Ook maar een omkeerring gekocht...

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.

Onderwerp:

Re: Ook maar een omkeerring gekocht...

Berichtdoor Léon Obers » do jul 28 2011 3:53 pm

Daniël schreef:De belichting wordt gewoon aangepast aan de hand van de hoeveelheid licht wat binnenkomt.
Dus gooi je je diafragma ring helemaal open (f3,5 of zo) dan heb je een snellere sluitertijd die er automatisch uit komt rollen.

Precies.
Maar bij erg geknepen diafragma en weinig licht heeft de belichtingsmeter daar toch wel moeite mee wat er dan nog binnenkomt om te meten en krijg je mogelijk wel afwijkingen in het resultaat. Met plussen of minnen is dat dan ook nog wel te corrigeren.
Met flits heb je mogelijk minder last van afwijkingen omdat er gewoon een stoot licht door de camera gaat ondanks gesloten diafragma.

Daniël schreef:Heeft de keuze van de diafragma ring waarde nog effect op de hoeveelheid scherpte diepte?
Op de normale wijze wel maar nu werkt het andersom. Vandaar de vraag.

Uiteraard. Het enige verschil is dat de lens in "rust" niet open staat zoals normaal het geval is, en pas sluit net voor de opname, maar altijd direct geheel gesloten wordt op de waarde die je instelt. Het zoekerbeeld wordt dus wel donkerder.
Bij weinig licht kan dat wel eens opbreken om alles goed te kunnen beoordelen.
Scherpstellen kun je het beste doen bij open diafragma en daarna het diafragma sluiten. Met bewegende beestjes is dat niet altijd mogelijk. Dan is het vooral oefenen met gesloten diafragma en dan de camera heen en weer bewegen totdat je het juiste deel van het onderwerp scherp ziet, ondanks het meer donkere beeld en de scherptediepte die dan wat groter is.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do jul 28 2011 4:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Ook maar een omkeerring gekocht...

Berichtdoor ReneG » do jul 28 2011 4:01 pm

Léon Obers schreef:
ReneG schreef:Puur uit interesse, hoe kun je hier dan het beste mee werken (heb zelf geen omkeerring)? Is het dan bijv. het beste om het diafragma zowel op het objectief (met de ring) als op de camera op dezelfde waarde te zetten, bijv. f/8? Of krijg je dan een soort 'opteleffect'?

Ik ga even uit van de camera's die een dubbel meetsysteem hebben, wat werkt met lenzen via CPU alsook met meeneemnok t.b.v. manuele Nikkor opbjectieven, zoals hiervoor genoemd (D7000, D700, D300, D3 e.d.).
Camera's zonder dat dubbele meetsysteem (D60, D80, D90, D3100, D5100 etc.) kun je alleen via manuele instelling (M) bedienen en heb je geen lichtmeting. Dan is het een kwestie van gokken sluiter en diafragma instellen, testopname maken en via de LCD-monitor de opname controleren en aan de hand van het resultaat corrigeren en een nieuwe opname maken.

Met een D7000 (D700) etc. plaats je een "niet G-lens" zoals bijv. een AF 50mm/1.8 lens op de camera via de omkeerring (de lens moet namelijk wel een eigen diafragmaring hebben om het diafragma te kunnen bedienen), zoals reeds eerder geopperd.
Je draait simpel aan de diafragmaring en die sluit zich tot de ingestelde waarde. Meer doe je niet. Niks meer, niks minder.
De camera kiest bij de "A"mode (voorkeur diafragma) simpel automatisch de juiste sluitertijd.
Alleen heb je geen lensgegevens in de EXIF info staan met betrekking tot gebruikte brandpunt en diafragma omdat de koppeling met CPU ontbreekt.

Bij gebruik van oude manuele Nikkor lenzen heb je bij bovengenoemde camera's de mogelijkheid lensgegevens in de camera te zetten. Bij normaal gebruik van die lenzen (dus niet omgekeerd via een omkeerring) is er een koppeling met het gebruikte diafragma door de meeneemnok van de lenzen die dat overbrengen op de camera. In dat geval worden de juiste diafragma-gegevens overgebracht in de EXIF-gegevens.

Bij omgekeerd gebruik via een omkeerring van die manuele lenzen is de lens niet gekoppeld. De meeneemnok van de camera blijft dan op de uiterste stand staan. In de EXIF-gegevens wordt in dat geval dan enkel de grootste diafragmawaarde opgenomen als zijnde het gebruikte diafragma. Dat klopt dan niet met het werkelijk ingestelde diafragma, maar dat is het verder. De opname is zelf prima belicht.
Je kunt ook zonder opgave van lensgegevens fotograferen. Dan komt er simpel geen waarde in de EXIF gegevens te staan voor het gebruikte diafragma en brandpunt. In dit geval dan misschien aan te bevelen om verwarring te voorkomen.

Een omgekeerde AF-lens met CPU omgekeerd op een camera geplaatst gedraagt zich precies hetzelfde als een volledig manuele lens.

Resumé in het gebruik is zoals al in mijn eerder bericht beschreven: viewtopic.php?p=459908#p459908


Ok bedankt, dat is helder. Ik had je vorige bericht ook gelezen maar dat liet bij mij nog enige twijfel bestaan. over de eventuele effecten van de diafragma-instelling op de camera (geen effect dus). ;)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ook maar een omkeerring gekocht...

Berichtdoor M-a-r-k » do jul 28 2011 4:12 pm

diafragma ring draaien en daarna met diafragma palletje met je vinger of BR-6 adapter openhouden voor heldere viewfinder....
http://i170.photobucket.com/albums/u255/mikerfns/photonet%20stuff/NikonBR6.jpg
M-a-r-k



Onderwerp:

Re: Ook maar een omkeerring gekocht...

Berichtdoor henkD90 » do jul 28 2011 11:05 pm

Als het goed is komt er morgen bij mij ook een omkeerring binnen voor de 50mm f1.8 :-)
Welk effect heeft een setje tussenringen nog bij deze set? In welke vergroting moet ik dan gaan denken bij de keuze uit de volgende setjes,
Ik heb de keuze uit 3 setjes ,1= 9,16,30mm setje 2= 13,21,31mm en setje 3=12,20,36 mm
of zou dit te weinig effect hebben zodat de keuze om voor een echte macrolens te sparen de voorkeur zou hebben.

groet,
Henk
D90 + D50 + D70 IR omgebouwd (665nm filter) ,Nikon AF-S Nikkor 80-200mm 1:2.8 D , Nikon AF-S 24-70 1:2.8G ED, Nikkor 50mm f1.8D, Sigma 10-20 1:4-5.6 DC HSM, Tamron 18-200 F/3.5-6.3 XR , AF-S DX 18-55/3 5-5.6G ,SB400 ,Vanguard Tracker1 Nikon TC-20E III
henkD90

Forumlid
Berichten: 304


Locatie: Brabant
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ook maar een omkeerring gekocht...

Berichtdoor pacha » do jul 28 2011 11:45 pm

henkD90 schreef:Als het goed is komt er morgen bij mij ook een omkeerring binnen voor de 50mm f1.8 :-)
Welk effect heeft een setje tussenringen nog bij deze set? In welke vergroting moet ik dan gaan denken bij de keuze uit de volgende setjes,
Ik heb de keuze uit 3 setjes ,1= 9,16,30mm setje 2= 13,21,31mm en setje 3=12,20,36 mm
of zou dit te weinig effect hebben zodat de keuze om voor een echte macrolens te sparen de voorkeur zou hebben.

groet,
Henk


Henk,
fijn dat je omkeerring in aantocht is.
zal zeker effect hebben, hoor.
Met een echte macrolens, ga je zonder hulpmiddelen niet boven de 1:1 uitkomen, op een Nikon body.
50mm f1.8 geeft volgens de begeleidende info, bij de adapterring 1:1.4
Dat ligt dus in de buurt.
Gebruik je tussenringen, zal de vergroting fors omhoog gaan, vooral bij de 50mm.
Hoe groter de brandpuntafstand, hoe meer er tussen moet voor hetzelfde effect op de vergroting.
Eenzelfde hoeveelheid tussenringen, op je 50mm. omgekeerd, zal dus meer vergroting geven, dan op macrolenzen met een langer brandpuntafstand, 60,105,150,180 enz.

In mijn ervaring vullen een macrolens en lenzen omgekeerd, mekaar in zekere zin aan.
Ik zou geen van beide willen missen.
Het hangt er natuurlijk allemaal vanaf, wat je wil gaan doen.

Voor de meeste beestjes, verkies ik toch veruit mijn macrolens, boven de omgekeerde 50mm. of 35mm.
Al is het prettig experimenteren, met omkeerring, en tussenringen.
Veel experimeteer genot, wanneer de omkeerring binnen is.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/
Gebruikersavatar
pacha

Forumlid
Berichten: 1057


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ook maar een omkeerring gekocht...

Berichtdoor henkD90 » do jul 28 2011 11:58 pm

Hoi Pacha,
bedankt voor je snelle reactie :-)
Ik ben nu tot deze keuze gekomen omdat een (bijv Nikon) macro lens rond de 7 a 800 euro ligt en een Tokina waar ik ook erg goede dingen over heb gelezen ongeveer de helft daarvan.
Nu kan ik met een primelens overal bijna terecht om foto's te maken dus meer allround.Met een goedkope omkeerring kan ik dus ook met macro aan de gang en als ik dan nog eens een setje tussenringen bestel ben ik voor ongeveer de helft van de Tokina klaar.
De macro's zullen misschien wat in moeten boeten op de dure macrolenzen maar ik kan hier voorlopig mee vooruit en zo niet,dan heb ik toch een vlijmscherpe prime lens.Ik vind het wel leuk om met deze set op insektenjacht te gaan.Als ik de geweldige foto's zie die hier voorbij komen.....oeioeioei,wat zou ik die graag ook willen maken.
Maar goed,de kas is een eind leeg en ik denk dat ik straks best tevreden kan zijn met deze voor mij de beste oplossing :-)

groet,
Henk
D90 + D50 + D70 IR omgebouwd (665nm filter) ,Nikon AF-S Nikkor 80-200mm 1:2.8 D , Nikon AF-S 24-70 1:2.8G ED, Nikkor 50mm f1.8D, Sigma 10-20 1:4-5.6 DC HSM, Tamron 18-200 F/3.5-6.3 XR , AF-S DX 18-55/3 5-5.6G ,SB400 ,Vanguard Tracker1 Nikon TC-20E III
henkD90

Forumlid
Berichten: 304


Locatie: Brabant
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ook maar een omkeerring gekocht...

Berichtdoor Léon Obers » vr jul 29 2011 8:12 am

@Henk
Als je dan toch je lens omdraait via de omkeerring hebben tussenringen met diafragmapalletjes en CPU contacten niet zoveel zin omdat die functies bij omkeer niet gebruikt worden. Wil je dan echt geld uitsparen kun je ook gewone "schroef" tussenringen kopen.
Op E-bay vanuit HonKong of China voor circa € 5 tot € 10 te krijgen inclusief verzending.
http://shop.ebay.com/i.html?_from=R40&_ ... Categories
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Ook maar een omkeerring gekocht...

Berichtdoor george013 » vr jul 29 2011 8:13 am

Verschillende Nikon omkeerringen met verschillende draad.
http://www.enjoyyourcamera.com/Nikon-Adapters:::204.html
George
george013



Onderwerp:

Re: Ook maar een omkeerring gekocht...

Berichtdoor henkD90 » vr jul 29 2011 8:43 am

Leon en George,
bedankt voor jullie aanvullingen,ik ga vanavond eens zoeken !!
groet,
Henk
D90 + D50 + D70 IR omgebouwd (665nm filter) ,Nikon AF-S Nikkor 80-200mm 1:2.8 D , Nikon AF-S 24-70 1:2.8G ED, Nikkor 50mm f1.8D, Sigma 10-20 1:4-5.6 DC HSM, Tamron 18-200 F/3.5-6.3 XR , AF-S DX 18-55/3 5-5.6G ,SB400 ,Vanguard Tracker1 Nikon TC-20E III
henkD90

Forumlid
Berichten: 304


Locatie: Brabant
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ook maar een omkeerring gekocht...

Berichtdoor Daniël » vr jul 29 2011 8:50 am

Bedankt voor de uitleg.

Het is mij nu duidelijk :D
Daniël



Onderwerp:

Re: Ook maar een omkeerring gekocht...

Berichtdoor henkD90 » za jul 30 2011 1:03 pm

Vandaag mijn setje uitgeprobeerd,de 50mm f1.8 icm met de omkeerring.
De flitser (sb400) zorgt er voor dat er geen opname gemaakt wordt,op een of andere manier blokkert hij dan de camera.
Als ik naar de foto's van de TS kijk,lukt het mij niet om zo'n "groothoekfoto"te maken.
Deze foto's heb ik net even uit de hand geschoten en de vignettering is wel erg groot vind ik.
Heb ik de verkeerde instellingen zodat ik alleen maar van zeer dichtbij kan schieten?Stand staat op M,diafragma 1.8,stand oneindig en ISO200
(Het gaat hier dus niet om de onscherpte door handmatig schieten maar een voorbeeld vwb mijn vraag)
Ik ben benieuwd wat de oorzaak zou kunnen zijn want als het bloemetje een bij geweest zou zijn dan had ik een zeer onscherp beestje gehad vermoed ik.
groet,
Henk

foto 1:
Afbeelding
foto 2:
Afbeelding
D90 + D50 + D70 IR omgebouwd (665nm filter) ,Nikon AF-S Nikkor 80-200mm 1:2.8 D , Nikon AF-S 24-70 1:2.8G ED, Nikkor 50mm f1.8D, Sigma 10-20 1:4-5.6 DC HSM, Tamron 18-200 F/3.5-6.3 XR , AF-S DX 18-55/3 5-5.6G ,SB400 ,Vanguard Tracker1 Nikon TC-20E III
henkD90

Forumlid
Berichten: 304


Locatie: Brabant
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ook maar een omkeerring gekocht...

Berichtdoor pacha » za jul 30 2011 2:19 pm

Henk,
een kleiner diafragma, zal direct een grotere scherptediepte geven,
met 1.8 heb je zo goed als niks aan scherptediepte, hierdoor is er vrijwel niks scherp op de foto.
Probeer bijvoorbeeld eens F9
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/
Gebruikersavatar
pacha

Forumlid
Berichten: 1057


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ook maar een omkeerring gekocht...

Berichtdoor henkD90 » za jul 30 2011 3:00 pm

pacha schreef:Henk,
een kleiner diafragma, zal direct een grotere scherptediepte geven,
met 1.8 heb je zo goed als niks aan scherptediepte, hierdoor is er vrijwel niks scherp op de foto.
Probeer bijvoorbeeld eens F9



Oke,da's een feit,maar met een weigerende flitser(ook de interne flitser blokkeert het maken van een foto) zoek ik de meest lichtsterke optie (f1.8 ) met de weinige scherptediepte als effect.
Ondertussen ook mijn HAMAset tussenringen binnengekregen en als de flitser nu aan de praat gaat zullen er best mooie resultaten komen :-)
Iemand een idee voor de flitser,ik ga er vanuit dat ik iets over het hoofd zie qua instellingen.....
bedankt alvast!
D90 + D50 + D70 IR omgebouwd (665nm filter) ,Nikon AF-S Nikkor 80-200mm 1:2.8 D , Nikon AF-S 24-70 1:2.8G ED, Nikkor 50mm f1.8D, Sigma 10-20 1:4-5.6 DC HSM, Tamron 18-200 F/3.5-6.3 XR , AF-S DX 18-55/3 5-5.6G ,SB400 ,Vanguard Tracker1 Nikon TC-20E III
henkD90

Forumlid
Berichten: 304


Locatie: Brabant
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ook maar een omkeerring gekocht...

Berichtdoor george013 » za jul 30 2011 3:35 pm

Ben ik ook niet zo lang geleden tegen aangelopen. Leon had en verklaring hiervoor. Ben het alleen kwijt.
Je kunt de flitser wel gebruiken in de M-stand, van de flitser, maar niet in DDL of Commander.
M-stand bedoel ik in het menu van de camera, flitser.
George
george013



Onderwerp:

Re: Ook maar een omkeerring gekocht...

Berichtdoor pacha » za jul 30 2011 3:59 pm

Inderdaad, heb ook reeds voorgehad dat de flitser blokkeert, bij gebruik van omgekeerde lens.
Weet ook niet exact meer hoe het toen verholpen is,
dacht door camera op M te zetten.
Meestal staat de flitser bij macro opnames, hier ook op M
Probeer zowel de camera, als de flitser op M te zetten, denk dat het iets te maken heeft met de conctactpunten van de lens, die niet meer met de body in aanraking komen.
Léon, zal het best wel kunnen verklaren.

Succes.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/
Gebruikersavatar
pacha

Forumlid
Berichten: 1057


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Foto presentaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten