Welke (betaalbare) lens voor macrofotografie

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Welke (betaalbare) lens voor macrofotografie

Berichtdoor kasiasfotogalerie » di okt 18 2022 10:35 pm

Hoi allemaal,

Ik wil beginnen met macrofotografie maar weet niet echt goed welke lens ik het beste kan nemen als beginner. Het is voor mij belangrijk dat ik niet super dicht op het onderwerp hoef te zitten maar toch wel super veel details kan krijgen zonder te beginnen met foto stacking. Een 100mm lens bijvoorbeeld?

Graag hoor ik van jullie wat jullie aanraden! (lens incl. fotocamera)

P.S. als voorbeeld, wat ik graag zou willen kunnen maken is een foto zoals onderstaand voorbeeld van Google.

Afbeelding
Gebruikersavatar
kasiasfotogalerie

Forumlid
Berichten: 1


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke (betaalbare) lens voor macrofotografie

Berichtdoor annoh » wo okt 19 2022 7:52 am

Wat is je budget?
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 359


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke (betaalbare) lens voor macrofotografie

Berichtdoor Gerard de Zwaan » wo okt 19 2022 8:58 am

Je zou eerst met tussenringen kunnen proberen, deze zijn goedkoper dan een macrolens. Mocht je macrofoto leuk vinden kun als nog een macrolens nemen.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1461


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke (betaalbare) lens voor macrofotografie

Berichtdoor LosGoud » wo okt 19 2022 11:27 am

Het advies van Gerard is denk ik een goede manier om met macrofotografie te beginnen. Zelf heb ik een set ringen van Caruba (12/20/36 mm). Ik heb ook macrolenzen, de Nikon AF-S 105mm F/2.8G IF ED VR Micro en met de twee maal converter van Nikon heb ik zelfs 210mm, waarbij de onderwerpen nog groter in beeld komen. Nadeel is dan wel dat de lichtsterkte afneemt. Verder heb ik nog de Laowa 25mm F/2.8 2.5-5X Ultra-Macrolens, maar daarmee is stacking eigenlijk wel gewenst en dat zoek je niet.
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Gebruikersavatar
LosGoud

Forumlid
Berichten: 212


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke (betaalbare) lens voor macrofotografie

Berichtdoor annoh » wo okt 19 2022 12:38 pm

Op een andere site geeft TS aan dat hij een Canon camera met lenzen heeft.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 359


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke (betaalbare) lens voor macrofotografie

Berichtdoor MarcoEos70D » wo okt 19 2022 1:03 pm

Dan zou ik, afgaande op eigen ervaring, de Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM aanbevelen. Mits dat binnen je budget valt natuurlijk. Is ook bij de bekende winkels tweedehands met garantie te koop voor rond de 900 euro.

https://www.canon.nl/lenses/ef-100mm-f- ... -usm-lens/
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Welke (betaalbare) lens voor macrofotografie

Berichtdoor Ron Stuveling » do apr 20 2023 10:40 pm

Hoi ik heb jaren geleden de Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro OS HSM Nikon aangeschaft. Maakt mooie foto's. Is ook veel over terug te vinden op You Tube
Groetjes Ron

Nikon Z 8 camera en diverse Z-lenzen, Godox V860III flitser en andere ondersteunende producten!
Gebruikersavatar
Ron Stuveling

Clublid
Berichten: 209


Locatie: Gelderland
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke (betaalbare) lens voor macrofotografie

Berichtdoor Karina2 » vr apr 21 2023 10:34 am

kasiasfotogalerie schreef:Hoi allemaal,

Ik wil beginnen met macrofotografie maar weet niet echt goed welke lens ik het beste kan nemen als beginner. Het is voor mij belangrijk dat ik niet super dicht op het onderwerp hoef te zitten maar toch wel super veel details kan krijgen zonder te beginnen met foto stacking. Een 100mm lens bijvoorbeeld?

Graag hoor ik van jullie wat jullie aanraden! (lens incl. fotocamera)

P.S. als voorbeeld, wat ik graag zou willen kunnen maken is een foto zoals onderstaand voorbeeld van Google.

Afbeelding
Hallo Kasia,
We zijn intussen een half jaar verder. Diverse mensen hebben de moeite genomen om je een advies te geven. Een van hen heeft zelfs een zeer relevante wedervraag gesteld, waar je nooit op geantwoord hebt.
Misschien wel zo gepast om even een reactie te geven of je wat je met het advies gedaan hebt en wat je keuze is geworden.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1540


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke (betaalbare) lens voor macrofotografie

Berichtdoor annoh » vr apr 21 2023 5:37 pm

TS plaatste een paar berichtjes op verschillende foto-forums op hetzelfde moment. Zoals ik al aangaf, hij stelt op een Nikon forum een vraag terwijl op een ander forum hij laat zien met Canon te werken. Dan weet je dat TS meteen zijn laatste post geplaatst heeft. Zijn beweegredenen ken ik niet. Maar je komt dit vaker op forums tegen. Mensen stellen 1 vraag en dat is het dan.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 359


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke (betaalbare) lens voor macrofotografie

Berichtdoor Richard » za apr 22 2023 9:00 am

Daarvoor is ook dit bericht: viewtopic.php?f=82&t=73987#p938226
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten