Texel. Het dorpje Den Hoorn met het kerkje. Update 2

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.

Onderwerp:

Re: Texel. Het dorpje Den Hoorn met het kerkje. Update 1

Berichtdoor GdP » do okt 30 2008 10:52 pm

Update 1 toegevoegd!
GdP



Onderwerp:

Re: Texel. Het dorpje Den Hoorn met het kerkje. Update 1

Berichtdoor remoss » vr okt 31 2008 12:05 am

Mooie serie Gerrit. Wel een puntje van "kritiek", de kerk op foto 8 mist net de top van de toren en op 13 mist de preekstoel net de bovenzijde. Dat vind ik wel zonde en doet wat afbreuk.
Maar ga vooral door met de serie :)

p.s. oh ja, misschien is de foto's nummeren wel handig.
Gebruikersavatar
remoss

Forumlid
Berichten: 3747


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Texel. Het dorpje Den Hoorn met het kerkje. Update 1

Berichtdoor GdP » vr okt 31 2008 12:18 am

remoss schreef:Mooie serie Gerrit. Wel een puntje van "kritiek", de kerk op foto 8 mist net de top van de toren en op 13 mist de preekstoel net de bovenzijde. Dat vind ik wel zonde en doet wat afbreuk.
Maar ga vooral door met de serie :)

p.s. oh ja, misschien is de foto's nummeren wel handig.



Op het origineel staat het er wel op. Ik zal de foto’s aanpassen.
Het probleem is dat de foto’s niet groter mogen zijn dan 1024 pixels. En dan worden bepaalde details wel erg klein.
GdP



Onderwerp:

Re: Texel. Het dorpje Den Hoorn met het kerkje. Update 1

Berichtdoor remoss » vr okt 31 2008 12:27 am

GdP schreef:Op het origineel staat het er wel op. Ik zal de foto’s aanpassen.
Het probleem is dat de foto’s niet groter mogen zijn dan 1024 pixels. En dan worden bepaalde details wel erg klein.

Ik snap je probleem Gerrit. Wellicht eerst croppen en dan de grootte wijzigen naar 1024.
Gebruikersavatar
remoss

Forumlid
Berichten: 3747


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Texel. Het dorpje Den Hoorn met het kerkje. Update 1

Berichtdoor Cees » vr okt 31 2008 9:52 am

Mooi weer, Gerrit!
Wat een prachtig nostalgische slijterij!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Texel. Het dorpje Den Hoorn met het kerkje. Update 1

Berichtdoor GdP » vr okt 31 2008 1:58 pm

Het lukt niet meer om er nog aanvullingen bij te zetten, of wijzigingen door te voeren. Ik kom dan in een ‘fatale server error’ terecht. Misschien kan Onno er iets aan doen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het is inmiddels gelukt dankzij de medewerking van Onno.
GdP



Onderwerp:

Re: Texel. Het dorpje Den Hoorn met het kerkje. Update 2

Berichtdoor GdP » vr okt 31 2008 7:08 pm

Texel is een prachtig eiland. Maar het heeft ook een zeer bewogen geschiedenis.
Op internet is daar zeer veel over te vinden.
Hier een voorbeeld.



Op 30 november 1780 schreef de Texelse huisvrouw Aagje Luijtsen een zeer aangrijpende brief aan haar man Harmanus Kikkert. Op 14 november was hun zeven maanden oude zoontje Klaas, genoemd naar Aagjes vader, aan de kinderpokken overleden. In haar woonplaats Den Burg was sprake van een heuse epidemie. Een aantal kinderen van kennissen van de Kikkerts was ook gestorven. Harmanus, die de geboorte van Klaas niet had meegemaakt, bevond zich op het moment van schrijven in Kanton, waar hij op 4 september 1780 met het VOC-schip de Parel was aangekomen. Hij keerde pas eind 1781 terug naar Texel, omdat de Parel en drie andere VOC-schepen in de Saldanhabaai (ten noorden van de Kaap de Goede Hoop) door de Engelsen veroverd werden. Harmanus moest wachten tot hij kon meevaren met het Deense schip Copenhagen.


Aagje schreef de volgende woorden aan haar "waarde lieve man":

"Vinden bij deesen mij weeder verpligt te melden maar mijn lust daarontrent is niet veel want mijn hart is overstelpt van droefheijd, want lief, op den 18 november [1780] is mijn lieve jon[g]ste soontije Klaas Kikkert uijt het land der levindige weggenoomen en overgegaan hoop ik in het koni[n]kkrijke der heemele[n] en een volle vr[e]uugd geniet, ja beter als hij ooijt op aarde zal b[e]leeve[n]. Hij is aan de kinderpokkes gestorven. Was van zijn hoofd tot zij[n] voetijes toe vol, en het sm[a]rtelijks[t] daar van dat hij in zijn borstije is gesmoord. Voor mij onvergeetbaar want mijn vr[e]ugt, mijn pronk is weg, want hij was een beeld der be[e]lden, goedhardig en soet, en wat een liefde ik van dat kind gehad heb kan ik u zoo niet schreijven lief, want u kant het zoo niet begreijpen, want [u] heeft het nooijt gesien. Maar lief als uw se eens onder u haart had gedraagen en met sorg ter weereld gebragt, aan mijn borst gesoogen en daar vaader en moeder over zijn, en het al mijn vermaak was, mijn twee lieve kindertijes, nu ik uw niet bij mij heb. Maar lief, dat lieve sieltije het al te mooij en te lief voor ons geweest. God heeft het nog veel liever gehad. Daarom lief moeten wij de hand op de mond leggen en seggen Heere U[w] wille geschiede en met David hoop ik te seggen "Ik zal wel tot hem gaan maar hij zal tot mij niet weeder koomen". (1)


1) Aagjes brieven zijn in 2003 volledig gepubliceerd: P.J. Moree, Kikkertje Lief. Brieven van Aagje Luijtsen geschreven tussen 1776 en 1780 aan Harmanus Kikkert, stuurman in dienst van de VOC (Texel 2003). De negentien brieven bevinden zich in de collectie van The National Archives, Londen.
GdP



Onderwerp:

Re: Texel. Het dorpje Den Hoorn met het kerkje. Update 2

Berichtdoor remoss » vr okt 31 2008 7:13 pm

Mooie update Gerrit, sfeervol hoor. En je hebt de eerdere foto's ruimer uitgesneden zie ik, een hele verbetering.
Gebruikersavatar
remoss

Forumlid
Berichten: 3747


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Texel. Het dorpje Den Hoorn met het kerkje. Update 2

Berichtdoor Cees » vr okt 31 2008 7:18 pm

Ik blijf het met veel interesse volgen!
En een Juttertje gaat er altijd wel in!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Texel. Het dorpje Den Hoorn met het kerkje. Update 2

Berichtdoor GdP » vr okt 31 2008 7:31 pm

René bedankt voor het advies.

Cees deze serie gaat niet meer verder. Want anders heb ik steeds de hulp van Onno nodig. De server staat nl. zo ingesteld dat er binnen één bericht maar een beperkt aantal foto’s kunnen worden geplaatst. Ik zit er nog over te denken om ook een serie over de Zeemanskerk van Oudeschild te openen.

Ik zal je even lekker maken.

Van het Strender stropertje heb ik twee flessen. :D
Maar die zijn voor de Kerstdagen, en Oud en Nieuw.




Texels Strender Stropertje
Het Strender Stropertje is een heel bijzonder drankje, het is geen bittertje maar het is ook geen likeurtje.

Wij noemen het 'een drankje'. Het Strender Stropertje wordt gemaakt en gebotteld in de kelders van ons wijnhuis in Oosterend en is met zijn zachte smaak van caramel en kruiden een ideaal drankje om zo te drinken, in of bij de koffie, in cocktails te verwerken of te mixen met frisdranken.

Nu eens van de maker zelf.
GdP



Onderwerp:

Re: Texel. Het dorpje Den Hoorn met het kerkje.

Berichtdoor GdP » za nov 15 2008 3:37 pm

wil schreef:Veel herinneringen komen bij mij boven. Mijn peettante had een boerderijtje net buiten Den Hoorn als tweede huis. In de winter mochten wij daar logeren. Grappig ik ken Texel dus voornamelijk van de winters als er geen toeristen zijn. Foto's zijn heel herkenbaar voor mij. Het is precies 32 jaar geleden dat ik daar voor het laatst ben geweest. Die dag (net wel in de zomer) was er een wachttijd van vele uren om met de boot van het eiland te komen. Heb ik dus een paniekaanval gekregen en met een voorrangskaart van een arts mocht ik toch meteen de boot op. Mijn laatste herinnering was dus niet zo prettig. Maar in de winter in de avond naar het strand en dan helemaal alleen zijn is een aparte ervaring.



32 jaar geleden? Het wordt tijd dat je daar weer eens gaat kijken. Het is gewoon een prachtig eiland.
GdP



Onderwerp:

Re: Texel. Het dorpje Den Hoorn met het kerkje.

Berichtdoor bozzo » za nov 15 2008 5:00 pm

GdP schreef:32 jaar geleden? Het wordt tijd dat je daar weer eens gaat kijken. Het is gewoon een prachtig eiland.

Prachtig onderwerp! Daar waar ik altijd m'n hond uitlaat (op de dijk in Den Helder) kijk ik zo naar het kerk van Den Hoorn, het torentje komt nèt boven de duinen uit. Niet zo lang geleden heb ik bovendien een hele bijzondere en lieve vrouw ontmoet die op Texel woont! (zo dadelijk "mag" ik er weer heen :wink:). Ga er zeker nog veel fotograferen!
bozzo



Onderwerp:

Re: Texel. Het dorpje Den Hoorn met het kerkje. Update 2

Berichtdoor Jasiu » zo nov 16 2008 12:00 am

Hoi Gerrit,

een hele mooie fotoreportage..... en het verhaal eromheen maakt het helemaal af !!!

ga het zeker volgen.

gr. J@siu !!!
Gebruikersavatar
Jasiu

Forumlid
Berichten: 934


Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Texel. Het dorpje Den Hoorn met het kerkje. Update 2

Berichtdoor GdP » zo nov 16 2008 12:39 am

@Bozzo: fijn dat je op Texel je geluk hebt gevonden. Ik kan mij daar wel iets van voorstellen, want de Texelse gemeenschap is erg vriendelijk.

@Jasiu: leuk dat je het een mooie reportage vind. Het vervolg zal wel even op zich laten wachten, want het duurt zeker tot het volgende najaar dat ik pas weer naar Texel gaat.
GdP



Onderwerp:

Re: Texel. Het dorpje Den Hoorn met het kerkje. Update 2

Berichtdoor GdP » ma jan 05 2009 9:43 pm

Alleen hierom zou ik zo wel weer naar Texel willen gaan. :)

Maar ik heb nog één fles. :D

Afbeelding
GdP




Terug naar “Foto presentaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten