Zweden (serie 2) - Mijnen van Falun en Finngruvorna

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.

Onderwerp:

Zweden (serie 2) - Mijnen van Falun en Finngruvorna

Berichtdoor ppbogaard » do aug 16 2012 7:59 pm

Falun is bekend vanwege het Mijngebied van de Grote Koperberg, dat voorkomt op de Werelderfgoedlijst van UNESCO, in 1992 werd de mijn definitief gesloten en is nu alleen nog toegankelijk voor publiek tot een diepte van 67 meter.
De totale diepte van de mijn bedraagt 600 meter, maar is tot een diepte van 200 meter onder water gezet.
In Falun word ook de verf gemaakt voor het zo typische rood van vele huizen in Zweden

De oude mijngroeven van Finngruvorna zijn helemaal verlaten, en liggen diep in de bossen bij Kopparberg, deze mijnen totaal ondergelopen met water, de blauw / groene kleur is echt en bijzonder helder!
De foto's heb ik overigens minimaal bewerkt, alleen contrast en belichting, aan de verzadiging heb ik niets veranderd.

1 - Falu Gruva
Afbeelding

2 - Met 24 personen en gids naar de mijnschacht
Afbeelding

3
Afbeelding

4 - met vrouw en zoon in de mijngangen
Afbeelding

5 - weg naar de mijnlift
Afbeelding

6 - De rode steen, met op de achtergrond de verffabriek van Falun.
Afbeelding

7 - Finngruvorna
Afbeelding

8
Afbeelding

9 - Verlaten huisje met het typische Falunrood
Afbeelding
Laatst gewijzigd door ppbogaard op za aug 18 2012 7:44 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Peter
ppbogaard

Forumlid

Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zweden (deel 2) - Mijnen van Falun en Finngruvorna

Berichtdoor ebt » do aug 16 2012 8:38 pm

mooie foto's hoor. toevallig vorig jaar daar geweest en vergelijkbare foto's gemaakt van dat onwezenlijke groene water. (koper dat roest wordt groen dus lijkt wel logisch?)
bart
nikon d610; tamron 24-70 f2.8; af-s nikkor 16-35 4G ED; af-s nikkor 70-200 2.8 GII ED; af-s micro nikkor 105mm 1:2,8 G ED; Sigma 150-600 mm sports; SB 700; en statief gitzo GT3542LS.
ebt

Clublid

Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Berichtdoor george013 » do aug 16 2012 9:12 pm

Ik hou wel van dit soort reportages. Je hebt ze met 2 verschillende camera's gemaakt, D80 en D90?
Ik begrijp niet waarom de kleur rood daarvandaan komt. Ik associeer koper met groen, lood met wit en ijzer met rood/bruin. Daar houd het bij mij op.
George
george013

Onderwerp:

Berichtdoor Marc » do aug 16 2012 10:27 pm

Nette serie.
Ik vind vooral de foto's van de ondergelopen mijnen erg geslaagd.
Marc

Forumlid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor ppbogaard » vr aug 17 2012 9:28 am

george013 schreef:Ik hou wel van dit soort reportages. Je hebt ze met 2 verschillende camera's gemaakt, D80 en D90?
Ik begrijp niet waarom de kleur rood daarvandaan komt. Ik associeer koper met groen, lood met wit en ijzer met rood/bruin. Daar houd het bij mij op.
George

Bedankt voor jullie reacties :D
Ik gebruik inderdaad ook nog mijn oude D80, zoals in de mijnen waar het behoorlijk vochtig was, spaar ik weer mooi mijn D90 :)

Inderdaad associeer ik ook koper met groen, maar er werd verteld, als de erts uit de mijnen tot 700 graden verhit werd, er dan een stof vrij kwam wat in de verf gebruikt word.
En deze verf is bijzonder weerbestendig, dat komt natuurlijk mooi uit zoals een land als Zweden, waar het toch behoorlijk koud kan worden.
ppbogaard

Forumlid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Mak » vr aug 17 2012 10:12 am

ppbogaard schreef: maar er werd verteld, als de erts uit de mijnen tot 700 graden verhit werd, er dan een stof vrij kwam wat in de verf gebruikt word. En deze verf is bijzonder weerbestendig, dat komt natuurlijk mooi uit zoals een land als Zweden, waar het toch behoorlijk koud kan worden.

Klopt, als enige producent http://www.tronox.com/our-company/ in Nederland maar wereldwijd één van de grootste doen wij niet anders dan deze stof onttrekken uit erts. In vakjargon heet dit TiO2 (Titaandioxide) http://nl.wikipedia.org/wiki/Titanium(IV)oxide
Dit pigment wordt o.a. gebruikt in de verfindustrie. Voorzien van enkele toepassingen die de bestendigheid (denk aan UV straling) verhogen.

Maar je hebt een nette serie neergezet.
Groeten Marcel
Mak

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor ppbogaard » vr aug 17 2012 10:29 am

Bedankt Mak, voor je toelichting :)
ppbogaard

Forumlid