Bruidsfotografie

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Bruidsfotografie

Berichtdoor everkaik » ma sep 18 2006 9:20 pm

Heren en dames Nikoneers

Vrijdag ga ik mijn eerste bruidsreportage doen. Mijn schoonzus en zwager treden in het huwelijk en in mijn enthousiasme heb ik aangeboden om die dag fotograaf te zijn. Heb al de nodige ervaring met fotograferen van de natuur, dieren en racemotors maar dit is toch echt iets anders :wink:
Ik heb al heel wat voorbeelden bekeken en met het toekomstig echtpaar een locatie uitgezocht voor foto's.
Maar er komt meer bij kijken, zoals binnen in het stadhuis, een groepsfoto, tijdens het feest enz.

Ik kan dus alle tips gebruiken die jullie met mij willen delen.
Mijn apparatuur bestaat uit Nikon D200, D50, SB600, 18-200 3.5-5.6 VR, 70-200 2.8 VR, 60 2.8 D en 28-80 3.3-5.6. Wanneer dus welk objectief te gebruiken is al belangrijk, maar ook tips voor sluitertijden en belichting zijn van harte welkom.
Alvast bedankt voor de moeite :D
everkaik



Onderwerp:

Berichtdoor Onne-Floris Broekema » ma sep 18 2006 9:58 pm

Hoi Ever K,

Naast het technische gedeelte is het aanvoelen van momenten misschien wel belangrijker:
a) oma die traantje wegpinkt als ze de bruid kust
b) het ja woord
c) de ringen schuiven
etc etc etc...
bedenk heel erg goed wat jezelf allemaal zou willen terug zien. Misschien is het raadzaamom wat tips te vragen aan een echte bruidsfotograaf... :oops:

Heel veel succes, dit is misschien moeilijker als je denkt.
Onne-Floris Broekema



Onderwerp:

Berichtdoor Onne-Floris Broekema » ma sep 18 2006 9:59 pm

... dan je denkt :oops:
Onne-Floris Broekema



Onderwerp:

Berichtdoor luc » ma sep 18 2006 10:58 pm

Hmm???? besef wel waar je aan begint, ik zou mezelf zeker niet zomaar aanbieden om even een bruidsreportage te maken...

Ik ben ooit gevraagd door een bruidspaar en ik heb hun toen proberen te overtuigen om toch naar een professionele bruidsfotograaf te gaan.
Hoe leuk ik het ook vond om te doen. Trouwen doe je meestal maar een keer en dan wil je ook de mooist mogelijke foto's.

Zeker bij famillie of goede kennissen zou ik er erg voorzichtig mee omspringen.

En geloof me als je het echt goed wil doen "Het is een vak apart" ..

Tip's: Diafragmeren minimaal f5,6 en inflitsen met omni bounce op slow geeft vaak mooie resultaten en houd je witbalans goed in de gaten een witte bruidsjurk moet ook wit op de foto komen. verder is er een speciale curve "White wedding" genaamd die er voor zorgt dat de huidtonen lekker uit de verf komen..

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht

Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » di sep 19 2006 7:28 am

Ik zoek nog steeds een Nikon folder waar in staat wellk objectief geschikt is voor bruiloften.
Ze hebben wel een dames camera (moeders met kinderen) en die heeft dan ook een kinder menu (de D50). Maar een bruiloftsmenu ben ik nog niet tegen gekomen.

Het zou wel handig zijn om bv een f1,2 55 mm te (op je D200) hebben, want dan kun je binnen zonder flits fotograferen. En als je wel wilt flitsen, in een bericht hierboven staat al een goede tip.

Welk objectief waarvoor: lees het laatste clubblad, daar schreef ik een artikel van 8 pagina's.

Als voorbeeld: voor portretten gebruik je 85 tot 105 mm. Maar zelf gebruik ik voor portretten alleen de 20mm (op film formaat). Mag dat dan niet??
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor rvdb » vr sep 22 2006 8:45 am

Opmerking van een groentje die toevallig naar filters heeft gezocht gisteren.. Is een bruidsfilter geen goede aanschaf??
rvdb



Onderwerp:

Berichtdoor rvdb » vr sep 22 2006 8:46 am

Laat maar.. Hij is vandaag op stap :shock:
rvdb



Onderwerp:

Berichtdoor evertfoto » vr sep 22 2006 7:09 pm

Bruidsfotografie is een vak apart.
Ook al kun je fantastisch fotograferen (technisch gezien), dan wil dat nog niet zeggen dat je ook het juiste moment kunt aanvoelen.
Een kwestie van leren en veel ervaring opdoen. En als betrokken familielid soms op je bek durven gaan.
Nooit op het laatste moment naar tips van anderen vragen. Kun je toch niet onthouden.
Het gaat meer om de emotie dan om de technisch goede foto in dit geval.
Suc6 in ieder geval.
Tip:
Belichten op de hoge lichten, als het zonnig is en de bruidsjurk wit.
Jurk moet doortekend wit zijn.
evertfoto



Onderwerp:

Berichtdoor e3foto » vr sep 22 2006 8:39 pm

't Is al te laat, maar vooruit:

Vraag een draaiboek en probeer de dag een beetje te doorleven.

1. Neem véél drinken mee! Meer nog. En ook te eten, ook wanneer men zegt dat je mee kunt eten.
2. Laat het paar tijdens de reportage iets meenemen dat "echt van hen is" (een voetbal, laptop, damesblad ...).
3. Bekijk de locaties vantevoren en maak een plan, maar durf er ook van af te wijken.
4. Trek 2 uur uit voor de reportage en ga naar max. 2 locaties die niet te ver van elkaar liggen (gevarieerde locatie heeft de voorkeur).
5. Zoek ook een locatie voor als het weer niet wil wat jullie willen.
6. Neem een reflectiescherm mee tijdens de reportage en gebruik dat ook :)
7. Maak ook foto's van details (maak desnoods checklist en neem die mee).

Eigenlijk is de rest spannender dan de reportage:
8. Flits in met -1 stop correctie voor de flits (en inderdaad op Slow).
9. Let erop dat je sluitertijd niet te laag wordt (afh. van je zoom), fotografeer binnen met 200 ISO als het licht is, 400-800 als het donkerder is.
10. De 18-200 mm biedt je alles, misschien wil je nog niet wisselen.
11. Durf voor de gasten te staan, maar besef dat je dat niet voortdurend moet doen.
12. Blijf voortdurend scherp, in gemeentehuis - ga in een hoek staan, fotografeer ambtenaar, gasten, bruispaar (tijdens een "blik"), het ja-woord, de ringen, elke getuige en een verveeld kind.
13. Maak een foto van de akte - die krijgt het bruidspaar zelf nl. niet mee.
14. Als kerk van toepassing is: vraag vooraf liturgie en zet daar voor jezelf de fotomomenten op.
15. Laat je foto's direct na het maken op display verschijnen en zet 'm in de 'hoge lichten' mode - controleer, controleer, controleer.
16. Laat de ceremoniemeester helpen bij de groepsfoto's door de juiste combi's naar je "toe te brengen".
17. Neem voldoende geheugenkaarten en extra batterijen mee (wist je vast al).
18. Schaam je na afloop niet dat je niet zoveel hebt meegekregen van de dag, maar wel goede foto's hebt.
19. Denk niet dat deze lijst compleet is, maar maak je daar ook niet al te druk over :)

Succes, en veel plezier. Iedere bruidsfotograaf deed het ooit een eerste keer.
e3foto



Onderwerp:

Berichtdoor everkaik » ma sep 25 2006 10:54 pm

Poeh, dat viel niet mee zo'n dag. Ik heb best wel een aantal foto's waar ik tevreden over ben, maar een groot deel heb ik al weggegooid.
Alles is nog in NEF-formaat, dus ik ben nog even zoet :wink:

Ik had wel het geluk van een mooie zonsondergang:

Afbeelding
everkaik



Onderwerp:

Berichtdoor e3foto » di sep 26 2006 8:20 pm

everkaik schreef:Poeh, dat viel niet mee zo'n dag. Ik heb best wel een aantal foto's waar ik tevreden over ben, maar een groot deel heb ik al weggegooid.
Alles is nog in NEF-formaat, dus ik ben nog even zoet :wink:


Mooie foto! Ja, als je denkt dat het fotograferen werken was ... :wink:
Ga je er ook een heus album van maken, of lever je alleen de foto's?
e3foto



Onderwerp:

Berichtdoor roel » di sep 26 2006 8:55 pm

Inderdaad een aparte foto. Net alsof ze er ingeplakt zijn, ook door het ontbreken van loopsproren op het strand. Wel mooi hoe zo'n sb600 de onderwerpen losmaakt van de achtergrond. Je ziet op het bruidspaar geen reflectie van de lucht meer.
Hoe zijn de andere foto's geworden?
Laatst gewijzigd door roel op di sep 26 2006 9:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor evertfoto » di sep 26 2006 9:01 pm

Gelukkig voor jou was de bruid niet in het wit.
Leuke opname met ondergaande zon.
Het bruidspaar zal ook erg tevreden met de foto's zijn.
Zoals je al liet blijken is bruidsfotografie hard werken. En meestal voor (te) weinig geld.
evertfoto



Onderwerp:

Berichtdoor everkaik » di sep 26 2006 10:19 pm

roel schreef:Inderdaad een aparte foto. Net alsof ze er ingeplakt zijn, ook door het ontbreken van loopsproren op het strand.


Ehh het was dan ook asfalt :D

Ga je er ook een heus album van maken, of lever je alleen de foto's?


Samenmet mijn vriendin (=zus van de bruid) maken we een album.

Zoals je al liet blijken is bruidsfotografie hard werken. En meestal voor (te) weinig geld.


Klopt. Voor niets zelfs. Tja, wat moet je familie rekenen :wink:
everkaik



Onderwerp:

Berichtdoor SPIKE » di sep 26 2006 10:51 pm

Klopt. Voor niets zelfs. Tja, wat moet je familie rekenen

Een D80 voor je vriendin…nee, het is best een eer dat ze je gevraagd hebben, en familie is liefde werk oud papier.

Maar een mooie foto trouwens…duidelijk digitale perfectie van Nikon


Ik heb drie trouw reportages gemaakt, de eerste keer was ik net zo zenuwachtig als het bruidspaar. Ik stond te wachten, met de camera naar beneden gericht….maar door de spanning drukte ik per ongeluk af, iedereen stond mij vragend aan te kijken van, waar staat die klojo nou een foto van te maken…Toen de foto’s ontwikkeld waren, zag ik op de eerste foto mijn schoenen staan….het bruidspaar stond erop dat deze foto ook in het boek geplakt zou worden……achterin natuurlijk.

Maar als ik weer een reportage zou moeten maken, denk ik….dat ik de D70 inzet als tweede camera, en mijn oude vertouwde analoge camera onder het stof vandaan haalt.
Rede: te veel werk aan het bewerken van de foto’s…en zonder gekalibreerde tft, printer enz. is dat geen doen.
SPIKE




Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten