Over beeldscherpte.

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Over beeldscherpte.

Berichtdoor Guy » di mei 11 2021 10:49 pm

Wat is het nadeligst voor de scherpte van het beeld, bij uit de hand fotograferen in minder goede lichtomstandigheden?
ISO verhogen, snelheid verlagen, of diafragma wijder openzetten?
Meestal maak ik een evenwichtige combinatie van twee of drie factoren.
Maar welke ingreep is het meest af te raden?
Ik fotografeer vooral landschappen en stadsschappen. Het gebeurt wel eens dat je op een interessante plek bent terwijl het daglicht begint af te nemen.
Ik heb een vrij vaste hand, (maar hou wel rekening met de wind), gebruik meestal groothoek, D610 met de Nikkor zoom 24-70.
Ik ben terughoudend om de snelheid tot 1/60 te laten zakken. Ik prefereer minstens 1/80. Ook ga ik niet graag boven 400 ISO. Is deze bezorgdheid terecht?
Guy

Forumlid

Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Over beeldscherpte.

Berichtdoor jvdme » di mei 11 2021 11:12 pm

1) ISO verhogen: Ik heb weinig gemerkt van scherptevermindering, de sensors zijn steeds beter geworden.
2) Langere sluitertijd: Wel scherptevermindering opgemerkt, zeker >= 1/30 s.
3) Grotere diafragmaopening: Weinig scherptevermindering opgemerkt, maar de scherptediepte wordt uiteraard wel iets minder.
Mijn antwoord: 2.
jvdme

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor Patrick » di mei 11 2021 11:17 pm

Met een FX camera kan je echt wel een stuk hoger dan ISO400 zonder dat de beeldkwaliteit echt afneemt.

Een foto die (onbedoeld) bewogen is kan je weggooien. Van een beetje ruis wordt je foto niet ineens waardeloos.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 en diverse Fujifilm camera's met veel te veel glas
Patrick

Technisch Beheerder

Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor EdvandeZilver » di mei 11 2021 11:24 pm

Dit alles kun je beheersbaar houden met behulp van auto-iso.
Stel je door jou geprefereerde maximale iso in èn de langste sluitertijd waarbij de iso omhoog moet.
Kom je buiten jouw comfortabele bereik, gewoon meerdere opnames maken, er zit altijd wel een rake tussen.
EdvandeZilver

Clublid

Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor ben42 » vr mei 14 2021 12:16 am

Guy schreef:Ik ben terughoudend om de snelheid tot 1/60 te laten zakken. Ik prefereer minstens 1/80. Ook ga ik niet graag boven 400 ISO. Is deze bezorgdheid terecht?
Er over nadenken is terecht. Er bezorgt over zijn niet. Zelf bestudeer ik achteraf de foto's en kijk wat nog net kan en wat net niet meer kan. Als algemene regel hanteer ik dat als ik drie foto's maak er twee scherp moeten zijn. Maar voor zeer lastige situaties accepteer ik dat 1 foto scherp moet zijn.

Graag fotografeer ik met 8 mm. 1/10 seconde lukt bij mij dan meestal wel (meer dan 2/3 van de foto's is dan scherp wat beweging betref). 1 seconde lukt over het algemeen niet, vrijwel alles is dan onscherp. Als het even kan probeer ik dus op minimaal 1/10, maar soms lukt dat niet en tot een 1/4 maak ik dan 3 foto's waarvan er 1 vaak wel goed is. Een en ander is afhankelijk hoeveel tijd (geduld) ik heb, het tijdstip van de dag en nog veel meer factoren. In het algemeen richt ik me meer op deze sluitertijden dan op de gebruikte ISO waarde.

Zelf gebruik ik diafragma voorkeuze, maar richt me vooral op de sluitertijd. Voor foto's waarvan ik er meerdere kan maken probeer ik aan het randje van de sluitertijd te gaan zitten, pas daarna gebruik ik ISO of gooi het diafragma vol open.

Lightroom gebruik ik over het algemeen om te bestuderen wat er wel en wat er niet kan. Per persoon kan dat wat sluitertijd flink verschillen. Techniek van vasthouden, steunzoeken en dergelijk verschillen sterk per persoon. Wat ik mensen nog wel eens vertel is dat ze de ontspanknop moeten inknijpen en niet indrukken. Na deze tip houden veel mensen het toestel automatisch iets anders vast en maken daardoor stabielere foto's.

ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
ben42

Clublid

Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”