De viervlek en platbuik [updated]

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.

Onderwerp:

Re: De viervlek en platbuik [updated]

Berichtdoor mek » vr jun 18 2010 7:40 pm

De kortste scherpstelafstand is 1,45 m. Vandaar dat je wat afstand hebt als je een insect fotografeert. Dat is het voordeel ervan. Plus dat ie erg scherp is.

Je ziet dat ie prima macro foto's kan maken. Ik gebruik hem ook met Kenko tussenringen, dat werkt ook prima.
mek

Onderwerp:

Berichtdoor HansvB » vr jun 18 2010 7:46 pm

Bedankt voor de tip. Dan ga ik eens experimenteren met mijn Nikkor AF-S 70-200 f/2.8G ED VR II. Die heeft als kortste opname afstand 1.40 m.
HansvB

Onderwerp:

Berichtdoor mek » vr jun 18 2010 9:20 pm

Ik ben benieuwd naar het resultaat. Ik denk wel dat die 50mm verschil met je Sigma 150mm niet zo heel veel zal uitmaken. De Sigma zal denk ik beter geschikt zijn en meer beeldvullend zijn omdat je dichter bij het onderwerp zit.

Ik zit op 1,45 meter met 300mm, jij hoogstens met 200mm. Ik zou er dan wel wat Kenko ringen tussen zetten (52mm).

Maar zoals gezegd, ik ben benieuwd naar het resultaat!
mek

Onderwerp:

Berichtdoor ton » vr jun 18 2010 9:30 pm

Ja zeker de 70-200 en de 300 mm f4 zijn uitermaten geschikt om insecten mee te fotograveren :) .
Groeten Ton .
ton

Forumlid

Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor HansvB » vr jun 18 2010 10:51 pm

mek schreef:Ik ben benieuwd naar het resultaat. Ik denk wel dat die 50mm verschil met je Sigma 150mm niet zo heel veel zal uitmaken. De Sigma zal denk ik beter geschikt zijn en meer beeldvullend zijn omdat je dichter bij het onderwerp zit.

Ik zit op 1,45 meter met 300mm, jij hoogstens met 200mm. Ik zou er dan wel wat Kenko ringen tussen zetten (52mm).

Maar zoals gezegd, ik ben benieuwd naar het resultaat!

Bedoel je een converter. Ik heb de TC-20E III. Of de tussen ringen zonder glas?
Als je de laatste bedoeld, wat is dan het effect?
HansvB

Onderwerp:

Berichtdoor mek » vr jun 18 2010 11:34 pm

Ik heb dit ook al in het topic over de 300mm geplaatst, maar hier komt ie nog een keer:

"De Kenko Tussenringeset is een set van 3 ringen die u tussen uw camera en lens plaatst. Hiermee vergroot u de afstand van de lens naar de sensor van uw camera. Dit heeft een aantal gevolgen. Uw objectief heeft nu een grotere vergrotingsfactor. U kunt een simpel rekensommetje maken. De lengte van de tussenring gedeeld door de brandpuntafstand is de extra verkregen vergroting. Daarnaast is de minimale focusafstand naar het product kleiner. De Kenko Tussenringeset is dus ideaal voor de macrofotograaf. De set bestaat uit ringen van 12, 20 en 36mm. De autofocus wordt niet beïnvloed door de tussenring."
mek

Onderwerp:

Berichtdoor HansvB » do jul 01 2010 1:28 am

Ik heb wat geëxperimenteerd met mijn 70-200 met 2x convertor. Dit zijn de resultaten.

1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
3.
Afbeelding
4.
Afbeelding
5.
Afbeelding
6.
Afbeelding
7.
Afbeelding
8.
Afbeelding
9.
Afbeelding
10.
Afbeelding
HansvB

Onderwerp:

Berichtdoor mek » do jul 01 2010 9:14 am

Je zou de foto's een stuk mooier maken als je de achtergrond wat vager zou hebben. Dit kan door dichter bij te gaan staan en/of een lager F getal kiezen. Ik weet niet wat de minimale focusafstand is met deze combinatie. Misschien moet je het eens proberen met die Kenko tussenringen i.p.v. een TC.
mek

Onderwerp:

Berichtdoor HansvB » vr jul 02 2010 12:17 am

Hoi Mek,

Ik vind de achtergrond ook wat rommelig. Aan de andere kant is het insect niet geheel scherp. Ik zou dus meer willen diafragmeren waardoor het insect scherper wordt, met als gevolg dat de achtergrond nog rommeliger wordt.

Door tussen ringen te gebruiken wordt de opname afstand weer kleiner. En de belichting loopt terug. Dan is het effect, een grotere opname afstand tot het onderwerp met mijn telelens t.o.v. mijn macro lens, weer weg. Of is deze veronderstelling onjuist?
HansvB

Onderwerp:

Berichtdoor mek » vr jul 02 2010 8:07 am

HansvB schreef:Door tussen ringen te gebruiken wordt de opname afstand weer kleiner. En de belichting loopt terug. Dan is het effect, een grotere opname afstand tot het onderwerp met mijn telelens t.o.v. mijn macro lens, weer weg. Of is deze veronderstelling onjuist?

Ja, je vergroot het onderwerp dus de opname afstand wordt niet veel kleiner. Daarbij, ik ken geen macro lens van 400mm, de meeste gebruiken de Nikon 105mm of de Sigma 150, dus waarom zou jij 400mm nodig hebben? Ik gebruik 300mm overigens en zit dan op zo'n 1,5m afstand van het insect. Soms gebruik ik tussenringen, een andere keer niet.

De belichting loopt ook niet terug met de tussenringen. Daarbij fotografeer ik het liefst op F8-F11 als het insect mooi vrij zit van de achtergrond. Dan heb je veel meer van het insect in focus dan dat je met bijv. met F4 zou hebben wat mijn lens aankan.

Deze heb ik gisteren gemaakt op die manier met F11:

Afbeelding
mek

Onderwerp:

Berichtdoor HansvB » zo jul 04 2010 12:08 pm

Hallo Erik,

Bedankt voor de reactie en tips. Ik ga in elk geval een setje tussen ringen bestellen.

Groet, Hans
HansvB

Terug naar “Foto presentaties”