Auschwitz (Oświęcim)

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.

Onderwerp:

Re: Auschwitz (Oświęcim)

Berichtdoor JBD » zo jul 10 2011 9:09 pm

Indrukwekkend!
Gebruikersavatar
JBD

Clublid
Berichten: 1381


Locatie: De Veluwe
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Auschwitz (Oświęcim)

Berichtdoor Matthieu » ma jul 11 2011 11:27 am

Zowel je serie over Krakau en deze van Auschwitz zijn indrukwekkend
Op je site staan zelfs nog mooiere Auschwitz foto's !

Ik wil zeker eens die kant op.....het plan ligt er al jaren.......
Toch weer een duwtje in de rug gekregen dankzij jou !

Groet Matthieu
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart


www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
Gebruikersavatar
Matthieu

Forumlid
Berichten: 2034


Locatie: Heerhugowaard
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Auschwitz (Oświęcim)

Berichtdoor DenImage » ma jul 11 2011 4:03 pm

Erg mooie serie, met veel oog voor compositie, dat kan ik erg waarderen. Soms mis ik nog iets meer contrast, vooral omdat je bewust gekozen hebt voor zwart / wit.
Voor de rest top !!

PS. Ik heb even op je site de overige foto's bekeken, en toen viel mij deze heel erg op: http://www.genster.nl/2011ev/2011/Auschwitz/aw_06.html
Ik snap niet dat je deze niet hier hebt gepost, een van de mooiste foto's uit de serie vindt ik :D
DenImage



Onderwerp:

Re: Auschwitz (Oświęcim)

Berichtdoor jac49 » ma jul 11 2011 9:43 pm

Dit is prachtig gedaan,je kunt haast zien hoe het tijdens de oorlog in dit vernietigings- kamp aan toe is gegaan.
De serie roept ook tot nadenken aan,zo iets mag nooit meer gebeuren.
Jac.
Ik heb ook even op je site gekeken,en snap ook niet goed waarom je de mooiste fotos niet geplaatst hebt :?:
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.
jac49

Forumlid
Berichten: 2389


Locatie: Gemeente Roerdalen. Limburg
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Auschwitz (Oświęcim)

Berichtdoor roes » di jul 12 2011 10:02 pm

Wederom een mooie serie van dit toch treurig onderwerp :huh:
Ik weet zeker dat deze serie in duo tone ook goed tot zijn recht zal komen , ik vind nu bij jou bewerking toch wat lichte foto's zitten :wink:

Groeten Jos
D300 / MB-D10 / D60 / AF-S NIKKOR 18-200 mm VRII / 10-24 mm / 17-50 mm F/2,8 VC / AF-S Nikkor 70-300 mm VRII / SB 700 / Manfrotto statieven
Gebruikersavatar
roes

Forumlid
Berichten: 2068


Locatie: heerlen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Auschwitz (Oświęcim)

Berichtdoor Genster » wo jul 13 2011 8:04 am

@ iedereen: bedankt voor je reacties!

@ Matthieu: Ik kan het je echt aanraden er heen te gaan (combi Auschwitz én Krakau, want dat is een prachtige stad).

@ DenImage: Die foto heb ik HIER niet gepost omdat hij met m'n Ricoh compactje is gemaakt (en dus niet met een Nikin) :D
De complete serie staat overigens hier: http://www.genster.nl/gensters_fotos/20 ... hwitz.html

@ Jac: Over welke foto's heb je het? Misschien heb ik het antwoord hierboven gegeven :)

@ Jos: De zw-omzetting is een bewuste keus, maar ik heb de "ideale omzetting" (in CNX2) nog niet gevonden... :)
Genster

Clublid
Berichten: 3893


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Auschwitz (Oświęcim)

Berichtdoor Rob in Brunssum » wo jul 13 2011 8:29 am

Hele mooie foto's!!
Rob in Brunssum



Onderwerp:

Re: Auschwitz (Oświęcim)

Berichtdoor Genster » wo jul 13 2011 8:48 am

robinbrunssum schreef:Hele mooie foto's!!


Bedankt Rob!
Genster

Clublid
Berichten: 3893


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Auschwitz (Oświęcim)

Berichtdoor jac49 » wo jul 13 2011 11:54 am

@ Genster. Jac: Over welke foto's heb je het? Misschien heb ik het antwoord hierboven gegeven .

Alles is duidelijk,bedankt voor de snelle reactie.
Jac.
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.
jac49

Forumlid
Berichten: 2389


Locatie: Gemeente Roerdalen. Limburg
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Auschwitz (Oświęcim)

Berichtdoor ErikB » wo jul 13 2011 12:16 pm

Een aantal jaar geleden heb ik ook een vakantie in die omgeving (Krakau, Oswiecim) doorgebracht. De sfeer die je daar krijgt vind ik helaas niet terug in je foto's. De Z/W omzetting vind ik niet erg geslaagd, ik vind namelijk juist het feit dat er kleur is gecombineerd met de kleurloze werkelijkheid die zich daar heeft afgespeeld en nog duidelijk zichtbaar is in de barakken veel sterker.

De sfeer komt bij mij niet over, ik ben er geweest en ken de sfeer die daar hangt enorm goed maar komt helaas niet op mij over door de foto's.
ErikB

Forumlid
Berichten: 557


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Auschwitz (Oświęcim)

Berichtdoor Genster » wo jul 13 2011 1:59 pm

ErikB schreef:Een aantal jaar geleden heb ik ook een vakantie in die omgeving (Krakau, Oswiecim) doorgebracht. De sfeer die je daar krijgt vind ik helaas niet terug in je foto's. De Z/W omzetting vind ik niet erg geslaagd, ik vind namelijk juist het feit dat er kleur is gecombineerd met de kleurloze werkelijkheid die zich daar heeft afgespeeld en nog duidelijk zichtbaar is in de barakken veel sterker.

De sfeer komt bij mij niet over, ik ben er geweest en ken de sfeer die daar hangt enorm goed maar komt helaas niet op mij over door de foto's.


De keus tussen kleur en zwart-wit is, in mijn beleving, persoonlijk...
Ik weet niet of ik er iets aan kan doen dat de sfeer bij jou niet over komt :?:
Bedankt voor je reactie in ieder geval.
Genster

Clublid
Berichten: 3893


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Auschwitz (Oświęcim)

Berichtdoor Frans Heinsbroek » wo jul 13 2011 11:10 pm

Mooie serie. Vind het zw/w goed gekozen, associeer ik met "vroeger". Geeft mij een kippevel gevoel. Lijkt me heel indrukwekkend om daar een keer te zijn.
Frans Heinsbroek

Clublid
Berichten: 897


Locatie: Schiedam
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Auschwitz (Oświęcim)

Berichtdoor Genster » do jul 14 2011 6:00 am

Frans Heinsbroek schreef:Mooie serie. Vind het zw/w goed gekozen, associeer ik met "vroeger". Geeft mij een kippevel gevoel. Lijkt me heel indrukwekkend om daar een keer te zijn.


Bedankt Frans.
Op mij heeft het bezoek (inderdaad) behoorlijk indruk gemaakt.
Genster

Clublid
Berichten: 3893


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Auschwitz (Oświęcim)

Berichtdoor Enrico » do jul 14 2011 9:10 am

Ik ben verschillende keren in Auschwitz geweest en het blijft hartverscheurend en angstig indrukwekkend. Ook ben ik een keer in de winter geweest en dat geeft nog meer indruk (al had ik toen mijn Nikon niet bij me). Mooie foto's. Ik zou toch ook nog wat expirimenteren met wat kleur..
Ben je in Wieliczka ook in de zoutmijn geweest? Dat is ook wel bijzonder.
Enrico



Onderwerp:

Re: Auschwitz (Oświęcim)

Berichtdoor ErikB » do jul 14 2011 9:59 am

Genster schreef:
ErikB schreef:Een aantal jaar geleden heb ik ook een vakantie in die omgeving (Krakau, Oswiecim) doorgebracht. De sfeer die je daar krijgt vind ik helaas niet terug in je foto's. De Z/W omzetting vind ik niet erg geslaagd, ik vind namelijk juist het feit dat er kleur is gecombineerd met de kleurloze werkelijkheid die zich daar heeft afgespeeld en nog duidelijk zichtbaar is in de barakken veel sterker.

De sfeer komt bij mij niet over, ik ben er geweest en ken de sfeer die daar hangt enorm goed maar komt helaas niet op mij over door de foto's.


De keus tussen kleur en zwart-wit is, in mijn beleving, persoonlijk...
Ik weet niet of ik er iets aan kan doen dat de sfeer bij jou niet over komt :?:


Het is denk ik ook een heel stuk beleving waardoor de sfeer bij mij niet overkomt. De sfeer die daar hing toen ik daar was, was een combinatie van factoren. De dreiging van het wijdse, het feit dat je van de ene kant van Auswitz-Birkenau de andere kant niet kan zien terwijl je de heuvels daarachter waar de vrijheid moet zijn geweest wel zo goed zag. De dag dat ik er liep waaide het erg hard en kwamen er buien aan en was de eenzaamheid overal te voelen en ik vraag me af of je dat wel op de foto kan zetten.

En de keuze tussen kleur en zwart-wit is persoonlijk en had ik hier niet gekozen.. Is het ouderwets? Ergens wel, ergens ook niet. Film was meer dan alleen de zwartwit tonen. Daarnaast leven we in het heden en dat is in de foto's ook zichtbaar. En zoals ik eerder zei neemt het voor mij de grauwe werkelijkheid weg.
Ik vind het bizer en verschrikkelijk om te zien hoe men daar geleefd moet hebben. Dat waar men toen alles deed om te overleven nu gewoon gras groeit, fris groen gras terwijl de omgeving zoveel grauwheid heeft. Dat is denk ik een tegenstelling die je heel goed kan pakken in kleur en die ik mis in zwartwit.

Het is veel smaakgebonden maar ik hoop dat je nu wat meer begrijpt waardoor de sfeer bij mij niet overkomt ;)

Het gekke van Auswitz is dat ik tegelijkertijd er nooit meer wil komen en toch dolgraag terug wil.. De plaats heeft echt een vreemd soort aantrekkingskracht..
ErikB

Forumlid
Berichten: 557


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Foto presentaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten