Ook maar een omkeerring gekocht...

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.

Onderwerp:

Ook maar een omkeerring gekocht...

Berichtdoor beijnr » wo jul 27 2011 9:06 pm

Gisterenavond heb ik bij cameranu.nl een BR-2A omkeerring besteld die vanmiddag keurig was afgeleverd. Ben het zojuist even gaan uitproberen, helaas was de zon al grotendeels verdwenen.
Ik heb beide foto's gemaakt in diafragmavoorkeuze ( stond die nog op :oops: had eigenlijk op M moeten staan ), 50mm f1.8D met diafragma F8 ingesteld en geflitst zonder diffuser, die moet ik nog even maken, ik ga het voorbeeld van M-a-r-k gebruiken.

Hier zijn de foto's:

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

Ik hoop dat het een insektenrijk weekend gaat worden! ( In de tuin dan :) )
Met vriendelijke groet,

Rick Beijn
Gebruikersavatar
beijnr

Forumlid
Berichten: 311


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ook maar een omkeerring gekocht...

Berichtdoor pacha » wo jul 27 2011 9:10 pm

Rick,
dit lijkt me een goed begin.
Als de zon gaat schijnen, komen de insecten, vast weer talrijk te voorschijn.
Vliegen ook zweefvliegen, zijn vrij makkelijk te fotograferen, je kan ze heel dicht benaderen.
Succes.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/
Gebruikersavatar
pacha

Forumlid
Berichten: 1057


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ook maar een omkeerring gekocht...

Berichtdoor jac49 » wo jul 27 2011 9:19 pm

Hopen dat het zonnetje gauw weer te voorschijn komt .
Mooie platen .
Jac.
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.
jac49

Forumlid
Berichten: 2389


Locatie: Gemeente Roerdalen. Limburg
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ook maar een omkeerring gekocht...

Berichtdoor Daniël » do jul 28 2011 7:42 am

beijnr schreef:Ik heb beide foto's gemaakt in diafragmavoorkeuze ( stond die nog op :oops: had eigenlijk op M moeten staan )

Nou kan ik het totaal verkeerd begrijpen maar met de omkeerring zit de diafragma ring toch aan de buitenkant?
Dus niet meer doen hè :wink2: :D

Mooie 1e resultaten hoor.
Ga vooral door. Zonnetje is jammer maar komt vanzelf goed. Als het goed is vandaag.
Daniël



Onderwerp:

Re: Ook maar een omkeerring gekocht...

Berichtdoor Léon Obers » do jul 28 2011 10:36 am

Daniël schreef:Nou kan ik het totaal verkeerd begrijpen maar met de omkeerring zit de diafragma ring toch aan de buitenkant?
Dus niet meer doen hè :wink2: :D

Waarom niet?
Afhankelijk welke camera wordt gebruikt, werkt dat gewoon, ondanks dat je een gesloten diafragma hebt met een omkeerring.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Ook maar een omkeerring gekocht...

Berichtdoor Daniël » do jul 28 2011 11:20 am

Dan begrijp ik het echt verkeerd.

In de omkeerring zit toch geen diafragma.
Ik denk ook niet dat de omkeerring ook het diafragma doorgeeft naar de camera.
Dus het lijkt mij dat er dan een F-- melding komt.
Hierdoor kan je geen juiste waarde krijgen voor sluitertijd.
Dus A is zinloos toch....

Als ik het echt verkeerd begrijp zou je het dan uit willen leggen per PB?
Daniël



Onderwerp:

Re: Ook maar een omkeerring gekocht...

Berichtdoor consono » do jul 28 2011 11:58 am

Daniël schreef:Als ik het echt verkeerd begrijp zou je het dan uit willen leggen per PB?


Niet via PB lijkt me....er zijn meer mensen in geïnteresseerd denk ik.
Gebruikersavatar
consono

Forumlid
Berichten: 315


Locatie: Oldenzaal
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Ook maar een omkeerring gekocht...

Berichtdoor Léon Obers » do jul 28 2011 12:22 pm

Zoals gezegd is het afhankelijk van het type camera. Types zoals de D7000, D300, D3 e.d. werkt de lichtmeter ook met oude manuele Nikkor objectieven zonder CPU. In normale stand met open diafragma en wordt de diafragmawaarde mechanisch via de diafragma-meeneemnok overgebracht.

Zonder koppeling, dus bijv. via een omkeerring, of geplaatst op een macro-balg of eenvoudige tussenringen zonder meeneemnokken, diafragma-palletjes en zonder doorgifte van CPU-gegevens, is het diafragma gesloten op de stand zoals je die instelt op de lens.
De lichtmeting werkt dan echter gewoon verder, maar dan via de gesloten diafragmameting. Een instelling op A (diafragmavoorkeuze) werkt dan ook gewoon als zodanig. De camera kiest daarbij een juiste sluitertijd.
In combinatie met flits, idem. Net nog even geprobeerd met mijn D700. De A-instelling werkt zelfs zonder een lens op de body.
Alleen bij erg slechte lichtomstandigheden en flink gediafragmeerd wordt de meting onnauwkeurig. Zou je mogelijk een correctiewaarde moeten instellen voor een juiste belichting.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Ook maar een omkeerring gekocht...

Berichtdoor ReneG » do jul 28 2011 1:30 pm

Puur uit interesse, hoe kun je hier dan het beste mee werken (heb zelf geen omkeerring)? Is het dan bijv. het beste om het diafragma zowel op het objectief (met de ring) als op de camera op dezelfde waarde te zetten, bijv. f/8? Of krijg je dan een soort 'opteleffect'?

PS: Ik geef meteen toe dat ik de werking van e.e.a. in deze nog niet heb doorgrond, vandaar de vraag. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ook maar een omkeerring gekocht...

Berichtdoor Daniël » do jul 28 2011 1:31 pm

Ook ik heb deze vraag.

Het is echt abacadabra voor mij
Daniël



Onderwerp:

Re: Ook maar een omkeerring gekocht...

Berichtdoor consono » do jul 28 2011 2:08 pm

Ik volg dit met interesse, heb heel toevallig begin deze week een dergelijk ring besteld.
Gebruikersavatar
consono

Forumlid
Berichten: 315


Locatie: Oldenzaal
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Ook maar een omkeerring gekocht...

Berichtdoor Léon Obers » do jul 28 2011 3:31 pm

ReneG schreef:Puur uit interesse, hoe kun je hier dan het beste mee werken (heb zelf geen omkeerring)? Is het dan bijv. het beste om het diafragma zowel op het objectief (met de ring) als op de camera op dezelfde waarde te zetten, bijv. f/8? Of krijg je dan een soort 'opteleffect'?

Ik ga even uit van de camera's die een dubbel meetsysteem hebben, wat werkt met lenzen via CPU alsook met meeneemnok t.b.v. manuele Nikkor opbjectieven, zoals hiervoor genoemd (D7000, D700, D300, D3 e.d.).
Camera's zonder dat dubbele meetsysteem (D60, D80, D90, D3100, D5100 etc.) kun je alleen via manuele instelling (M) bedienen en heb je geen lichtmeting. Dan is het een kwestie van gokken sluiter en diafragma instellen, testopname maken en via de LCD-monitor de opname controleren en aan de hand van het resultaat corrigeren en een nieuwe opname maken.

Met een D7000 (D700) etc. plaats je een "niet G-lens" zoals bijv. een AF 50mm/1.8 lens op de camera via de omkeerring (de lens moet namelijk wel een eigen diafragmaring hebben om het diafragma te kunnen bedienen), zoals reeds eerder geopperd.
Je draait simpel aan de diafragmaring en die sluit zich tot de ingestelde waarde. Meer doe je niet. Niks meer, niks minder.
De camera kiest bij de "A"mode (voorkeur diafragma) simpel automatisch de juiste sluitertijd.
Alleen heb je geen lensgegevens in de EXIF info staan met betrekking tot gebruikte brandpunt en diafragma omdat de koppeling met CPU ontbreekt.

Bij gebruik van oude manuele Nikkor lenzen heb je bij bovengenoemde camera's de mogelijkheid lensgegevens in de camera te zetten. Bij normaal gebruik van die lenzen (dus niet omgekeerd via een omkeerring) is er een koppeling met het gebruikte diafragma door de meeneemnok van de lenzen die dat overbrengen op de camera. In dat geval worden de juiste diafragma-gegevens overgebracht in de EXIF-gegevens.

Bij omgekeerd gebruik via een omkeerring van die manuele lenzen is de lens niet gekoppeld. De meeneemnok van de camera blijft dan op de uiterste stand staan. In de EXIF-gegevens wordt in dat geval dan enkel de grootste diafragmawaarde opgenomen als zijnde het gebruikte diafragma. Dat klopt dan niet met het werkelijk ingestelde diafragma, maar dat is het verder. De opname is zelf prima belicht.
Je kunt ook zonder opgave van lensgegevens fotograferen. Dan komt er simpel geen waarde in de EXIF gegevens te staan voor het gebruikte diafragma en brandpunt. In dit geval dan misschien aan te bevelen om verwarring te voorkomen.

Een omgekeerde AF-lens met CPU omgekeerd op een camera geplaatst gedraagt zich precies hetzelfde als een volledig manuele lens.

Resumé in het gebruik is zoals al in mijn eerder bericht beschreven: viewtopic.php?p=459908#p459908
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do jul 28 2011 3:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Ook maar een omkeerring gekocht...

Berichtdoor M-a-r-k » do jul 28 2011 3:34 pm

Persoonlijk zou ik alles op M zetten. incl. flits. Na een aantal x proef schieten weet je dan precies welke instellingen de beste zijn. iso op 200 laten staan sluitertijd zo hoog zetten als met flits mogelijk is. Met donkere (of geen) achtergrond flits bij plussen met witte of heldere achtergrond flits wat afzwakken.

cheers!

Mark
M-a-r-k



Onderwerp:

Re: Ook maar een omkeerring gekocht...

Berichtdoor Daniël » do jul 28 2011 3:40 pm

M-a-r-k schreef:Persoonlijk zou ik alles op M zetten.

Persoonlijk hè ;)

Ok, ik begin het te begrijpen Léon.
De belichting wordt gewoon aangepast aan de hand van de hoeveelheid licht wat binnenkomt.
Dus gooi je je diafragma ring helemaal open (f3,5 of zo) dan heb je een snellere sluitertijd die er automatisch uit komt rollen.

Heeft de keuze van de diafragma ring waarde nog effect op de hoeveelheid scherpte diepte?
Op de normale wijze wel maar nu werkt het andersom. Vandaar de vraag.
Daniël



Onderwerp:

Re: Ook maar een omkeerring gekocht...

Berichtdoor Léon Obers » do jul 28 2011 3:43 pm

M-a-r-k schreef:Persoonlijk zou ik alles op M zetten. incl. flits. Na een aantal x proef schieten weet je dan precies welke instellingen de beste zijn. iso op 200 laten staan sluitertijd zo hoog zetten als met flits mogelijk is. Met donkere (of geen) achtergrond flits bij plussen met witte of heldere achtergrond flits wat afzwakken.

Het is een keuze die je maakt. Automatisch de camera de rest laten afhandelen is wel zo handig.
Met plussen en minnen kom je daarbij sneller aan het gewenste resultaat dan alles manueel.
Dat zie je wel aan de resultaten hier in het begin van het draadje met die vlieg van Rick Beijn. Het zijn zijn eerste resultaten "zonder ervaring". Komt er al direct goed uit qua belichting.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****


Terug naar “Foto presentaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten