Los flitsen met SB900 en D300s

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Los flitsen met SB900 en D300s

Berichtdoor AdvdN » vr nov 05 2010 9:40 am

Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om de flister (SB900) te laten flitsen zonder dat de ingebouwde flitser bij de D300s afgaat?
Ik heb allerlei instellingen al uitgeporobeerd maar tot op heden is het me niet gelukt. Graag tips, wat ik zou moeten doen!

Mvrgr.,

Ad
AdvdN



Onderwerp:

Los flitsen met SB900 en D300s

Berichtdoor Guy » vr nov 05 2010 9:44 am

Heej,

Je kan je ingebouwde flitser gebruiken in de commandor stand en die flitst niet mee! Geeft alleen een pulsje licht naar je SB-900. Anders moet je met een kabel of triggers gaan werken.

Greetzz
Guy
Guy



Onderwerp:

Re: Los flitsen met SB900 en D300s

Berichtdoor ReneG » vr nov 05 2010 10:22 am

Ik denk dat hij de ingebouwde flitser al als commander gebruikt?

Zelfs als de flitser van de D300s is opgeklapt en je hem als commander gebruikt en de interne flitser in het commander menu uitschakelt (dan staat hij uit mijn hoofd meen ik op -- of zoiets), zal de flitser op de D300s lichtpulsen afgeven om de SB900 aan te sturen. Maar de interne flitser flitst dan niet. Oftewel, je ziet 'flitsjes' maar die 'doen niet mee' qua belichting.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Los flitsen met SB900 en D300s

Berichtdoor AdvdN » vr nov 05 2010 12:43 pm

ReneG schreef:Ik denk dat hij de ingebouwde flitser al als commander gebruikt?

Hartelijk dank voor jullie snelle reacties.

Zelfs als de flitser van de D300s is opgeklapt en je hem als commander gebruikt en de interne flitser in het commander menu uitschakelt (dan staat hij uit mijn hoofd meen ik op -- of zoiets), zal de flitser op de D300s lichtpulsen afgeven om de SB900 aan te sturen. Maar de interne flitser flitst dan niet. Oftewel, je ziet 'flitsjes' maar die 'doen niet mee' qua belichting.


Inderdaad dit is het geval. Ziet heel duidelijk flitsjes. Juist omdat ik iets in close up en /of macro wil gaan fotograferen, ben ik bang dat deze flitsje van invloed zouden kunnen zijn en evnetueel een reflectie op glanzende voorwerpen zouden kunnen geven.

Mvrgr.,

Ad
AdvdN



Onderwerp:

Re: Los flitsen met SB900 en D300s

Berichtdoor Melliw » vr nov 05 2010 12:56 pm

Dat flitsje is om de SB aan te sturen. Hij gaat iets eerder af dan de sluiter opengaat. Dus je zult het niet zien op de foto.
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.
Gebruikersavatar
Melliw

Clublid
Berichten: 2346


Locatie: IJsselmuiden
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Los flitsen met SB900 en D300s

Berichtdoor Léon Obers » vr nov 05 2010 12:59 pm

Die puls-flitsjes om je SB900 aan te sturen, hebben plaats vóór de opname. Dus doen niet mee in de belichting van je onderwerp.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr nov 05 2010 3:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Los flitsen met SB900 en D300s

Berichtdoor Grojan » vr nov 05 2010 1:08 pm

De flits kan wel zichtbaar zijn in spiegelende onderwerpen en bij close-up opnamen, daarom is er het Nikon SG-3IR IR-filter,
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... ilter.html .

Groeten Jan.
Gebruikersavatar
Grojan

Forumlid
Berichten: 812



Onderwerp:

Re: Los flitsen met SB900 en D300s

Berichtdoor Léon Obers » vr nov 05 2010 1:35 pm

Dat hulp-dingetje gebruik je om de interne flitser af te dekken als je met de interne flitser andere dan Nikon flitsers via "slave" mee wilt te laten flitsen en je de interne flitser op handbediening moet zetten.
Maar de SB900 flitser kun je juist aansturen in de "commander" mode, zonder de ingebouwde flitser als "opname"-flitser te laten uitlichten.
Dan heb je dat dingetje helemaal niet nodig.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr nov 05 2010 3:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Los flitsen met SB900 en D300s

Berichtdoor MarcoJ » vr nov 05 2010 2:35 pm

en toch heeft Grojan gelijk. In geval van spiegelende oppervlakken zie je toch de interne flitser terug...
MarcoJ



Onderwerp:

Re: Los flitsen met SB900 en D300s

Berichtdoor Léon Obers » vr nov 05 2010 2:59 pm

Die heeft niet gelijk, want het interne flitsertje enkel instellen als "commander", flitst die interne flitser NIET MEE tijdens de opname, alleen VOORAFGAANDE aan de opname. Al diverse keren in de draad naar gevoren gekomen (het eerst door Melliw).
Lees het draadje nog eens goed door om te snappen hoe het zit en probeer het anders simpel even zelf uit.
(Daarvoor in het custom menu van de camera de interne flitser enkel instellen op commander).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Los flitsen met SB900 en D300s

Berichtdoor Tom » vr nov 05 2010 3:45 pm

En hoe de theorie ook is, de praktijk wijst anders uit. Ik heb het ook getest, Leon. Je ziet het flitsje in commandermode wel terug. Getest met een spiegel.

Dat het een zacht flitsje is, dat klopt.
Tom

Forumlid
Berichten: 2622



Onderwerp:

Re: Los flitsen met SB900 en D300s

Berichtdoor Léon Obers » vr nov 05 2010 5:25 pm

Heb je simpleweg de instelling op de camera niet goed gezet bij de "custom" instellingen. Het is wel zaak om het goed in te stellen !!!
De vóórflitsjes gaan voor de opname uit, nooit tijdens de opname. De spiegel is dan nota bene nog omlaag om het terug gekaatste licht van de stuur meetflitsjes te meten.
Instelling als commander -zonder gewone flits- flitst de interne flitser enkel als commander vóórflits. Er komt dan geen normale flits achteraan.
Dat is ook de reden dat aansturen van "gewone" niet Nikon flitsers met een slave-functie met ingestelde commander functie van de interne flitser ook niet werkt, want die externe niet Nikon flitsers flitsen dan ook op het moment dat de opname nog niet plaast vindt, en ook die hebben GEEN EFFECT op de opname.

Aanverwant met de problematiek, zie deze draad: viewtopic.php?f=30&t=15214&start=0
en dan met name ook dit bericht: viewtopic.php?p=231603#p231603

Door de interne flitser enkel als "commander" te gebruiken ontbreekt de tweede flits. De flits tijdens de opname vervalt daarmee.
Bij de commander vóórflits is de spiegel nog omlaag, is de sluiter nog dicht, kan die vóórflits dus ook geen invloed hebben op de opname.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Los flitsen met SB900 en D300s

Berichtdoor Jaap Driest » vr nov 05 2010 5:45 pm

Ik heb ook dezelfde ervaring als Tom:
Interne fluits op commander-stand
Interne flits staat op --. Geen flits.
Op de belichting heeft de interne flits dan ook geen invloed, maar in een spiegelend oppervalk zie je interne flits wel.
En dat wil ik niet.

Ik heb er eindeloos op gepuzzeld, maar kon dit niet verhelpen.
Dus, Leon, please, zeg me wat ik dan moet instellen bij de custom instellingen op mijn D300.
Volgens mij ga je mensen blij maken met de Gouden Tip.

Jaap
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Los flitsen met SB900 en D300s

Berichtdoor noogle » vr nov 05 2010 6:06 pm

Ik wacht ook in spanning af....
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
Gebruikersavatar
noogle

Forumlid
Berichten: 1747


Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Los flitsen met SB900 en D300s

Berichtdoor flitslicht » vr nov 05 2010 6:28 pm

Léon heeft hier echt ongelijk. Het voorzetstukje is niets anders dan een infrarood filter dat voorkomt dat de uiteindelijke flits van de ingebouwde flitser, die tegen de SB900 zegt 'flits nu', zichtbaar wordt in glanzende onderwerpen. Zelf moffel ik altijd een stukje alu-folie voor de flitser, dan gaat het licht ook nog eens meer naar achteren waar de slave flitser meestal staat..

Als je goed kijkt zie je een aantal flitsen in commander mode. De eerste (paar) zijn zwak en dienen om het gerefelcteerde licht te meten, daarna komt er een om de slave te laten afgaan op het gewenste vermogen. Die is, gemeten naar de snelheid van de sluiter, tegelijk met de 'echte' flits van de SB900. Als die laatste flits van de interne flitser niet mee zou doen op de opname zou er een vertraging in het systeem moeten zitten. Het is heel makkelijk uit te proberen en je ziet de ingebouwde flits echt reflecteren in bijv. een spiegel.
flitslicht




Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten