Afsluitdijk bij nacht

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.

Onderwerp:

Re: Afsluitdijk bij nacht

Berichtdoor weimaraner » ma sep 27 2010 8:30 pm

En als je (nog) geen afstandsbediening hebt kun je ook de zelfontspanner gebruiken. Doe ik ook nog regelmatig (als ik mijn draadontspanner weer eens vergeten ben ... :oops: ).
weimaraner

Clublid

Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Sosottens » ma sep 27 2010 8:33 pm

Cees Laarman schreef:Heel kort door de bocht een paar tips voor avond-/nachtfotografie.

1. Statief.
2. Camera erop :mrgreen:
3. Iso 100 of 200
4. A-stand
5. Diafragma tussen 8 en 11
5. Gewoon met AF scherpstellen
6. Zo mogelijk afstandsbediening, draadloos of bedraad
7. Zo niet: heel voorzichtig afdrukken
8. Veel plezier

6 kan ook zijn door hem op timer te zetten ;)
Nikon D5000
Sigma 17-70mm f2.8-4.0
Nikon SB-600
Sosottens

Forumlid

Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Berichtdoor Cees » ma sep 27 2010 9:02 pm

Sosottens schreef:
Cees Laarman schreef:Heel kort door de bocht een paar tips voor avond-/nachtfotografie.

1. Statief.
3. Iso 100 of 200
4. A-stand
8. Veel plezier

6 kan ook zijn door hem op timer te zetten ;)

Reacties zijn prima, zeg alleen niet voor niets 'kort door de bocht'! :roll:
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Cees

Clublid

Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Niels » ma sep 27 2010 9:12 pm

Ik vind persoonlijk vooral de compositie van foto 3 top! Erg mooi gedaan...!
Hoop dat je dat nog een keer zo mooi op de plaat krijgt met die wolken zo.

Zelf ben ik nogal "fan" van bliksemfotografie, komt eigenlijk redelijk overeen :lol:
Voor mezelf zou dit ook een goeie oefening zijn voor allerlei instellingen te proberen, met onweer
is het vaak vlug, camera op statief, ding aan, ab in de hand, en schieten maar, helaas (voor mij) onweert het niet iedere dag :(

Probeer ook eens te spelen met je witbalans, de kleur van de lucht kan verrassend mooi worden, als je deze bijvoorbeeld op
gloeilamp zet...

Veel oefenplezier :wink:
Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...
Niels

Forumlid

Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Berichtdoor LHS_80 » ma sep 27 2010 9:15 pm

Bob42 schreef:Google eens op tips nachtfotografie.
Zie b.v. http://www.digitalfotografie.nl/artikel ... rafie.html
Dat begint helaas ook met de regel dat je een statief moet gebruiken, maar er staan meer bruikbare tips in.

Alvast bedankt voor de tips allemaal! Heb de bovenstaande site meteen bekeken, staan inderdaad veel tips op, leuk, ik zal er zeker wat aan hebben denk ik. Super! :)
Laatst gewijzigd door LHS_80 op ma sep 27 2010 9:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
LHS_80

Onderwerp:

Berichtdoor Hans Kühn » ma sep 27 2010 9:15 pm

Uiteraard is een statief de beste oplossing. Wat ook prima werkt is een zak met rijst, bonen etc. Kost niets, is in elke (avond) buurtsuper te koop en heeft mij al meermalen uit de ellende geholpen. Want ik heb nu (bijna) altijd een statief in de auto, maar dat is wel eens anders geweest.....
Helaas is Leeuwarden een eind uit de slinger, maar anders is een keer samen op avondpad niet zo'n probleem. Je leert in een avond uitproberen vaak het meeste.

Succes,

Hans
Hans Kühn

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Cor Gortzak » di sep 28 2010 8:44 am

En voor commentaar plaats je je foto's in de rubriek "Foto Commentaar"
Cor Gortzak

Forumlid

Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor Frederix » di sep 28 2010 8:56 am

1. Statief.
3. Iso 100 of 200
4. A-stand
8. Veel plezier

Alternatief voor tip 6 en 7: gebruik de zelfontspanner van jouw camera.
Frederix

Onderwerp:

Berichtdoor Riemke » di sep 28 2010 9:12 am

ik zie dat je al een heleboel tips gekregen hebt, daar moet je best mee uit de voeten kunnen.
Hier zijn de instellingen die ik gebruik bij avond/nachtfotografie:

-statief
-iso 100 (of 200 als je niet lager kan), de belichtingstijd speelt geen rol met een statief, daarom moet je geen hoge iso instellen
-AV stand (diafragmavoorkeuze)
-diafragma op f8-f16 (f16 geeft grotere stervorming rond lichtpunten) (het diafragma te ver dichtzetten geeft minder scherpe foto's)
-Timer of afstandsbediening gebruiken om trillingen te vermijden als je op het knopje drukt.
-Als je de mogelijkheid hebt voor "Mirror Lock Up" dan gebruik je die ook om trillingen van de opklappende spiegel te vermijden.
-Soms kan het moeilijk zijn om scherp te stellen, richt dan de camera op een lichter punt, druk de ontspanknop half in, en zet dan de camera weer op de juiste plaats en druk de ontspanknop dan verder in (One Shot AF gebruiken).
-Zet de "noise reduction bij lange sluitertijden" aan, (het duurt dan wel langer voor je de volgende foto kan maken).
-Gebruik geen UV-fliter, want daarmee krijg je veel sneller last van flare (rare lichtvlekken op de foto).
-Gebruik een zonnekap als je die hebt, ook om flare te vermijden.
-Probeer ook foto's te maken als het nog net niet helemaal donker is, die zijn meestal het mooist ("blauwe uurtje" noemen ze dat, maar dat duurt zo lang niet).
-Ik zet de witbalans altijd op automatisch voor nachtfoto's, daarmee behoud je de sfeer het best.
-Als je in de AV (A) stand werkt, hou dan wel de maximale sluitertijd in het oog, want die is bij de meeste camera's beperkt tot 30 sec. Als je dan het diafragma te ver dicht zet, wordt de foto onderbelicht omdat de sluiter niet langer dan 30 sec open blijft.
-Je zal wat moeten spelen met de belichtingscompensatie, want door de scherpe contrasten tussen de verlichte gebouwen en de zwarte achtergrond is de belichting niet altijd optimaal (bekijk de foto's op het schermpje om ze te beoordelen, en pas eventueel de belichtingscompensatie aan).
-Zorg voor een goed geladen akku, want bij lange sluitertijden verbruikt een camera een stuk meer.
-Als je IS of VR-lenzen gebruikt, zet dan de beeldstabilisatie uit, want ik heb zelf al een paar keer ondervonden dat die zorgt voor bewogen foto's als de camera op een statief gemonteerd is. Zonder beeldstabilisatie zijn de foto's dus scherper in dit geval.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Riemke

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor JKfoto » di sep 28 2010 9:24 am

Ik zou zeker proberen zoveel mogelijk compleet Manual te werken in dit soort situaties.
Scherpstellen zou ik doen middels Liveview (als je dat hebt). Zo werk ik ook altijd met Lightpainten, omdat je vaak geen vast punt hebt waar je op scherp kan stellen.
Gewoon manual focus selecteren (op je lens of op je body). En dan dus inzoomen met Liveview, en scherp gaan stellen.
Als je dus geen Liveview hebt zou je eventueel ook kunnen werken met een krachtig zaklampje welke je op het onderwerp schijnt...dan autofocus op die plek en je camera meteen op manual focus zetten.

ISO inderdaad zo laag mogelijk zetten, Long Exposure Noise Reduction aan (doe ik in ieder geval altijd :mryellow: )
Probeer met lange sluitertijden wel je viewfinder af te dekken. Meestal zit er een klein plastic klepje aan je strap waarmee je dit kan doen, en andere camera's hebben weer een knopje om deze af te dekken.
Dit voorkomt namelijk dat er licht via de viewfinder op je sensor komt waardoor je dus feitelijk een lichtlek zou kunnen krijgen.

Diafragma (afhankelijk van de hoeveelheid lichtvervuiling in de omgeving) op ongeveer f/9 zetten en dan de camera in BULB mode gebruiken i.c.m. een remote.
In eerste instantie een beetje giswerk maar na verloop van tijd wordt dit echt second nature.

En zoals al eerder was aangegeven: HAVE FUN!!!!! :mryellow:
JKfoto

Onderwerp:

Berichtdoor JKfoto » di sep 28 2010 9:25 am

Ow sorry Riemke!! Ik zie dat er tijdens het typen van mijn bericht, en het posten ervan al een reactie door jou is gegeven met veelal dezelfde punten :oops: oeps!!
JKfoto

Onderwerp:

Berichtdoor emdeklerk » di sep 28 2010 10:24 am

Mijn geheel vrijblijvende advies:
1. Statief.
2. ISO 100 of 200.
3. Bepaal in de zoeker je compositie en stel scherp op wat je belangrijk vindt.
4. Gebruik de A-, S- of P-stand voor een eerste lichtmeting met de matrixmeting (ik noem maar iets: de camera geeft bijvoorbeeld aan 1/30 bij f/2,8)
5. Gebruik die waarde om de belichting in M van Manual in te stellen
6. Maak daarna een belichtingstrapje in gerust vijf opnamen: één twee stops onderbelicht, één een stop onderbelicht, één op de aangegeven waarde van de camera, één een stop overbelicht, één twee stops overbelicht.
7. Bewaar die vijf opnamen en beoordeel thuis (dus niet op je display) welke het best komt bij wat je in gedachten had.
Zo leer je beter welke heldere beeldelementen invloed hebben op je belichtingsmeter.
Als je op de A- of een van de andere automaatstanden werkt zal bij nachtfotografie het resultaat te vaak beïnvloed worden door felle lichtbronnen in je meetveld. Wil je de omgeving van de felle lichtbronnen ook zichtbaar houden, zul je dus moeten overbelichten. Die felle lichtbronnen worden toch wel overbelicht... Denk aan een straatje met felle straatlantaarns, waarvan je de huizen zichtbaar wilt houden.
Automaatstanden en AF zijn zeer handige hulpmiddelen, maar voor sommige vormen van fotografie overbodige ballast.
Voorts sluit ik me geheel en al aan bij alles wat Riemke schrijft: dus geen UV-filter, wel zonnekap, evt. VR uit bij werken vanaf statief etc. Juist die elementaire dingen worden nog wel eens over het hoofd gezien.

emdeklerk
emdeklerk

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor Hans Kühn » di sep 28 2010 11:27 am

Ik kan mij niet vinden in de optie geen zonnekap. Ook in het donker heb je last van licht wat van opzij de lens inkomt. Denk maar aan maanlicht of een lantarenpaal etc. Dat geeft ongewenst strooilicht op je beeld. Tel daar bij op dat er mogelijk een klein stofje op je lens kan zitten welke met een klein beetje zijlicht een prachtige witte stip op je foto geeft. Ik poets niet voor iedere foto mijn lens op, dus het kan zo maar voorkomen. :roll:

De optie van bracketing deel ik wel volledig. Al was het alleen maar dat dat je de mogelijkheid geeft om een HDR te maken.
Hans Kühn

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor emdeklerk » di sep 28 2010 12:19 pm

Beste Hans Kühn,

bij het nalezen van mijn bericht zag ik ook al de onduidelijkheid waar het gaat om de zin "geen UV-filter, zonnekap" enz.
Ik had dat met de "wijzig" optie van het forum al veranderd in "geen UV-filter, wel zonnekap".
Waarschijnlijk heeft een en ander elkaar gekruisd.

Een zonnekap is gewoon altijd essentieel.
Zeker zoals jij beschrijft: met nachtopnamen met felle lichtbronnen die zijdelings op de frontlens kunnen vallen.
En als objectiefbescherming: juist in het donker wil je nog wel eens ergens tegenaan stoten.

Groet, emdeklerk
emdeklerk

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor Brava » di sep 28 2010 2:09 pm

Ik geloof dat het nog niet is genoemd maar een simpel en goedkoop hoofdlampje komt altijd van pas in het donker ingeval je wat laat vallen, wilt wisselen of instellen je hebt je handen dan vrij (tijdens fotograferen natuurlijk uit) verder ook als je lange sluitertijden wilt toepassen met de (draad)ontspanner een horloge of stopwatch en als laatste tip voor de eigen veilgheid ingeval je zichtbaar moet zijn b.v. met langskomend verkeer een veilgheidsvestje wat je al in de auto hebt. Volgens mij heb je nu tips waarmee je een boek kunt vullen en komt het erop aan te doen doen doen..........enz
Brava

Forumlid

Foto's bewerken toestaan: Ja

Terug naar “Foto presentaties”