Bangladesh: het leven op straat

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.

Onderwerp:

Bangladesh: het leven op straat

Berichtdoor Marten » za mar 30 2013 10:12 am

Beste forumleden,
In februari was ik in de gelegenheid Bangladesh te bezoeken. Gedurende vier weken heb ik de hoofdstad Dhaka verkend en gereisd naar het zuid-westen (Sundarbans) en noord-oosten (Sylhet) van het land. Per riksja, trein, minibus of vliegtuig.

Ik wilde het leven en overleven in Bangladesh fotograferen. De handel op straat, de visserij.

Door te gaan lopen in Dhaka heb ik mij een eerste indruk gevormd van deze stad met zijn 16 mln inwoners. De drukte, de luchtverontreiniging, het permanente getoeter laten zich moeilijk vastleggen, maar ik hoop dat de foto's hun eigen verhaal vertellen.

Hierbij de resultaten.

Apparatuur: Nikon D800E, Nikkor 35mm/1.4, Nikkor 85mm/1.4


1)
Afbeelding
2)
Afbeelding
3)
Afbeelding
4)
Afbeelding
5)
Afbeelding
6)
Afbeelding
7)
Afbeelding
acht)
Afbeelding
9)
Afbeelding
10)
Afbeelding

wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door Marten op zo apr 07 2013 9:12 am, 8 keer totaal gewijzigd.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bangladesh deel 1: het leven op straat

Berichtdoor Arthur Wolff » za mar 30 2013 10:22 am

Mooi, je proeft echt de sfeer uit die foto's.
Wat een weerwar van bedrading zeg, levensgevaarlijk. :)
Gr.
Arthur


Nikon D7100 met MB-D15 Grip
Nikkor AFS 17-55 f2.8 Sigma 70-200 F2.8 VII
Speedlights SB-400, 600 en 700
Ik ben ook te volgen op: Wolff-fotografie Twitter Instagram 500px
Gebruikersavatar
Arthur Wolff

Forumlid
Berichten: 1624


Locatie: Lansingerland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bangladesh deel 1: het leven op straat

Berichtdoor remoss » za mar 30 2013 10:23 am

Hele fraaie serie Marten. Vergeleken met andere plekken waar ik ben geweest ziet dit er erg armoedig uit. Oud, vies, rommelig, stoffig. Zal wel lekker geroken hebben ook daar!

Dat barbeque stalletje en dan vooral eronder, sjees wat een vuiligheid.
Gebruikersavatar
remoss

Forumlid
Berichten: 3747


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bangladesh. deel 1: het leven op straat

Berichtdoor Replay » za mar 30 2013 10:32 am

Gaaf en herkenbaar. Ik ben daar in ,volgens mij, 1995 geweest voor werk op de NL ambassade. Daarna ook nog twee weken in Colombo(Sri Lanka) voor hetzelfde werk.
Het stinkt daar overal en de drukte is overweldigend. Helaas heb ik toen niet veel van het openbare leven gezien, het werd ons toen sterk afgeraden om alleen de straat op te gaan als westerling. Ik kan me nog wel de vele bedelaars en sjachelaars herinneren. Dat zal toen waarschijnlijk de reden zijn geweest. Maarja, ik zat er voor werk en niet voor een vakantie.

Groeten Roel.
Gebruikersavatar
Replay

Forumlid
Berichten: 980


Locatie: Best
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bangladesh. deel 1: het leven op straat

Berichtdoor PanzerFaustNL » za mar 30 2013 10:48 am

Marten schreef:
Door te gaan lopen in Dhaka heb ik mij een eerste indruk gevormd van deze stad met zijn 16 mln inwoners. De drukte, de luchtverontreiniging, het permanente getoeter laten zich moeilijk vastleggen, maar ik hoop dat de foto's hun eigen verhaal vertellen.
[u]Deel 1: het leven.


Ik vind ze, vooral de eerste 5, van te ver af, alsof je moest 'inkomen'. Technisch heb ik geen op of aanmerkingen.

Maar het blijft lastig om in zo'n stad een serie foto's op te bouwen dat het gevoel in zo'n stad vast legt. Eigenlijk moet je dan een gids meenemen die letterlijk thuis is in zo'n stadsdeel en dan ben je maanden zoet.

Ik ben nu weer een aantal maanden in Nederland, maar zo'n stad maakt je verslaafd. Zo'n stad dan wil je fotograferen tot je er bij neer valt.

Leuke is' dat als je de omschrijving aanpast door de naam Dhaka te vervangen door Lagos, dan klopt het nog steeds.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Gebruikersavatar
PanzerFaustNL

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Ikoyi, Lagos, Nigeria
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bangladesh. deel 1: het leven op straat

Berichtdoor Marten » za mar 30 2013 10:54 am

PanzerFaustNL schreef:...Ik vind ze, vooral de eerste 5, van te ver af, alsof je moest 'inkomen'. .

Wacht maar, er komt nog veel meer. Van zo dichtbij dat je misschien schrikt.....
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bangladesh. deel 1: het leven op straat

Berichtdoor Patrick » za mar 30 2013 10:59 am

Interessante locatie. Ik heb het gevoel dat je echte knallers nog moeten komen. Ik vind deze foto's persoonlijk wat afstandelijk. Geen interactie tussen de fotograaf en het onderwerp. Mensen op de rug bekeken. Groepjes zonder duidelijk onderwerp. Dat soort overwegingen. Maar die foto's komen vast nog.

In ieder geval een dusdanig boeiende omgeving dat ik alle komende posting zeker goed in de gaten ga houden. Ik ben dol op dit soort foto's!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bangladesh. deel 1: het leven op straat

Berichtdoor strangeartefact » za mar 30 2013 10:59 am

Van genoten, benieuwd naar meer Marten, zeker na je bovenstaande opmerking!

grtn, peter
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bangladesh. deel 1: het leven op straat

Berichtdoor Patrick » za mar 30 2013 11:04 am

Een ander punt. Wat stoer dat je dit zo in je eentje durft. Met duizenden Euro's aan spullen rondlopen in dit soort omgevingen. Is dat niet erg gevaarlijk?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bangladesh. deel 1: het leven op straat

Berichtdoor denhans » za mar 30 2013 11:56 am

Indrukwekkend is het idd
Hoop ooit zelf eens zon fotoreis te kunnen en mogen maken
Hou van dit soort fotografie en ben ook benieuwd naar de andere fotos
Groet Hans
denhans

Clublid
Berichten: 112


Locatie: Breda
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bangladesh. deel 1: het leven op straat

Berichtdoor a vgastel » za mar 30 2013 12:06 pm

Patrick schreef:Een ander punt. Wat stoer dat je dit zo in je eentje durft. Met duizenden Euro's aan spullen rondlopen in dit soort omgevingen. Is dat niet erg gevaarlijk?

Ja, dat vraag ik me ook af misschien dat wij er in de toekomst ook eens komen lijkt me zeer interessant om dit eens van dicht bij te zien.
Nu kom maar op met de andere shots blijf je draadje volgen.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bangladesh. deel 1: het leven op straat

Berichtdoor PanzerFaustNL » za mar 30 2013 12:11 pm

Ik durfde het niet, in Lagos Nigeria dan. Normaal gesproken heb ik altijd de comi Canon 5D (el classico), 85mm f1.8, 70-200mm f4 + Nikon D300, 35mm AF-S DX f1.8, 18-105mm Vr bij me, nu alleen een Leica en een iPhone.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Gebruikersavatar
PanzerFaustNL

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Ikoyi, Lagos, Nigeria
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bangladesh. deel 1: het leven op straat

Berichtdoor Frank B » za mar 30 2013 12:32 pm

Dit is genieten, laat maar komen die andere platen. Het valt mij wel op dat je camera zoveel hoger zit dan je onderwerpen. Bewust?
Gebruikersavatar
Frank B

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bangladesh. deel 1: het leven op straat

Berichtdoor Marten » za mar 30 2013 1:43 pm

Leuke reacties. Dank daarvoor.
Het is zeker waar dat ik in het begin nog "in moest komen" . Ook zonder camera trouwens.
Wat de afstand tot het onderwerp betreft: ik probeer met groothoek altijd zoveel mogelijk het onderwerp met, en in relatie tot de omgeving te fotograferen, zodat de foto een (klein) verhaaltje vertelt. Riksja's in een drukke straat, een bedelaar met vóór hem de stoep die hij zelf ziet vanuit een laag standpunt. Armoede met daarnaast of op de achtergrond luxe.
Of het gevaarlijk is? Ik loop met één objectief op de camera rond, verder niets. Maar dat vertegenwoordigt al meer waarde dan twee jaarsalarissen daar. Als je al salaris hebt. Oppassen dus, maar geen slachtoffer van je eigen spulletjes zien te worden. En tja, waarvoor heb je die die camera anders?
Verder. Oud Dhaka in:

11) Afbeelding

12)
Afbeelding

13)
Afbeelding

14)
Afbeelding

15)
Afbeelding

16)
Afbeelding

17)
Afbeelding

18)
Afbeelding

19)
Afbeelding

20)
Afbeelding

wordt vervolgd.
Ik zal later ook mijn (eerste) ervaringen met de D800E weergeven.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bangladesh. deel 1: het leven op straat

Berichtdoor dogo » za mar 30 2013 2:17 pm

Mooie, zeer interessante serie foto's. Complimenten, en inderdaad ook voor je lef om met een D800 daar rond te lopen. Maar het heeft wel een heeeele leuke serie straatfoto's opgeleverd, die je zonder twijfel met een point and shoot camera niet zo mooi had kunnen schieten. Volgens mij is het recept voor straatfotografie in zo'n land: je camera met 1 lens in een kleine onopvallende schoudertas, bij een foto maken er snel uithalen, heel snel instellen, schieten en direct je camera weer in je tas. Welke lens had je er continu op?
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen
Gebruikersavatar
dogo

Forumlid
Berichten: 567


Locatie: Noord Holland
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Foto presentaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten