Poolster

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Berichtdoor v.alberts » di okt 03 2006 10:49 pm

roel schreef:Waarom het diafragma zo hoog mogelijk? De meeste lenzen presteren toch het beste rond de f 8.0 tot f 11.0? Of is er een andere reden?


Hey Roel,

Tja, ik leerde het van mijn baas vroeger en deed het dus altijd zo, en met goed resultaat. Ik denk wel dat je de kans op reflecties overstraling en andere onbedoelde waasjes vermijd als je de lensopening zo klein mogelijk maakt. Maar inderdaad, van de meeste lenzen nemen de prestaties weer af na stopje 8.0

Wat ook nog een (moderne) reden zou kunnen zijn: Moderne zoomlenzen veranderen van scherpte als je de brandpuntsafstand verandert (scherp op 20 mm is niet direct ook scherp op 55 mm) zodat je steeds opnieuw focussen na gezoomd te hebben.. (maar dat gaat zó eenvoudig met AFS...)
Anyway, dat betekend ook dat oneindig voor 70 mm wat anders kan zijn dan oneindig voor 200 mm. Hierom is de fysieke stand oneindig een beetje verder dan het optische oneindig, dan heeft de AF de ruimte om zelf te focussen op oneindig voor de ingestelde brandpuntsafstand. Altijd een beetje voorbij betekent altijd een beetje onscherp dus, als je met MF werkt Wellicht compenseert een zo hoog mogelijk diafragma dat...(?)

Het zal wel niet zoveel uitmaken hoor f8 of f22

Gr Vincent
v.alberts



Onderwerp:

Berichtdoor olle_griese » wo okt 04 2006 11:31 pm

vanavond een foto van de maan gemaakt.
Deze foto is ongecropt en is met een 300mm gemaakt met 2 converters van 2x (dus in totaal 1800mm digitaal :shock: )
diafragma op 32 en sluitertijd op 1 seconde
Naarmate de lensen beter worden krijg ik er steeds meer schik in :lol:

n.b. leuk detail in exif: Subject Distance Range = unknown [Image]
Afbeelding
Gebruikersavatar
olle_griese

Forumlid
Berichten: 1330


Locatie: groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Maan

Berichtdoor Jeff » ma okt 23 2006 12:59 am

Hier nog een foto'tje van de maan.

Focuslengte 356 mm
F-nummer F/5,2
Belichtingstijd 1/42 sec.
iso 100

Gr, Jeff
Afbeelding
Jeff



Onderwerp:

Berichtdoor Pancarans » ma okt 23 2006 1:15 am

Knappe plaat Jeff!
Chapeau!
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................


http://www.fotono.nl"
Gebruikersavatar
Pancarans

Forumlid
Berichten: 2019


Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten