik al….
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto’s downloaden zonder laptop?

Berichtdoor MarcoEos70D » do nov 17 2022 9:11 am

"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Foto’s downloaden zonder laptop?

Berichtdoor Brutus » do nov 17 2022 11:41 am

MarcoEos70D schreef:Deze topics al gelezen?


Helaas, de in die topics genoemde LaCie schijven zijn al een tijdje niet meer leverbaar.
Geldt trouwens voor veel van die handige "overzetsysteempjes", ik heb mij daar afgelopen zomer een hoedje naar gezocht. Zonder resultaat.
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1111


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto’s downloaden zonder laptop?

Berichtdoor Vincent » do nov 17 2022 12:28 pm

MartinT schreef:PS: die van een grotere kaart nemen ken ik al….


*Ongewenst opendeur antwoord :shh:

zelfs als je een mooie imagetank vindt die helemaal voldoet aan jouw wensen... als je 'in het veld' een vol kaartje hebt dan lijkt het me niet wenselijk dat je een paar minuten zit te wachten op het overzetten van je data en je zodoende niet verder kunt fotograferen. Komt net die zeldzame vogel aanvliegen ben je bezig met andere dingen. Dergelijke apparaten zijn ook onhandig als je bijvoorbeeld niet droog zit/staat, het te koud is buiten (ivm accu's en/of bediening van kleine knopjes met handschoenen), etc. etc.

Wat mij betreft zijn imagetanks erg handig als je op een rustig moment op een 'veilige' plek je data kunt overzetten (bijvoorbeeld op vakantie in een hotel/restaurant/tent/etc).

Ik zou dan ook geen grotere kaart kopen, maar gewoon een extra kaartje. Minste gedoe, het snelste en veiligste op locatie en niet te vergeten: het goedkoopste. Dat is ook de voornaamste reden dat imagetanks vrijwel niet meer te vinden zijn; geheugenkaartjes zijn zo goedkoop geworden dat 'iedereen' tegenwoordig gewoon een extra kaartje (of grotere kaartjes) koopt.

En het antwoord waar je misschien wel op zit te wachten:

Want soms wil je alsnog een extra kopie van je geheugenkaartjes hebben, bijv bij een camera met maar ruimte voor 1 geheugenkaartje, en dan heb natuurlijk je niet zoveel aan alleen maar extra kaartjes.

Ik denk dat de beste en goedkoopste oplossing is om een Raspberry pi te kopen en deze van het juiste script te voorzien zodat de Pi je kaartje automatisch kopieert naar een aangesloten externe harddisk. Zie bijvoorbeeld: https://github.com/bablokb/pi-imgtank. Met een behuizing en voeding (bijv een powerbank) kun je dan tegen lage kosten overal waar je wilt je kaartjes kopieren.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto’s downloaden zonder laptop?

Berichtdoor Ronald53 » do nov 17 2022 3:28 pm

Hallo Martin,
Misschien staat er in dit artikel een oplossing waarmee je uit de voeten kunt?
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto’s downloaden zonder laptop?

Berichtdoor JvdKooij » vr nov 18 2022 3:53 am

Vincent schreef:
MartinT schreef:PS: die van een grotere kaart nemen ken ik al….


Ik denk dat de beste en goedkoopste oplossing is om een Raspberry pi te kopen en deze van het juiste script te voorzien zodat de Pi je kaartje automatisch kopieert naar een aangesloten externe harddisk. Zie bijvoorbeeld: https://github.com/bablokb/pi-imgtank. Met een behuizing en voeding (bijv een powerbank) kun je dan tegen lage kosten overal waar je wilt je kaartjes kopieren.


Raspberry pi is niet meer zo goedkoop hoor.
De vraag (ivm remote control van 3D printers bijv.) is vele malen hoger dan het aanbod.

De goedkoopste oplossing en meest flexibel lijkt me nog steeds gewoon een extra kaart.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto’s downloaden zonder laptop?

Berichtdoor Gerard de Zwaan » vr nov 18 2022 9:05 am

Een extra geheugenkaart is (zoals eerder aangegeven) het makkelijkst. Het neemt immers het minste ruimte in je tas, als het goed is zit in de klep van jet tas een vakje waar een extra geheugenkaart in past. In het veld verwisselen van de kaarten is ook sneller dan een kaart leeg moet maken op een externe harderschijf. Er zijn genoeg fotografen die 1 of 2 extra geheugenkaarten meenemen op hun fototrip.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1461


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto’s downloaden zonder laptop?

Berichtdoor Vincent » vr nov 18 2022 11:15 am

JvdKooij schreef:Raspberry pi is niet meer zo goedkoop hoor.


Goedkoop is relatief natuurlijk, maar als je een beetje je best doet dan heb je een Pi3 met behuizing en voeding voor onder de 100 euro*. In de wereld van de prijzen van Nikon camera's en objectieven noem ik dat goedkoop :lol:

*) De meeste mensen hebben wel een portable HD of usb stick met voldoende opslagruimte liggen al
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto’s downloaden zonder laptop?

Berichtdoor JvdKooij » vr nov 18 2022 3:02 pm

Vincent schreef:
JvdKooij schreef:Raspberry pi is niet meer zo goedkoop hoor.


Goedkoop is relatief natuurlijk, maar als je een beetje je best doet dan heb je een Pi3 met behuizing en voeding voor onder de 100 euro*. In de wereld van de prijzen van Nikon camera's en objectieven noem ik dat goedkoop :lol:

*) De meeste mensen hebben wel een portable HD of usb stick met voldoende opslagruimte liggen al


ah ja, dat klopt :D
ik vergeleek het met prijzen voor Pi's vanuit het verleden.

Maar voor 100 euro zou ik gewoon een extra geheugenkaart kopen en dan 's avonds lekker op mijn laptop kopiëren.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto’s downloaden zonder laptop?

Berichtdoor Stijn Smits » vr nov 18 2022 3:59 pm

Voor de camera zijn extra geheugenkaarten de makkelijkste snelste en goedkoopste oplossing. Ik heb tijdens mijn laatste trip naar IJsland gebruik gemaakt van een usb-c cardreader die ik in mijn telefoon kon stoppen. Zo kon ik dagelijks de foto's van mijn drone naar de geheugenkaart van mijn telefoon kopiëren zodat ik in geval dat ik de drone kwijt zou raken in ieder geval mijn beelden nog zou hebben.

Groet Stijn
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 271


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten