RTL GP - Masters of Formula 3 [Update]

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.

Onderwerp:

RTL GP - Masters of Formula 3 [Update]

Berichtdoor EviZ » zo jul 07 2013 11:26 pm

Ik was vandaag naar het Circuitparc Zandvoort getogen voor de RTL Masters of GP 3......
Ik was gewend aan de AF van Pentax (K10D/K-7/K-5) en had wel een verbetering verwacht met een D600.....dat is vooralsnog niet uitgekomen. Veel meer missers met de D600 dan met Pentax.....En volgens mij heb ik alle variabelen van de D600 geprobeerd.... (en ja....ook al RTFM.......).

Enfin, hier als vast een eerste resultaat

1.
Afbeelding
Masters of Formula 3 2013 by Erik Visser (EviZ.nl), on Flickr



Zal nog wel aanvullen :twisted: :wink2:

Edit: nog een paar aanvullingen

2.
Afbeelding
Masters of Formula 3 2013 by Erik Visser (EviZ.nl), on Flickr


3. Probeerde eigenlijk een opname te maken van de opspattende steentjes met achterwielen toen dit net ff verderop gebeurde
Afbeelding
Masters of formula 3 2013 by Erik Visser (EviZ.nl), on Flickr


4.
Afbeelding
Masters of formula 3 2013 by Erik Visser (EviZ.nl), on Flickr
Laatst gewijzigd door EviZ op vr jul 12 2013 12:23 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
EviZ

Forumlid
Berichten: 289


Locatie: Purmerend
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RTL GP - Masters of Formula 3

Berichtdoor Skippy » zo jul 07 2013 11:57 pm

Hallo Erik, er zijn hier op het forum een aantal mensen (o.a. Replay) die autosport fotograferen. De autofocus van de D600 moet dat probleemloos aankunnen. Wellicht zinvol voor je om een apart onderwerp te starten met de vraag wat de beste instellingen zijn. Trouwens, mooie foto's op je blog!
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RTL GP - Masters of Formula 3

Berichtdoor Replay » ma jul 08 2013 10:14 pm

Ik ken de D600 niet uit ervaring dus over de specs kan ik weinig vertellen.

Maar wanneer je dit soort fotografie doet is het wel verstandig om je camera op de AF-C prioriteit (continue) te zetten, bij elke vorm van actie fotografie overigens. Hierbij blijft de autofocus het object volgen,zolang je de ontspanknop half hebt ingedrukt. Dit kan je ook doen met je duim op de AF-on functie i.p.v. de ontspanknop, of zelfs met beiden. Dit moet je wel even selecteren in je menu. Dat staat onder AF activering.
Op de AF-S prioriteit werkt de scherpstelling slechts één maal (single) wanneer je de ontspanknop half indrukt. Hierbij zal de autofocus het object niet volgen.

In je menu 'autofocus' kan je ook nog het één en ander instellen. Bij 'focus tracking' heb je de mogelijkheid om te kiezen tussen long,normal,short en off.
Dit betekent dat hier de snelheid van de AF ingesteld kan worden, mede met betrekking op het 'oppikken' van een bewegend of onvoorspelbaar bewegend object.
Ik heb deze instelling op 'short' of op 'off' staan. D.w.z. dat de camera de scherpstelling snel of onmiddellijk aanpast als de afstand tot het object verandert.

Maar ik weet niet hoe snel de AF van de D600 i.c.m. jouw Sigma 150-500mm reageert. Volgens mij moet dat geen probleem zijn. Ik fotografeer nog wel eens met mijn oude D200's en daarbij heb ik geen problemen, dus met de D600 zal dat ook wel goed zitten.

Loop even je instellingen na zoals hierboven is beschreven.

Met je foto is eigenlijk niet veel mis. 1/200sec. is een gewaagde lage sluitertijd,zeker omdat hier de snelheid niet al te hoog is, maar geeft wel mooie beweging. Daarbij is de scherpte toch goed?
Ik begrijp alleen niet waarom je op iso 64 hebt staan. Ik zie vaker vreemde iso waarden bij foto's van anderen. Misschien dat je de camera op auto-iso had staan. (heeft trouwens niets met je scherpstelling te maken).
Ik weet niet of dit je volledige opname is maar anders had ik hem iets minder krap uitgesneden zodat je rondom iets meer ruimte hebt.

Groeten Roel.
Gebruikersavatar
Replay

Forumlid
Berichten: 980


Locatie: Best
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RTL GP - Masters of Formula 3

Berichtdoor Skippy » ma jul 08 2013 10:20 pm

Fijn dat je reageert Roel. Een vraag nog van mij (en dat als niet-actie fotograaf ...), hoeveel focuspunten heb je doorgaans actief? 9, 21 of 39? Des te meer des te trager toch de autofocus?
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RTL GP - Masters of Formula 3

Berichtdoor Replay » ma jul 08 2013 10:30 pm

Skippy schreef:Fijn dat je reageert Roel. Een vraag nog van mij (en dat als niet-actie fotograaf ...), hoeveel focuspunten heb je doorgaans actief? 9, 21 of 39? Des te meer des te trager toch de autofocus?

Dat maakt volgens mij helemaal niets uit. Je hebt alleen meer mogelijkheden die je met je selectieknop kan verplaatsen. Links,rechts,boven,onder, midden.... overal.
Maar er is telkens alleen de geselecteerde actief. En dat heeft geen invloed op de snelheid van de scherpstelling. Of zit ik nu mis?

Alleen bij 51 punts 3D-tracking (Nikon D3) zou ik het me kunnen voorstellen. Dan moet de camera continue correcties m.b.t. focuspunten uitvoeren. Dat zou misschien ten koste kunnen gaan van de snelheid. Dat gebruik ik nooit.

Groeten Roel.
Gebruikersavatar
Replay

Forumlid
Berichten: 980


Locatie: Best
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RTL GP - Masters of Formula 3

Berichtdoor Skippy » ma jul 08 2013 10:33 pm

Roel, Ik meen begrepen te hebben dat 51 punten i.c.m. met 3D Focus Tracking door het benodige extra rekenwerk vertragend werkt.
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RTL GP - Masters of Formula 3

Berichtdoor Skippy » ma jul 08 2013 10:34 pm

Nou zeg, twee zielen één gedachte als ik je bericht hierboven lees :)
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RTL GP - Masters of Formula 3

Berichtdoor EviZ » di jul 09 2013 12:14 am

Replay schreef:Ik ken de D600 niet uit ervaring dus over de specs kan ik weinig vertellen.

Maar wanneer je dit soort fotografie doet is het wel verstandig om je camera op de AF-C prioriteit (continue) te zetten, bij elke vorm van actie fotografie overigens. Hierbij blijft de autofocus het object volgen,zolang je de ontspanknop half hebt ingedrukt. Dit kan je ook doen met je duim op de AF-on functie i.p.v. de ontspanknop, of zelfs met beiden. Dit moet je wel even selecteren in je menu. Dat staat onder AF activering.
Op de AF-S prioriteit werkt de scherpstelling slechts één maal (single) wanneer je de ontspanknop half indrukt. Hierbij zal de autofocus het object niet volgen.

In je menu 'autofocus' kan je ook nog het één en ander instellen. Bij 'focus tracking' heb je de mogelijkheid om te kiezen tussen long,normal,short en off.
Dit betekent dat hier de snelheid van de AF ingesteld kan worden, mede met betrekking op het 'oppikken' van een bewegend of onvoorspelbaar bewegend object.
Ik heb deze instelling op 'short' of op 'off' staan. D.w.z. dat de camera de scherpstelling snel of onmiddellijk aanpast als de afstand tot het object verandert.

Maar ik weet niet hoe snel de AF van de D600 i.c.m. jouw Sigma 150-500mm reageert. Volgens mij moet dat geen probleem zijn. Ik fotografeer nog wel eens met mijn oude D200's en daarbij heb ik geen problemen, dus met de D600 zal dat ook wel goed zitten.

Loop even je instellingen na zoals hierboven is beschreven.

Met je foto is eigenlijk niet veel mis. 1/200sec. is een gewaagde lage sluitertijd,zeker omdat hier de snelheid niet al te hoog is, maar geeft wel mooie beweging. Daarbij is de scherpte toch goed?
Ik begrijp alleen niet waarom je op iso 64 hebt staan. Ik zie vaker vreemde iso waarden bij foto's van anderen. Misschien dat je de camera op auto-iso had staan. (heeft trouwens niets met je scherpstelling te maken).
Ik weet niet of dit je volledige opname is maar anders had ik hem iets minder krap uitgesneden zodat je rondom iets meer ruimte hebt.

Groeten Roel.


Hallo Roel,

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Top!

Met de Pentax schoot ik eigenlijk altijd op AF-s en single shot. Tracking focus zat er (nog) niet op de Pentaxen.
Met de D600 heb ik van alles uitgeprobeerd (behalve dan AF-s): AF-c en AF-A (al zou dat niet moeten uitmaken) in combi met D9, D21,D39,3D en Auto maar van de tracking-functie merkte ik nog niet veel......
De instelling in het menu staan nop op default (normaal)....die ga ik dan ook aanpassen. Wss zit daar dan het merkbare verschil......

En uit bovenstaande lees ik ook dat D39 of 3D wellicht niet zo handig is......

De combinatie van de D600 en Sigma 150-500 moet goed gaan....er zitten immers ook treffers tussen, zoals deze foto.

Ik heb hier 1/200s gebruikt omdat ik met langzamere sluitertijden niet uitkwam....Met Pentax schoot ik vanaf deze positie meestal met 1/125s (en ook wel met 1/160 en 1/200 maar ook met 1/100 en 1/80)
zie bijvoorbeeld: http://www.flickr.com/photos/eviznl/693 ... 9413528864

De Iso 64 komt voor uit het vele aanwezige licht. Ik wilde op 1/200s schieten en met diafragma van ongeveer F/8....Hier is per ongeluk F/7.1 gebruikt... maar met iso 100 kwam ik dan niet uit (overbelichting)...vandaar met de iso gezakt......Ik had ook diafragma wat kunnen knijpen.

De foto is een uitsnede....mss is iets ruimer wel mooier :)

greetz,
Erik
Gebruikersavatar
EviZ

Forumlid
Berichten: 289


Locatie: Purmerend
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RTL GP - Masters of Formula 3

Berichtdoor Michele » di jul 09 2013 11:06 am

Mijn ervaring is dat 3D focustracking met 51 punten ervoor zorgt dat je meestal mis zit in bij actiefotografie, en ik doe zowel autosport als polo (paarden). Het idee is wel goed van Nikon, maar blijkbaar is de rekenkracht van het AF systeem onvoldoende om echt snel te kunnen reageren. Ik gebruik daarom altijd maar 1 scherpstelpunt op mijn D2X-en en mijn D300. Wel wissel ik dat punt al naar gelang de situatie.
AF-A moet je niet gebruiken bij autosport. De camera gaat dan nadenken of ie iets ziet bewegen of niet en gaat dan pas reageren. En als je pech hebt pakt ie de verkeerde AF-instelling. Gewoon altijd op AF-C zetten.
Wel belangrijk: de meeste Nikons reageren het snelste als je behalve AF-C ook continu-hi opnamesnelheid aan hebt staan. De ingenieurs gaan er vanuit dat iemand die die instelingen gebruikt bezig is met actiefotografie en dus een rap reagerende camera wil hebbben. Knappe koppen, daar in Japan.
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RTL GP - Masters of Formula 3

Berichtdoor Geert » di jul 09 2013 2:11 pm

en wat ook een stuk kan schelen, is alvast pre-focus toepassen. dat is alvast scherpstellen op het punt waar je de auto wilt vastleggen. verdere poespas als 3d, 51p etc etc gewoon uit zetten. single point en knallen!
Ik schiet op alles wat beweegt!!!!
Nikon D4, D3,D800e, 50 mm 1.8, 85 mm 1.8, 14-24 2.8, 24-70 2.8, 70-200 2.8 vrII, 400 mm 2.8, 1,7 conv, sb 900 en een hok vol Elinchrom en voor buiten de Quadra's !!!!
Geert

Forumlid
Berichten: 252


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: RTL GP - Masters of Formula 3

Berichtdoor Peter » di jul 09 2013 2:15 pm

Ik heb mijn D300s ingesteld zoals hier omschreven
onder elke omstandigheid goed.

wellicht een optie/bruikbaar voor een D600?

viewtopic.php?f=21&t=13651
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7766


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: RTL GP - Masters of Formula 3

Berichtdoor Cyrus » di jul 09 2013 5:38 pm

@EviZ: had mij even gebeld ;)

Langs het circuit gebruik ik altijd AF-C met één vast scherpstelpunt (het middelste). Gaat doorgaans bijzonder goed! Nu is mijn Nikkor 70-300 VRII ook erg snel met focussen, weet niet hoe zich dat verhoudt tot je Sigma 150-500?
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RTL GP - Masters of Formula 3

Berichtdoor EviZ » di jul 09 2013 5:49 pm

Skippy schreef: [....]. Trouwens, mooie foto's op je blog!

Bedankt nog trouwens, moet het wel hoog nodig weer eens bijwerken....

Michele schreef:Mijn ervaring is dat 3D focustracking met 51 punten ervoor zorgt dat je meestal mis zit in bij actiefotografie, en ik doe zowel autosport als polo (paarden). Het idee is wel goed van Nikon, maar blijkbaar is de rekenkracht van het AF systeem onvoldoende om echt snel te kunnen reageren. Ik gebruik daarom altijd maar 1 scherpstelpunt op mijn D2X-en en mijn D300. Wel wissel ik dat punt al naar gelang de situatie.
AF-A moet je niet gebruiken bij autosport. De camera gaat dan nadenken of ie iets ziet bewegen of niet en gaat dan pas reageren. En als je pech hebt pakt ie de verkeerde AF-instelling. Gewoon altijd op AF-C zetten.
Wel belangrijk: de meeste Nikons reageren het snelste als je behalve AF-C ook continu-hi opnamesnelheid aan hebt staan. De ingenieurs gaan er vanuit dat iemand die die instelingen gebruikt bezig is met actiefotografie en dus een rap reagerende camera wil hebbben. Knappe koppen, daar in Japan.

Tnx! Zal eens kijken naar continu hi.....al ben ik daar nog niet zo een fan van....levert zo veel foto's op........

Geert schreef:en wat ook een stuk kan schelen, is alvast pre-focus toepassen. dat is alvast scherpstellen op het punt waar je de auto wilt vastleggen. verdere poespas als 3d, 51p etc etc gewoon uit zetten. single point en knallen!

Idd...maak ik gebruik van.

Peter schreef:Ik heb mijn D300s ingesteld zoals hier omschreven
onder elke omstandigheid goed.

wellicht een optie/bruikbaar voor een D600?

viewtopic.php?f=21&t=13651

Tnx!. Zal die instellingen eens goed bekijken......

Cyrus schreef:@EviZ: had mij even gebeld ;)

Langs het circuit gebruik ik altijd AF-C met één vast scherpstelpunt (het middelste). Gaat doorgaans bijzonder goed! Nu is mijn Nikkor 70-300 VRII ook erg snel met focussen, weet niet hoe zich dat verhoudt tot je Sigma 150-500?

Hahaha, ja, stom. Had ik niet eens aan gedacht.....

Ik ga, denk ik volgend weekend, ook weer naar een race-evenement (za 13/7NK short Rally Etten Leur of zo 14/7NK RallyRacing Valkenswaard) Ga je mee ;-)
Kan ik mooi bovenstaande tips uitproberen........ :wink:
Gebruikersavatar
EviZ

Forumlid
Berichten: 289


Locatie: Purmerend
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RTL GP - Masters of Formula 3

Berichtdoor Cyrus » di jul 09 2013 6:14 pm

EviZ schreef:
Cyrus schreef:@EviZ: had mij even gebeld ;)

Langs het circuit gebruik ik altijd AF-C met één vast scherpstelpunt (het middelste). Gaat doorgaans bijzonder goed! Nu is mijn Nikkor 70-300 VRII ook erg snel met focussen, weet niet hoe zich dat verhoudt tot je Sigma 150-500?

Hahaha, ja, stom. Had ik niet eens aan gedacht.....

Ik ga, denk ik volgend weekend, ook weer naar een race-evenement (za 13/7NK short Rally Etten Leur of zo 14/7NK RallyRacing Valkenswaard) Ga je mee ;-)
Kan ik mooi bovenstaande tips uitproberen........ :wink:


Zou graag mee gaan, maar vrijdag a.s. rijden wij naar Italië ;)

Overigens zet ik bij racefotografie ook de VR uit, die wil nog wel eens roet in het eten gooien. D.w.z. de VR wil nog wel eens tegenwerken door het "pannen".
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RTL GP - Masters of Formula 3

Berichtdoor MMo » di jul 09 2013 7:18 pm

Replay schreef:
Skippy schreef:Fijn dat je reageert Roel. Een vraag nog van mij (en dat als niet-actie fotograaf ...), hoeveel focuspunten heb je doorgaans actief? 9, 21 of 39? Des te meer des te trager toch de autofocus?

Dat maakt volgens mij helemaal niets uit. Je hebt alleen meer mogelijkheden die je met je selectieknop kan verplaatsen. Links,rechts,boven,onder, midden.... overal.
Maar er is telkens alleen de geselecteerde actief. En dat heeft geen invloed op de snelheid van de scherpstelling. Of zit ik nu mis?

Alleen bij 51 punts 3D-tracking (Nikon D3) zou ik het me kunnen voorstellen. Dan moet de camera continue correcties m.b.t. focuspunten uitvoeren. Dat zou misschien ten koste kunnen gaan van de snelheid. Dat gebruik ik nooit.

Groeten Roel.


Roel, je hebt het prima verwoord, duidelijker kan het niet. Ook ik heb geen ervaring met de D600, maar met de D300 en D3 wel en ik sluit me helemaal bij de tips en opmerkingen van jou aan.
MMo




Terug naar “Foto presentaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 113 gasten