donker onderwerp

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

donker onderwerp

Berichtdoor joerig1970 » vr nov 24 2006 4:32 am

wat doe ik verkeerd
mijn onderwerp is donker maar de achtergrond is wel goed

Afbeelding

grote foto staat hier http://album.zoom.nl/user/15002/images/3008/2310452/eBsktz.jpg.jpg

wie kan er me tips geven
joerig1970



Onderwerp:

Berichtdoor M.Oorthuis » vr nov 24 2006 10:01 am

Je doet niks verkeerd je camera stelt zichzelf zo in dat je achtergrond goe dbelicht is (hij staat waarschijnlijk op matrix meting), als je je cam instelt op spotmeting en scherpstelt op de vogel wordt die goed belicht, maar de indeale belichting kan je bereiken door op dezelfde manier de foto te maken maar nu met een invulflits. Stel je flitser in op slow-sync en maak nogmaals de foto dan is en je achtergrond goed belicht en je onderwerp :)
Gebruikersavatar
M.Oorthuis

Forumlid
Berichten: 3996


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Matchless » vr nov 24 2006 12:12 pm

Als je hem op spotmeting zou hebben gezet, dan zie je de hele lucht niet meer. Dit wordt dan een lichte vlek. Invulflitsen heeft inderdaad in dit geval wel zin, als het onderwerp (de vogel) niet te ver weg is tenminste.

Overigens vind ik het helemaal niet lelijk om alleen het silouet van de vogel te zien. Best een aardige foto dus.
Matchless



Onderwerp:

Berichtdoor joerig1970 » vr nov 24 2006 6:28 pm

bedankt voor jullie reactie

bedoel je met een invulflits - het flitsertje op je body zelf - of een sb-600 of sb-800 flits ( die moet ik dan nog kopen :) )
joerig1970



Onderwerp:

Berichtdoor M.Oorthuis » vr nov 24 2006 8:22 pm

joerig1970 schreef:bedankt voor jullie reactie

bedoel je met een invulflits - het flitsertje op je body zelf - of een sb-600 of sb-800 flits ( die moet ik dan nog kopen :) )


Kan allebei, SB-600 heeft uiteraard meer functies :)
Gebruikersavatar
M.Oorthuis

Forumlid
Berichten: 3996


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Josw » wo dec 27 2006 12:26 am

Hallo joerig,

Met een invulflits wordt bedoeld dat de flits niet voor de hele belichting hoeft te zorgen. Je kan hiermee enkel het onderwerp mee uitlichten.
De achter grond zal hierdoor niet wijzigen. Kijk maar eens naar de voorbeelden in een willekeurig foto (curus)boek. Dit wordt veel gebruikt bij portretfotografie. Uiteraard is de afstand wel maatgevend.

Groet,
Jos
Josw




Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten