Flits en kunstlicht

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.

Onderwerp:

Re: Flits en kunstlicht

Berichtdoor ALE » wo nov 05 2008 10:28 pm

Nicole schreef:Nog even een vraagje.. moet je foto,s die geflitst zijn anders bewerken ?


Nee, curven zijn curven en die moeten netjes verdeelt zijn over je histogram. Zowel in de originele als bewerkte foto kan je zien dat er geflitst is alhoewel ik dit niet echt als hinderlijk beschouw. Om dit op te lossen moet je te allen tijde proberen dat de persoon die je fotografeert het licht uit de flitser niet kan/mag zien. Hierdoor weet je ook zeker dat het flitslicht niet direct op het gezicht komt wat ook weer glimmertjes voorkomt. Vandaar dat we o.a. bouncen via de zijkanten, achtermuur, ramen etc en dat we met de EV-waarden op de flitser moeten spelen. Hiervoor heb je best wel wat power van je flitser nodig wat natuurlijk afhankelijk is van de omgeving (witte wanden etc).
Groet,


ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Gebruikersavatar
ALE

Clublid
Berichten: 6606


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Flits en kunstlicht

Berichtdoor GdP » do nov 06 2008 12:34 am

Een Omnibounce zet zelfs de flitser in de uiterste groothoek stand. (14mm bij de SB-800) Hierdoor wordt het bereik van de flitser ook nog eens drastisch beperkt.
GdP



Onderwerp:

Re: Flits en kunstlicht

Berichtdoor ALE » do nov 06 2008 8:28 am

GdP schreef:Een Omnibounce zet zelfs de flitser in de uiterste groothoek stand. (14mm bij de SB-800) Hierdoor wordt het bereik van de flitser ook nog eens drastisch beperkt.


Dit is ook een hele goede reden Gerrit, had ik nog geen eens aan gedacht.
Bedankt,


ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Gebruikersavatar
ALE

Clublid
Berichten: 6606


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Flits en kunstlicht

Berichtdoor Nicole » do nov 06 2008 8:48 am

Het begint langzaam allemaal duidelijk te worden.
Bedankt ook voor de voorbeeldfoto,s ik zie wat je bedoeld. Dat was nl een van de redenen dat ik nooit een flitser
gebruikte omdat de sfeer wegvalt. Maar met flitser is dit ook mogenlijk te behouden zie ik.
Super !!!! bedankt allemaal voor jullie duidelijke uitleg.... :mrgreen:
Ik print het uit en ga er mee aan de slag..
NAS Buikpijn
Gebruikersavatar
Nicole

Forumlid
Berichten: 3272


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flits en kunstlicht

Berichtdoor RoelfM » vr nov 07 2008 8:53 pm

ALE,

Bedankt voor je duidelijke uitleg en de moeite die je neemt om alles goed neer te zetten met voorbeelden! Het is niet de eerste keer dat ik dankbaar gebruik maak van je tips en trucs.

Groeten Roelf
RoelfM



Onderwerp:

Re: Flits en kunstlicht

Berichtdoor Nicole » zo nov 30 2008 10:27 am

ik ga vandaag een paar kinderen op de foto zetten binnen.
Nu zit ik toch met een vraagje.
Kan ik dezelfde instellingen gebruiken als hier vermeld staan Omdat je diafragma 2.8-4.0 gebruikt lijkt het mij niet echt logisch.
Normaal gebruik je F8 voor groepsfoto,s om iedereen er scherp op te krijgen.
Dan veranderen de flitsinstellingen ook neem ik aan. Kun jullie mij hiermee helpen..

Groetjes Nicole
NAS Buikpijn
Gebruikersavatar
Nicole

Forumlid
Berichten: 3272


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flits en kunstlicht

Berichtdoor ALE » zo nov 30 2008 12:25 pm

Hoi Nicole,

Compenseer je diafragma stops door je ISO waarden te verhogen met dezelfde aantal stops. Ik bedoel hiermee als je bijvoorbeeld op ISO 400 met f/2.8 fotografeert stel je d300 dan in op ISO800 met f/5,6. Jouw camera kan makkelijk ISO1600 aan. Weet niet hoe groot de groep kinderen is maar indien je ze op een lijn kan zetten heb je natuurlijk het probleem niet.

Ik weet niet of je nog zo snel aan meerdere flitsers kan komen of misschien wel in je bezit hebt. Je weet hoe je met de commander stand kan fotograferen, dat heb ik je in een ander draadje uitgelegd. Je kan dan namelijk twee ronde melkwitte tupperware doosjes (€1,50 per stuk) pakken, in de deksel snij je een kruis waar de flitskop doorduwt. De flitskop recht omhoog richten, de tupperware doosjes er bovenop plaatsen en off you go. Er zal niemand in de groep zijn die het licht nog kan ontwijken. Werkt echt top. Indien je vaak groepen moet fotograferen kan ik je aanraden om een paar 2e hands flitsers op MP aan te schaffen. Koop eveneens twee flitsogen erbij en je bent voor een paar tientjes klaar.

Afbeelding

Suc6 vanmiddag,



ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Gebruikersavatar
ALE

Clublid
Berichten: 6606


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Flits en kunstlicht

Berichtdoor Nicole » zo nov 30 2008 12:40 pm

Dank je voor de tip Ale !.. Ik heb 2 flitsers nu een metz en de sb 900
Ga eens in mijn kasten snuffelen naar een geschikt tuppeware doosje...
NAS Buikpijn
Gebruikersavatar
Nicole

Forumlid
Berichten: 3272


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flits en kunstlicht

Berichtdoor Mas » wo sep 09 2009 4:36 pm

Oud topic, waar ik zojuist veel waardevolle informatie uit gehaald heb .. bedankt Ale !

'k Heb evengoed nog wel een vraagje : je hebt het op een gegeven moment over vaste waardes, eenmaal ingesteld, waarbij je gelijkmatige resultaten verkrijgt gedurende een avondje foto's maken. Maar, dit dan wel, met indirect flitslicht : je spreekt over bouncen via plafond of muur achter je. Zorgt deze methode er juist niet voor, dat alles verschillend word belicht ?? Ik bedoel, ik neem toch aan dat je niet elke foto op precies dezelfde plek neemt ?
Mas

Forumlid
Berichten: 362


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Flits en kunstlicht

Berichtdoor soulpic » wo sep 09 2009 5:26 pm

Tuurlijk, elke andere plek vraagt om een andere belichting.
Daarvoor hebben we nu een spiegelreflex: je kunt het instellen na je wensen. :mryellow:
"Imagination is far more important than knowledge"
Gebruikersavatar
soulpic

Forumlid
Berichten: 900


Locatie: Belfeld
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flits en kunstlicht

Berichtdoor Mas » wo sep 09 2009 6:02 pm

" Daarvoor hebben we nu een spiegelreflex: je kunt het instellen na je wensen "

Uiteraard, maar dat vroeg ik niet. Strekking van Ale's info was o.a. dat je met een eenmaal goed ingestelde camera, een zootje fotoos na elkaar zou kunnen maken die gelijkmatig qua belichting waren .. en ik vraag me dus vervolgens af hoe het dan zit met de verschillende oppervlakken waar je je flits 'bounced' , zit er geen verschil tussen plafond, muur een meter achter je, of 3 meter ?
Mas

Forumlid
Berichten: 362


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Flits en kunstlicht

Berichtdoor jettiny » wo sep 09 2009 7:01 pm

Hoi Mas, hier heb je wellicht een mooie aanvulling op Ale's uitleg.
Niet elegant dat het een Canonshooter betreft :oops: , maar het gaat om het bounchen.
http://www.divingduck.nl/eosdigi/flitsen2_NL.pdf

veel succes
vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flits en kunstlicht

Berichtdoor Jur » wo sep 09 2009 8:09 pm

jettiny schreef:Niet elegant dat het een Canonshooter betreft :oops:


Het origineel is van Neil van Niekerk ("Planetneil"), die zowel met Canon als Nikon (o.a. D3, D700, D2x) werkt! :)
http://www.planetneil.com/tangents/flas ... echniques/
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flits en kunstlicht

Berichtdoor Mas » wo sep 09 2009 10:14 pm

Jettiny, Jur, bedankt voor de aanvullingen .. 't blijft een fascinerend ding, die bak licht bovenop je camera .. :)
Mas

Forumlid
Berichten: 362


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Flits en kunstlicht

Berichtdoor Marceld » vr sep 11 2009 11:46 am

Wederom weer helder uitgelegd Arthur. Top!
Nikon D750 • Nikon AF-S 14-24 2.8 • Nikon AF-S 24-70 2.8 • Nikon AF-D 50 1.8 • AF-S 85 1.8G • SB-800 • Gitzo GK2542 met GH3382QD

Urban exploring sinds 2008

Flickr
Gebruikersavatar
Marceld

Forumlid
Berichten: 826


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Foto presentaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten