Flits en kunstlicht

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.

Onderwerp:

Re: Flits en kunstlicht

Berichtdoor Frankie » vr sep 11 2009 8:12 pm

Wat een supermooie flitsfoto's ALE !
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flits en kunstlicht

Berichtdoor Jay » vr sep 18 2009 6:47 am

Ik ben gevraagd om vandaag foto's te maken op de open dag op mijn werk en wou eventueel ook gaan spelen met invulflits.
Dit draadje gaat me hierbij zeker helpen! Echt op al die uitleg!!!
Jay



Onderwerp:

Re: Flits en kunstlicht

Berichtdoor Ronald-D » do dec 30 2010 12:06 pm

ALE schreef:
RoelfM schreef:ALE, nog een vraagje. Waarom center-metering geen omni bounce, omni-bounce lijkt me altijd beter omdat dat het licht meer verspreid.


De manier die ik hier beschreven heb zal zoveel mogelijk het omgevingslicht (sfeerlicht) in je foto opnemen. Om niet al te technische te worden over alle aspecten van lichtmeting tracht ik het zo simplistisch mogelijk uit te leggen. Ik realiseer me terdege dat ik hier sommige mensen mee uit hun tent lok wat niet de bedoeling is, zeer zeker niet gezien de vraag van de Nicole als TS.

Matrix meting verdeelt je zoeker in 4 gelijke kwadranten die ieder beoordeelt zullen worden en de uitslag daarvan kun je denk ik al raden. De camera probeert een zo goed mogelijke evenwichtige belichting te realiseren voor de foto, niet te licht en niet te donker.
Nu stel je voor dat je 's avonds thuis gaat fotograferen met de schemerlampen aan, kaarslicht brand hier en daar, etc. Nu wil je die scène vastleggen. Omgevingslicht is gedimd en je onderwerp maakt daar deel vanuit. Met matrix meting zal je camera proberen een zo evenwichtig mogelijke belichting te realiseren. Gevolg, je onderwerp is goed belicht maar je bent ook meteen je sfeerlicht kwijt. Je kan niet eens meer zien of de kaarsen branden of niet.
Nu passen we spot-meting toe. Je onderwerp wordt perfect belicht maar de rest van de omgeving is veel te donker. Er wordt per slot van rekening alleen maar op het onderwerp gemeten.
Onze redder in nood, centrum gericht meten. Nu wordt als het ware het licht gemeten over de middelste band van je zoeker (oef, wel een hele grove uitleg). Je onderwerp wordt in balans belicht met de omgeving. Dat kan iets te donker of te licht zijn, vandaar dat je dit gaat compenseren met de EV-waarden van je flitser. Maak vooraf een paar test opnames en je bent voor de hele avond klaar. In mijn huis bijvoorbeeld weet ik exact hoe mijn flitser (EV-waarden) moet worden ingesteld i.c.m. ISO, sluitersnelheid en diafragma. Die verlichting is daar vrij constant. Kom ik ergens anders, maak ik een paar proefopnames vooraf, beoordeel deze a.d.h.v. mijn histogrammen en... hoef daarna bijna niets meer bij te stellen. Voordeel, constante kwaliteit van belichting, kleur, contrast etc.

Ter illustratie mijn dochters. Foto's genomen op twee verschillende tijdstippen:

ISO1000, f/4, S 1/40", centrum gericht
Afbeelding

ISO1000, f/4, S 1/40", centrum gericht
Afbeelding

Een Omnibounce houdt licht tegen (absorbeert) en dat moeten we hier nu net niet hebben. Omdat we het licht reeds via de muur achter of naast ons verspreiden zodat het flitslicht zich mooi vermengd met het aanwezige licht heb je regelmatig heel wat power nodig. En die willen we voor de 100% benutten en niet door een stukje plastic teniet laten doen.
Een Omnibounce gebruik ik enkel en alleen in geval van een invulflits buiten en op een SB400. Dan wil ik licht zachter maken omdat ik recht vooruit flits. Voor al het overige werk kan je dit melkkapje het beste in je tas laten zitten, voegt niets toe.
Hope this helps,


ALE


Nog even een oud draadje oppakken.
Arthur, jouw flitstips zijn echt geweldig in de diverse topics.
Ik heb nog wel een vraagje over deze twee foto's........ als je het je nog kan herinneren :wink:

Heb je hier gewerkt met de flitser los van de camera? en heb je maar één flitser gebruikt?
Je vertelt in deze situatie geen bouncer/diffusor te hebben gebruikt, Dit vraag ik, omdat ik als leek, het licht toch mooi verspreid vindt......
Zou je wat meer kunnen vertellen over de opstelling en instelling van het flitsen in deze specifieke gevallen?

Alvast ontzettend bedankt!

Groetjes Ronald
Met vriendelijke groet, Ronald

Nikon D7000+MB-D11
Tokina 11-16 2.8 AT-X PRO DX
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
Nikon AF-D 50 F/1.8Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED
SB700+SB900
AF-ON
Gebruikersavatar
Ronald-D

Clublid
Berichten: 576


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Flits en kunstlicht

Berichtdoor ALE » do dec 30 2010 12:19 pm

Dank je voor je compliment. Ik kan me dat gelukkig nog herinneren.

Beide foto's genomen met 1 flitser op de camera. Voor de eerste foto (Barbara) moet je eigenlijk naar de tweede (Maxine) kijken. Daar zie je een witte muur achter Maxine. Ik had mijn flitser schuin links naar achter gericht zodat het licht mooi diffuus maar gericht op Barbara viel. Bij de tweede foto moet je eigenlijk naar de eerste kijken. Let op het raam achter Barbara. Die heb ik gebruikt om het licht te verzachten maar gericht terug te laten komen op Maxine. Dus m.a.w. rechts naar achteren geflitst. Instellingen van de camera staan net boven de foto's.
Hope this helps,


ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Gebruikersavatar
ALE

Clublid
Berichten: 6606


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Flits en kunstlicht

Berichtdoor Ronald-D » do dec 30 2010 12:36 pm

Ontzettend bedankt voor je snelle reactie en het helpt zeker in wat meer inzicht.

Tjonge.... zoals al eerder gezegd in diverse topics..... je zou een boekje uit moeten brengen met je flitstips en diverse voorbeeld foto's :D

Bij binnenshuis foto's maken met flitser, lees ik dat je dan TTL moet kiezen, en niet TTL-BL...... helaas is dit bij mijn SB-700 niet mogelijk, alleen als ik spotmetering zou kiezen, dan gaat de flitser automatisch naar TTL stand.
Ben ook zeker van plan in de nabije toekomst nog een tweede flitser aan te schaffen. Zit nu een beetje te twijfelen of ik nu snel voor de SB-600 moet gaan (die hier en daar nog verkrijgbaar is) of gewoon een tweede SB-700 erbij.

Ik ben ook op zoek naar een statiefje voor een flitser..... enige tip hierin? :wink:

Groetjes Ronald
Met vriendelijke groet, Ronald

Nikon D7000+MB-D11
Tokina 11-16 2.8 AT-X PRO DX
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
Nikon AF-D 50 F/1.8Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED
SB700+SB900
AF-ON
Gebruikersavatar
Ronald-D

Clublid
Berichten: 576


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Flits en kunstlicht

Berichtdoor weimaraner » do dec 30 2010 7:14 pm

Ik ben ook op zoek naar een statiefje voor een flitser..... enige tip hierin?


Ik gebruik een flitsstatief van Lumopro met swivel van hetzelfde merk. Heb voor dit merk gekozen vanwege de prijs en omdat het klein op te vouwen en niet al te zwaar is - ideaal voor op lokatie dus. Enige nadeel is dat het statief niet geveerd is maar als je de vleugelmoeren goed aandraait is dat geen probleem.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2292


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flits en kunstlicht

Berichtdoor ALE » do dec 30 2010 7:52 pm

Ronald-D schreef:Bij binnenshuis foto's maken met flitser, lees ik dat je dan TTL moet kiezen, en niet TTL-BL...... helaas is dit bij mijn SB-700 niet mogelijk, alleen als ik spotmetering zou kiezen, dan gaat de flitser automatisch naar TTL stand.
Ben ook zeker van plan in de nabije toekomst nog een tweede flitser aan te schaffen. Zit nu een beetje te twijfelen of ik nu snel voor de SB-600 moet gaan (die hier en daar nog verkrijgbaar is) of gewoon een tweede SB-700 erbij.

Ik ben ook op zoek naar een statiefje voor een flitser..... enige tip hierin? :wink:

Hoi Ronald,

Ik lees inderdaad dat je de SB-700 alleen op iTTL kunt instellen indien je met spotmeting gaat werken. Dat wist ik niet. Nu moet ik eerlijk bekennen dat je met de nieuwe techniek die in de SB-900 zit verwerkt het verschil zo goed als niet meer ziet. Ik gebruik beide modi steeds vaker door elkaar, waarvan iTTL-BL het meest. Ik verwacht dat de SB-700 niet anders is. Dat was in de tijd van de SB-800 en SB-600 wel anders.
Indien je een tweede flitser wilt aanschaffen en een SB-700 overweegt zou ik toch eens een SB-900 gaan bekijken. Hij is net iets duurder maar wel een kanjer van een lichtbron!

Statief voor je flitser(s)? Veel wordt er aangeboden, goed en bitter slecht. Met name als je later wilt uitbreiden met een paraplu of softbox, etc vallen de "lichtere" modellen snel door de mand. Ik heb veel statieven gehad en gebruik nu uitsluitend nog de Manfrotto 1052-BAC statief met een bijbehorende Lite-Tite Swivel adapter en een Shoe Mount van Stroboframe.

En als je toch bezig bent overweeg dan ook een paraplu, bijv. deze van Westcott. Je kunt hem als shoot through of als bounce gebruiken. Vooral bij dat laatste krijg je mooi zacht licht mee indien je het zwarte doek op de paraplu laat zitten.

Ik realiseer me terdege dat bovenstaande producten niet de goedkoopste zijn maar het is wel oerdegelijk en normaal eenmalig qua aanschaf.
Suc6,


ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Gebruikersavatar
ALE

Clublid
Berichten: 6606


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Flits en kunstlicht

Berichtdoor Ronald-D » do dec 30 2010 9:12 pm

Heren,

beide bedankt voor de input.

Arthur, ik zal met de tijd dan eens kijken voor de SB-900, mocht ik voor een tweede flitser kijken.
Ik heb hem nog niet 'in levende lijve' gezien, maar hoor wel dat hij behoorlijk groot uitvalt, en dat zal zéker het geval zijn op de D7000. Neemt niet weg inderdaad dat het een prima lichtbron is..... ik hou hem zéker in gedachten.

Ook bedankt voor de tips wat betreft het statief en dergelijke.
Ik ga er zéker naar kijken!

Nogmaals ontzettend bedankt.

Edit: kon nog nét even naar het statief kijken bij fotokonijnenberg..... verder kwam ik niet, volgens mij ligt de site er even uit :( Ik ga morgen maar even langs denk ik..... zit hier dichtbij in Den Haag, en inmiddels weet ik de weg ernaartoe al heel goed door het toch wel aantal bezoekjes de afgelopen weken :D

Groetjes Ronald
Met vriendelijke groet, Ronald

Nikon D7000+MB-D11
Tokina 11-16 2.8 AT-X PRO DX
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
Nikon AF-D 50 F/1.8Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED
SB700+SB900
AF-ON
Gebruikersavatar
Ronald-D

Clublid
Berichten: 576


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Flits en kunstlicht

Berichtdoor niknack » wo jan 05 2011 9:31 am

Ale,

Zeer duidelijke uitleg. Toch nog een vraagje. Er zijn van de sfeervolle ruimtes waar echt geen witte muur of plafond te vinden is. Zoals een bruin cafe, 'sfeervolle' feestzalen. Dus bruine muur, bruin plafond en sfeer verlichting. Waar richt je dan de fliterskop op om toch gebruik te kunnen maken van het flitslicht dat je nodig hebt?

Groeten,

Niknack
niknack

Clublid
Berichten: 180


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Flits en kunstlicht

Berichtdoor ALE » wo jan 05 2011 10:32 am

Hoi Niknack,

Bruine, zwarte muren... Dan wordt het moeilijk. Kijk goed om je heen of je geen venster kan gebruiken of ook maar iets waar je tegenaan bouncen. Vaak sta je versteld van de mogelijkheden. Ik heb zelfs een keer de witte blouse van Eelco gebruikt... Nou is dat natuurlijk wel een oppervlak maar het werkte wel :lol:
Hope this helps,


ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Gebruikersavatar
ALE

Clublid
Berichten: 6606


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Flits en kunstlicht

Berichtdoor reebruine ogen » wo jan 05 2011 10:36 am

he Thuur,

wanneer ga je nu eens een workshop " Flitsen en kunstlicht " voor onze club verzorgen???
jij hebt ons nog zoveel te vertellen en vooral te leren!!!
groet, Marielle
leer zien wat er wel goed is

en vooral:GENIET
Marielle
Gebruikersavatar
reebruine ogen

Forumlid
Berichten: 750


Locatie: Goirle
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flits en kunstlicht

Berichtdoor ALE » wo jan 05 2011 11:24 am

reebruine ogen schreef:jij hebt ons nog zoveel te vertellen en vooral te leren!!!

:oops: :oops: We zullen eens kijken echter voorlopig nog niet omdat ik weer naar het Beloofde Land ga en nog met andere voorbereidingen bezig ben.
Cheers,



ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Gebruikersavatar
ALE

Clublid
Berichten: 6606


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Flits en kunstlicht

Berichtdoor niknack » wo jan 05 2011 11:01 pm

Ale,

Bedankt voor jouw reactie. Dat stukje is mij nu duidelijk.

Nog 3 andere vragen die opkwam bij het proberen van jouw instellingen.

Achtergrond moet goed belicht worden in zeer donkere ruimtes en waar je niet kan bouncen (feesten, concerten, etc)
1) Schiet je foto’s te allen tijde in NEF (RAW). Dit maakt eventuele bewerking later makkelijker
2) Gebruik je camera in M-modus
3) Diafragma vol open (f/2,8 tot f/4)
4) ISO 800-1600
5) Gebruik je brandpuntsafstand als equivalent voor je sluitertijden dus bij 18 mm houd dan 18e tot 1/25e aan. Geen paniek voor bewogen foto’s, je flitser “bevriest” het beeld
6) Flitser instellen op slow-sync of rear curtain
7) Flitser instellen op -0,7 tot -1,0 TTL zonder BL
8) Zorg eveneens dat je een setje reserve batterijen bij je hebt


Onder welke hoek zet je in deze situatie de kop van de flitser?

Achtergrond moet goed belicht worden in zeer donkere ruimtes en waar je niet kan bouncen (feesten, concerten, etc)
1) Schiet je foto’s te allen tijde in NEF (RAW). Dit maakt eventuele bewerking later makkelijker
2) Gebruik je camera in M-modus
3) Diafragma vol open (f/2,8 tot f/4)
4) ISO 800-1600
5) Gebruik je brandpuntsafstand als equivalent voor je sluitertijden dus bij 18 mm houd dan 18e tot 1/25e aan. Geen paniek voor bewogen foto’s, je flitser “bevriest” het beeld
6) Flitser instellen op slow-sync of rear curtain
7) Flitser instellen op -0,7 tot -1,0 TTL zonder BL
8) Zorg eveneens dat je een setje reserve batterijen bij je hebt


Ik kan deze instelling op mijn SB-900 niet terugvinden. Ook niet in de handleiding. Wel een verhaal het 2e gordijn. of ik moet er overheen lezen. Uitleg op pagina D-56 van de handleiding.

Achtergrond moet goed belicht worden in zeer donkere ruimtes en waar je niet kan bouncen (feesten, concerten, etc)
1) Schiet je foto’s te allen tijde in NEF (RAW). Dit maakt eventuele bewerking later makkelijker
2) Gebruik je camera in M-modus
3) Diafragma vol open (f/2,8 tot f/4)
4) ISO 800-1600
5) Gebruik je brandpuntsafstand als equivalent voor je sluitertijden dus bij 18 mm houd dan 18e tot 1/25e aan. Geen paniek voor bewogen foto’s, je flitser “bevriest” het beeld
6) Flitser instellen op slow-sync of rear curtain
7) Flitser instellen op -0,7 tot -1,0 TTL zonder BL
8) Zorg eveneens dat je een setje reserve batterijen bij je hebt


Bij mij krijg ik de TTL met FP en niet alleen TTL. Wat doe ik hier fout?
FP = Automatische FP high-speed flitssynchronisatie. Uitleg op pagina D-55 van de handleiding.

kan je mij over deze vragen nog wat uitleg geven?

Alvast bedankt.

Niknack
Laatst gewijzigd door niknack op do jan 06 2011 10:07 am, 2 keer totaal gewijzigd.
niknack

Clublid
Berichten: 180


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Flits en kunstlicht

Berichtdoor Ronald-D » do jan 06 2011 3:14 am

Via Dpreview ook een aardig linkje gevonden wat wel interessant is om te bekijken als aanvulling van de geweldige tips van Arthur. Geeft wat achtergrond informatie bij het gebruik van een flitser op de camera:
http://www.video.bhphotovideo.com/ (daar even zoeken op " gimme the f stop " ) Het zijn in totaal 4 filmpjes die bij elkaar horen. Let wel: bij elkaar zo'n 1 uur en 50 minuten!

@ Arthur: De SB900 heb ik inmiddels binnen, en de overige dingetjes zijn in bestelling :D
Met vriendelijke groet, Ronald

Nikon D7000+MB-D11
Tokina 11-16 2.8 AT-X PRO DX
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
Nikon AF-D 50 F/1.8Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED
SB700+SB900
AF-ON
Gebruikersavatar
Ronald-D

Clublid
Berichten: 576


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Flits en kunstlicht

Berichtdoor ALE » do jan 06 2011 12:08 pm

niknack schreef:5) Gebruik je brandpuntsafstand als equivalent voor je sluitertijden dus bij 18 mm houd dan 18e tot 1/25e aan. Geen paniek voor bewogen foto’s, je flitser “bevriest” het beeld

Onder welke hoek zet je in deze situatie de kop van de flitser?
Gewoon recht vooruit.

niknack schreef:6) Flitser instellen op slow-sync of rear curtain

Ik kan deze instelling op mijn SB-900 niet terugvinden. Ook niet in de handleiding. Wel een verhaal het 2e gordijn. of ik moet er overheen lezen. Uitleg op pagina D-56 van de handleiding.
Dit stel je niet in op je flitser maar op je camera. Indien ik mij niet vergis bezit jij een D300. Zie dan pagina 171 e.v. en dan met name pagina 177. Daar staat exact beschreven hoe je deze instelling maakt. Zal dit gelijk aanpassen in het stukje want het is inderdaad wat verwarrend.

niknack schreef:7) Flitser instellen op -0,7 tot -1,0 TTL zonder BL

Bij mij krijg ik de TTL met FP en niet alleen TTL. Wat doe ik hier fout?
FP = Automatische FP high-speed flitssynchronisatie. Uitleg op pagina D-55 van de handleiding.
Maakt hier niets uit, je hebt FP op je camera aanstaan, E1 zie pagina 288 van je handleiding. En dat is heel goed, vandaar dat de SB-900 dit herkent.

Hope this helps,


ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Gebruikersavatar
ALE

Clublid
Berichten: 6606


Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Foto presentaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten