Astrofotografie

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.

Onderwerp:

Re: Astrofotografie

Berichtdoor Daniël » do aug 06 2009 9:06 am

Geweldig gedaan.
Wat voor volgsysteem heb je dan gebruikt? Anders krijg je natuurlijk strepen i.p.v. puntjes
Daniël



Onderwerp:

Re: Astrofotografie

Berichtdoor Tigger » do aug 06 2009 9:14 am

Wauw, geweldig zeg, en ik maar denken dat je voor dat soort foto's high-tech apparatuur nodig had!

Groetjes Linda
Tigger



Onderwerp:

Re: Astrofotografie

Berichtdoor ArendV » do aug 06 2009 9:53 am

Knap gedaan en weer eens iets heel anders dan wat hier normaal voorbij komt.
Foto 1 vind ik extra bijzonder want ik zie er toch echt een gezicht in.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Astrofotografie

Berichtdoor pepyn » do aug 06 2009 11:05 am

Ik vind het ook mooie foto's!!
pepyn



Onderwerp:

Re: Astrofotografie

Berichtdoor Ome Jan » do aug 06 2009 1:46 pm

Erg mooie tak van de fotografie! Heb je de stofwolk op Jupiter al in beeld gehad?

Ik heb destijds eens een poging gedaan met een Meade telescoop plus volgsysteem. Wel lastig met decline en rectangle enzo :|
Maar ik heb de telescoop weggedaan want de camera was te zwaar, de motor kon het niet trekken.

Ik wil ooit nog eens de Meade ETX 70 aanschaffen.....
Gebruikersavatar
Ome Jan

Forumlid
Berichten: 553


Locatie: Twente

Onderwerp:

Re: Astrofotografie

Berichtdoor coosc » do aug 06 2009 10:24 pm

Beste Nikon Fans,

Bedankt voor jullie lovende woorden.

Als volgsysteem gebruik ik een telescoop montering van Vixen (de Super Polaris) waarvan ik de motoren en controller heb vervangen voor een exemplaar met meer mogelijkheden.

Afbeelding

Maar je bereikt bij het gebruik van een groothoek objectief ook hele aardige resultaten met een eenvoudiger systeem. Google maar eens op de term "volgplankje".

Succes,

Coos
coosc

Forumlid
Berichten: 284


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Astrofotografie

Berichtdoor paulderidder » wo sep 02 2009 11:32 am

een woord: indrukwekkend!

Gr.
Paul
paulderidder



Onderwerp:

Re: Astrofotografie

Berichtdoor Lucien » wo sep 02 2009 1:34 pm

Erg fraai. Dit smaakt echt naar meer
Gebruikersavatar
Lucien

Clublid
Berichten: 189


Locatie: Soesterberg
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Astrofotografie

Berichtdoor Picard » wo sep 02 2009 2:56 pm

Ome Jan schreef:Maar ik heb de telescoop weggedaan want de camera was te zwaar, de motor kon het niet trekken.

Met een D300, te begrijpen. Kon je dat niet met een balansgewicht wegwerken? (maar een idee hoor)
Mooi spul, dat van Meade.
Picard



Onderwerp:

Re: Astrofotografie

Berichtdoor Picard » wo sep 02 2009 3:00 pm

coosc schreef:2. De volgende is een wat oudere foto van Andromeda (onze buren) gemaakt in mijn achtertuin met een D70 en een 80-200/2.8. Dit is een stack van 10 foto´s met een belichtingstijd van ieder 3 minuten. Dit komt neer op een belichting van 30 minuten totaal.

M'n brein wil nog even niet vatten dat stacken beter is dan 1 lange opname. Het is natuurlijk om de ruis te lijf te gaan, niet dan? Kun je meer uitleggen. Dank je voor het delen van de mooie foto's. je hebt wat geprikkeld bij een aantal mensen, ook bij mij! :)
Picard



Onderwerp:

Re: Astrofotografie

Berichtdoor coosc » zo sep 06 2009 12:23 am

Beste Picard,

Het stacken gebruik ik om drie redenen. Het verhoogt het contrast t.o.v. een enkelvoudige opname. Kortere opnamen leveren minder ruis. De belangrijkste reden is echter het vermijden van volgfouten als gevolg van onnauwkeurigheid in mijn aandrijving.
Volgfouten leiden tot ovale sterren i.p.v. puntvormige sterren.

Als je meer uitleg nodig hebt, dan hoor ik het graag.

Coos
coosc

Forumlid
Berichten: 284


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Astrofotografie

Berichtdoor Picard » zo sep 06 2009 1:29 am

Dank je Coos,
Ik heb eindelijk een legitieme reden gevonden om Bootcamp op m'n Mac te gaan gebruiken, om met DeepSkyStacker (Windows) te kunnen werken. Die openingszin op de site ervan al: "...geef al je foto's maar aan mij, ga lekker slapen..." bevalt me al prima. Lijkt me in dit geval veel handiger in plaats van te gaan layeren in Photoshop.
Ja zo'n volgplankje bouwen is helemaal mijn ding, kan niet wachten om daar 's mee in de nabije toekomst aan de gang te gaan. Dit staat in de planning!! Nogmaals bedankt voor de tips!
Picard



Onderwerp:

Re: Astrofotografie

Berichtdoor flitslicht » zo sep 06 2009 12:08 pm

coosc schreef:2. De volgende is een wat oudere foto van Andromeda (onze buren) gemaakt in mijn achtertuin met een D70 en een 80-200/2.8. Dit is een stack van 10 foto´s met een belichtingstijd van ieder 3 minuten. Dit komt neer op een belichting van 30 minuten totaal.


Prachtige foto's. Jij woont vast niet midden in Amsterdam :D
flitslicht



Onderwerp:

Re: Astrofotografie

Berichtdoor jettiny » zo sep 06 2009 12:36 pm

Mooie foto's hoor !!
Deze vorm van fotografie is erg interessant.
Verder vraag ik me af of je niet bang bent voor hot pixels door de lange sluitertijden.
Ik heb eens ergens gelezen dat je voor dit soort fotografie speciale camera's hebt met een ccd die niet zo heet wordt bij langere sluitertijden als de camera's die wij doorgaans gebruiken, klopt dat ?

vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Astrofotografie

Berichtdoor wblink » zo sep 06 2009 6:31 pm

Hoi,

Inderdaad bijzonder mooie foto's.

Mi is hierover veel info te halen bij "Stichting De Koepel" met het maandblad "Zenith".

Of loop ik (alweer) achter?
Willem.
wblink

Forumlid
Berichten: 1325


Locatie: Gendt


Terug naar “Foto presentaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 139 gasten