foto's van schilderijen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

foto's van schilderijen

Berichtdoor Jenna » wo feb 21 2007 7:40 pm

Beste mensen,

Ik (hobby fotograaf en nieuw in de club) ben gevraagd door een kennisje om foto's te maken van haar schilderijen om hiermee een portefolio te maken van haar werk.

Ze weet dat ik een amateur ben en eigenlijk voornamelijk foto's maak van dieren en natuur, liefst in actie, maar wil toch graag dat ik het probeer.

Ik zie het wel als een uitdaging, maar heb geen idee hoe ik dit het beste aan kan pakken. Daarom vraag ik jullie hulp.

Ik heb een Nikon D70 met 2 lenzen, AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm en AF Zoom-Nikkor ED 70-300mm f/4-5.6D. De foto's worden gemaakt in haar atelier waar goed licht is en het gaat om het fotograveren van abstracte kunst. (voornamelijk blauw en rood tinten)

Graag jullie advies en tips!

Alvast bedankt,
Groet Jenna
Jenna



Onderwerp:

Berichtdoor Roelof » wo feb 21 2007 8:01 pm

Fotografeer ze met een brandpunt van ca 100 mm als je daare ruimte genoeg voor hebt. Zorg ervoor dat het schilderij gelijkmatig belicht wordt en dat het licht niet glimt op het schilderij.
Zet de camera zo dat de sensor en het schilderij parallel lopen en het midden van het schilderij ook in het midden van de foto valt.
Schiet in RAW, dan kun je de witbalans het makkelijkst corrigeren als je toch kleurafwijkingen hebt.
Gebruik een statief en een zo laag mogelijke ISO waarde.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Gebruikersavatar
Roelof

Clublid
Berichten: 5390


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor BUG322 » wo feb 21 2007 8:34 pm

Neem in iedergeval een prime(vast brandpunt)
Zelf heb ik de 130 euro 50MM 1,8

dat geeft resultaten zoals bv hieronder:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

dit ging prima op een statief waarschijnlijk nog beter

groetjes
BUG322



Onderwerp:

Berichtdoor Meneer Zjeroen » do feb 22 2007 11:00 pm

i.d.d. de 50mm is hier perfect voor, en buiten op een bewolkte dag geeft voor dit soort reproducties altijd een heel bruikbaar en gelijkmatig licht...
Meneer Zjeroen



Onderwerp:

Mooi

Berichtdoor George Fennes » do feb 22 2007 11:09 pm

Ziet er inderdaad erg goed uit en ik denk als je het met de 50mm doet, diafragma 5.6 - 8 heel bruikbaar is.

Maar zou een Macro lens niet nog betere resultaten geven?

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor KAMIKAZE-FREAK » vr feb 23 2007 3:28 pm

een velle lamp op een wit plafond wil volgens mij ook wel goed helpen om een goede gelijkmatige verlichting te krijgen binnenhuis
KAMIKAZE-FREAK



Onderwerp:

Berichtdoor Karel Giesen » vr feb 23 2007 9:52 pm

Dag Jenna,

Ik kan mij grotendeels bij Roelof aansluiten. Goed gelijkmatig licht is belangrijk en vooral bij olieverfschilderijen oppassen met reflecties. Dat worden lelijke witte vlekken op de foto. Een statief is bijna onontbeerlijk, alhoewel wij vorig jaar een clubdag hebben georganiseerd in het Museum voor Moderne Kunst in Arnhem, waar niet geflitst en alleen zonder statief gefotografeerd mocht worden. De resultaten waren toch niet slecht. Belangrijk is wel dat je een lichtsterk objectief hebt. Een 50mm f1,8 is ideaal. Het beste is als je de witbalans precies afstemt op het gebruikte licht. Hoe dat moet kun je vinden in de handleiding onder 'witbalans vooringesteld'.

succes,

Karel
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.
Gebruikersavatar
Karel Giesen

Forumlid
Berichten: 422


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Jenna » za feb 24 2007 12:50 pm

Bedankt voor de tips! Ik ga er mee aan de slag.
Ik vind het ook wel leuk om uit te proberen voor een zo goed mogelijk resultaat.
Jenna



Onderwerp:

Berichtdoor Pindar01 » zo feb 25 2007 4:37 am

Is het verstandig om bij de AF-D 50 mm een zonnekap te monteren?

Binnen zal het niet nodig zijn, maar buiten bij een zonnetje, of is het overdreven?
:roll:
Ik ben namelijk ook nog opzoek naar een lichtsterke lens en lees veel positieve reactie op dit model :)

Groet: Michel
Pindar01



Onderwerp:

Re: foto's van schilderijen

Berichtdoor L.Cavalier » zo feb 25 2007 11:43 am

Jenna schreef:Beste mensen,

Ik (hobby fotograaf en nieuw in de club) ben gevraagd door een kennisje om foto's te maken van haar schilderijen om hiermee een portefolio te maken van haar werk.

Ze weet dat ik een amateur ben en eigenlijk voornamelijk foto's maak van dieren en natuur, liefst in actie, maar wil toch graag dat ik het probeer.

Ik zie het wel als een uitdaging, maar heb geen idee hoe ik dit het beste aan kan pakken. Daarom vraag ik jullie hulp.

Ik heb een Nikon D70 met 2 lenzen, AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm en AF Zoom-Nikkor ED 70-300mm f/4-5.6D. De foto's worden gemaakt in haar atelier waar goed licht is en het gaat om het fotograveren van abstracte kunst. (voornamelijk blauw en rood tinten)

Graag jullie advies en tips!

Alvast bedankt,
Groet Jenna


Dit zijn allemaal zeer goede tips van de forumleden,ter aanvulling als Je geen extra lampen of flitsers ter beschikking hebt,zoek dan in het atelier naar de beste plaats van belichting en maak daar Uw witbalans,hang dan alle schilderijen op de zelfde plaats,ook het gebruik van een polarizatie filter kan soms wonderen doen(vooral met olieverf en verniste schilderijen)
succes :D
Gebruikersavatar
L.Cavalier

Forumlid
Berichten: 161


Locatie: Kapellen

Onderwerp:

Berichtdoor evertfoto » zo feb 25 2007 11:52 am

Pindar01 schreef:Is het verstandig om bij de AF-D 50 mm een zonnekap te monteren?

Binnen zal het niet nodig zijn, maar buiten bij een zonnetje, of is het overdreven?
:roll:
Ik ben namelijk ook nog opzoek naar een lichtsterke lens en lees veel positieve reactie op dit model :)

Groet: Michel


Het is altijd verstandig en naar mijn een must om altijd een zonnekap te monteren.
evertfoto




Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten