Edifice

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.

Onderwerp:

Edifice

Berichtdoor dendoor » di nov 01 2011 1:00 pm

Afbeelding

Stack van 16 afbeeldingen.

Mvg,

Den Door.
Gebruikersavatar
dendoor

Forumlid
Berichten: 235


Locatie: Belgie - Sint-Niklaas
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Edifice

Berichtdoor jvhoof » di nov 01 2011 1:57 pm

Kun je eens uitleggen hoe je dit hebt gedaan?
Vooral de scherpstelling van iedere foto op zich.
jvhoof



Onderwerp:

Re: Edifice

Berichtdoor dendoor » di nov 01 2011 2:47 pm

Ik kwam op het net helicon focus en remote tegen. Aangezien ik me vooral toeleg op macro fotografie sprak me dit wel aan. Heb het meteen aangekocht na enkele testen. De werking is als volgt...
Start het programma Helicon Remote en sluit je toestel aan ( enkel Nikon en Canon ).
Programma maakt verbinding via USB met je toestel en je krijgt een live view te zien.
Vervolgens stel je in het programma eerst het dichtste scherpstelpunt vast en daarna het verste scherpstelpunt.
Programma berekend nu in hoeveel stappen (foto's) hij de job zal klaren.
Eenmaal dit ingesteld is stuurt remote je toestel en lens aan en neemt hij verschillende opnamen .
De lens verdraaid steeds een heel klein beetje verder om het focuspunt te verleggen.
Als alle foto's zijn genomen start Helicon focus op en staan al je foto's onder elkaar.
Daarna start je het proces om alle foto's te stacken en voilà, gedaan ermee, zo simpel is het.
Achteraf kan je de foto nog bewerken in PS indien je dit nodig acht.
Echt een aanrader, zowel voor Mac als voor Windows.

Groeten,

Den Door.
Gebruikersavatar
dendoor

Forumlid
Berichten: 235


Locatie: Belgie - Sint-Niklaas
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Edifice

Berichtdoor Kaaaren » di nov 01 2011 2:57 pm

Interessante uitleg :)
Handig programma!

Verder vind ik het horloge wel heel mooi maar het wit is wel erg egaal in mijn ogen.
Dat maakt het totaal beeld minder.
Nikon D780
Gebruikersavatar
Kaaaren

Forumlid
Berichten: 133


Locatie: waalre
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Edifice

Berichtdoor jac49 » di nov 01 2011 3:49 pm

Ik vind het een heel mooi plaatje,messcherp maar wel erg steriel.
Als ik je overigens prima tekst en uitleg lees , begin ik me toch af te vragen ?
Krijgen we zo niet een computer fotograaf ,die welliswaar prachtige plaatjes weet te maken maar waar je de ziel van de (hobby) fotograaf niet meer in terug vindt.
Maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat als ik zelf goed met een fotobewerkings-programma en computer overweg kon ,ik er misschien
veel meer gebruik van zou maken.
Het is zeker niet mijn bedoeling om deze vorm van fotografie af te keuren , integendeel ook deze vorm kan creatief en kunstzinnig zijn .
Het zal zeker zijn aanhangers vinden,en dat is ook goed zo.
Jac.
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.
jac49

Forumlid
Berichten: 2389


Locatie: Gemeente Roerdalen. Limburg
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Edifice

Berichtdoor dendoor » di nov 01 2011 4:17 pm

Dat het steriel overkomt daar kan ik me in vinden, mede omdat de foto in een lichttent is genomen om reflecties te vermijden. Experimenteren is ook deels mijn hobby, zeker met fotografie. Daarom dat ik dit eens wou uit testen of dit programma iets was. Trouwens veel extreem scherpe macro's die je tegenkomt van insecten enz zijn veelal gestackte foto's, al dan niet gemaakt met zulke programma's. Op YouTube kwam ik allerlei filmpjes tegen van mensen die hiermee knappe resultaten mee boeken. Dit was voor mezelf enkel het eerste experimentje met het hoe en waarom van het stacken. Resultaat voor de scherpte over de ganse lijn vind ikzelf geslaagd, compositie en omgeving wordt aan gewerkt....

Alvast bedankt voor de comments.

Mvg,
Den Door.
Gebruikersavatar
dendoor

Forumlid
Berichten: 235


Locatie: Belgie - Sint-Niklaas
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Edifice

Berichtdoor jvhoof » di nov 01 2011 10:25 pm

Goede duidelijke uitleg. Ik ga er zeker eens mee aan de slag.
jvhoof



Onderwerp:

Re: Edifice

Berichtdoor jvhoof » za nov 05 2011 1:24 pm

Ik ben eens aan het stoeien geweest met Helicon Remote en Helicon Focus.
De foto is gemaakt met de sigma 17-70 in de macrostand. Verder is de foto onbewerkt.

Afbeelding
jvhoof



Onderwerp:

Re: Edifice

Berichtdoor dendoor » zo nov 06 2011 10:18 am

Dat is een zeer goede verdienste. Wat vind je nu zelf van het programma ? Je kan er soms niet genoeg van krijgen hé. Blij dat je deze resultaten deelt !

Mvg,

Den Door.
Gebruikersavatar
dendoor

Forumlid
Berichten: 235


Locatie: Belgie - Sint-Niklaas
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Edifice

Berichtdoor jvhoof » zo nov 06 2011 5:06 pm

Ik heb even moeten uitzoeken hoe het precies werkt. Maar als je het eenmaal in de vingers hebt kun je er leuke dingen mee doen. Ik ga het waarschijnlijk wel aanschaffen al valt de prijs erg tegen. Moet er nog even over nadenken.
jvhoof



Onderwerp:

Re: Edifice

Berichtdoor dendoor » zo nov 06 2011 10:38 pm

jvhoof schreef:Ik heb even moeten uitzoeken hoe het precies werkt. Maar als je het eenmaal in de vingers hebt kun je er leuke dingen mee doen. Ik ga het waarschijnlijk wel aanschaffen al valt de prijs erg tegen. Moet er nog even over nadenken.


Ik heb het 39 euro betaald voor 1 jaar.
Gebruikersavatar
dendoor

Forumlid
Berichten: 235


Locatie: Belgie - Sint-Niklaas
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Edifice

Berichtdoor NIKON-187 » vr nov 18 2011 12:59 pm

Ik kwam naar aanleiding van dit erg interessant draadje deze pagina tegen.
http://www.globell.nl/Helicon-Focus/290/
Het is me alleen niet duidelijk wat je krijgt nav de prijzen via de site van Helicon.
Daar betaal je $200 voor een ongelimiteerde licentie. Is dit het zelfde pakket?

greetz Sander
Nikon D300 + SB700
AF 50mm f1.8
AF-S DX 16-85mm f3,5-5,6G ED VR
AF-S 28-300mm f3.5-5.6G ED VR
AF-S 70-300mm f4,5-5,6G IF-ED VR
Cullmann Magnesit 525M + Nanomax 200T
Meer tassen als gear
Gebruikersavatar
NIKON-187

Forumlid
Berichten: 246


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Edifice

Berichtdoor flitslicht » vr nov 18 2011 2:02 pm

Wil je het echt goed doen dan moet je niet de automatische focus gebruiken (met moderne lenzen), maar de hele camera over een rail steeds een klein stukje opschuiven. Met het veranderen van de focus verandert n.l de brandpuntsafstand en daarmee de grootte van het beeld. Je krijgt dan ghostbeelden zoals de dubbele beugel aan de linkerkant van de voorste fles in deze tesfoto:

Afbeelding
flitslicht



Onderwerp:

Re: Edifice

Berichtdoor NIKON-187 » vr nov 18 2011 2:14 pm

Heb je ook een voorbeeld van deze gemaakt met zo'n rail, dan kunnen we het verschil zien.
Heb zelf ook zo'n macro-rail, alleen nog nooit gebruikt.

greetz Sander
Nikon D300 + SB700
AF 50mm f1.8
AF-S DX 16-85mm f3,5-5,6G ED VR
AF-S 28-300mm f3.5-5.6G ED VR
AF-S 70-300mm f4,5-5,6G IF-ED VR
Cullmann Magnesit 525M + Nanomax 200T
Meer tassen als gear
Gebruikersavatar
NIKON-187

Forumlid
Berichten: 246


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Edifice

Berichtdoor Léon Obers » vr nov 18 2011 2:42 pm

flitslicht schreef:Wil je het echt goed doen dan moet je niet de automatische focus gebruiken (met moderne lenzen), maar de hele camera over een rail steeds een klein stukje opschuiven. Met het veranderen van de focus verandert n.l de brandpuntsafstand en daarmee de grootte van het beeld. Je krijgt dan ghostbeelden zoals de dubbele beugel aan de linkerkant van de voorste fles in deze tesfoto:

Of de brandpunt verandert is afhankelijk van het soort objectief wat je gebruikt.
Met het voorbeeld van het horloge zie ik nergens een ghostbeeld. Vind ik eerlijk gezegd een uitstekend voorbeeld van de mogelijkheden, met een maximum aan resultaat met een minimum aan inspanning. Dat het verder steriel is heeft niet meer met het stacken te maken, maar de wijze van uitlichting en benadering van het onderwerp.

Verder vraag ik me af of verplaatsen van de hele camera wel zo ideaal zou zijn. Normaal heb je een beeld vanuit een vaste positie, daar hoort één perspectief bij vanuit dat punt. Met het veranderen van je camerastandpunt en het combineren van beelden verander je daarmee het perspectief in de diepte van een onderwerp. In de zin dat het overal "hetzelfde" perspectief is in de diepte van het onderwerp. Dat lijkt me geen natuurlijk beeld opleveren. Bij korte trajecten (macro) valt dat wellicht niet op, bij toenemende diepte (en verplaatsing van de camera) waarschijnlijk meer en meer.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****


Terug naar “Foto presentaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 52 gasten