Onscherpe foto’s bij wielrennen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Re: Onscherpe foto’s bij wielrennen

Berichtdoor henkk » wo sep 01 2021 2:21 pm

Hannibalb schreef:Als ik de afdruk knop half indruk dan schakel ik de scherpstelling toch in?
Zelfs als ik probeer mee te slepen.
O0 deze manier maakte ik telkens 4 foto’s achter elkaar.gevoelsmatig mag het afdrukken dan toch geen invloed meer hebben op de 4e foto?

Of bedoel je met locken de BBF?


Locken (het 'groene bolletje' in de zoeker gaat aan) gebeurt met de ontspanknop (half ingedrukt houden) en/of met de AF-ON (BBF methode). Maar als je 4 enkelvoudige foto's achter elkaar maakt zonder AF-ON, laat je tussendoor onwillekeurig de ontspanknop los en verliest de AF zijn lock op het onderwerp. Als je daarna snel weer afdrukt, grote kans op onscherpte.
Als je de 4 foto's in Cl of Ch stand maakt, mag het afdrukken (in dit geval het ingedrukt houden van de ontspanknop) inderdaad geen invloed meer hebben op de 4e foto want dan blijft de AF gewoon aan het werk (ook op een bewegend onderwerp of als je de camera meebeweegt met het onderwerp).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4935


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Onscherpe foto’s bij wielrennen

Berichtdoor Hannibalb » wo sep 01 2021 2:25 pm

Precies.

En dat heb ik dus gisteren gedaan.
AF-C
1 keer afdrukken en 4 a 5 foto’s op 1 rij maken en dan nog waren ze net niet scherp.

Ik weet zeker dat het voornamelijk in mijn eigen beweging zit.
Moet gewoon meer oefenen.
Juiste standpunt nemen, iets meer mm’s en misschien 2 a 3 mtr meer afstand nemen,
Hannibalb

Clublid
Berichten: 109


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Onscherpe foto’s bij wielrennen

Berichtdoor ReneG » wo sep 01 2021 4:22 pm

Je techniek kan invloed hebben, zeker als je er zo dicht op staat. Kwestie van oefenen. De camera kan het wel. Voor wat betreft de 50mm f/1.8, prima objectief maar de AF motor is niet echt geschikt voor snelle actie. Dat is één van de grote verschillen tussen de f/1.8 primes en de f/2.8 pro objectieven, de snelheid van de AF. Een 70-200 (of 24-70) f/2.8 is gewoon aanmerkelijk sneller qua AF motor. Wat ook helpt is dat ze meer lichtsterkte hebben, wat het AF systeem ook iets helpts. Maar dat laatste was niet het grote probleem.

Wat overigens nog wel iets uit kan maken, zeker bij wat lanjzamere sluitertijden, is dat je op Cl werkt ipv Ch. Als de spiegel neergeklapt is kan het AF systeem tijdelijk even niet volgens. Bij hele snelle onderwerpen is het dan soms wenselijk om juist het aantal foto's iets te vertragen, bijv,. 4-5 fps ipv 7-9 fps. En een was snellere sluitertijd scheelt dan ook weer.

Voor wat het waard is, je camera kan het zeker wel aan (mits het juiste objectief erop zit). Ik heb zojuist even naar wat oude wielerfoto's gekeken gemaakt met een D700. Die waren allemaal gemaakt op 1/2000e of sneller, f/4 (met een f/2.8 objectief). De D700 heeft een bejaard en traag AF systeem vergeleken met de D850, dus dat moet echt wel lukken mits de AF motor van je lens snel genoeg is.

Ik zou ook nog eens naar de AF Lock-on instelling kijken.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Onscherpe foto’s bij wielrennen

Berichtdoor Hannibalb » wo sep 01 2021 4:34 pm

Ik heb alles op CI gedaan dus de volgende keer Ch.

Zal alle tips in deze topic gaan gebruiken om de volgende serie te verbeteren.
Hannibalb

Clublid
Berichten: 109


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten