Objectief voor concertfoto's

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Objectief voor concertfoto's

Berichtdoor Picard » do jun 29 2006 8:39 pm

Ik ben op zoek naar een objectief voor fotografie bij concerten. Ik wil vooral fotograferen bij rockconcerten, en dat is vaak in "donkere"
zaaltjes.

Ik ben in het bezit van een D70s met de kitlens. Ik heb gekeken naar een Sigma 28-70 f/2.8 en naar een nikkor 50mm f/1.8. Ik kom er niet uit wat een goede en ook betaalbare lens is voor mijn doel. Ik heb pas de Nikkor 105mm f/2.8 vast gehad, ook mooi, maar ja....

Dus wie heeft de "gouden" tip, alvast met grote dank. Mocht er iemand zijn met ervaring en hij wil zijn instellingen met mij delen, dan graag....
Picard



Onderwerp:

Berichtdoor vanson » do jun 29 2006 9:54 pm

Het hangt van de zaal af denk ik, als je net voor het podium kunt staan, zou een 50mm/f1.4 al een goede keuze zijn. Als je er iets van af moet gaan staan, overweeg dan de 85mm/f1.4 of f1.8.

Als je perse een zoomlens wilt hebben, dan heb je ook de 80-200mm/f2.8 of 70-200mm/f2.8 VR als keuze, eventueel aangevuld met een 28-70mm/f2.8 of 35-70mm/f2.8.
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor Picard » do jun 29 2006 10:05 pm

Ok... alvast bedankt voor de reactie... Ik heb een foto bijgevoegd zoals ik hem met de kitlens heb genomen. Wel op 1600, dus veel ruis. Je kan zien dat de omgeving donker is.

Afbeelding
Picard



Onderwerp:

Berichtdoor vanson » do jun 29 2006 10:15 pm

ruis/korrel is geen probleem, onderbelichting wel. Erg jammer dat het gezicht niet te zien is. Waar heb je op scherp gesteld, en op welk punt heb je belicht?
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor BUG322 » do jun 29 2006 10:21 pm

Afbeelding
Afbeelding

met de 50mm f1,8

die is daar heel goed voor
groetjes
BUG322



Onderwerp:

Berichtdoor Picard » do jun 29 2006 10:23 pm

Ik heb scherpgesteld op de gitaar. Je ziet dat er een kleine verschuiving is waardoor het beeld enigsins wat vaag wordt... Ik heb de afbeelding verkleind, de ruis komt daardoor niet echt uit... Door de hoge iso is het lastig om een goed beeld te maken.

Dus tips zijn welkom!!!!
Picard



Onderwerp:

Berichtdoor luc » do jun 29 2006 10:25 pm

Het hoeft toch niet helemaal zonder te flitsen ?

Ik weet dat je vaak wel de mooiste resultanten krijgt als je niet flitst maar vaak ontkom je er simpelweg niet aan. Mij veel gebruikte combi voor dit soort fotografie was een 70/210 F4 icm met een metz 60 CT of 45 CT flitser vaak gecombineerd met 200 of 400 ASA fuji Sensia diafilm.

Vaak gebruikte ik dan wel een zelfgemaakte reflector om het flitslicht te verzachten.

Als je dat naar digitaal vertaald moet je denken aan een bijvoorbeeld een 80/200 f2,8 icm een SB800.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht

Onderwerp:

Berichtdoor Picard » do jun 29 2006 10:33 pm

Ja ok, dat is helder..... maar deze foto is zonder flits genomen. Bij concerten wordt het beeld heel plat en erg als ongewenst ervaren door de andere bezoekers als een flitser wordt gebruikt....

Voorbeeld met flits...

Afbeelding

Een ander perspectief...

Afbeelding
Picard



Onderwerp:

Berichtdoor vanson » do jun 29 2006 11:26 pm

Uit ervaring weet ik dat flitsen ook door de optredende band niet echt wordt gewaardeerd, het is lastig de juiste positie op je gitaarhals te vinden als je verblind bent door een mega-metz-60CT-flits....

Zelf houd ik van concertfoto's die niet het geijkte 'kijk mij dan staan'-plaatje weergeven, zoals deze:


Afbeelding


een paar keer per week hebben wij thuis ook nog een gastoptreden:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

FYI: op deze foto's was hij aan het (mee)spelen op Slayer's "Killing Fields", maar de laatste weken is "Rosetta Stoned" van Tool favoriet bij hem...
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr jun 30 2006 11:22 am

Ga eens op zoek naar de objectieven die Vanson noemt.
Flitsen: liver niet, de rook, stof, mist, in de zaal, maakt het erg lelijk. Flits licht hoeft echter niet plat te zijn, zoals op je foto. Je D70 kan veel beter werken en Nikon heeft er prima flitsers voor: SB-600 of 800.
Gebruik deze flitsers alleen in de REAR of SLOW stand !!!

Ga op zoek naar andere foto's van rockconcerten en zoek in de NEF info met welke combinaties die gemaakt zijn.

Deze link

http://images.google.nl/images?q=rockconcert&svnum=10&hl=nl&lr=&sa=G&imgsz=

geeft enkele voorbeelden
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor vanson » vr jun 30 2006 11:41 am

Dat is inderdaad een goede tip van Hans, flitsen op 'REAR' of 'SLOW'

De bovenstaande zw/w foto is gemaakt met een F90X, 24-85mm/2.8-4 of 85mm/f1.8 (kan het niet zien aan de foto, maar dat waren de twee lenzen die ik bij me had), en een SB-26 flitser. Flitsmodus was inderdaad 'REAR' om de beweging en lichtstrepen te krijgen.
Deze is rechtstreeks van negatief gescand met een rotte PrimeFilm scanner, de print is vele malen mooier, maar was te lui om deze uit het lijstje te halen en te scannen...
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor hjanssen » vr jun 30 2006 12:17 pm

Ik gebruik meestal mijn 85/1.8 lens voor concert foto's met spotmeting en de iso op auto.

Maar ook met 18-200 VR gaat het goed

Afbeelding

of met de 80-200 2.8

Afbeelding

Vanwege de stabiliteit van deze lens met de D200 met grip werkt dit makkelijker.

Beide foto's zijn op 1600 asa en hier volgt een voorbeeld van 3200 asa:

Afbeelding
hjanssen



Onderwerp:

Berichtdoor luc » vr jun 30 2006 4:46 pm

Deze dia van julian Sas heb ik ooit geflitst met een 45 CT en Canon A1 objectief was een 70-210 tamron als ik het goed heb.. Let niet op de kwaliteit van de flatbed scan want die is ronduit slecht de dia zelf ziet er gewoon mooi scherp uit.

Afbeelding

Op mijn vakantie heb ik met de D70s en de SB600 nog wat opnames gemaakt van een Russische popster "Jasmine"wereldberoemd in Rusland 8)


Afbeelding

de Exif:
File size: 2276KB
Camera Model: NIKON D70s
Firmware: Ver.1.00
Date/Time: 2006:05:03 21:13:24
Shutter speed: 1/40 sec
Aperture: 4
Exposure mode: Manual
Flash: NORMAL
Metering mode: Multi-segment
ISO: 800
Lens: 70 to 210mm
Focal length: 190mm
Focal length: 285mm (in 35mm film)
AF mode: AF-S
Image size: 3008 x 2000
Rotation: 90 degrees CW
Image quality: FINE
White balance: AUTO
Color mode: Adobe RGB
Saturation: High
Sharpness: NORMAL
Contrast: Custom

Je kunt met een SB 600/800 en bijv een lagere sluitertijd 1/40s 1/30s 1/25s echt hele mooie opnames maken gewoon in manual en dan op de flitser zelf het flitslicht corrigeren tot je tevreden bent. Het is wel jammer dat de D70 een beetje een knullige histogram heeft met de S2 pro gaat dat bijv. een stukje makkelijker met zijn RGB histo. en gewoon op het display blijft het vaak moeilijk beoordelen.
Door op deze manier te flitsen hoeft het nog niet plat te zijn en krijg je ook vaak vanzelf wat meer dynamiek in je opnames.
uiteraard is rear en slow ook een mogelijkheid maar ik verkies dan toch manual. Rear word dan vaak wel icm manual toegpast omdat de bewegingen dan mooi natuurlijk worden. Ik denk dat het gewoon veel expirimenteren is en vooral kijken wat voor je zelf het mooiste restultaat opleverd.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht

Onderwerp:

Berichtdoor BUG322 » vr jun 30 2006 5:01 pm

Mijn kleintje achter drumstel :)

Afbeelding

En ik heet ook marco eng he
:)
BUG322



Onderwerp:

Berichtdoor Karel Giesen » zo jul 02 2006 1:11 am

Picard,

Ik zou zeggen de 50 mm 1.8 of 1.4 of de 85 mm 1.8 of 1.4. Onder deze lichtomstandigheden schiet je toch altijd bij volle opening. Er zijn niet zo veel lenzen die bij volle opening nog (echt) goede resultaten opleveren en zeker zoomlenzen niet.

groet,

Karel
Gebruikersavatar
Karel Giesen

Forumlid
Berichten: 422


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten