foto van de maan
foto van de maan
ik heb vanavond geprobeerd om een foto van de volle maan te maken met mijn D70 vanaf een statief met een afstands bediening en het lukt mij maar niet om de maan in detail te fotograferen.de camera stond natuurlijk op de "buiten nachtstand"('8)')
Cool
elke foto die ik maak word een vlek, wel een mooie vlek maar dat was niet de bedoeling.
ik heb ook foto's van een stad op afstand gemaakt en die zijn wel grotendeels gelukt.
moet ik een filter gebruiken of is er iets anders wat ik heb nagelaten.
ik ben nog maar een leek op het gebied van fotograferen en dit was dus weer een oefening waar ik even niet uit kom(':oops:')
alvast bedankt voor de reakties
groetjes mark
Cool
elke foto die ik maak word een vlek, wel een mooie vlek maar dat was niet de bedoeling.
ik heb ook foto's van een stad op afstand gemaakt en die zijn wel grotendeels gelukt.
moet ik een filter gebruiken of is er iets anders wat ik heb nagelaten.
ik ben nog maar een leek op het gebied van fotograferen en dit was dus weer een oefening waar ik even niet uit kom(':oops:')
alvast bedankt voor de reakties
groetjes mark
Hoi Mark,
Ik ga er gemakshalve vanuit dat je gebruikte objectief de 70 - 300 was op de stand 300 mm.
Met je cropfactor zit je dan op 450 mm. De maan is dan normaal gesproken goed aan het formaat om te fotograferen.
Vergeet de belichtings stand Nachtstand buiten. Waarschijnlijk ging je interne flits ook nog af.
Zet je lichtmeet methode op matrix. Gebruik diafragma voorkeuze ( Dus stand A) Stel je diafragma in op f16, Zet je AF uit en stel scherp op oneindig. Laat de camera de sluitertijd zelf bepalen en maak de opname.
Dan moet je de maan gewoon scherp op je geheugenkaart hebben.
Succes,
mvrgr,
Martin
Ik ga er gemakshalve vanuit dat je gebruikte objectief de 70 - 300 was op de stand 300 mm.
Met je cropfactor zit je dan op 450 mm. De maan is dan normaal gesproken goed aan het formaat om te fotograferen.
Vergeet de belichtings stand Nachtstand buiten. Waarschijnlijk ging je interne flits ook nog af.

Zet je lichtmeet methode op matrix. Gebruik diafragma voorkeuze ( Dus stand A) Stel je diafragma in op f16, Zet je AF uit en stel scherp op oneindig. Laat de camera de sluitertijd zelf bepalen en maak de opname.
Succes,
mvrgr,
Martin
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Niet helemaal waar, als je je camera op diafragma voorkeuze zet dan wordt de sluitertijd te langzaam en krijg je alsnog een vlek omdat dan de maan overbelicht is. Zet je camera op statief, zet hem op handmatige modus en stel het diafragama in op f/8 of f/11 (niet f/16 want dan worden de platen weer te soft f/8 of f/11 is in dit geval het scherpste gebied van de lens), focus op de maan en speel wat met sluitertijden totdat je het gewenste effect/ foto hebt. Stel dus niet scherp op oneindig, je zou denken dat het dan altijd wel goed gaat, maar dat is dus niet zo. Laat je camera gewoon autofocussen op de maan.Malo1961 schreef:Hoi Mark,
Vergeet de belichtings stand Nachtstand buiten. Waarschijnlijk ging je interne flits ook nog af.![]()
Succes,
mvrgr,
Martin
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Beste Mark,
Een alternatief is het maken van foto's op de manual stand. Zet het diafragma op 16 en experimenteer met sluitertijden totdat je voldoende details ziet. Moet ergens in de buurt van 1/100 of 1/200 zijn.
De scherpte kan tegenvallen i.v.m. luchtonrust. Een open plek bij het water levert meestal de beste resultaten.
Een methode om luchtonrust te compenseren kan het stacken van opnames zijn. Maak meer opnamen achter elkaar en combineer deze met behulp van een stack programma. Een goed programma hiervoor is RegiStax van Cor Berrevoets (freeware).
Na enig experimenteerwerk zul je verbaasd zijn over de resultaten.
Succes, en mail me als je nog vragen hebt.
Coos
Een alternatief is het maken van foto's op de manual stand. Zet het diafragma op 16 en experimenteer met sluitertijden totdat je voldoende details ziet. Moet ergens in de buurt van 1/100 of 1/200 zijn.
De scherpte kan tegenvallen i.v.m. luchtonrust. Een open plek bij het water levert meestal de beste resultaten.
Een methode om luchtonrust te compenseren kan het stacken van opnames zijn. Maak meer opnamen achter elkaar en combineer deze met behulp van een stack programma. Een goed programma hiervoor is RegiStax van Cor Berrevoets (freeware).
Na enig experimenteerwerk zul je verbaasd zijn over de resultaten.
Succes, en mail me als je nog vragen hebt.
Coos
waar ik mij wel over verbaasde is dat de maan zoveel licht afgeeft dat de sluitertijd maar fractioneel langer was als "normale" foto's en dat het mij juist daarom verbaasde dat alle details wegvielen
Ik ga in ieder geval verder experimenteren met de geboden oplossingen. en ik duik daarbij ook nog even de boeken in om te zien wat ik nog meer als een mogelijke pre-instelling kan gebruiken.
Bedankt(':P')
Ik ga in ieder geval verder experimenteren met de geboden oplossingen. en ik duik daarbij ook nog even de boeken in om te zien wat ik nog meer als een mogelijke pre-instelling kan gebruiken.
Bedankt(':P')
- Ed Post
- Clublid
Misschien staan hier nog wat leuke tips? 

Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
De maan wordt net als de aarde door de zon verlicht. De helderheid van de maan is dus zowat hetzelfde als een "aards" onderwerp in volle zon.
Zoals al gemeld: als je de camera op een van de automaatstanden zet, wordt de belichtingsmeter beïnvloed door het omringende zwart van het heelal.
Gelukkig zit er nog steeds een M-instelling op de digitale consumentencamera's, zodat je de camera vast kunt zetten op je eigen gekozen diafragma EN eigen gekozen sluitertijd.
Met de "16-regel": diafragma 16, sluitertijd in de buurt van je ISO-waarde, dus bijvoorbeeld 1/125ste. Hou rekening met lichtverlies door de atmosfeer, en bedenk dat de maan geen ideale grijskaart is, en je komt uit op waarden zoals die waarmee Ed Post een werkelijke prachtfoto nam!
Denk er wel om dat als je langere tijden gaat gebruiken, de maan zelfs bewegingsonscherpte kan krijgen. Hij beweegt natuurlijk door het zwerk.
Succes met een mooi onderwerp! Groet, E.M. de Klerk
Zoals al gemeld: als je de camera op een van de automaatstanden zet, wordt de belichtingsmeter beïnvloed door het omringende zwart van het heelal.
Gelukkig zit er nog steeds een M-instelling op de digitale consumentencamera's, zodat je de camera vast kunt zetten op je eigen gekozen diafragma EN eigen gekozen sluitertijd.
Met de "16-regel": diafragma 16, sluitertijd in de buurt van je ISO-waarde, dus bijvoorbeeld 1/125ste. Hou rekening met lichtverlies door de atmosfeer, en bedenk dat de maan geen ideale grijskaart is, en je komt uit op waarden zoals die waarmee Ed Post een werkelijke prachtfoto nam!
Denk er wel om dat als je langere tijden gaat gebruiken, de maan zelfs bewegingsonscherpte kan krijgen. Hij beweegt natuurlijk door het zwerk.
Succes met een mooi onderwerp! Groet, E.M. de Klerk
-
- Forumlid
- Ed Post
- Clublid
Ikke???emdeklerk schreef:Hou rekening met lichtverlies door de atmosfeer, en bedenk dat de maan geen ideale grijskaart is, en je komt uit op waarden zoals die waarmee Ed Post een werkelijke prachtfoto nam!

Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Sorry Ed Post! Ik bedoel natuurlijk Leeuwarden. Als ik een posting tik scroll ik vaak even naar beneden om de namen van de postings goed over te nemen - alleen komen ze dan in omgekeerde volgorde. Omdat jouw naam dus bij die prachtopname te zien was, heb ik in de gauwigheid gedacht dat jij de maker was...
Maar zeg eens eerlijk, had je hem niet willen maken...? Ik in ieder geval wel...
Groeten, E.M. de Klerk
Maar zeg eens eerlijk, had je hem niet willen maken...? Ik in ieder geval wel...
Groeten, E.M. de Klerk