Lichtbrekende diamanten

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Lichtbrekende diamanten

Berichtdoor jettiny » vr mar 12 2021 9:28 pm

Beste mensen een vraagje,

Diverse keren heb ik geprobeerd de lichtbrekende ( kleuren) van diamanten fotografisch vast te leggen.
Vooral bij close-ups van trouwringen kreeg ik het niet voor elkaar wat ik zag vast te leggen.

Hoe kan dat ?
Wat doe ik verkeerd ?
Het gebruikte objectief was toen de Tamron 90 mm macro 2.8

Graag hoor ik van jullie.
Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.

Vrgr
Jettiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lichtbrekende diamanten

Berichtdoor ben42 » zo mar 14 2021 6:51 pm

Vermoeden. ( Met groot vraagteken).

Het menselijk oog heeft absoluut gezien maar een klein diafragma. De prisma werking van een diamand is dan meer zichtbaar dan met een absoluut groot diafragma.

Probeer de schittering eens te vangen met een mobieltje deze heeft een zeer kleine pupil. Werkt dat probeer dan een wat grotere schaal b.v. een door een daar te gebruiken.

Andere mogelijkheid is niet de pupil te verkleinen, maar een veel grotere diamand te proberen.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lichtbrekende diamanten

Berichtdoor henkk » zo mar 14 2021 6:57 pm

ben42 schreef:Andere mogelijkheid is niet de pupil te verkleinen, maar een veel grotere diamand te proberen.

Ben


We moesten hier daar even hartelijk om lachen :D :D

Maar misschien is een grotere pupil juist effectiever en ook goedkoper dan een grotere diamant. Helaas heb ik hier geen trouwringen met diamanten bij de hand en ook geen grote losse. Maar het is een beetje vergelijkbaar met het proberen te fotograferen van schitteringen in waterdruppels. Dat vind ik ook notoir lastig. Maar wellicht dus is er iets mogelijk met verschillende diafragma's. Het proberen waard.
Een andere optie is nog het te proberen met een focus stack.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lichtbrekende diamanten

Berichtdoor Ronald53 » zo mar 14 2021 7:02 pm

ben42 schreef:Het menselijk oog heeft absoluut gezien maar een klein diafragma.
De brandpuntsafstand is ca. 20-25 mm. de grootste opening van de pupil in de orde van 7 mm. Dan heeft ons oog een diafragma van f/3 - f/3,5. Niet echt klein toch? Ok, die 7 mm wordt al gauw zo'n 3 mm bij goede verlichting, maar dan nog, diafragma f/8 is niet bijzonder klein.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lichtbrekende diamanten

Berichtdoor ben42 » ma mar 15 2021 1:22 pm

Zoals ik al aangaf, het menselijk oog heeft absoluut gezien maar een klein diafragma *). Onder goede lichtomstandigheden 2 to 4 mm. Aan donker aangepaste omstandigheden 4 to 9 mm.
Meestal bewonderen we daarbij diamanten op enige afstand (tenzij je zelf de diamantair bent of zelf de drager). De sociaal acceptabele afstand is dan al snel 70 cm. **)

2mm op een 50 mm lens is een diafragma van 25. Op een 90 mm lens is dit als een f getal van 45.
Onder normale omstandigheden (pupil van 4 mm) komt dit neer op een diafragma van 12.5 en 22.5 respectivelijk. ***)
Onder donkere omstandigheden met een wat grotere pupil en kleinere lichtbronnen (kaarsen) schittert een diamand wellicht ook wel heel mooi.

En misschien is het wel zo dat Bella Donna een persoon aantrekkelijker maakt, maar dat diamanten voor die persoon juist minder aantrekkelijk worden.

Volgens mij zijn die maten 2 a 4 mm en een afstand van rond de 70 cm relevant. Waarbij het dan ook nog zo is dat de diamand bij beweging schittert, dus niet continu, maar varierend met de tijd (de beweging) deze schittering geeft.

Daarom noemde ik al de mobiel, omdat deze ook absoluut gezien een klein diafragma heeft van enkele milimeters.
En dan misschien eerst proberen in film modus, zodat schitteringen dan ook varieren met beweging.

Normaal zou ik zelf een aantal experimenten uitvoeren, maar nu wil het toeval, dat ik net mijn gehele diamanten voorraad heb omgezet in bitcoins en goud.

Ben

*)Met een absoluut diafragma bedoel ik een absolute maat in mm. Niet een relatieve maat waarbij dit een verhouding is met de brandpuntsafstand.

**) Ja dat is al weer even geleden.
Maar de hoek waaronder het licht het oog binnenkomt is dan bijzonder klein. (700 mm op 3 mm

***)
Omdat de schitteringen van een diamand volgens mij behoorlijk gericht zijn, wil je als je de intensiteit van de schittering wilt vangen dit met een klein diafragma beter gaat. Een groot diafragma neemt als het ware meer een 'gemiddelde en daarmee wordt de schittering zwakker.
Als je bij een prisma instense kleuren wilt hebben, helpt een klein diafragma (en/of smalle spleet) ook.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lichtbrekende diamanten

Berichtdoor justme » ma mar 15 2021 1:30 pm

Is de wens hetzelfde als het resultaat wanneer je een lichtbundel door een prisma heen laat schijnen?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lichtbrekende diamanten

Berichtdoor John Jansen » do mar 18 2021 1:21 pm

Ik denk dat het licht wat je gebruikt niet de juiste is, zoals bekend komt lichtbreking van de briljant geslepen steen het mooiste uit bij kaars licht in een donkere omgeving. Vooral kunstlicht komt de lichtbreking van de briljant geslepen diamant niet ten goede. Het macro objectief wat je gebruikt is prima in staat om het vast te leggen, experimenteren met opstelling en kaarslicht, daglicht en kunstlicht vermijden.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lichtbrekende diamanten

Berichtdoor henkk » do mar 18 2021 8:51 pm

Ik vraag mij af of de schittering niet voor een heel deel wordt veroorzaakt door met twee ogen naar de diamant te kijken. Met een 2D camera ga je dat niet vastleggen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lichtbrekende diamanten

Berichtdoor jettiny » vr mar 19 2021 10:53 pm

Heel hartelijk dank voor jullie reacties 👍

Ik heb wat meer info waar ik mee kan gaan spelen/ oefenen.
Zelf heb ik weleens gedacht dat de schittering zich in de opname vertaald in een highlight.
Dat zou dan kunnen betekenen dat een ring, goed belicht, in combinatie met de schitterende diamant, te ver uit elkaar liggen dat dat niet goed in een opname te vangen is.

Een breaketing opname zou dat dan wellicht kunnen onthullen.
Ik ga er eens mee aan de gang 😀

Vriendelijke groeten Jettiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lichtbrekende diamanten

Berichtdoor ben42 » zo mar 21 2021 4:17 pm

Tijdens een korte vakantie in Antwerpen zijn de onderstaande foto's toevallig gemaakt in het Antwerpse diamant district.
(Heel dicht bij het centraal station). De foto's zijn even tussendoor gemaakt. *) Tenslotte als je met je vrouw bent, moet je je aandacht niet al te veel op diamanten richten.

1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
3.
Afbeelding

Foto's 1 en 2 zijn dezelfde foto en beiden een flinke crop. (DX 8 mm f7.1 plus minus een meter afstand). Diafragma is dan net iets meer dan 1 mm.
De verlichting bestond volgens mij uit een flinke hoeveelheid TL, maar het kunnen ook led strips zijn geweest. De etalages met diamanten in Antwerpen zijn over het algmeen goed verlicht. Zie de derde foto, hierin is duidelijk de reflectie van de verlichting (de strepen) te zien.
De derde foto is met een compact genomen. (1/6 crop sensor, 24 mm f6.3, diafragma is dan ongeveer 4 mm). De diamant op de derde foto is ongeveer 3 mm in doorsnede. Het overbelichte glimmende vlak is rond de 1.5 mm.

Gebruik je een kleine lichtbron (puntlichtbron), een voorbeeld hiervan is de zon. Dan zullen de reflecties over het algemeen ook klein zijn. (Ongeveer ter omvang van de vlakken van de diamant, waarbij de meeste vlakken veel kleiner zijn dan fracties van een mm). Een klein diafragma geeft dan minder schitters, die wel feller zijn, eventueel flink overbelicht. Een groter diafragma geeft meer schitters, die wat minder fel zijn.
Het prisma effect zal bij interne reflecties een duidelijkere kleurscheiding geven bij kleinere diafragma's.

Belichting met meerdere kleine lichtbronnen, b.v. een flinke ledstrip, zal over het algemeen meer schitters geven. Zijn de schitters te vel, dan zou je een groter diafragma kunnen proberen, dan wordt de schittering minder fel, maar de kleurscheiding wordt ook wat minder.

Aspecten die al genoemd zijn:
  • Deels worden de effecten bereikt door spiegelingen zowel binnen als buiten het glas. De spiegeltjes zijn vlak en heel erg klein. Als we geen rekening houden met de volgende twee effecten is bij een 'kleine' diamant, een individueel spiegeltje meestal veel kleiner dan 1 mm^2.
  • Prisma, bij licht dat door de diamant heen gaat (en eventueel gereflecteerd) zal er sprake zijn van een prisma werking, de kleuren worden een beetje uit elkaar getrokken.
  • Diffractie, zal zonder meer bij een diamant ook optreden, wat de effecten hiervan zijn daar durf ik geen uitspraken over te doen.
  • Als we met twee ogen een klein verschil zien, zullen onze hersenen dat vaak identificeren als een schittering. Met normale fotografie zullen we dit effect natuurlijk niet bereiken. (Misschien iets voor Wim Hoppenbrouwer).
    (Zelf heb ik de ervaring met stereo fotografie als er iets kleins veranderd tussen de foto's **) dat ik dat vaak waarneem als een glimmend oppervlak. )

Vriendelijke groet,
Ben

*)
Bij gebrek aan diamanten, zowel klein als groot, heb ik hier momenteel niet de mogelijkheid om verschillende aspecten uit te proberen. (Misschien probeer ik zo nog wat met wat suiker.).

**)
Mijn stereo fotografie deed ik over het algemeen met een enkel toestel met dia's. Tussen het maken van de foto's veranderde het beeld dan vaak. B.v. door de wind, maar ook door beweging van mensen en/of dingen.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lichtbrekende diamanten

Berichtdoor jettiny » ma apr 12 2021 7:24 pm

Sorry voor mijn late reactie Ben42, het had zo zijn redenen.

Heel hartelijk dank voor je uitgebreide reactie Ben !!
Ik moet er even goed voor gaan zitten.
Er staat nogal wat, wat ff moet dalen :)

Nou, materiaal genoeg om uit te testen, hartelijk dank daarvoor.
Groetjes,
Jettiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten