sportfoto`s maken met D70s

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

sportfoto`s maken met D70s

Berichtdoor barbos » vr sep 15 2006 5:59 pm

Hallo

Ik wil dit weekend wat foto`s gaan maken van honkballen, maar wil graag van de automatische stand af, er vanuit gaand dat het in het weekend zonnig is en er ook veel zon is op het veld, wat raden de kenners mij dan aan qua sluitertijd en/of diafragma zodat de beelden mooi en helder worden met weinig of geen beweging, dus bevroren beeld en juist wel een beetje beweging om het spannender te maken
barbos



Onderwerp:

Berichtdoor vanson » vr sep 15 2006 6:12 pm

wat raden de kenners mij dan aan qua sluitertijd en/of diafragma zodat de beelden mooi en helder worden met weinig of geen beweging, dus bevroren beeld en juist wel een beetje beweging om het spannender te maken


een lange lichtsterke lens (een L.L.L) bijvoorbeeld
als een 80-200mm/f2.8, 70-200mm/f2.8, 300mm/f2.8 etc
eventueel in combinatie met een teleconverter.

weinig/geen beweging: snelle sluitertijd
juist wel beweging: langere sluitertijd
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor Joost Wouters » vr sep 15 2006 6:18 pm

En daar is niets aan toe te voegen behalve dat je zelf moet ontdekken met welke sluitertijd je wat voor foto krijgt. Dat zul je dus op je schermpje moeten doen. EN, dat kan nog wel eens lastig zijn op 'n open veld ;) Moet je ff inzoomen op het object/persoon wat gefotografeerd is en kijken of het goed belicht is e.d. Als dat niet zo is ff aanpassen. Of je moet ff met een belichtingsmeter meten welke sluitertijd je het beste kan pakken.

Een zonnekap is ook nodig!
Joost Wouters



Onderwerp:

lens

Berichtdoor barbos » vr sep 15 2006 6:22 pm

Oja ik was vergeten dat ik er momenteel een Tamron 18-200 lens op heb zitten, ben nog wel in het bezit van een 70-3-- AF Nikkor.

Ik begrijp het begrip lange en snelle sluitertijd, maar hoe groot ongeveer voor de beste resultaten, zijn daar standaard begrippen voor? of is het gewoon blijven proberen tot je de goede hebt, ik wil natuurlijk dat de gezichten van de spelers goed zichtbaar en helder in beeld komen, snelle sluitertijd worden de gezichten zo snel donker bij een zonnige dag
barbos



Onderwerp:

Berichtdoor MvBoetzelaer » vr sep 15 2006 9:45 pm

Gevoelsmatig (vanuit de treinenfotografie) moet ik bij snel denken aan korter dan 1/500 sec. Dan krijg je de scherpere foto's met weinig bewegingsonscherpte van je onderwerp. Met lange lenzen (200-300mm) kan dit nog wel te lang zijn om ook je eigen bewegingsonscherpte te beperken. Een monopod kan daarvoor uitkomst bieden. Ziet er nog buitengewoon profi uit ook. Voorwaarde is natuurlijk wel dat er genoeg licht is om bij zulke tijden een diafragma te kiezen dat nog op de lens zit, anders wordt het wel heel donker.

Heel veel plezier!
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
MvBoetzelaer

Clublid
Berichten: 1255


Locatie: Hilversum
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten