Bruidsfotografie, een introductie

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Berichtdoor paparazzi » zo feb 18 2007 10:55 pm

't Zijn nochthans geen lage tarieven wat die fotografen rekenen voor de reportage... Met die prijzen mogen ze er de cd met foto's wel bij doen.

Overigens denk ik dat ook als er geen amateurfotograaf meeloopt de meeste mensen wel een scanner hebben of iemand kennen die dat heeft, om de foto's zelf te digitaliseren en bij te bestellen. Als zo'n fotograaf je al 'n rib uit je lijf heeft gekost met 'n tarief van 1500 euro, dan zit je niet te wachten op nabestellingen van 'n tientje per stuk.
paparazzi



Onderwerp:

bruidsfotografie door prof of amateur

Berichtdoor Gert Wagelaar » ma feb 19 2007 9:16 pm

Sorry hoor, maar ik lees hier een theoretische discussie over prof of amateur, maar wat zijn dan de foto's die gemaakt zijn, die van a90 heb ik mogen bekijken, maar sorry, dat is niet mijn fotograaf voor zo'n dag, mensen laat die discussie over techniek nou eens los, ga echt fotograferen
Gert Wagelaar



Onderwerp:

Berichtdoor evertfoto » di feb 20 2007 8:09 pm

Een goede bruidsfotograaf kost geld. Hij of zij werkt er dan ook hard voor.
Veel werk moet achteraf gedaan worden. Afdrukken bestellen, album samenstellen. Goed en secuur plakken (zonder vingerafdrukken)
Een mooi, losbladig leeg album kost veel geld. (100 tot 300 euro)
Afdrukken 13/18 via het vaklab, enz.
Bruidsparen geven wel b.v. 10duizend euro uit voor een feest, maar de fotograaf mag niet veel kosten.
Twee dagen na het feest is het meeste alweer doorgespoeld via het toilet.
Het fotoalbum moet nog jaren met plezier bekeken kunnen worden.
evertfoto



Onderwerp:

Re: Bruiloft

Berichtdoor Fera Albi » za mar 31 2007 1:44 pm

George Fennes schreef:.....
De officiele fotograaf, moet alles regiseren en de foto's kunnen daardoor wat stijfjes worden omdat het bruidspaar met die fotograaf bezig is.
Jij daarentegen kan dan de ongedwongen kiekjes maken omdat men niet op jou let en dat zijn vaak net die plaatjes waar veel meer emotie in zit.....


Helemaal mee eens. Laat die beginner op deze wijze leren van de Prof en de Prof zijn voordeel doen met die extra input en back-up.
Uiteindelijk gaat het er om de opdrachtgevers (het bruidspaar, de feestvarkens, de jubilaris ...) er een mooi album aan overhouden.
:)

Groet van Hans
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...
Gebruikersavatar
Fera Albi

Clublid
Berichten: 1308


Locatie: Lichtstad (Eindhoven)

Onderwerp:

Berichtdoor ElRonno » di mei 29 2007 4:07 pm

Wow, veel goede tips. Maar nu even van geld weer terug naar fotografie.

Nog een tip: maak vooraf, samen met het bruidspaar, de keuze of je bescheiden op de achtergrond blijft of rustig op de voorgrond treed voor het beste plaatje. Er is een groot gebied, ook in het resultaat, of je een foto maakt van 'de kus' zittend vanuit het publiek of staand op een stoel pal achter de ambtenaar van de burgelijke stand. En daartussen is ook van alles mogelijk.

Ben je reservefotograaf, loop dan niet de echte fotograaf en de weg en doe je best om zelf niet steeds op zijn foto's te staan, zeker niet als je fratsen uithaalt zoals op stoelen klimmen.

En hiermee samenhangend: kleed je bij voorkeur onopvallend, want je loopt continu door het beeld van publiek en andere fotografen. En niet alleen een zwart pak en wit overhemd, want je zult merken dat het zweten geblazen is en dat je dat jasje al snel uit doet en dan ben je een felle witte vlek. Zowiezo beperkt zo'n jasje je bewegingsruimte in de schouders.

Nog een tipje voor de voorbereiding: als je vooraf het licht op de locaties gaat bekijken, check dan ook even de kleur en hoogte van het plafond. Dat weet je of je indirect kunt flitsen of dan je andere opties moet zoeken (via de muur, of met een kabel de flitser wat hoger houden, of ...).

Op zo'n dag maak je nogal wat portretjes (behalve het bruidspaar natuurlijk iedereen op de eerste rij in het gemeentehuis). Als je sterk afhankelijk bent van flitslicht, doe dat dan niet met een externe flitser op de camera en de camera op z'n kant. Het licht komt dan heel onnatuurlijk van de zijkant. Hou de flitser dan boven de camera (met een bracket of kabel, liever niet met de draadloze mogelijkheden want door de voorflitsen gaan mensen knipperen).

En inderdaad, zoals gezegd misschien wel het belangrijkste: wees bescheiden in je kunnen. Een huwelijk fotograferen is verdomd moeilijk, dingen als de ringen en de kus zijn razendsnel voorbij. Als je dit nog niet beheerst, begin er dan niet aan, want je ontneemt mensen mooie foto's van het mooiste moment van hun leven. Iets te vaak heb ik in fora op internet berichten gelezen als 'Morgen schiet ik mijn eerste huwelijk, hoe moet dat eigenlijk?'. Vandaar dat ik het zelf zelden doe.
ElRonno

Forumlid
Berichten: 2743


Locatie: Eanske
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Bruidsfotografie, een introductie

Berichtdoor Tammo Schut » wo jun 20 2007 9:48 pm

Als nieuw lid ben ik blij dit onderwerp tegen te komen.
Tot vorig jaar heb ik verzoeken om een huwelijksreportage te doen afgewimpeld. De drempel was voor mij te hoog en ik zat liever in de natuur.
Vorig jaar ben ik ingegaan op een verzoek om alleen een huwelijksvoltrekking op het stadhuis te fotograferen. Later een volledige trouwerij van een nichtje. Gelukkig positieve reacties gehad. Vorige week opnieuw een reportage waarbij enkele foto's de mist in gingen. ( zie problemen nikon D200) Maar gelukkig voldoende materiaal om wat te kunnen misssen. Ik denk dat de meeste fotografen wel materiaal weg moet doen.
Een volgende trouwerij heeft zich aangediend. Daarover wil ik graag een paar tips hebben. De fotocessie met het bruidspaar zal op een zandverstuiving plaatsvinden. Je kent dat wel; Grote open vlakte met veel zand en af en toe groepjes bomen. Vaak dennen en ook wel berken. Maar overwegend zand.
Veel licht, licht zand, misschien een blauwe lucht, een witte bruidsjapon?? en de bruidegom een donker pak?? Veel contrast. Alles is mogelijk.
Wie komt er met tips betreffende belichting, mogelijkheden en onmogelijkheden, valkuilen etc.
Fotocessie is in de tweede helft van de middag.
Tammo Schut



Onderwerp:

Berichtdoor differhans » wo jun 20 2007 10:28 pm

Hoi Tammo,
zandverstuiving :shock:

tweede camera, hoef je geen lenzen te wisselen.

Succes en Groet Hans5
differhans



Onderwerp:

pola

Berichtdoor George Fennes » do jun 21 2007 8:18 am

Hoi Tammo,

Als er veel wit is en een zonnige dag, zou een pola filter dan uitkomst kunne bieden?

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik kan me er iets bij voorstellen.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

dubbel

Berichtdoor George Fennes » do jun 21 2007 8:23 am

En een tweede camera zoals Hans5 zegt is ook niet verkeerd, geen lenswissel, dus minder kans op stof en vuil op de sensor.

Maar ook als het een en ander uitvalt, kan je rustig verder knippen.

In het verleden toen ik redelijk veel trouwreportages maakte met analoog, had ik alles dubbel bij me 2x een 801(s) flitser SB-23 en 24 en een aantal objectieven.

Is wel een investering, maar ik moet er niet aan denken dat er met de opnames iets mis zou gaan, je kan het nooit meer overdoen.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor MvBoetzelaer » do jun 21 2007 8:51 am

Zandverstuiving, grote lichte vlakte, zwart pak van de bruidegom valt weg. Zorg ervoor dat je 1/3 tot 2/3 stop overbelicht, zodat de donkere delen niet dicht lopen. Je zult wat details in de lichte zandvlakte uit moeten laten branden. Neem een goede (externe) flitser mee, zodat je invulflits kunt gebruiken.

Spreek goed af hoeveel tijd je neemt voor selectie en nabewerking. Ik zou je zeker aanraden in RAW te werken, zodat je achteraf maximale mogelijkheid hebt voor correcties. Nadeel is dat je elke foto in de nabewerking tenminste om moet zetten in JPG en dat kan veel tijd kosten.

Succes!
En post de leukste plaatjes hier.
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
MvBoetzelaer

Clublid
Berichten: 1255


Locatie: Hilversum
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Rogier » do jun 21 2007 10:29 am

Ik heb onlangs ook een bruidsreportage op een zandvlakte geschoten. De lichtmeting heb ik handmatig gedaan, een grijskaart is hierbij erg handig. Daarnaast was een assistent met een reflectiescherm een absolute uitkomst. Vooral als je fotografeert met de zon (schuin) achter het bruidspaar helpt dat ontzettend om contrasten op te heffen en het bruidspaar van voren in te vullen.

Overbelichten zou ik niet te snel doen, omdat je grote kans heb detail in de jurk van de bruid te verliezen. Dit is natuurlijk afhankelijk van de jurk. Een witte jurk met veel kant of thule is sneller uitgebeten dan een crème of rode.

Tweede camera is niet handig, is een absolute must! Niet alleen omdat je geen tijd hebt om lenzen te wisselen, maar ook omdat je gewoon door moet kunnen als een camera het begeeft.

Ik schiet altijd alles in RAW. Als je dat normaal niet doet zou ik het in dit geval wel doen, geeft je gewoon iets meer speelruimte. Zorg dat je van te voren je nabewerking onder de knie hebt, scheelt je veel tijd bij het verwerken van de reportage.

Succes!
Rogier



Onderwerp:

Berichtdoor harry bul » do jun 21 2007 1:25 pm

Als ik dit allemaal lees ga ik het maar weer afzeggen denk ik nee hoor maar heb wel handige tips gelezen bedankt daarvoor.
Heb afgelopen weekend paardesport gedaan dressuur/springen was voor mij ook de eerste keer maar is ook heel goed gegaan. was ingehuurd door een proffessionele fotograaf die het niet alleen afkon.
Dus ook proffessioneel en semi proffessioneel kunnen goed samenwerken.
Ongeveer samen 5000 foto's gemaakt waarvan 100 ongeveer niet bruikbaar waren.
Alles gedaan met de 80/400mm VR de prof met de D200 80/400mm VR.
Over twee weken heb ik een bruidsreportage maar moet er wel bijzeggen alleen voor de buitenfoto's.
En daar ben ik niet zo bang voor dat het niet goed zal gaan heb daar wel redelijk ervaring in.

Harry
harry bul



Onderwerp:

Berichtdoor Smilda.NET » do jun 21 2007 7:59 pm

Eventueel met ondersteuning van een andere fotograaf moet het je zeker gaan lukken, ik zou het echt niet al te snel gaan afzeggen als ik jouw was...
Smilda.NET



Onderwerp:

Berichtdoor MvBoetzelaer » do jun 21 2007 9:50 pm

En nog wat: trek schoenen aan met zachte (rubber) zolen. Dat voorkomt dat je klik-klak over de vloer naar je mooiste plaatje van de dag hobbelt. Zeer storend voor iedereen.

Succes!
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
MvBoetzelaer

Clublid
Berichten: 1255


Locatie: Hilversum
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor rik6230 » do jun 21 2007 10:17 pm

Heeeel veel zeeeer bruikbare informatie.

Bedankt !!

groet,
Rik
rik6230




Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten