Instap fotografie, licht

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Re: Instap fotografie, licht

Berichtdoor Vincent » do jan 11 2024 11:37 am

Ik zou echt niet zomaar een LED setje aanschaffen als je al beschikt over een flitsset... Met een flitsset kun je in principe hetzelfde, met enkele bijkomende voordelen. Een van de grote voordelen van flitslicht (zeker in het lage prijs segment) is dat je gewoon veel meer licht tot je beschikking hebt. Wil je bijvoorbeeld stillevens en of portretten gaan fotograferen dan heb je

1) ook beter de mogelijkheid om een klein diafragma (bijv f/11) te schieten zonder vast te zitten aan een langere sluitertijd (statief) of een hogere ISO maar misschien belangrijker

2) je kunt dan ook veel eenvoudiger je omgevingslicht wegflitsen, waardoor je (als je dat wilt) alleen flitslicht op je foto ziet. Bij veel LED lampen heb je daarvoor echt te weinig intensiteit, en moet je bijvoorbeeld het licht in de ruimte steeds uit doen. Uiteraard staan je LED lampen wel aan dus zie je wel iets, maar toch werkt het niet is alle gevallen altijd fijner als het omgevingslicht uit is.

Minder licht kan ook een probleem worden als je grotere setups wilt gebruiken en daarvoor de lampen op een grotere afstand wilt gaan zetten.

Werkt het voor je, dan werkt het natuurlijk. LED lampen kunnen in veel gevallen prima volstaan. Hebben soms ook voordelen (What you see is what you get). Maar heb je al een flitsset, dan kan het zomaar dat je eerder een deel van je mogelijkheden moet inleveren, dan dat je met die aankoop iets wint, dus iets om goed over na te denken.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Instap fotografie, licht

Berichtdoor Bert vD » do jan 11 2024 11:48 am

Bedankt voor je uitgebreide antwoord Vincent. Mijn plan is inderdaad eerst de flitsset onder de knie te krijgen. Heb dat altijd al willen beheersen. Daarna ms eens verder kijken. Via mijn fotoclub kan ik evt met continulicht oefenen. Maar ik ben wel geïnteresseerd in cq geporteerd van de zelfbouw led-constructie van Annoh. Daar wordt ik dan ook weer enthousiast van.
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1479


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Instap fotografie, licht

Berichtdoor keenoncoolstuff » do jan 11 2024 5:14 pm

Bert, iets wat eigenlijk onmisbaar is bij gebruik van een flitsset is een goede lichtmeter. Heb je zoiets?
In de komende dagen komen er 2 van mij in de verkoop. :silent:

Met alle respect voor het bouwsel van Annoh heb ik niet de indruk dat die creatie veel toevoegt. Een softbox is normaal gesproken een diepe, reflecterende kap met binnenin en aan de voorkant een diffuser(doek), om het licht van een kleine lichtbron (zoals een flitsbuis) veel zachter te maken.
De lichtbron die Annoh gebruikt is een plafondlamp die van zichzelf al een grote diameter heeft. Door op heel kleine afstand daarvoor een wit doek te spannen creëer je niet per se (veel) zachter licht dan zonder die kist eromheen.

Rob
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr
Gebruikersavatar
keenoncoolstuff

Clublid
Berichten: 650


Locatie: Kerkrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Instap fotografie, licht

Berichtdoor annoh » do jan 11 2024 8:49 pm

@Rob,

Het klopt geheel niet wat je zegt! Mijn softbox, zie de beschrijving, heeft reflecterende zijkanten aan de binnenkant.

Ik heb proef opstelling gemaakt om te bekijken hoe hard een schaduw is.
Ik heb een vergelijking gemaakt tussen de volgende opstellingen:
LED plafond paneel zonder box
LED plafond paneel met box
Sirui LED voorzien van 130cm octabox
Sirui LED voorzien van Sirui 110cm octabox

Er is een heel groot verschil tussen LED plafond met en zonder box. Als je tekent hoe het licht gaat in het geval met en zonder box dan is e.e.a. goed te begrijpen.

Overigens, het licht wordt bij mijn LED plafonf paneel + box nauwelijks zachter bij toepassing stof aan de voorkant.

Het verschil tussen de 2 octaboxen is te verwaarlozen.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
Online
annoh

Forumlid
Berichten: 370


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Instap fotografie, licht

Berichtdoor Bert vD » do jan 11 2024 8:49 pm

Bedankt voor je antwoord Rob. Een lichtmeter heb ik ook. Maar het allerbelangrijkste, sinds kort heb ik ook tijd. Dus eindelijk aan de slag. Met alle mogelijke opties. Maar vooral stap voor stap zodat ik t ook begrijp.
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1479


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Instap fotografie, licht

Berichtdoor annoh » za jan 13 2024 2:13 pm

Bert,
Wanneer je al een flitsset hebt zou ik zeker niet meteen overstapen naar continu licht. Een flitsmeter is heel handig. Sterker nog, in het analoge tijdperk had je niet anders. Bij portret fotografie bijvoorbeeld kan je dan heel precies de linkerkant en de rechterkant van het gezicht meten. Van belang is dan wel om te weten welk contrast de film kan overbrengen.

Ik heb niks met stillevens. Edoch, ik heb veel product fotografie gedaan, meubels, printers en toebehoren. In de studio, met flitslicht. Dat zijn dus stillevens ontdaan van creativiteit.

Vanwege een artikel/testverhaal over de Epson ET 18100 A3+ printer, (zeldzaam lage printkosten!) ben ik weer wat product foto's gaan maken. In mijn hoofd had ik een soort van tegenlicht opname. Met zowel flitslicht als continu licht is dat goed te maken. Ik ging er van uit dat ik een tijdje zou zitten hannesen met de verlichting/belichting. Namelijk de combinatie van het laten doorschijnen en het goed kunnen lezen van de tekst. Ik heb echter geen enkele proefopname hoeven maken en ik volgde de lichtmeter van de camera zonder correctie. Niks gehannes dus.

Je ziet ook dat continu licht niet heel veel licht geeft, 1/160 sec., f/2.8 en 200 ISO. Bij een stilleven wil je soms veel scherptediepte hebben. Werken vanaf statief is dan nodig om lage ISO waarden te houden. Overigens, je creëert met een statief wel meer rust.
Afbeelding
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
Online
annoh

Forumlid
Berichten: 370


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Instap fotografie, licht

Berichtdoor Bert vD » za jan 13 2024 3:13 pm

Bedankt voor je info en voorbeeld. Stillevens is enerzijds geboren door situatie thuis, maar anderzijds door een fotografe uit het analoge tijdperk: Janna Dekker. Zij heeft in mijn ogen prachtige stillevens in zwart-wit gemaakt. Ook portretten trouwens. Dat wil ik gaan na-apen waarbij ik ook en vooral een en ander wil begrijpen. En dat ga ik inderdaad in eerste instantie met de flitsinstallatie en/of natuurlijk licht doen. M’n 2024-project zeg maar.
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1479


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Instap fotografie, licht

Berichtdoor Bert vD » za jan 13 2024 3:25 pm

Heb overigens net twee dagen te lang autorijverbod om naar de portretworkshop van jou en Debby te komen. Hopelijk nog eens in de herhaling.
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1479


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten