Weer een vraag over scherpte.

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Re: Weer een vraag over scherpte.

Berichtdoor JaapV » zo sep 25 2016 9:37 pm

Inderdaad is het moeilijk om met diafragma F8 geen ruime scherpte te krijgen.
Ik vermoed dat het rechter (voor de kijker) oog onscherper lijkt dan het linker, door het verschil in achtergrond. Het wit van het oog tegen de zwarte vacht contrasteert meer.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weer een vraag over scherpte.

Berichtdoor mozes » zo sep 25 2016 9:38 pm

Janvis schreef:Dank je wel Mozes,

Wat houdt focus peaking precies in als ik vragen mag??

Het laat zien op welke punten de focus scherpte ligt.
Sommige cameras hebben het ingebouwd zitten, handig als je handmatig scherp stelt. (voor zover ik weet kennen nikons dit niet).
video maakt het wat duidelijker van hoe het werkt
https://youtu.be/xI2KIzvvmbs
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Weer een vraag over scherpte.

Berichtdoor Janvis » zo sep 25 2016 9:50 pm

@Jaap, bedoel je dat het diafragma nog wel wat verder dicht had gekund? Zelf had ik het idee dat ie namelijk iets verder open had gemogen om de scherptediepte iets kleiner te krijgen en de achtergrond nog iets waziger.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Weer een vraag over scherpte.

Berichtdoor JaapV » zo sep 25 2016 11:39 pm

Nee hoor, dat bedoelde ik niet. Brutus twijfelde aan de scherpstelling en Mozes sprak dat tegen.
Ik zie dat ook niet: volgens mij zit die scherpe grasspriet midden onder de kop en niet ervóór, zodat de ogen ook scherp zijn.
Ik gaf aan dat F8 in het algemeen ruime scherptediepte geeft. Zeg maar "voor algemeen gebruik met een standaard zoomobjectief".
Maar met meer lensopening zou de spanning misschien inderdaad net wat hoger zijn geweest. Ook lastiger om te treffen natuurlijk.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weer een vraag over scherpte.

Berichtdoor Janvis » ma sep 26 2016 11:36 am

Thanx voor de uitleg jaap, Het lijkt me mooi om nog eens een vergelijkbare foto te maken maar dan met zowel f5.6 en f8 ben erg benieuwd hoe groot het verschil dan is in zowel de scherpte als de scherptediepte. Ik begrijp dat bij F5.6 de scherptediepte kleiner wordt maar ben ook erg benieuwd wat het dan met de scherpte doet in het deel waar op gefocust wordt zal ik maar zeggen.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Weer een vraag over scherpte.

Berichtdoor JaapV » ma sep 26 2016 5:05 pm

Scherptediepte is populair gesproken het totaal van de afstanden vóór en achter [de afstand waarop de maximale scherpte ligt] waarbinnen je nog kunt spreken van "scherp".
In principe wordt die korter naarmate de lensopening groter wordt.
"Scherp" wordt verschillend gedefinieerd, waarin meestal subjectieve factoren een rol spelen. Google biedt leesvoer, maar zelf vaststellen is inderdaad verreweg het beste :wink2:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weer een vraag over scherpte.

Berichtdoor Janvis » ma sep 26 2016 5:27 pm

Lezen op het WWW heb ik al heel veel gedaan. De meeste thermen ken ik en weet ook hoe ik de meeste instellingen moet doen op mn camera. Vanaf het moment dat ik de camera heb heeft ie nog nooit op de auto stand gestaan dus al met al is de theoretische kennis (als ik het heel voorzichtig zo mag stellen) gevorderd. Echter de vertaalslag van al dat leesvoer naar de praktijk blijk nog best lastig te zijn :oops:

Daarom heb ik me nu hier aangemeld en hoop dat ik naast de theorie ook praktische tips kan krijgen van ervaren mensen (door het stellen van gerichte vragen waar ik op dat moment tegen aanloop), tevens zit ik er aan te denken om bij een fotoclub ofzo te gaan maar heb nog geen idee of je daar als beginner tussen past met zo'n instapcameraatje. Maar zoals je zelf al zegt is het gewoon doen en proberen de beste manier om het te leren :thumbup:

Tot dusver (dit is mn eerste topic op dit forum) vind ik de hulp die ik krijg echt super, had niet verwacht ik dit topic nu al 4 pagina's in beslag zou gaan nemen. Dat geeft dus wel aan dat iedereen oprecht bereid is om te helpen en dat waardeer ik oprecht.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Weer een vraag over scherpte.

Berichtdoor Vincent » ma sep 26 2016 5:35 pm

Als ik dubbele snorharen zie dan denk ik eerder aan bewegingsonscherpte dan aan een probleem met focussen of scherptediepte... Alle goede ideeen en focuspeaking plaatjes ten spijt :wink:

Dan heb je ook niet zoveel aan theorien als 1 / focal lengte want die hond zit ook niet zo stil als het lijkt... Gewoon die sluitertijd een stukje sneller zetten had in dit geval al een hoop geholpen.

Afbeelding
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4522


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weer een vraag over scherpte.

Berichtdoor Janvis » ma sep 26 2016 7:04 pm

Deze was genomen op 1/80ste f8 iso100 op 50mm. Misschien was achteraf iso 200 en 1/160ste dan beter geweest. Wederom een leermomentje :-)

Wat je idd al zegt, die hond zit ook niet helemaal stil dus op zo'n moment kan de beweging van de fotograaf en onderwerp elkaar versterken waardoor je kritischer moet zijn naar je sluitertijd (althans, dat is de lering die ik hier uit trek)

Nou is deze uitsnede wel heel sterk vergroot, is het reëel om te denken dat zo'n uitsnede scherp is te krijgen? (even voor mn eigen beeld en dubbele snorharen even daar gelaten ;-) )
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Weer een vraag over scherpte.

Berichtdoor Vincent » ma sep 26 2016 7:17 pm

Onbewogen beeld kun je in nabewerking nòg scherper maken. Bewogen beeld niet omdat je dan de dubbele contouren alleen maar versterkt en dus de beweging accentueert.

Dus ja het is sterk vergroot, maar hier om jouw probleem vast te stellen. Als scherpte er niet is kun je het niet maken. Dus geen misfocus maar bewogen beeld.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4522


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weer een vraag over scherpte.

Berichtdoor Janvis » ma sep 26 2016 7:46 pm

Klinkt idd als een logische verklaring. Dan eerst proberen om een goede onbewogen foto te maken en dan pas verder kijken.

Thanx :thumbup:

Edit: Zit me net te bedenken dat ik mezelf nu betrap op een stukje over-enthousiasme, ik had mezelf namelijk een bepaalde workflow opgelegd voor die dag. Namelijk iso zo laag mogelijk maar de sluitertijd niet onder de 1/200ste laten komen, mocht dat wel gebeuren dan de iso omhoog. Ik was kennelijk iets te enthousiast toen ik die hond fotografeerde en lette dus even onvoldoende op de sluitertijd. En je ziet, ik wordt meteen gestraft met een niet helemaal scherpe foto. Ik zal dus ook moeten leren om constant scherp te blijven tijdens het fotograferen en de kop er wel steeds goed bij houden ook al ben je soms erg enthousiast.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Weer een vraag over scherpte.

Berichtdoor Marten » ma sep 26 2016 8:31 pm

Janvis schreef:.... Namelijk iso zo laag mogelijk maar de sluitertijd niet onder de 1/200ste laten komen, mocht dat wel gebeuren dan de iso omhoog.....

Tijd voor (brandpuntafhankelijke) auto-iso? Nooit meer last van te lange sluitertijden.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Weer een vraag over scherpte.

Berichtdoor Janvis » ma sep 26 2016 8:40 pm

Auto iso zou een optie kunnen zijn. Maar is dat niet meer symptoombestrijding dan bronbestrijding ;-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Weer een vraag over scherpte.

Berichtdoor Marten » ma sep 26 2016 9:19 pm

Ik ben benieuwd naar je toelichting.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Weer een vraag over scherpte.

Berichtdoor Janvis » ma sep 26 2016 10:16 pm

Heel eenvoudig toch, de bron van het probleem was dat ik op dat moment niet goed heb opgelet wat de sluitertijd was op dat moment. Met als gevolg dat het symptoom is dat de foto bewogen werd. Door nu de iso op auto te zetten neem je het symptoom weliswaar weg maar de bron verander je daar niet mee, namelijk dat ik scherp blijf tijdens het fotograferen.

Vandaar dat ik primair liever mezelf aanleer om goed op te blijven letten tijdens het fotograferen dan dat je middels autoinstellingen bepaalde zaken door de camera laat bepalen. (Buiten het feit dat je in de a en s stand de camera de sluitertijd en diafragma al zelf laat bepalen).

Maar dat neemt niet weg dat ik me best wel wil verdiepen in de auto iso, gemak dient immers de mens. Maar ik wil (vooral omdat ik nog maar een beginner ben) het mezelf niet nu al te makkelijk maken.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten