fotograferen in NEF of niet

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Berichtdoor Maribex » vr sep 26 2008 5:31 pm

@ Noogle: jij zegt het! Ik heb ook geen probleem, probeer alleen een antwoord op iemands vraag te geven.... ;-)

Martin
Mooie Nikon-spullen...
http://www.martindebock.nl
Gebruikersavatar
Maribex

Forumlid
Berichten: 267


Locatie: Melick
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor dodo » vr sep 26 2008 5:43 pm

Same here...
dodo



Onderwerp:

Berichtdoor Patrick » vr sep 26 2008 6:23 pm

noogle schreef:Op het moment dat ik het gevoel hebt alles uit mijn JPEG's te hebben gehaald en ik vervolgens nog steeds iets mis in mijn foto's wordt het voor mij tijd voor RAW, en niet eerder. Het is een gevoel, of noem het een leercurve. Compositie, onderwerp en het juiste moment pakken is voor mij nog steeds belangrijker dat de finishing touch van het nabewerken.

Die dingen kan je ook prima leren als je in NEF fotografeert. STerker nog: mocht je "per ongeluk" een perfecte plaat schieten qua compositie en dergelijke, maar de belichting is niet helemaal lekker, of de camera stond nog op lamplicht en dus is alles blauw, dan ben je blij dat je in NEF geschoten hebt, want dat is meestal prima te redden.

Alleen het eenvoudig aanpassen van de white balance is al reden genoeg om NEF te schieten. Dat je dan thuis even de PC de JPG's moet laten genereren, dat kan toch geen probleem zijn?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Marten » vr sep 26 2008 6:33 pm

Dat is zelfs geen "nabewerking" waar sommigen blijkbaar zo tegen opzien.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor noogle » vr sep 26 2008 6:47 pm

Patrick, ik benijd je enthousiasme, en je hebt uiteraard gelijk met je argumenten, maar ik ben nog niet toe aan NEF. Zoals ik eerder zei, zolang ik tevreden ben met mijn JPEG's zie ik geen reden om NEF te schieten. En NEF brengt (als je al tevreden bent met je JPEG's) alleen maar meer werk met zich mee (opslag overigens ook)

Maar het blijft een heen en weer verhaal waar je niet uitkomt, omdat het wel of niet tevreden zijn met je JPEG's een persoonlijk dingetje is. Nogmaals, je argumenten kloppen van alle kanten :-)

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
Gebruikersavatar
noogle

Forumlid
Berichten: 1747


Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Jur » za sep 27 2008 11:39 am

PatrickP schreef:Ik snap jullie probleem niet. Als je Nikon View NX de NEF's gebruikt om JPG files te genereren, dan zullen die echt niet minder zijn dan die je rechtstreeks uit de camera krijgt!

Als je niet zo thuis bent in nabewerking moet je juist wel in NEF werken; dat gaat veel eenvoudiger dan met JPG files als basis... Als je een nog beginnende fotograaf bent moet je zeker in NEF werken, want dan kan je eventuele fouten in de belichting veel beter achteraf repareren. Eigenlijk is er geen enkel excuus om niet in NEF te werken. Eventueel NEF+JPG gebruiken als je de foto's direct wilt hebben, maar als je de tijd hebt om ze te converteren, dan zie ik geen enkele reden daarvoor...


Volledig met Patrick eens! Uitsluitend in NEF werken. Naar JPEG's geconverteerde NEF's zijn altijd minstens zo goed als JPEG's in de hoogste resolutie. Bijkomend voordeel is dat je de NEF's veel beter kunt nabewerken (o.a. witbalans, kleurstanden en belichting) dan JPEG's. Waarom zou je jezelf dus beperkingen opleggen?
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Maribex » za sep 27 2008 1:14 pm

Als ik het dus goed begrijp kun je met (het mij onbekende) Nikon View NX automatisch JPG files genereren uit NEF's. Want zoals ik eerder schreef, het is mij (handmatig, in CS3) nog niet gelukt tot betere resultaten te komen dan de JPG die uit de camera rolt. Zal ik me ongetwijfeld nog in verder bekwamen, maar zolang dat niet het geval is....

Groeten,
Martin
Mooie Nikon-spullen...
http://www.martindebock.nl
Gebruikersavatar
Maribex

Forumlid
Berichten: 267


Locatie: Melick
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Patrick » za sep 27 2008 2:18 pm

Je kan het zo downloaden Martin: http://www.nikon.nl/family/nl_NL/catego ... oad/7.html

Ook Nikon Transfer gebruik ik graag. Dat biedt me de kans om de files te hernoemen en gelijk een backup weg te schrijven op een andere locatie.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Maribex » za sep 27 2008 2:39 pm

Hoi Patrick, bedankt voor de tip. Heb het programma al gedownload, en ga er mee aan de slag. Dat het leven soms zo simpel kan zijn...als je het maar weet! ;-)

Groeten,
Martin
Mooie Nikon-spullen...
http://www.martindebock.nl
Gebruikersavatar
Maribex

Forumlid
Berichten: 267


Locatie: Melick
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor H.Vos » za sep 27 2008 7:34 pm

Dank allemaal, ik ben blij met de vele reacties; ik ga voor de dubbele weg, dus in NEF en JPEG en koop een paar extra geheugenkaarten + imagetank voor backup.
Na terugkomst hoop ik wat foto's te plaatsen, opdat ik, met jullie commentaar daarop, me verder kan bekwamen in capture.
Ik heb me trouwens aangemeld voor de cursus op 25 oktober, een week voor ons vertrek.
Gebruikersavatar
H.Vos

Forumlid
Berichten: 437


Locatie: Alphen aan den Rijn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten