Lange sluitertijden: veel water, wolken en een beetje zon

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.

Onderwerp:

Re: Lange sluitertijden: veel water, wolken en een beetje zo

Berichtdoor DannySan » di nov 19 2013 10:46 pm

Mooi, heel mooi ! Ik zeg: foto 1
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3834


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lange sluitertijden: veel water, wolken en een beetje zo

Berichtdoor weimaraner » di nov 19 2013 11:32 pm

Mooi, heel mooi ! Ik zeg: foto 1

Goede keuze! ;)

Paalhoofd bij Michiel de Ruyter in Vlissingen.

Kijk, die kende ik dan weer niet. Daar gaan we dus ook maar eens kijken - bedankt!

Mooie serie! Wat zijn gemiddeld de settings die je ongeveer gebruikt hebt?

Tja, dat varieert een beetje al naar gelang de omstandigheden. Ik probeer meestal met een diafragma van f11-f13 te werken om genoeg scherptediepte te hebben maar ook niet te veel last van diffractie. ISO natuurlijk zo laag mogelijk, ik werk immers toch vanaf statief, en dan zullen de sluitertijden variëren afhankelijk van de hoeveelheid licht die er is. De sluitertijden van de getoonde foto's liggen tussen de 15 en 66 seconden. Ik ga hier overigens flexibel mee om; als de sluitertijden echt uit de hand beginnen te lopen omdat het donkerder wordt wil ik het diafragma best eens ietsje verder open zetten of de ISO iets opschroeven (nu ik de D800 heb durf ik dat wel).
Ik heb overigens de ruisreductie voor lange sluitertijden altijd aan staan dus dat betekent dat elke opname ruwweg twee keer zo lang duurt. Ook dat kan een reden zijn de sluitertijd wat binnen de perken te houden (door de ISO wat op te schroeven of het diafragma wat verder open te draaien). Met snel veranderende lichtomstandigheden (bijvoorbeeld zonsondergang) wil je anders een mooi lichtmoment of een prachtige wolk nog wel eens missen.

Mijn ervaring is verder dat een sluitertijd van 30 seconden eigenlijk wel het minimum is om een mooie vlakke zee te krijgen zonder structuur in het oppervlak. Maar een enkele keer wil ik in de schemering ook wel eens werken met sluitertijden tot 4-5 minuten.

Verdere instellingen zijn natuurlijk de M-stand, spiegelvoorontspanning en gebruik van statief en draadontspanner. Tevens de zoekerafsluiting dicht zetten om lichtlekkage te voorkomen. Dat is even wennen aangezien dat bij mijn D300 nooit nodig was en ik het daarom nu nogal eens vergeet - en de D800 lekt in tegenstelling tot de D300 wel (en veel) licht door de zoeker.

Gebruikte filters zijn de Lee Big Stopper (10 stops) en Lee harde grijsverloopfilters (1, 2 of 3 stops).
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2294


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lange sluitertijden: veel water, wolken en een beetje zo

Berichtdoor skinnybmw » do nov 21 2013 2:47 am

Kijk...daar kan ik wat mee! Heerlijke uitleg en super bedankt daarvoor! Maakt de resultaten en daar voor gebruikte technieken weer een stuk duidelijker en moet toegeven dat uw stijl me behoorlijk aanspreekt.
- Nikon D7000 + Travor BP-D11
- Canon PowerShot SV-260 HS
- Tamron SP 17-50mm F/2,8 XR Di II LD ASL IF
- AF-S Nikkor 18-105 1:3.5-5.6G ED VR
- Meike Speedlight MK-431
- Feisol CT-3441SB Rapid + CB-40D ballhead
- Redged RMA-432 Monopod
- Kata DR466

Flickr
Gebruikersavatar
skinnybmw

Forumlid
Berichten: 223


Locatie: Leeuwarden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lange sluitertijden: veel water, wolken en een beetje zo

Berichtdoor Elhart » do nov 21 2013 2:57 am

Wat je met een bleek zonnetje wel niet kunt bewerkstelligen :D Hele mooie serie, hoef je geen spijt van te hebben

Ellen
D7100 * D3100 / Nikon 10-24 mm - Nikon 35 mm - Nikon 50 mm - Sigma 18-200 mm - Tamron 90 mm - Tamron 20-70 mm / Benro statief
Gebruikersavatar
Elhart

Clublid
Berichten: 139


Locatie: Nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lange sluitertijden: veel water, wolken en een beetje zo

Berichtdoor Faiz » do nov 21 2013 5:11 am

Dat zijn hele mooie foto's zeg! En ook bedankt voor de korte tutorial!
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lange sluitertijden: veel water, wolken en een beetje zo

Berichtdoor Arthur Wolff » do nov 21 2013 10:48 pm

Heerlijke serie zeg.
Gr.
Arthur


Nikon D7100 met MB-D15 Grip
Nikkor AFS 17-55 f2.8 Sigma 70-200 F2.8 VII
Speedlights SB-400, 600 en 700
Ik ben ook te volgen op: Wolff-fotografie Twitter Instagram 500px
Gebruikersavatar
Arthur Wolff

Forumlid
Berichten: 1624


Locatie: Lansingerland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Foto presentaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten