Ik loop er al een poosje over te denken om een fotokooi te maken om foto's te kunnen maken van mijn vogels.
Zijn er mensen die dit meer bij de hand hebben gehad? Waar moet je op letten, wat voor licht (en hoeveel) kun je het beste gebruiken? Wat voor lens? Wat voor achtergrond, ik heb zitten denken over grijs of evt verwisselbaar.
Fotokooi
Onderwerp:
Wat wil je met de vogelkooi, een natuurlijke achtergrond of een effen achtergrond. Grote vogels , kleine vogels ?
Ik maak al een aantal jaren foto's van postduiven die goed gepresteerd hebben. Ik heb gewoon een vierkante box, wit van binnen en een plexiglazen bovenkant voor de lampen. Dit glas wordt wel afgedekt met een lap witte voering voor het softere licht en ter bescherming van de vogels.
Als achtergrond heb ik platen in verschillende kleuren geverfd, zodat ik zelf kan kiezen wat ik mooi vind. die kan ik er gewoon inschuiven.
Aan de voorkant een plaat een gat met eventueel een stuk stof voor om de lens zodat de vogel niet kan wegvliegen.
Als lens gebruikte ik tot voor kort de 18-70 mm op ongeveer 30-35 mm.
soms heb ik ook de 28 mm gebruikt maar door de platen werd de horizon rond. Nu gebruik ik het liefst de 35 mm.
Ik maak al een aantal jaren foto's van postduiven die goed gepresteerd hebben. Ik heb gewoon een vierkante box, wit van binnen en een plexiglazen bovenkant voor de lampen. Dit glas wordt wel afgedekt met een lap witte voering voor het softere licht en ter bescherming van de vogels.
Als achtergrond heb ik platen in verschillende kleuren geverfd, zodat ik zelf kan kiezen wat ik mooi vind. die kan ik er gewoon inschuiven.
Aan de voorkant een plaat een gat met eventueel een stuk stof voor om de lens zodat de vogel niet kan wegvliegen.
Als lens gebruikte ik tot voor kort de 18-70 mm op ongeveer 30-35 mm.
soms heb ik ook de 28 mm gebruikt maar door de platen werd de horizon rond. Nu gebruik ik het liefst de 35 mm.
Onderwerp:
De vogels die ik in gedachten heb zijn parkieten, niet perse alleen grasparkieten, want ik vind grote parkieten ook mooi, hoewel ik het op het ogenblik bij de eersten houd. Ik kan mij ook voorstellen dat er wel eens een kanarie in zou komen. Meest kleiner dan een duif in elk geval.
Wel voornamelijk stokzitters, ik zie dat jouw duif op de grond staat.
Ik zat in eerste instantie te denken aan een effen achtergrond. Maar omdat parkieten in nogal wat smaken leverbaar zijn, zat ik wel te denken aan een verwisselbare achtergrond, met in elk geval een grijze variant.
Gebruik je ook nog een bepaalde kleur lamp of wordt dat door de precieze kleur van je witte lap al vernaggeld en doe je er het beste aan om de witbalans van de camera vantevoren vast te zetten?
Omdat ik geloof dat wat waard is gedaan te worden ook waard is om goed gedaan te worden, ben ik bereid om er een lens voor te kopen. Ik zat zelf te denken aan een 50mm, omdat dat vaak aangeraden wordt bij portretfotografie ivm de vervorming. De gebruikte lens heeft natuurlijk wel weer consequenties voor de grootte van de kooi.
Jij hebt het over een dichte box, gewoon allemaal dichte platen? Zodat de vogel niet afgeleid wordt door wat er buiten gebeurt? (Ook beheersing van je licht, natuurlijk.)
Op vogelclub werd me vanavond door iemand gezegd dat je aan je eigen kant het beste een doek kunt zetten, zodat de vogel je niet ziet maar wel hoort zodat ie jouw kant op gaat kijken en in elk geval niet met de rug naar je toe gaat zitten. Met een zitstok kun je wel forceren of je de vogel van opzij ziet of juist niet.
Ik heb ook een beetje op het net rondgekeken en alles wat ik daar zag waren dichte dozen, terwijl alles wat ik hier in de buurt gezien heb juist allemaal open kooien waren. (Van mensen die meer vogel dan foto goriënteerd zijn.) Je weet wel van die kooien waar in de voorkant een gat gemaakt is om de lens doorheen te steken.
De instructies die ik op het net tegenkwam, begonnen ook meestal, wat is de minimale afstand die je camera nodig heeft om scherp te stellen en omdat dat een lenseigenschap is, wil ik toch eerst een weloverwogen keuze van de lens maken.
En zo heeft jouw 35mm maar 25 cm nodig om scherp te stellen, terwijl 50mm 1.4 en 1.8 allebei minimaal 45 cm nodig hebben om scherp te stellen. (Of begrijp ik 'kortste gemarkeerde scherpstelafstand' verkeerd?)
Wel voornamelijk stokzitters, ik zie dat jouw duif op de grond staat.
Ik zat in eerste instantie te denken aan een effen achtergrond. Maar omdat parkieten in nogal wat smaken leverbaar zijn, zat ik wel te denken aan een verwisselbare achtergrond, met in elk geval een grijze variant.
Gebruik je ook nog een bepaalde kleur lamp of wordt dat door de precieze kleur van je witte lap al vernaggeld en doe je er het beste aan om de witbalans van de camera vantevoren vast te zetten?
Omdat ik geloof dat wat waard is gedaan te worden ook waard is om goed gedaan te worden, ben ik bereid om er een lens voor te kopen. Ik zat zelf te denken aan een 50mm, omdat dat vaak aangeraden wordt bij portretfotografie ivm de vervorming. De gebruikte lens heeft natuurlijk wel weer consequenties voor de grootte van de kooi.
Jij hebt het over een dichte box, gewoon allemaal dichte platen? Zodat de vogel niet afgeleid wordt door wat er buiten gebeurt? (Ook beheersing van je licht, natuurlijk.)
Op vogelclub werd me vanavond door iemand gezegd dat je aan je eigen kant het beste een doek kunt zetten, zodat de vogel je niet ziet maar wel hoort zodat ie jouw kant op gaat kijken en in elk geval niet met de rug naar je toe gaat zitten. Met een zitstok kun je wel forceren of je de vogel van opzij ziet of juist niet.
Ik heb ook een beetje op het net rondgekeken en alles wat ik daar zag waren dichte dozen, terwijl alles wat ik hier in de buurt gezien heb juist allemaal open kooien waren. (Van mensen die meer vogel dan foto goriënteerd zijn.) Je weet wel van die kooien waar in de voorkant een gat gemaakt is om de lens doorheen te steken.
De instructies die ik op het net tegenkwam, begonnen ook meestal, wat is de minimale afstand die je camera nodig heeft om scherp te stellen en omdat dat een lenseigenschap is, wil ik toch eerst een weloverwogen keuze van de lens maken.
En zo heeft jouw 35mm maar 25 cm nodig om scherp te stellen, terwijl 50mm 1.4 en 1.8 allebei minimaal 45 cm nodig hebben om scherp te stellen. (Of begrijp ik 'kortste gemarkeerde scherpstelafstand' verkeerd?)
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Onderwerp:
Portretlens voor de vogelaar
Hallo Roelof,
Zoals al eerder op verschillende draadjes op dit forum naar voren is gekomen, is de 50mm niet de ideale portretlens.
Ik weet de "geleerden" spreken elkaar nog wel eens tegen hier op het forum, maar als portretlens en juist als je beeldvullend wil werken, geeft de 50mm vertekening.
Je kan niet simpel zeggen een 50mm wordt 75mm op digitaal.
Je krijgt wel het effect omdat je een kleinere sensor heb dan je filmnegatief.
Maar de 50mm vertekent op een anologe camera en houd zijn eigenschappen op de digitale camera.
Je kan beter gaan naar minimaal 90mm of 105mm, ik denk dat je daar meer aan hebt.
Parkieten en dergelijke kleine vogeltjes wil je waarschijnlijk ook beeldvullend vastleggen, dan zit je met een 50mm er heel dicht op en dat geeft voor de vogels ook weer onrust lijkt mij.
Hans Braakhuis heeft in zijn objectievenboek het een en ander geschreven kan je lezen op zijn site bij objectievenadvies:
En als iemand het kan weten, is hij het wel.
Ik hoop dat je er wat mee kan en laat eens weten hoe het verder gaat.
Groetjes George
Zoals al eerder op verschillende draadjes op dit forum naar voren is gekomen, is de 50mm niet de ideale portretlens.
Ik weet de "geleerden" spreken elkaar nog wel eens tegen hier op het forum, maar als portretlens en juist als je beeldvullend wil werken, geeft de 50mm vertekening.
Je kan niet simpel zeggen een 50mm wordt 75mm op digitaal.
Je krijgt wel het effect omdat je een kleinere sensor heb dan je filmnegatief.
Maar de 50mm vertekent op een anologe camera en houd zijn eigenschappen op de digitale camera.
Je kan beter gaan naar minimaal 90mm of 105mm, ik denk dat je daar meer aan hebt.
Parkieten en dergelijke kleine vogeltjes wil je waarschijnlijk ook beeldvullend vastleggen, dan zit je met een 50mm er heel dicht op en dat geeft voor de vogels ook weer onrust lijkt mij.
Hans Braakhuis heeft in zijn objectievenboek het een en ander geschreven kan je lezen op zijn site bij objectievenadvies:
Code: Selecteer alles
De 50 millimeter heeft een klein nadeel. Op de digitale reflex werken ze als 75 millimeter, en
dat lijkt bijna genoeg te zijn om er portretten mee te kunnen maken. Het nadeel is dat je
redelijk dicht op je onderwerp moet gaan zitten. En je houdt het perspectief van een 50
millimeter, dat vertekend dus enigszins. Een 50 millimeter is dus niet goed geschikt voor
echte portretten.
En als iemand het kan weten, is hij het wel.
Ik hoop dat je er wat mee kan en laat eens weten hoe het verder gaat.
Groetjes George
Blijf het objectief bekijken
-
- Berichten: 8094
- Locatie: Ergens
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Onderwerp:
Zou een kleur 96 TL niet het beste zijn voor vogels ?
Ik heb me wel eens laten vertellen door een parkietenkweker dat ze dat op wedstrijden ook gebruiken om de kleuren van de vogels te beoordelen, benaderd het beste daglicht en heeft een breed spectrum.
Hij beweerde zelfs dat dat zijn vogels mooier van kleur zijn geworden sinds hij die lampen in zijn kooi heeft.
Maar het kan natuurlijk ook dat hij die kleuren nooit goed heeft gezien met zijn oude lampen.
Luc.
Ik heb me wel eens laten vertellen door een parkietenkweker dat ze dat op wedstrijden ook gebruiken om de kleuren van de vogels te beoordelen, benaderd het beste daglicht en heeft een breed spectrum.
Hij beweerde zelfs dat dat zijn vogels mooier van kleur zijn geworden sinds hij die lampen in zijn kooi heeft.
Maar het kan natuurlijk ook dat hij die kleuren nooit goed heeft gezien met zijn oude lampen.
Luc.
Onderwerp:
Sorry Vincent
Sorry Vincent,
Die discussie is mij waarschijnlijk even ontgaan, was die toevallig in de periode 12 november t/m 14 december 2006?
Ja toen zat ik in Suriname en helaas daar had ik geen internet.
Maar nogmaals mijn verontschuldigingen en ................ zijn jullie er toen uitgekomen?
Ik zal eens trachten in het archief te spitten.
Groetjes George
Die discussie is mij waarschijnlijk even ontgaan, was die toevallig in de periode 12 november t/m 14 december 2006?
Ja toen zat ik in Suriname en helaas daar had ik geen internet.
Maar nogmaals mijn verontschuldigingen en ................ zijn jullie er toen uitgekomen?
Ik zal eens trachten in het archief te spitten.
Groetjes George
Blijf het objectief bekijken
-
- Berichten: 8094
- Locatie: Ergens
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Onderwerp:
luc schreef:Zou een kleur 96 TL niet het beste zijn voor vogels ?
Ik weet dat het met keuringen nogal precies komt, maar dan mogen er ook vooral geen doeken tussen de lamp en de vogel zitten, hoewel de lampen wel een stuk verder van de vogel af zitten dan ik in gedachten voor een vogelkooi.
Vandaar ook mijn vraag of het gebruik van een witte doek het effect van een speciale kleur niet wat teniet zou doen. En met een DSLR kun je de witbalans instellen.
George Fennes schreef:Je kan beter gaan naar minimaal 90mm of 105mm, ik denk dat je daar meer aan hebt.
Parkieten en dergelijke kleine vogeltjes wil je waarschijnlijk ook beeldvullend vastleggen, dan zit je met een 50mm er heel dicht op en dat geeft voor de vogels ook weer onrust lijkt mij.
Om een grasparkiet niet meer dan beeldvullend te krijgen, moet ik er met 50 mm al 50 cm af zitten, met een 105 mm lens is dat dus al meer dan een meter, anders krijg ik hem er niet helemaal op, voor grotere vogels zou dat dus nog meer worden. Dan kom ik wel uit op een joekel van een fotokooi, ik had eigenlijk iets mobiels in gedachten.
Ik snap nu waarom Dryade een 35 mm gebruikt.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Onderwerp:
k weet dat het met keuringen nogal precies komt, maar dan mogen er ook vooral geen doeken tussen de lamp en de vogel zitten, hoewel de lampen wel een stuk verder van de vogel af zitten dan ik in gedachten voor een vogelkooi.
Vandaar ook mijn vraag of het gebruik van een witte doek het effect van een speciale kleur niet wat teniet zou doen. En met een DSLR kun je de witbalans instellen.
Gereflecteerd licht kan de kleur beïnvloeden maar als je al begint met een sterk afwijkende lichtbron kunnen er bepaalde kleuren, vooral bijvoorbeeld nuances bruintinten gezien worden als een kleur.
Dit omdat ze dan deels buiten het spectrum vallen of om dat er op die plaats dips in het spectrum zitten wat bijv. bij veel ongecorrigeerde standaard TL het geval is.
Wat je kunt zien is altijd gereflecteerd licht maar als die kleur niet in het licht zit van je bron dan zie je het dus niet.
je kunt dan de kleurtemperatuur wel corrigeren (witbalans) maar je mist dan nog steeds de fijne nuances.
Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten