De haven van Oudeschild (Texel)

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.

Onderwerp:

De haven van Oudeschild (Texel)

Berichtdoor renekuipers99 » za okt 30 2010 8:28 pm

Beste forumleden,

Hierbij mijn draadje.

Het onderwerp: De haven van Oudeschild (Texel). Genoeg te zien: garnalenvissers, rondvaartboten en plezierjachten. Omdat ik veelal twijfel aan de scherpte in mijn foto’s, heb ik de proef op de som genomen. In de tas mijn nieuwe Nikkor 50mm/1.8 en mijn standaard kitlens van 18-105mm/3.5-5.6. Ik wil graag van jullie weten of de scherpte in mijn foto’s correct is. Zoals gezegd, ik twijfel aan de scherpte die uit de Nikkor komt, uiteraard kan dit ook te wijten zijn aan mijn eigen kieskeurigheid. Ik lees graag jullie reacties met opmerkingen. Natuurlijk sta ik ook open voor jullie opmerkingen inzake de foto’s.

Rene Kuipers

Afbeelding
Foto 1

Afbeelding
Foto 2

Afbeelding
Foto 3

Afbeelding
Foto 4

Afbeelding
Foto 5

Afbeelding
Foto 6
Don't miss the shoot!
renekuipers99

Forumlid
Berichten: 12



Onderwerp:

Re: De haven van Oudeschild (Texel)

Berichtdoor strangeartefact » za okt 30 2010 11:08 pm

Wat is er dan mis, niet scherp genoeg?
Ik heb beide objectieven ook op een D90, beide zijn scherp maar geven hele verschillende scherptediepte. Beide prima overigens als objectief. Gen pro maja.

Peter

Leuke serie overigens!
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De haven van Oudeschild (Texel)

Berichtdoor JacTrum » zo okt 31 2010 12:20 am

Ik vind het een aardige serie René en met de scherpte lijkt me niets mis.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910
Gebruikersavatar
JacTrum

Clublid
Berichten: 4374


Locatie: Breda
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: De haven van Oudeschild (Texel)

Berichtdoor Cees » zo okt 31 2010 9:49 am

Met plezier naar gekeken.
Vraag me alleen bij #3 af waarop je scherp hebt gesteld.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: De haven van Oudeschild (Texel)

Berichtdoor strangeartefact » zo okt 31 2010 10:17 am

Cees Laarman schreef:Met plezier naar gekeken.
Vraag me alleen bij #3 af waarop je scherp hebt gesteld.


Ik gok op de automaat Cees....
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De haven van Oudeschild (Texel)

Berichtdoor JacTrum » zo okt 31 2010 10:37 am

Grappig, hoe je die vraag van Cees op twee manieren kunt opvatten. Peter antwoordt: "Op de automaat". Ik zou eerder geneigd zijn te zeggen "Op het gebied rond de eerste paal". Beide antwoorden zijn waarschijnlijk goed, omdat ze antwoord geven op twee verschillende vragen :-)
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910
Gebruikersavatar
JacTrum

Clublid
Berichten: 4374


Locatie: Breda
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: De haven van Oudeschild (Texel)

Berichtdoor strangeartefact » zo okt 31 2010 10:57 am

Ik zie op foto 3 geen paal jac...;)

Peter
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De haven van Oudeschild (Texel)

Berichtdoor JacTrum » zo okt 31 2010 11:06 am

Dan sta ik dus voor paal! :-) Maar blijft het nog steeds een vraag die op twee manieren kan worden begrepen. Ik zie de scherpte op het linker zijbord en de kabel daar tegenaan. Maar rechts in de wat dieper gelegen kabels ook. Ik vind de onscherpte in de bovenliggende kabels niet prettig.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910
Gebruikersavatar
JacTrum

Clublid
Berichten: 4374


Locatie: Breda
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: De haven van Oudeschild (Texel)

Berichtdoor strangeartefact » zo okt 31 2010 11:10 am

Hoi Jac... welnee joh :) De een zet het nummer erboven die ernaast en de ander eronder, moet ook wel eens 2x kijken.

Inhoudelijk, ik herken dat dat mijn D90 vertikt daar scherp te stellen waar ik wil op de automaat, zeker ook met die 50mm 1.8(ik vermoed dat die op foto 3 gebruikt is). Ik ga dan op handmatig scherpstellen, dat doe ik natuurlijk wel vaker ;)
Het kan idd een foto verpesten dat hij net niet daar scherp is waar jij wil en foto 3 is daar wel een vb'tje van idd, met je eens dus.

Peter
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De haven van Oudeschild (Texel)

Berichtdoor Bob42 » zo okt 31 2010 12:25 pm

strangeartefact schreef:
mijn D90 vertikt daar scherp te stellen waar ik wil op de automaat. Het kan idd een foto verpesten dat hij net niet daar scherp is waar jij wil

Peter


Ik begrijp het allemaal niet zo. Hoezo wil je camera niet scherp stellen waar jij wilt? Welke AF-instelling gebruik je dan?
En wat bedoel je met "automaat"? Het groene knopje neem ik aan? Dat gaat over automatische belichting, maar wat heeft dat met scherpstellen te maken?
Bob42

Forumlid
Berichten: 1157


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: De haven van Oudeschild (Texel)

Berichtdoor strangeartefact » zo okt 31 2010 12:36 pm

Gewoon autofocus....heb het niet over belichting, leek me wel duidelijk toch?
Dan zoekt ie zelf zijn scherpstelpunt en dat is niet per definitie daar waar jij dat wil, objectieven met een kleinere dof gaat dat gewoon meer opvallen.
Ik leg het vast krom uit allemaal, maar mijn 50mm 1.8 stelt gewoon in auto stand niet altijd daar scherp waar ik dat wil, en dan ga ik op manueel over.
Met de 18-105 kijkt dit gewoon minder nauw.
ik fotografeer meestal in de 'a' stand overigens.

Overigens gaat dit mij nu te off topic. laten we eventueel pb gebruiken als er nog meer besproken moet worden, is voor de topic starter wel zo leuk he ;)

Peter
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: De haven van Oudeschild (Texel)

Berichtdoor renekuipers99 » ma nov 01 2010 2:10 pm

JacTrum schreef:Ik vind het een aardige serie René en met de scherpte lijkt me niets mis.


Gelukkig voor mij is de mening van jullie allen dat de scherpte in de foto correct is. Ik verklaar mijn twijfels dan maar aan de instellingen van mijn D90 met al zijn verschillende autofocus mogelijkheden, en waar het toestel het verkeerde punt scherp vastlegt.
Don't miss the shoot!
renekuipers99

Forumlid
Berichten: 12




Terug naar “Foto presentaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 31 gasten