Handbagage - Batterijen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Handbagage - Batterijen

Berichtdoor AlwinSitton » di jun 16 2009 9:00 pm

Ik vlieg voor de zoveelste keer met luchtvaartmaatschappij Transavia naar Turkije. Nu heb ik zwaarder materiaal dan vorig jaar. In dit geval heb ik nu in plaats van de Nikon D80 met MB-D80 de Nikon D300 met MB-D10. Nu zit ik overigens sterk over het gewicht heen wat toegestaan is. Vorig jaar had ik dat ook en kon ik een flinke smak geld gaan betalen. Dat is op zich geen probleem. Het probleem zit hem in het volgende, door een aantal collega's en mensen werd ik er op geattendeerd dat je maar een bepaalde hoeveelheid accu's bij je mocht hebben in je handbagage. Nu vraag ik mij dus af of ik de Nikon EN-EL4A gewoon in mijn handbagage kan stoppen. Ik heb namelijk op diverse website's gelezen dat er ook een maximum is aan het aantal mAh. Klopt dit? Of is dit klink klare onzin? Ik neem aan dat jullie toch ook gewoon reizen maken met dezelfde accu.
AlwinSitton



Onderwerp:

Re: Handbagage - Batterijen

Berichtdoor Brenzef » di jun 16 2009 9:07 pm

Ik heb er nooit iets over gehoord, en ook nooit last mee gehad.
Wat ik doe is een deel (meestal glas) in mijn koffer stoppen.
Werkt prima en als je het in een handddoek wikkelt geen problemen.
Batterijen ook gewoon in de koffer.
Gebruikersavatar
Brenzef

Forumlid
Berichten: 1801


Locatie: ISS Spacestation
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Handbagage - Batterijen

Berichtdoor Riemke » di jun 16 2009 10:04 pm

Nooit problemen mee gehad Alwin. Ik heb altijd een reserve-accu bij me voor de D2X. Ook wel eens twee, maar die heb ik nog nooit nodig gehad.
Deze accu's gaan erg lang mee. Ik heb verleden jaar in Turkije wel controle gehad, maar toen ik ze vertelde dat het allemaal bij mijn fotouitrusting hoorde kon ik zo doorlopen.
Dit jaar gaat er ook weer het nodige mee :D
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Gebruikersavatar
Riemke

Clublid
Berichten: 3597


Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Handbagage - Batterijen

Berichtdoor Cyrus » di jun 16 2009 10:18 pm

Die collega's van jou, gaan die wel eens met het vliegtuig? Vind het namelijk een "apart" verhaal.

Ik vlieg namelijk (minstens) 1x per maand en heb werkelijk nog nooit vragen of opmerkingen gehad over accu's die ik bij mij heb, of de capaciteit daarvan. Niet van mijn laptop, niet van mijn camera.

Het is wel zo dat de meeste maatschappijen strenge restricties kennen voor het formaat en gewicht van de tas die je als handbagage meeneemt (uit mijn hoofd max 50x40x30 cm en max 5 kilo voor de meeste maatschappijen). Misschien is daar de verwarring over.

Zogenaamde "natte" batterijen mogen niet (batterijen waaruit vloeistoffen kunnen lekken), denk hierbij bijvoorbeeld aan een auto-accu. De accu's van je camera vallen hier niet onder: dit zijn droge accu's en mogen dus gewoon mee.

Check desnoods zelf even op de site van Schiphol, daar kun je in ieder geval lezen wat niet mag.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Handbagage - Batterijen

Berichtdoor rovinge » di jun 16 2009 10:55 pm

Het meenemem van accus speelt voornamelijk als je vliegt van-en-naar Noord Amerika; Daar zijn wel degelijk regels over wat je aan accus, en wat voor een soort accus, je mag meenemen.

Daar wordt inderdaad aangeraden om de accus mee te nemen in je handbagage. Ook moeten accus en batterijen zo verpakt zijn dat ze op geen enkele manier 'kortsluiting' kunnen maken. De ENEL4 mag je gewoon los, of in de camera, meenemen; Wel wordt aangeraden bij losse batterijen het kapje erover heen te doen of de contactpunten afplakken met tape. Tevens controleert men wel eens of aan/uit knoppen van apparaten en cameras niet zomaar spontaan aangezet kunnen worden; ook die plak je tijdens de vlucht af met tape. Op de TSA site van US Homeland Security staat deze informatie over het meenemen van batterijen. In de US worden mijn fototassen altijd nog eens apart en handmatig gecontroleerd. Als ze zien dat je je huiswerk gedaan hebt zijn ze erg tevreden en doen ze verder niet meer moeilijk. Houdt ook rekening mee dat je batterijen geladen zijn, zodat je kunt aantonen dat het apparaat gewoon werkt wanneer er om gevraagd wordt. Dit geldt voornamelijk voor mobiele telefoons en laptops.

Mbt. de batterijen weet ik eerlijk gezegd niet of dit ook van toepassing is in andere landen.

Roel
rovinge



Onderwerp:

Re: Handbagage - Batterijen

Berichtdoor Cyrus » wo jun 17 2009 12:18 am

@rovinge: die regels ben ik ook bekend mee. In de afgelopen anderhalfjaar 3 keer naar Amerika gevlogen, zowel heen als terug totaal geen vragen, ondanks dat ik duidelijk een laptop en een compactcamera mee had. Ging voor werk, anders had ik wel de dSLR meegenomen. Maar dan kon de laptop niet mee, die was toch een stuk noodzakelijker :mrgreen:

Ook op de Amerikaanse overheidssite Safetravel valt te lezen dat het allemaal wel meevalt met restricties voor accus, mits voor persoonlijk gebruik.

Het kan dus verkeren, niettemin goede tips van je.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Handbagage - Batterijen

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo jun 17 2009 6:44 am

Je setje: Nikon F-401X | Nikon D300 | Nikon MB-D10 | Nikon SB-800 | Nikon R1C1 | Nikon DR-6 | Nikon MC-36 | Nikon GP-1 |
Nikkor 10.5mm F/2.8 | Nikkor 14-24mm F/2.8 | Nikkor 24-70mm F/2.8 | Nikkor 50mm F/1.8 | Nikkor 105mm F/2.8
past met gemak in m'n camera tasje van 40 x 30 x 20. Alles verpakt in foam materiaal. Overgewicht heb je dan wel maar dat hoeft niet op te vallen.
Ik kom aanlopen bij de balie met de schoudertas op m'n reiskoffer. De tas zet ik voor de balie op de grond en de koffer gaat op de band.

Of ik laat de schoudertas staan bij iemand die me wegbrengt. Heb je handbagage die tegen het maximum formaat aan zit, dan doet iedereen moeilijk. Vooral als je scheef komt aanlopen.

Andere tips op m'n website onder: met de camera op stap, vakantie tips.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Handbagage - Batterijen

Berichtdoor Matthieu » wo jun 17 2009 11:44 am

Hans Braakhuis schreef:Je setje: Nikon F-401X | Nikon D300 | Nikon MB-D10 | Nikon SB-800 | Nikon R1C1 | Nikon DR-6 | Nikon MC-36 | Nikon GP-1 |
Nikkor 10.5mm F/2.8 | Nikkor 14-24mm F/2.8 | Nikkor 24-70mm F/2.8 | Nikkor 50mm F/1.8 | Nikkor 105mm F/2.8
past met gemak in m'n camera tasje van 40 x 30 x 20. Alles verpakt in foam materiaal. Overgewicht heb je dan wel maar dat hoeft niet op te vallen.
Ik kom aanlopen bij de balie met de schoudertas op m'n reiskoffer. De tas zet ik voor de balie op de grond en de koffer gaat op de band.

Of ik laat de schoudertas staan bij iemand die me wegbrengt. Heb je handbagage die tegen het maximum formaat aan zit, dan doet iedereen moeilijk. Vooral als je scheef komt aanlopen.

Andere tips op m'n website onder: met de camera op stap, vakantie tips.


Dat klopt wel, maar tegenwoordig willen ze ook nog wel eens vragen om even uw handbagage bij de koffer op de band bij te plaatsen.
De handbagage even achterlaten bij de wegbrengers is dan op zich een goede optie.
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart


www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
Gebruikersavatar
Matthieu

Forumlid
Berichten: 2034


Locatie: Heerhugowaard
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Handbagage - Batterijen

Berichtdoor AlwinSitton » wo jun 17 2009 3:09 pm

Oké, dan is dat mij nu duidelijk. Ik neem gewoon m'n Samsonite Trekking rugzak mee, daar past alles gewoon in. M'n tas staat al deels gepakt [zo'n zin heb ik :oops: ]. Alles bij elkaar weegt mijn handbagage 6,5 kilo, iets te zwaar. Overigens neem ik niet alles mee, ik neem in plaats van mijn Manfrotto statief mijn RedGed statief mee, weegt heel wat minder en is vele malen compacter. De Nikon F 401X laat ik ook thuis, anders heb ik wel heel erg veel mij me.
AlwinSitton



Onderwerp:

Re: Handbagage - Batterijen

Berichtdoor Matthieu » wo jun 17 2009 8:59 pm

AlwinSitton schreef:Oké, dan is dat mij nu duidelijk. Ik neem gewoon m'n Samsonite Trekking rugzak mee, daar past alles gewoon in. M'n tas staat al deels gepakt [zo'n zin heb ik :oops: ]. Alles bij elkaar weegt mijn handbagage 6,5 kilo, iets te zwaar. Overigens neem ik niet alles mee, ik neem in plaats van mijn Manfrotto statief mijn RedGed statief mee, weegt heel wat minder en is vele malen compacter. De Nikon F 401X laat ik ook thuis, anders heb ik wel heel erg veel mij me.


Alvast goede vakantie !!!!
en veel fotoplezier :)
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart


www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
Gebruikersavatar
Matthieu

Forumlid
Berichten: 2034


Locatie: Heerhugowaard
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Handbagage - Batterijen

Berichtdoor TheChief » zo feb 04 2018 7:19 pm

Geef deze oude topic weer even een schop!

Denk speur eens op het forum naar dit onderwerp...
Ik vlieg volgende week met Finnair naar Finland voor een weekje wildernis. Heb ook de nodige batterijen voor mn DSLR, GoPro en Gimball mee en vroeg me af of dit toegestaan was. Op Finnair staat een heel verhaal met wat toegestaan is.
Ook na het versturen van een mail werd mij duidelijk gemaakt dat ik wel 20 batterijen mocht meenemen!!
"You are allowed to bring with you up to 20 Li-Ion batteries in carry-on baggage only, less than 100 Wh each and these batteries should be individually protected to prevent short circuits."

Vandaag Schiphol even gebeld om iets anders te checken en toch ook hun weer even gevraagd wat de regels zijn omtrent
het meenemen van batterijen in het vliegtuig. De medewerker aan de telefoon vertelde mij dat het alleen toegestaan is als
ruimbagage.... Ik vertellen wat ik van Finnair had doorgekregen en kreeg toen het advies van de helpdeskmedewerkers om
een mail naar de security van chiphol te sturen... Zo gezegd zo gedaan. Vrij snel een mail gekregen met als reactie dat het
de regels zijn van de luchtvaartmaatschappij....

Al met al vaag dus..... Ik gok het erop, zijn met z'n 4en dus verdeel de batterijen over onze rugzakken.
-Nikon D5200
-Nikon 18-105MM F/3.5-5.6G VR ED DX
-Nikon AF-S 35mm f/1.8G DX
-Manfrotto 190 Statief
-Caruba Skydex 10 rugzak
-Diverse filters
-Diverse macro voorzetlenzen
-Adapterring 67mm -> 52mm voor filters en voorzetlenzen
TheChief

Forumlid
Berichten: 45


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Handbagage - Batterijen

Berichtdoor John'47 » zo feb 04 2018 7:31 pm

Bij vliegen zijn lithium bevattende accu’s soms spontaan tot ontbranding gekomen. Die mogen maar beperkt en soms niet mee bij Amerikaanse maatschappijen. Andere accu’s en batterijen leveren dat risico niet op en mogen bij mijn weten altijd mee mits binnen de geldende gewichtsnormen
Van andere maatschappijen weet ik minder
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Handbagage - Batterijen

Berichtdoor JvdKooij » zo feb 04 2018 7:47 pm

Ik hou ze gewoon altijd in mijn handbagage. Nog nooit vragen over gehad en ik vlieg toch redelijk veel. Slechts 1 keer mijn tas leeg moeten maken en dat was bij een transit in st petersburg.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Handbagage - Batterijen

Berichtdoor henkk » zo feb 04 2018 9:25 pm

Batterijen NOOIT in ruimbagage. Altijd met originele bescherming of in het apparaat in de handbagage. Elk weldenkend mens kan dit verzinnen alhoewel de info soms afwijkt.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Handbagage - Batterijen

Berichtdoor Piepenholleke » zo feb 04 2018 11:09 pm

Bij de laatste vlucht naar Australië (2016), werd ik verwezen naar de voorschriften van de maatschappij waarmee werd gevlogen.
Daar stond alles netjes opgesomd. Als ik mij niet vergis, stond er ook iets vermeld over batterijen in de handbagage/bagageruim.
De voorschriften van de betreffende maatschappij zullen mogelijk uitkomst bieden. Per slot van rekening zijn zij verantwoordelijk voor een VEILIG vervoer, tenzij ........
Met vriendelijke groet,
Huub.
Piepenholleke

Forumlid
Berichten: 1021


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten