tegenlicht

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

tegenlicht

Berichtdoor joerig1970 » vr jun 01 2007 12:42 am

ik heb vaak met mijn d50 dat foto's slecht zijn belicht als ik veel tegenlicht heb ( de zon ofzo )

hoe kan ik dat verhelpen?

ik heb horen zeggen met een externe flitser maar die heb ik nog niet
ik wil deze zomer veel foto's maken tijden openlucht optredens en dan speelt dat licht me vaak parten

ik heb de volgende lenzen mocht dat van belang zijn
2 kitlenzen 18-55 en 55-200
nikkor 50mm 1.8
sigma 70-300 APO
joerig1970



Onderwerp:

Berichtdoor BUG322 » vr jun 01 2007 9:13 am

Ik zie het probleem niet je kunt evnt met je LW spelen.


Ook met je zoom kun je wat en last but not least photoshop waar je nog het eea kan ophalen.

Een probleem wat verder voor iedere camera geld.



groetjes
BUG322



Onderwerp:

Berichtdoor nikonvos » vr jun 01 2007 9:25 am

Je zou bij tegenlicht ook de belichting op spotmeting in kunnen stellen en dan meten op je onderwerp. Wat ik met de analoge camera nog wel eens deed, was m'n hand op ong. 1/2 meter voor de lens houden en daarop het licht meten. dan de belichting vastzetten en compositie bepalen.

Gr. Wim
D80
Gebruikersavatar
nikonvos

Forumlid
Berichten: 250


Locatie: NoordoostBrabant
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Berichtdoor Lucas » vr jun 01 2007 10:35 am

NIKONVOS schreef:Je zou bij tegenlicht ook de belichting op spotmeting in kunnen stellen en dan meten op je onderwerp.


Je onderwerp is dan goed belicht, maar de rest is overbelicht. De flitser gebruiken werkt idd perfect, als de afstand niet te groot is. Je zet dan een stoot licht tegenover het tegenlicht.

Verder, tja , jouw probleem speelt altijd als je tegen de zon in fotografeert.

Als al je foto's iets overbelicht zijn kun je ook belichtingscorrectie toepassen. Die knop zit rechts bovenop de camera, bij de on-off knop. Het knopje met de +/- . In combinatie met de instelschijf kun je de belichting corrigeren. De instelling kun je in de zoeker zien. Pas wel op: de camera blijft de instelling onthouden, ook als je hem uitzet. Dus eventueel resetten moet je echt zelf doen. Experimenteeer er maar eens mee.

En idd, met software kun je beeldfragmenten met teveel licht corrigeren.
Lucas



Onderwerp:

Berichtdoor Roger38 » di jun 05 2007 10:01 pm

Een belichtingstrapje maken en deze foto's over elkaar heen leggen in Photoshop is een mooie optie.
Hier staan daar een aantal voorbeelden van tussen:

http://www.dicasa.nl/Schinveldsebossen/

De foto's met tegenlicht zie je vanzelf wel;)
Roger38



Onderwerp:

Berichtdoor ThunderNet » wo jun 06 2007 1:20 am

Roger38 schreef:Een belichtingstrapje maken en deze foto's over elkaar heen leggen in Photoshop is een mooie optie.
Hier staan daar een aantal voorbeelden van tussen:

http://www.dicasa.nl/Schinveldsebossen/

De foto's met tegenlicht zie je vanzelf wel;)

is dat niet wat omslachtig?
Je kunt het ook gewoon in 1 keer goeddoen door je lichtmeting goed te doen (spot/area-metering) of in matrixmetering en dan inflitsen (mijn voorkeuze)
ThunderNet




Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten