Digitaliseren van oude 60x60 dia's

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Digitaliseren van oude 60x60 dia's

Berichtdoor Hansjepansje » wo feb 11 2009 5:48 pm

M'n vader maakte 50 jaar geleden al kleurendia's met z'n boxje. De diaraampjes zijn 70x70 mm en de dia zelf 60x60 mm. De kwaliteit is nog vrij goed. Sommige dia's beginnen zwarte hoekjes te vertonen. Nu heb ik een hele doos staan en wil ze 'veilig stellen voor het nageslacht'.
Hoe kan ik deze dia's het beste digitaal vastleggen? Ik dacht ze maar één voor één op een goed scherm te projecteren en dan met de D90 een hoger resolutie foto te maken. Daarna met Photoshop optimaliseren en op een DVD branden. Iemand nog andere (betaalbare) manieren of tips?
Laatst gewijzigd door Hansjepansje op ma mar 02 2009 8:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Hansjepansje



Onderwerp:

Re: Digitaliseren van oude 70x70 dia's

Berichtdoor Jaap Driest » wo feb 11 2009 5:55 pm

Ik zou kijken of ik een keer van iemand een goeie negatiefscanner kan lenen.
Ik heb zelf een Epson 4990 en daarmee heb ik een hele serie 4 bij 4 dia's van mijn ex-schoon-grootvader gescand en dat geeft een heel behoorlijk resultaat. Ik weet van anderen dat ze met de Epson V500 mooir resultaten behalen.
Er zijn ook dedicated negatief-scanners (Nikon Coolscan), maar ik weet niet hoe goed die overweg kunnen met middenformaat dia's.
Jouw methode lijkt mij te veel kwaliteitsverlies opleveren.

Je mag met plezier mijn scanner een keer proberen, maar Friesland ligt nogal uit de slinger, dus dat is misschien wat ingewikkeld.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Digitaliseren van oude 70x70 dia's

Berichtdoor wim » wo feb 11 2009 6:03 pm

Momenteel boek ik met de eerder genoemde epson v500 leuke en betaalbare resultaten. Sneller en makkelijker als jouw procedure denk ik. Leuk om te doen. Direct verwerkbaar in ps
Gebruikersavatar
wim

Forumlid
Berichten: 654


Locatie: ermelo
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Digitaliseren van oude 60x60 dia's

Berichtdoor Motorwybe » di feb 02 2021 3:07 pm

Heb ongev. het zelfde probleem. K.b negatieven en dia's scanners zijn overal te koop, maar 6x6 negatieven , ho maar.
Ook op marktplaats niet. Heb nu in verhuisdoos een 6x6cm opening gemaakt, matglas er op, daar het negatief op en daar weer helder aandrukglas op .
Camera D7200 op statief er boven en verlichting in verhuisdoos.
Nadeel : mijn schuifzoom zakt steeds uit door zwaartekracht en de beeldranden zijn niet strak.
Wie weet betere oplossing, afgezien van aanschaf van dure prof. app ?
Motorwybe

Forumlid
Berichten: 51


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Digitaliseren van oude 60x60 dia's

Berichtdoor Motorwybe » di feb 02 2021 3:09 pm

Aanvulling : fotograferen met smartfone is geen optie, want ik heb een tremor , dus trillende handen.
Motorwybe

Forumlid
Berichten: 51


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Digitaliseren van oude 60x60 dia's

Berichtdoor EdvandeZilver » di feb 02 2021 3:39 pm

Motorwybe schreef:...mijn schuifzoom zakt steeds uit door zwaartekracht en de beeldranden zijn niet strak.
Wie weet betere oplossing, afgezien van aanschaf van dure prof. app ?

Je schuifzoom voorzien van een PTT elastiek en over het vaste én zoomdeel wikkelen.

Afbeelding

Iets ruimer fotograferen, eventueel rechtzetten en netjes in je bewerkingssoftware uitsnijden?
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Digitaliseren van oude 60x60 dia's

Berichtdoor cornelis » di feb 02 2021 8:30 pm

hansjepansje goedenavond: het programma wat ik afgelopen december maand hebt gebruikt heet Image Scan Tool
te samen met een scanner waar 14 dia's opgestapeld in konden : Ik had er een kleine duizend van mijn ouders kost je een paar dagen maar door de corane tijd heb je tijd.Dit gedaan op de windows comp. en daarna gelijk op een USB stikkie daarna heb ik ze overgezet op de I Mac beeld was een stuk beter dan op de windows comp.

gr. cornelis
cornelis

Forumlid
Berichten: 100


Locatie: Beverwijk
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Digitaliseren van oude 60x60 dia's

Berichtdoor hvds » di feb 02 2021 10:52 pm

cornelis schreef:hansjepansje goedenavond: het programma wat ik afgelopen december maand hebt gebruikt heet Image Scan Tool
te samen met een scanner waar 14 dia's opgestapeld in konden : Ik had er een kleine duizend van mijn ouders kost je een paar dagen maar door de corane tijd heb je tijd.Dit gedaan op de windows comp. en daarna gelijk op een USB stikkie daarna heb ik ze overgezet op de I Mac beeld was een stuk beter dan op de windows comp.

gr. cornelis


Denk dat hansje al 10 jaar klaar is hiermee, zijn post is uit 2009 !
Nikon & Canon camera’s met glaswerkjes waar altijd wel wat beters voor te vinden zal zijn, maar waar ik best tevreden mee ben.

in the race for quality there is no finish line!
Gebruikersavatar
hvds

Forumlid
Berichten: 189


Locatie: Ridderkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Digitaliseren van oude 60x60 dia's

Berichtdoor ben42 » wo feb 03 2021 1:26 pm

hvds schreef:Denk dat hansje al 10 jaar klaar is hiermee, zijn post is uit 2009 !
Nou, onderschat niet hoeveel tijd het dia's scannen kost. Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Digitaliseren van oude 60x60 dia's

Berichtdoor coosc » wo feb 03 2021 5:34 pm

Ik heb goeie resultaten bereikt met een Epson 500 die gebruik ik nu als backup voor mijn Nikon Super Coolscan 8000. De Nikon is net weer voor onderhoud naar NSP geweest en de resultaten zijn subliem. Ze zijn wel duur.
coosc

Forumlid
Berichten: 284


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Digitaliseren van oude 60x60 dia's

Berichtdoor phachnguyen » do feb 04 2021 8:07 pm

Ik heb toevalijk gisteren dit Video op YouTube gezien, míschien het een oplossing kan zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=6pnqF8G_wiM
M.v.g
Phach Nguyen
phachnguyen

Clublid
Berichten: 115


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten