Weer een vraag over scherpte.

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Weer een vraag over scherpte.

Berichtdoor Janvis » do sep 22 2016 9:08 am

Hallo allemaal,

Ik ben in het bezit van een Nikon d3100 camera met de standaard kitlens (18-55) en sinds kort ook de 55-300. Opzich ben ik best tevreden met het geheel maar er is één ding waar ik minder tevreden over ben en dat is de scherpte. Nu begrijp ik natuurlijk dat ik niet in het bezit ben van een hoogwaardige set maar weet niet wat er maximaal uit te halen is. Soms kom ik op zoom.nl foto's tegen die zo prachtig scherp zijn dat ik wel eens denk "zou ik dat ook kunnen?" Ik heb een statief en ben me bewust van het feit dat uit de hand foto graveren relatief korte sluitertijden vraagt. Ik heb ook niet het idee dat het beweging onscherpte is want ik heb nog nooit een foto kunnen maken waarbij ik een wauw gevoel kreeg bij het bekijken van de foto's op de laptop. Eigenlijk is mijn concrete vraag aan jullie, hoe veeleisend mag ik zijn met deze lensen en body.

Ik heb een foto toegevoegd om wat te kunnen laten zien.


Afbeelding

Alvast bedankt voor jullie hulp.

groeten jan willem.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Weer een vraag over scherpte.

Berichtdoor JvdKooij » do sep 22 2016 10:17 am

kun je de foto wat groter plaatsen?
Zo te zien valt het allemaal wel mee hoor, maar waarschijnlijk (zonder voorbeeldje van jouw kant wat je een wauw foto vind) worden die wauw foto's gewoon naverscherpt op de computer.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weer een vraag over scherpte.

Berichtdoor Janvis » do sep 22 2016 11:29 am

Hoi Jaap,

Bedankt voor je reactie, het was de bedoeling dat de foto wat groter zou zijn. Als ik vanmiddag thuis ben zal ik op de laptop de foto op een groter formaat gaan bijvoegen (zit nu op de iPad te werken op m'n werk) Ik zal dan ook eens een foto opzoeken waar ik het zogenaamde wauw gevoel bij krijg.

Groeten jan willem.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Weer een vraag over scherpte.

Berichtdoor Janvis » do sep 22 2016 12:04 pm

Dit is o.a. zo'n foto die ik bedoel. Dat rechter ook (waar vermoedelijk op scherp gesteld is) is zo mooi helder en scherp, dat is mij nog niet gelukt.

Dit is trouwens mijn foto op groter formaat zoals ie op zoom staat.
Laatst gewijzigd door Janvis op do sep 22 2016 12:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Weer een vraag over scherpte.

Berichtdoor JvdKooij » do sep 22 2016 12:07 pm

volgens mij is die foto inderdaad nabewerkt (ondermeer verscherpen) maar ook met een hele scherpe lens (105 mm wil waarschijnlijk zeggen de 105 mm macro)
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weer een vraag over scherpte.

Berichtdoor Janvis » do sep 22 2016 12:13 pm

Ik heb nog ff een linkje toegevoegd aan mijn vorige post naar een grotere foto van de vogel. Is gemaakt met de 55-300 ingezoomd op 300mm en op F5.6 met een sluitertijd van 1/800ste
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Weer een vraag over scherpte.

Berichtdoor gijs sandberg » do sep 22 2016 12:28 pm

Jan Willem,
re: beweging onscherpte
Dat kan best , ook bij 1/800.
Enkele hints:
-wees niet bang om de ISO knop een draai te geven, wat ruis is vaak mindre erg dan ongewilde beweging,
-VR is niet zaligmakend.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6835


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Weer een vraag over scherpte.

Berichtdoor gertjuhh » do sep 22 2016 1:11 pm

De lens afstoppen, tot zeg F8, wil ook nog wel eens helpen.
Je hebt nu het maximale diafragma op het max telebereik, daar is zo'n lens niet op z'n sterkst.
gertjuhh

Forumlid
Berichten: 40


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Weer een vraag over scherpte.

Berichtdoor Janvis » do sep 22 2016 1:18 pm

Bedankt voor de reacties,

Ik ga vanmiddag als ik vrij ben de camera eens op statief zetten in de tuin en op diverse diafragma's en zoom standen foto's van een bepaalde plant ofzow maken. En dan ga ik eens kijken bij welke stand de beste foto wordt gemaakt.

Ik laat jullie weten wat mijn bevinden zijn.

Groeten jan willem.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Weer een vraag over scherpte.

Berichtdoor Jur » do sep 22 2016 1:37 pm

De scherpte-indruk wordt o.m. ook bepaald door het contrast. Het 55-300mm DX objectief tekent waarschijnlijk wat zacht; zeker op 300mm en bij volle opening. De foto van het vogeltje lijkt ook wat te krap belicht. Ik heb de vrijheid genomen om voor eigen gebruik het contrast van de foto te verbeteren door simpel het zwart- en witpunt in te stellen. Dit geeft al een heel stuk winst. Ik mag dat niet tonen omdat de OP heeft aangegeven dat foto's niet bewerkt mogen worden.
In mijn ervaring werkt het gebruik van VR bij tijden korter dan 1/250 sec al vaak contraproductief en levert dan niet meer de grootst mogelijke scherpte. Ik adviseer om eens wat te testen met sluitertijden tussen bijvoorbeeld 1/320 en 1/1000 zonder gebruik van VR. Tenslotte kan de scherpte in nabewerking uiteraard ook nog worden verbeterd, waarbij ik er voor pleit om te beginnen met een RAW-bestand.

@Janvis: ik heb een PB gestuurd.
Laatst gewijzigd door Jur op do sep 22 2016 1:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weer een vraag over scherpte.

Berichtdoor gijs sandberg » do sep 22 2016 1:47 pm

Jan Willem,
Eens met Jur, zoomlenzen hebben het aan het lange einde/volle opening vaak moeilijk, ongeacht de prijs.
Voor dat soort toepassingen maakt Nikon wel (vaste brandpunt-) lenzen, maar die hebben een ander prijskaartje :o
Nog een paar hints voor een test
-op statief: vergeet niet de optie om VR uit te schakelen.
-licht: op de voorbeeldfoto lijkt het licht vanaf de kamera te komen, licht van een zijkant geeft vaak wat meer contrast/tekening.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6835


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Weer een vraag over scherpte.

Berichtdoor Janvis » do sep 22 2016 5:07 pm

Hallo allemaal,

@Jur: Geen probleem hoor dat je met mn foto aan de gang bent gegaan, vind het zelfs super dat je die moeite hebt genomen om me te helpen.

Ben er inmiddels achter gekomen dat de lenzen die ik heb inderdaad bij een volledig open diafragma niet de scherpste foto's maken. Ook speelt de manier van lichtinval een rol in de beleving van de scherpte (dit speelt immers ook een rol in het contrast van de foto). Ik heb hiervan geleerd dat de beleving van scherpte in een foto van meer afhankelijk is dan alleen de pure scherpte van de lens. Ook ben ik er achter gekomen dat bij het maken van foto's in de tuin het geen enkel probleem is om de ISO op 3200 te zetten, er is dan nauwelijks tot geen ruis waar te nemen in de foto's, zelfs niet wanneer ik de foto's op ware grote bekijk op de laptop.

Wat mij wel verbaast is dat mijn 55-300 op 300mm scherpere foto's maakt dan bij 55mm bij gelijke diafragma's.

Tot zo ver ben ik wel tevreden met de testen en denk dat ik hier wel wat mee kan in de praktijk, binnenkort maar weer eens de natuur in en weer flink oefenen met de opgedane ervaring.

Groeten Jan Willem
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Weer een vraag over scherpte.

Berichtdoor gijs sandberg » do sep 22 2016 5:26 pm

Jan Willem,
Bravo voor de terugmelding.
re: scherpere foto's maakt dan bij...
Iedere lens is een compromis, zeker zoom-lenzen (ongeacht de prijs).
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6835


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Weer een vraag over scherpte.

Berichtdoor Janvis » do sep 22 2016 8:22 pm

Ik zit er aan te denken om op termijn nog eens de al om geprezen "plastic fantastic 50mm 1.8" te gaan kopen om eens te kijken wat er qua scherpte te winnen valt. En voor de prijs van die lens hoef je het niet te laten :-) Nog mooier zou zijn om eens een kwaliteit lens te kunnen proberen op de 3100 omdat ik erg nieuwsgierig ben naar wat er in de body zit qua kwaliteit. Niet dat ik verwacht dat de 3100 tot hetzelfde in staat zal zijn als een body van pakweg 2500 euro hoor, maar door de body de beperkende factor te laten zijn t.o.v. de lens weet je wel meteen wat het maximale is wat er uit de 3100 te halen is. En o.b.v. die bevinden kan je dan de keuze maken of je op termijn wil gaan sparen voor een duurdere body.

Maar volgens mij ben ik al weer wat aan het doorslaan als ik mn eigen tekst terug lees :P
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Weer een vraag over scherpte.

Berichtdoor JvdKooij » do sep 22 2016 8:27 pm

gewoon een keertje naar de glasdag komen als je lid bent, kun je alle lenzen uitproberen
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten