Ik heb ooit een foto gezien, niks bijzonders, een familieportret, naast/rondom de kerstboom. Maar, de kamer was mooi sfeervol verlicht, een beetje gedimd licht, de kerstboom met zijn lampjes kwam mooi uit, de mensen uiteraard goed belicht (sfeervol, geen bak licht erop), maar de muren/gordijnen erachter en het plafond waren niet weggeflitst, maar ook mooi sfeervol donker.
Nu weet ik natuurlijk niet wat er in Photosoep allemaal is gebeurt, maar toch, het zag er goed uit.
Dat wil ik dus ook gaan proberen. Maar, om niet uren bezig te gaan in een vol huis met mensen/kinderen/wijn en de hele tijd testopnames te maken, probeer ik het van tevoren uit te denken. Maar, dat valt nog niet mee. Misschien lukt het niet zoals ik wil en moeten er grote flitsopstellingen aan te pas komen…
Ik neem mijn D700 en 2 SB800's mee.
Hoe krijg ik de mensen op de bank belicht, zonder dat de muur/gordijnen achter de bank te licht worden? Ik zou de SB's achter de tafel kunnen zetten en omhoog flitsen, maar ik weet niet of dat mooi licht oplevert. Ik zou de tafel verder naar achter kunnen schuiven zodat de flitshoek beter wordt, maar dan wordt de afstand van de flitser naar de mensen ook groter (en loop je dan niet het risico dat er meer flitslicht achter de mensen tegen de muur/gordijnen aankomt?)
Ik probeer een tekeningetje te plaatsen…
Kerstelijke groet,
Melkman